پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
همه چیز درباره لونا ۲
همه چیز درباره لونا ۲

همه چیز درباره ارز دیجیتال لونا ۲

در پی اتفاقات و حوادث ناگواری که برای پروژه ترا افتاد که منجر به از دست رفتن ارزش توکن بومی این شبکه یعنی لونا و استیبل‌کوین آن (UST) شد، کاربران این پروژه متحمل خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری شدند و اعتماد به این اکوسیستم به طور کلی از بین رفت.

از این بدتر این بود که این حوادث تلخ دقیقا با حمام خون کریپتو در ماه می و زیان‌های گسترده‌ای که جرقه آن توسط فدرال رزرو آمریکا و با افزایش نرخ بهره زده شده بود همراه شد. ماهی که سرمایه‌گذاران را با سقوط اکثر ارزهای دیجیتال مواجه کرد.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

شکست پروژه ترا
همه چیز درباره ارز دیجیتال لونا ۲

ارز دیجیتال لونا ۲ چگونه بوجود آمد؟

در بحبوحه سقوط شبکه ترا و سراسیمگی و وحشت‌های بوجود آمده میان سرمایه‌گذاران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال، پیشنهادها و راه‌حل‌های مختلفی دائما از سوی کاربران، طرفداران و توسعه‌دهندگان شبکه ترا مطرح می‌شد تا بتوان راهی پیدا کرد که این پروژه و رمزارزهای آن را بازیابی کرد.

با وجود تمامی این پیشنهادها و طرح راهکارهای متفاوت، در نهایت تصمیم بر راه‌اندازی یک شبکه جدید و توکن بومی آن گرفته شد. تا به این ترتیب این امکان وجود داشته باشد تا دارایی کاربران در شبکه قبلی با نسبت مشخص، بین آنها تقسیم شود.

اگرچه ماه می ۲۰۲۲ یکی از ماه‌هایی است که در تاریخ کریپتو فراموش نخواهد شد و تقریبا همه ارزهای دیجیتال در این ماه ریزش حداقل ۲۰ درصدی را تجربه کردند اما برای لونا، داستان به همین جا ختم نشد و ماه می ماه سقوط کامل این ارز دیجیتال و این تجربه اسفبار برای دارندگان این توکن بود.

توکن شبکه قرارداد هوشمند ترابا نام لونا با شکست عجیب و سنگینی روبه رو شد و ۱۰۰ درصد کاهش قیمت یافت. استیبل‌کوین شبکه ترا (TerraUSD) هم دچار دیپگ یا همان کاهش یکباره ارزش خود شد و در عرض چند روز اکوسیستم لونا در گرداب مرگ قرار گرفت و نهایتا سقوط کرد.

سقوط ۱۰۰ درصدی لونا
سقوط ۱۰۰ درصدی لونا

تاریک‌ترین دوره کریپتو بعد از سال ۲۰۱۴ که ورشکستگی صرافی مت گوکس (Mt. Gox) در آن سال اتفاق افتاد و منجر به تعطیلی آن شد را می‌توان فاجعه شکست پروژه ترا دانست. سختی و شدت این شکست تا حدی زیاد بوده که حتی با ریزش سنگین بازار ارزهای دیجیتال در مارس ۲۰۲۰ و فروپاشی صرافی بیت‌کانکت (BitConnect) قابل مقایسه نیست.

به دنبال تمامی این اتفاقات، بنیاد لونا گارد (LFG) و در رأس آن، دو کوان (Do Kwon)، بنیانگذار شبکه ترا، تصمیم به اقداماتی برای احیای شبکه ترا و توکن بومی آن و پرداخت غرامت به زیان‌دیدگان این حادثه در قالب ایردراپ لونا گرفتند.

