چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
بلاک‌ چین

نسل سوم بلاک‌چین چیست؟ – پادکست

پروژه‌های نسل سوم بلاک‌چینی اغلب برای دست‌یابی به مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی ایجاد شدند. در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، به معرفی نسل‌های مختلف بلاک‌چین و فرایند تکامل این فناوری انقلابی پرداختیم.

پادکست امروز را گوش کنید:

وقتی میگیم نسل سوم بلاک‌چین منظورمون چیه؟ مگه واقعا این فناوری چقدر جلو رفته که حالا نسل سومش هم وجود داشته باشه. و خب آیا واقعا تغییر بزرگی در فناوری بلاک چین رخ داده؟…

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر چهارشنبه 19 آبان ماهتون بخیر. من ساحل اختری هستم و همراه شمام با یه اپیزود جالب دیگه از رادیو اکسکوینو

اما قبل از شنیدن کامل این اپیزود، حواستون باشه که این پادکست به هیچ عنوان یک توصیه مالی نیست و محتوای این پادکست به هیچ عنوان برای من و مجموعه اکسکوینو نفع شخصی در بر نداره.

 تلاش ما در رادیو اکسکوینو اینه که با کیفیت‌ترین مطالب در حوزه رمز ارزها، بلاک‌چین و اقتصاد کریپتو را در اختیار مخاطبانمون قرا بدیم. پس، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مالی، خوب مطالعه کنید و آگاهانه گام بردارید.

برای شروع این اپیزود، شاید خوب باشه با مروری بر اسامی بلاک‌چین‌ها ببینیم واقعا داریم راجع به چی حرف میزنیم تا کمی بحثمون ملموس تر باشه.

ولی یه اپیزود هم قبلا داشتیم که با عنوان ادعاهای بزرگ در مورد بلاک‌چین منتشر شده بود، و در اونجا هم نکات خوبی در مورد بلاک‌چین گفته بودیم که بهتون توصیه میکنم اگه گوشش ندادید برید و اون را هم قشنگ گوش بدید.

وقتی میگیم نسل اول بلاک‌چین، داریم از بلاک‌چین‌هایی مثل بیت‌کوین، لایت‌کوین، دوج‌کوین، و ردکوین صحبت می‌کنیم.

 

خب نسل اول بلاک‌چین موفق شد ایده‌هایی را که برای سالها به شکل تئوری مطرح میشدن عملیاتی کنه. در واقع این‌ها پیشتاز به‌کارگیری فناوری دفتر کل در تراکنش‌های مالی بودن. ولی بیت‌کوین و سایر بلاک‌چین‌های نسل اول، محدودیت‌هایی داشتن که باعث شد کاربرا خواهان راه‌حل‌هایی بشن تا بتونن تراکنش‌های پیچیده‌تری را از طریق بلاک‌چین پردازش کنن. خب نسل اول نمی‌تونست از تراکنش‌های مرتبط با قراردادهای بیزینسی، قراردادهای آتی و قراردادهای مشروط پشتیبانی کنه.

وهمین محدودیت‌ها و درخواست کاربرا برای حلشون منجر به پدید اومدن نسل دوم بلاک‌چین شد. نسل دوم با به کارگیری یک ويژگی خلاقانه به نام قراردادهای هوشمند امکان اجرای این تراکنش‌های پیچیده‌تر را فراهم کرد.

