مقایسه بیت کوین 2017 و 2021

مقایسه بیت کوین در سال‌های 2017 و 2021

قیمت بیت کوین در سال 2017 توانست تا حدود 20 هزار دلار پیش رود؛ اما پس از این صعود چشمگیر، سقوط شدیدی اتفاق افتاد که ارزش آن را به 10,961 دلار رساند. با توجه به رشد 260 درصدی که بیت کوین از ماه مارس 2020 تا کنون تجربه کرده، برخی بر این باورند که ممکن است پادشاه ارزهای دیجیتال رفتار مشابهی با سال 2017 داشته باشد. با این حال، بررسی برخی عوامل بنیادین حاکی از آن است که احتمالا روند، عملکرد متفاوتی با سال 2017 خواهد داشت.

در این مطلب، به مقایسه عوامل موثر بر وضعیت بیت کوین در سال‌های حساس 2017 و 2021 پرداخته‌ایم.

کندل شناسی

با توجه به رفتار کندل‌ها در نمودار هفتگی قیمت بیت کوین، می‌توان گفت که کندل‌های نزولی در سال 2017 بسیار پرقدرت بوده و به اصطلاح کندل‌های قبلی را در بر گرفته‌اند (engulf). این در حالی است که در حال حاضر، کندل‌های نمودار بیت کوین نشانه‌ای از نزول ندارند.

حجم معاملات روزانه

در 2017 حجم روزانه مبادله شده در بازار بیت کوین، حدود 7 میلیارد دلار بوده که این رقم در آغاز ریزش با جهشی 4 برابری به 13 میلیارد دلار نیز رسید. در مقابل، حجم فعلی بیت کوین در میانگین چند ماه اخیر خود (56 میلیارد دلار) قرار دارد که این امر حاکی از تعادل بازار است.

حجم بازار

حجم بازار در ماه میلادی جاری نسبت به سال 2017 تقریبا 2 برابر شده است که این امر نشانه‌دهنده عمیق‌تر شدن بازار است. حجم بازار در دسامبر سال 2017، به اوج 317 میلیارد دلار دست یافت. با این حال، این رقم به تازگی موفق شد به رکورد 671 میلیارد دلار برسد. این رشد چشمگیر، می‌تواند نشانه مثبتی باشد چراکه با رشد حجم بازار، دستکاری (پامپ و دامپ) بازار نسبت به گذشته سخت‌تر شده است.

آدرس‌های فعال

تعداد آدرس‌های فعال بیت کوین همچنان موفق به شکست رکورد سال 2017 (33 میلیون) نشده است. در حال حاضر حدود 26 میلیون آدرس فعال بیت کوین وجود دارد که این رقم نیز با افزایش آدرس‌های جدید، رو به رشد است. بازار رمز ارزها به خصوص بیت کوین، اخیراً توجه بسیاری را به خود جلب کرده و همچنان پتانسیل جذب افراد بیشتری را نیز دارد.

درصد کارمزدها

درصد کارمزد تراکنش نسبت به پاداش ماینرها در سال 2017، حدود 23 درصدتخمین زده شده است. این در حالی است که این نرخ در حال حاضر در موقعیت بسیار پایین‌تری (10 درصد) قرار دارد. لازم به ذکر است که حجم کارمزد تحت تاثیر میزان فعالیت شبکه بیت کوین، در نوسان است.

هش ریت

به میزان سرعتی که یک ماینر موفق به حل مسئله پیچیده ریاضی می‌شود و در آن بلاک‌های داده را استخراج می‌کند، هش ریت (hash rate) گفته می‌شود. هش ریت ارتباط مستقیمی با قیمت بیت کوین داشته و امنیت و توان شبکه را در بلند مدت افزایش می‌دهد. این نرخ از سال 2017 با رشدی 1200 درصدی توانسته به 151 میلیون ترا هش بر ثانیه (TH/s) برسد.

آدرس‌های با موجودی 1000 بیت کوین

تعداد آدرس‌های با موجودی 1000 بیت کوین با رشدی 70 درصدی نسبت به سال 2017 به رقم 5 میلیون رسیده است. افزایش تعداد آدرس‌هایی که 1000 بیت کوین دارایی دارند می‌تواند نشانه خوبی برای پادشاه ارزهای دیجیتال باشد چراکه افراد بیشتری به این رمز ارز اعتماد داشته و نسبت به آینده آن خوشبین هستند.

جمع‌بندی

نوسانات قیمت، بخشی جدا نشدنی از بازارهای مالی به شمار می‌روند. اصلاح قیمت در مسیر ادامه روند اصلی، باعث می‌شود که قیمت پس از استراحت در سطوح پایین‌تر با قدرت بیشتری به مسیر خود ادامه دهد. با توجه به داده‌های موجود، می‌توان گفت که روند حرکت تثبیت نشده و کماکان نشانه‌ای از نزول ارزش پدیدار نیست.

8 نظرات

  1. ممنون از مقاله خوب تون
    لطفا از این مقالات مهم و ضروری بازهم به اشتراک بذارید
    سپاس از زحمات تون

    • الهام جمشیدیان

      درود
      مطالب کاربردی و آموزشی به طور مستمر در رسانه‌های اکسکوینو منتشر می‌شه و در تلاشیم مطالب با کیفیت بیشتری ارائه بدیم. شما هم موضوعات پیشنهادیتون رو با ما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت به اون‌ها بپردازیم.
      سپاس از همراهیتون!

  2. خیلی ممنون برای مطالب آگاه کنندتون
    من سوال داشتم،
    کدوم یک از ارزهای دیجیتال زیر دست این پادشاه میان؟
    ممنونم از راهنماییتون، من تازه واردم

  3. پویان علایی

    سلام و ارادت
    امکانش هست منابعی که ازش برای نگارش این مقاله استفاده کردید رو معرفی کنین؟

    • الهام جمشیدیان

      درود
      این اطلاعات از نمودارهای ارائه شده در سایت‌های متنوعی جمع‌آوری شده
      از جمله: coinmarketcap, ycharts, tradingview

  4. سلام.ممنونم از ارایه اینچنین اطلاعاتی.لطفا دوره های نزدیکتر و همچنین بازار هر کدام از ارزهای دیجیتال در مقایسه با بازارهای بیشتر پذیرفته شده را ارایه مطلب کنید.

    • الهام جمشیدیان

      درود
      سپاس از همراهیتون
      به زودی مقالات متنوع‌تری متناسب با نیاز شما ارائه می‌شه. پیشنهاد میکنم آخرین مطلب درباره بررسی وضعیت اتریوم رو مطالعه کنید.

  5. بنظرم واحد اندازه گیری در تحلیل آماری باید خوده تعداد واحد قابل معامله بیتکوین باشه نه دلار . بدلیل اینکه قیمت دلاری بیتکوین افزایش پیدا کرده و قاعدتا حجم بازار از لحاظ دلاری بالا میره و این تحلیل از نظر من قابل استناد نیست.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.