دو کوان بنیانگذار شبکه ترا
دو کوان بنیانگذار شبکه ترا

به همین منظور پس از انجام آزمایشات اولیه روی شبکه تست (Testnet)، لونا ۲ فعالیتش را در تاریخ ۲۸ می (۷ خرداد) روی شبکه اصلی (mainnet) خود آغاز کرد و  اولین بلوک شبکه جدید ترا در ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ (۲۸ می ۲۰۲۲) ایجاد شد. شبکه جدید ترا ۲ و ارز دیجیتال بومی آن لونا ۲ نامگذاری شد.

با این اقدام، نام شبکه قبلی به ترا کلاسیک (Terra Classic chain) تغییر پیدا کرد و تمامی توکن‌های آن، پسوند کلاسیک گرفتند. به این ترتیب مقرر شد لونا، با نام لونا کلاسیک و با نماد اختصاری LUNC شناخته شود و به نماد دلار ترا و دیگر استیبل کوین‌های این شبکه پسوند C اضافه شد (USTC، KRTC، USTC و …)

در واقع بنیاد توسعه‌دهنده ترا تصمیم به ایجاد یک بلاکچین جدید به جای اجرای یک هاردفورک از شبکه و تقسیم شبکه به دو بخش گرفت. لونا جدید توانست در اولین روز عرضه، قیمت خود را از محدوده ۱ به ۳۰ دلار برساند اما در نهایت با افت شدید قیمت مواجه شد و حتی به محدوده ۳ دلار هم رسید.

نرخ سود استیکینگ فعلی شبکه جدید ترا در حدود ۱۳ درصد است. ارز دیجیتال لونا ۲ در زمان نگارش این مقاله با قیمتی معادل ۸.۴۰ دلار معامله می‌شود. ارزش بازار توکن شبکه جدید ترا ۱.۷۸ میلیارد دلار بوده و ۲۱۰ میلیون عدد از توکن‌های آن در گردش است.

ترا کلاسیک
ترا کلاسیک

ایردراپ لونا ۲ چیست؟

در پی تصمیم بنیاد ترا مبنی بر جبران خسارت کاربران این شبکه، ایردراپ لونا قرار است دقیقا مطابق با دستورالعمل‌های اعلام شده از سوی ترافرم لبز (Terraform Labs) و مطابق با روش کار سایر کیف‌پول‌ها و بروکرهای بین‌المللی انجام شود.

این ایردراپ از زمان شروع فعالیت شبکه اصلی یعنی ۳۱ می آغاز می‌شود و تعداد توکن دریافتی برای افراد واجد شرایط بر اساس دوره‌های قبل و بعد از حمله به شبکه و همچنین تعداد توکن‌های هر آدرس (کیف پول) مشخص خواهد شد.

در میان صرافی‌هایی که از ایردراپ لونا پشتیبانی می‌کنند اکسکوینو به عنوان تنها پلتفرم مبادلاتی رمز ارزی در ایران، هم مفتخر است این خبر خوب را به کاربران خود داره که از ایردراپ مهم لونا۲ که از سوی بنیاد لونافرم لبز اعلام شده پشتیبانی خواهد کرد.

برای اطلاع از جزئیات نحوه توزیع  تخصیص ایردراپ لونا به مقاله مفصل و جامع نوشته شده در این خصوص مراجعه بفرمایید.

ایردراپ لونا ۲ چیست؟
ایردراپ لونا ۲ چیست؟

نکته قابل توجه در مورد شبکه جدید ترا این است که این شبکه دیگر مجهز به استیبل‌کوین جدیدی نخواهد بود و مجموع عرضه کل آن، ۱ میلیارد توکن خواهد بود. نکته دیگر اینکه توکن‌های جدید لونا ۲ جدا از توکن‌های اصلی لونا کلاسیک که میزان عرضه آن‌ها به بیش از ۶.۵ تریلیون می‌رسد معامله خواهند شد.

بعد از این راه‌اندازی، بسیاری از پروژه‌های معروف و شناخته شده ترا کلاسیک از جمله تراسواپ (Terraswap)، پروتکل اج (Edge Protocol)، اسپکتروم (Spectrum)، آستروپورت (Astroport)، نبولا (Nebula)، و چندین مورد دیگر تعهد خود را به تلاش دوباره برای ایجاد فضایی پویا در شبکه جدید اعلام کردند و به زنجیره جدید ترا مهاجرت کردند. در این میان، پروتکل معروف لیدو (Lido)، از شبکه جدید ترا پشتیبانی نمی‌کند.