قرارداد هوشمند چیه؟ یه تعریف متعلق به سال ۱۹۹۷ اینه که قرارداد هوشمند مجموعه‌ایی از قول‌وقرارهای مشخص دیجیتال هست که درون خودش پروتکل‌هایی را تعریف میکنه و طرفین قرارداد بر مبنای این پروتکل‌ها میتونن به این قول‌وقرارها عمل کنن. نسل دوم این اجازه را میده که قراردادهای هوشمند نوشته بشن، به کار گرفته بشن و در درون یک نظام محاسباتی غیر متمرکز، امن، غیر قابل تغییر و قابل اتکا اجرایی بشن. در نسل دوم بلاک‌چین، اصطلاحات قراردادها که قبلا به زبان حقوقی نوشته میشدن، حالا به زبان کامپیوتر نوشته میشن و متعاقبا در یک شبکه محاسبات کامپیوتری به کار میرن تا به طور خودکار یک سری اکشن‌ها را از طریق سیستم دفتر کل توزیع شده اجرایی کنن.

طبق این تعاریف، زنجیره هوشمند بایننس یا همون بی‌‌اس‌سی هم یک بلاک‌چین نسل دوم هست.

اما اتریوم اولین بلاک‌چین نسل دومی بود که به شکل گسترده‌ایی مورد استفاده و اقبال قرار گرفت.  

اتریوم قصدش اینه که یه پروتکل آلترنتیو را خلق کنه که اجازه ساخت اپلیکیشنهای غیر متمرکز را میده و انواع مختلفی از معاوضه را تامین کنه که منجر به خلق ارزش در موارد کاربردی بیشتری میشه.

سهولت نگارش کد یک کریپتوکارنسی در اتریوم باعث شده تا بلاک‌چین اتریوم بستری باشه برای دولپرها زیادی که میخوان پروژه رمز ارز و یا اپلیکیشن های خودشون را لانچ کنن.

یعنی اتریوم به شکل یه اکوسیستم بزرگ دیجیتال عمل میکنه که سایر پروژه‌های رمز ارز میتونن روی اون قرا بگیرن. همونطور که اپلیکیشن‌های موبایلی بر روی آی‌او‌اس و یا اندروید کار میکنن، دی‌اپ‌های یا همون اپ‌های غیر متمرکز روی اتریوم کار میکنن. از همین‌جا ما میرسیم به کاربردهای عملیاتی بیشتری مثل دیفای یا همون امور خدمات مالی غیر متمرکز.

اما جالبه بدونید اتریوم دو یا نسخه دوم اتریوم میره جزو دسته بلاک‌چین‌های نسل سوم. جایی که کاردانو و پولکادات هم حضور دارن. نانو و آیوتا هم درزمره این بلاک‌چین‌ها هستن.

اگر چه نسل اول و دوم بلاک‌چین خودشون شامل کلی نوآوری و خلاقیت تکنولوژیک بودن، ولی به هر حال همین نسل اول و دوم چند محدودیت بنیادی داشتن که همین مشکلات موجب شد تا نیاز برای ایجاد نسل سوم بلاک‌چین احساس شه.

مقیاس پذیری یه مشکل اساسی در نسل اول و دوم بود. یعنی کلی کاربر بودن که میخواستن همزمان تراکنش انجام بدن ولی بلاک‌چین فضای محدودی داشت که جوابگوی این تعداد از درخواست تراکنش نبود. تاخیر ایجاد شده به واسطه این مشکل اصلا در تناسب با یه سیستم مالی که میخواد پایدار و قابل اتکا باشه نیست.

پروژه های نسل سوم در پاسخ به این نیازها طراحی شدن و فناوری به کار رفته درشون به طور خودکار در صورت بروز مشکل، مقیاس پذیری اونا را حل میکنه.

مسئله بعدی که در نسل سوم بلاک‌چین حل شده بحث افزوده شدن قابلیت هم‌کنش‌پذیری یا همون اینترآپربیلیتی هست. یعنی چی؟ مثلا شما نمیتونید از شارژر گوشی آیفون برای شارژ گوشی اندرویدی استفاده کنید. در نسل اول و دوم بلاک‌چین هم شما نمی‌تونید هیچ تعاملی بین دو بلاک‌چین داشته باشید. اگرچه این موضوع به ظاهر خیلی مهم نمی‌آد، ولی باید بدونیم که هم‌کنش‌پذیری، یه ضرورت برای توسعه و شکوفایی صنعت بلاک‌چین هست.

