مقایسه بیت کوین و آلت کوین: کدام بهتر است؟

بیشتر آلت کوین‌ها شهرت بیت کوین را ندارند؛ بنابراین ممکن است بسیاری از افراد آن‌ها را نادیده بگیرند، اما این موضوع نمی‌تواند ارزش و آینده درخشان آلت‌ کوین‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از این رمز ارزها، نه‌تنها فناوری کاربردی‌تر و جدیدتری را نسبت به بیت کوین ارائه داده‌اند، بلکه قیمت کوین آن ها ممکن است نسبت به بیت کوین رشد بیشتری داشته باشد.

آلت کوین‌ها که تعدادشان هم کم نیست، بدون تردید در مسیر رشد قرار دارند و تریدرها و سرمایه‌گذاران بیشتری، هر روز به آن‌ها روی می‌آورند. افزایش قابل توجه قیمت در بازار برخی از آلت کوین‌ها نیز حکایت از تمایل روزافزون سرمایه‌گذاران دارد. در حالی که افراد بیشتری به ارزش واقعی آلت کوین‌ها پی می‌برند و به‌دنبال استفاده از فرصت رشد قیمت‌ آن‌ها و کسب سود هستند، اجرایی شدن پروژه‌های برخی از آلت کوین‌ها، بر ارزش و کاربرد این رمز ارزها می‌افزاید.

آلت کوین چیست؟

آلت کوین‌، به همه رمز ارزهای غیر از بیت کوین گفته می‌شود. در ابتدای سال 2021، تعداد هشت هزار و 480 آلت کوین در سایت CoinMarketCap قرار گرفته‌اند. در زمان نگارش این مطلب، سهم آلت کوین‌ها از بازار رمز ارز به بیش از 48 درصد رسیده است و بیت کوین نیز کمتر از 52 درصد سهم بازار را در اختیار دارد؛ در صورتی که سهم بازار آلت کوین در سال 2017 برابر با 15 درصد بود و بنابراین، ارزش آن‌ها در چهار سال بیش از 33 درصد رشد داشته است.

آلت کوین‌ها را می‌توان در چند دسته قرار دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از : رمز ارزهای مبتنی بر استخراج، استیبل کوین‌ها، توکن‌های حوزه امنیتی و توکن‌های کاربردی.

شباهت‌ها و تفاوت‌های آلت کوین‌ها با بیت کوین

به‌طور کلی، عملکرد آلت کوین‌ها شبیه به بیت کوین است. انتقال همه رمز ارزها از کیف پول‌تان به کیف پول یک کاربر دیگر، از طریق کلید خصوصی (private key) انجام می‌شود. کلید خصوصی مجموعه‌ای از کدهاست و به‌نوعی آدرس رمز ارزهای شما محسوب می‌شود. بیت کوین و همینطور آلت کوین‌ها، مبتنی بر فناوری بلاک چین (مجموعه‌ای از بلاک‌های حاوی داده تراکنش) هستند. این بلاک چین، به‌عنوان یک پایگاه داده عمل می‌کند که نهاد یا گروهی خاص نمی‌توانند آن را دستکاری کنند. داده مربوط به تراکنش‌ها در بلاک‌های به‌هم پیوسته ذخیره و صحت آن نیز از سوی مجموعه‌ای از کامپیوترها تایید می‌شود؛ بنابراین، این فناوری یک راه‌حل غیر متمرکز و بدون دخالت واسطه‌های مالی را ارائه می‌دهد که شفافیت تراکنش‌ها و امنیت داده‌های مربوط به آن را افزایش می‌دهد.

تعداد قابل توجهی از آلت کوین‌ها بر اساس همان چارچوب بیت کوین طراحی شده‌اند و از این رو، پرداخت در شبکه های آن ها نیز به‌صورت همتا به همتا (P2P) انجام می‌شود. آلت کوین‌ها تلاش می‌کنند روشی ارزان‌تر و کاربردی‌تر نسبت به بیت کوین را برای پرداخت‌ها ارائه دهند. اغلب آلت کوین‌ها به‌رغم شباهت‌هایی که با بیت کوین دارند، کاربرد و عملکرد متفاوتی را ارائه می‌دهند.