در جریان فروپاشی اکوسیستم ترا تعدادی از برترین پروتکل‌های این شبکه مثل لوپ مارکت (Loop Market) و مارس پروتکل (MARC Protocol) تلفات بالایی دادند و در پی این ماجرا به شبکه‌های دیگری مانند ازموسیس (Osmosis) و جونو (Juno) مهاجرت کردند. به همین دلیل در توزیع توکن‌های شبکه جدید، ده درصد از توکن‌ها به توسعه‌دهندگان پروتکل‌ها اختصاص یافته است.

ارز دیجیتال لونا ۲ را از کجا تهیه کنیم؟

با در نظر گرفتن این نکته که تنها مدت کمی از آغاز فعالیت شبکه جدید ترا می‌گذرد، هیچ گزینه درون زنجیره‌ای برای مبادله این رمز ارز وجود ندارد و هنوز هیچ صرافی غیرمتمرکزی در آن شروع به فعالیت نکرده است. چنانچه قصد خرید ارز دیجیتال لونا ۲ را دارید می‌توانید آن را در صرافی‌های متمرکزی همچون کوکوین (Kucoin)، گیت (Gate io)، بایبیت (Bybit هوبی گلوبال (Houbi Global)، اوکی اکسچنج (OKEx) و کراکن (Kraken) پیدا کنید.

طبق اطلاعیه رسمی منتشر شده توسط صرافی بزرگ بایننس در ۲۸ می، این صرافی هم قرار است توکن لونا را در تاریخ ۳۱ می و به محض توزیع ایردراپ آن بین کاربران به فهرست ارزهای دیجیتال خود اضافه کند. خبری که بعد از انتشار سبب افزایش چشمگیر ۷۵ درصدی قیمت لونا شد.

توجه داشته باشید هنوز نسخه رپد شده‌ای از لونای جدید در شبکه‌های دیگر (بایننس اسمارت چین، اتریوم و غیره) وجود ندارد پس لازم است نسبت به کلاهبرداری‌های احتمالی حساسیت و دقت کافی را به خرج دهید.

کیف پول‌های ارز دیجیتال لونا ۲

اگر به دنبال کیف پول مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال لونا ۲ هستید کیف پول رسمی خود شبکه ترا با نام ترا استیشن (Terra Station) می‌تواند بهترین گزینه باشد. علاوه‌براین، کیف پول اتمیک هم رسما اعلام کرده که از این شبکه پشتیبانی خواهد کرد ولی تا این لحظه هنوز این موضوع به مرحله عملیاتی و اجرایی نرسیده است.

کیف پول کوین ۹۸ (Coin98 Super App) هم در توییتی از پشتیبانی این کیف پول از شبکه جدید ترا خبر داد. کاربران می‌توانند با آپدیت اپلیکشین این کیف پول به آخرین نسخه، از این امکان برخوردار شوند.

پایانی

در این مقاله تلاش شد شما را بیشتر با روند فروپاشی شبکه ترا و شبکه جدید و توکن بومی آن آشنا کنیم. با توجه به اینکه هنوز بسیاری از دلایل و زوایای شکست پروژه ترا قدیمی بر کسی آشکار نیست و هر روز اخبار جدیدی در این خصوص می‌شنویم لازم است جزئیات و علل این حادثه بیشتر مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

در همین خصوص هم بسیاری از فعالان ارزهای دیجیتال معتقدند که شکست این پروژه فرصتی را پیش آورده تا سیستم‌های قوی‌تری برا کاهش این قبیل ریسک‌ها و خطرات طراحی شود. البته برای سیاستگذاران و تنظیم‌کننده‌هایی که  برای حمایت از مصرف‌کنندگان و ثبات بازار تصمیم به مهار ارزهای دیجیتال دارند، بسیار دیر است.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.