جهان امروز ما بر مبنای همکاری بنا شده  و وجود سیستم‌هایی برای اشتراک اطلاعات وداده‌ها بین پلتفرم های مختلف حیاتی هست.

برخی از پروژه‌های نسل سوم حتی خودشون یه بلاک‌چین خالص نیستن و بیشتر یه راه‌حل شبیه به بلاک‌چین هستن و روی توسعه بخشی از ویژگی‌های بلاک‌چین کار کردن.

یه ویژگی دیگه در نسل سوم بلاک‌چین اینه که در اکثرشون سازوکار اثبات سهام جایگزین سازوکار اثبات کار شده.

و حالا در انتها چند نکته در مورد چند بلاک‌چین نسل سومی:

پروژه آیوتا قصد داره تا انجام تعداد تقریبا بی‌نهایتی از تراکنش‌ها در ثانیه را ممکن کنه.

پروژه نانو قادره تا تعداد حداقل ۷۰۰۰ یا بیشتر تراکنش را در ثانیه پردازش کنه. 

هولو‌چین ساختار معماری مبتنی بر داده در بلاک‌چین را تغییر میده و از یه الگوی عامل محور استفاده میکنه که ظاهرا کمک میکنه تا تعداد تراکنش‌های انجام شده در یک ثانیه را به چندین میلیون برسونه.

کوارک‌چین از شاردینگ استفاده میکنه تا ۱۰۰ هزار تراکنش را در ثانیه پردازش کنه.

میتریکس ای‌آی وعده داده تا با به کارگیری هوش مصنوعی در بلاک‌چین، امکان پردازش یک میلیون تراکنش را در ثانیه محقق کنه.

اما آیا نسل سوم برای همیشه نسل آخر بلاک چین‌ها باقی خواهد موند و یا باید منتظر نسل چهارم و پنجم بلاک‌چین هم باشیم؟ بعضی‌ها معتقدن ورود هوش مصنوعی به بلاک‌چین میتونه منجر به به وجود اومدن نسل چهارم بلاک‌چین بشه. اگر این پروژه‌ ویا پروژه‌های متهورانه ی دیگه‌ایی ظهور کنن که بتونن یه تغییر انقلابی در بلاک‌چین به وجود  بیارن، شاید اون وقت منصفانه باشه که از ظهور نسل چهارم بلاک چین صحبت کنیم. شاید پروژه‌های مهیجی مثل دیپ برین چین و سینگولاریتی نت بتونن منتهی به ظهور نسل چهارم بلاک‌چین بشن. ولی به هر حال الان خیلی زوده که بخوایم در این مورد قضاوتی داشته باشیم و باید صبر کنیم تا زمان همه چیز را مشخص کنه.

اما به عنوان نتیجه‌گیری باید به این نکته اشاره کنم که اگرچه نسل‌های مختلف بلاک‌چین تفاوت های محسوسی با هم دارن و احتمالا بد نیست که راجع‌بهشون بدونیم. اما همچنان مسئله اصلی اینه که آیا این پروژه‌ها میتونن یه باری را، حالا در هر حوزه‌ایی از زندگیمون، از روی ما بردارند و واسطه‌ها را کمتر کنن. اساسا فناوری ها زندگی بشر را تغییر دادن و باید امیدوار بود نه تنها بلاک‌چین به توسعه خودش ادامه بده، بلکه جامعه بشری هم همراه با این پیشرفت‌ها، جای بهتری برای زندگی بشه.

همراهان همیشگی رادیو اکسکوینو خیلی ممنونم که در اپیزود 101 م هم همراه ما بودید.

اگر میخواید در این حوزه‌ها بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید.  ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادکستی مثل کست باکس و ناملیک دنبال کنید. با رادیو اکسکوینو همراه باشید..

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.