یکی از تفاوت‌های آلت کوین‌ها با بیت کوین، به مکانیزم استخراج آن‌ها مربوط است. برای استخراج آلت کوین‌ها، اغلب به تجهیزات سخت افزاری کمتری نیاز دارید که این موضوع موجب افزایش سرعت ماینینگ (استخراج) و کاهش هزینه آن می‌شود. به همین دلیل است که می‌توانید با همان کامپیوترهای خانگی‌تان، اقدام به استخراج اغلب آلت کوین‌ها کنید.

مزایای آلت کوین‌ها

-ارائه راه‌حل برای نقاط ضعف بیت کوین: آلت کوین‌ها، حتی آن دسته‌ که بر اساس چارچوب بیت کوین طراحی و ساخته شده‌اند، از ابتدا به معایب بیت کوین آگاه بوده‌اند و راه ساده‌تری برای ارتقای عملکرد خود در زمینه استخراج دارند.

– رقابت روزافزون در بازار: با ارائه راه‌حل‌های جدید برای ارتقا، توسعه و پاسخ به مشکلات خاص، خالقان آلت کوین‌ها مسیر را برای رقابت با بیت کوین در بازار رمز ارزها هموار کرده‌اند.

-هزینه پایین کارمزد شبکه: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آلت کوین نسبت به بیت کوین، هزینه پایینی است که این شبکه‌ها برای انجام تراکنش دریافت می‌کنند.

-استخراج آسان و سریع: استخراج آلت کوین‌ها برای افراد عادی، در دسترس‌تر است؛ چراکه نیازی به تجهیزات سخت افزاری پیشرفته و گران‌قیمت ندارد.

-فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری: بازار آلت کوین‌ها به‌سرعت در حال رشد است و همین موضوع فرصت‌های سودمندی را برای علاقه‌مندان به رمز ارزها فراهم می‌کند.

معایب آلت کوین

-نوسانات شدید قیمتی: ارزش آلت کوین‌ها می‌تواند با تغییرات ناگهانی و شدید مواجه شود. البته این وضعیت می‌تواند یک مزیت نیز محسوب شود و از سوی دیگر، سود بیشتری را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.

-احتمال کلاهبرداری: ممکن است در برخی موارد، آلت کوین‌ها می‌توانند نوعی از کلاهبرداری یا جعل باشند. بهتر است پیش از اقدام به خرید یک آلت کوین، تحقیقات لازم را در مورد آن انجام دهید.

سخن پایانی

با نگاهی به سال‌های گذشته، می‌توان به این نتیجه رسید که ارزش بسیاری از آلت کوین‌ها با رشد‌های چشمگیری روبه‌رو شدند. می‌توانید پس از تحقیق و بررسی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی را در بازار آلت کوین‌ها داشته باشید.

اتریوم (ETH): برای نمونه، اتریوم که پس از بیت کوین در جایگاه دوم برترین رمز ارزها قرار دارد، تنها در سال 2020 با رشد 700 درصدی مواجه شد.

کاردانو(ADA): کاردانو، یکی از پنج رمز ارز برتر از نظر ارزش بازار، در طول سال گذشته رشد هزار و 100 درصدی داشته است.

چین لینک (LINK): چین لینک، یکی دیگر از آلت کوین‌های محبوب است که در طول هشت ماه، رشد 551 درصدی را شاهد بود.

با ثبت‌نام در سامانه اکسکوینو، می‌توانید خرید و فروش بیش از 50 آلت کوین محبوب را آغاز کنید.

2 نظرات

  1. ممکن برای من بیشتر توضیح دهید

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.