هولد بهتر است یا ترید
برای بسیاری از تازه‌کارانی که می‌خواهند وارد بازار ارزهای دیجیتال ‌شوند اولین سوالی که بوجود می‌آید این است که معامله‌‌کردن (ترید) بهتر است یا سرمایه‌گذاری (هولد).

هولد بهتر است یا ترید

برای بسیاری از تازه‌کارانی که می‌خواهند وارد بازار ارزهای دیجیتال ‌شوند اولین سوالی که بوجود می‌آید این است که معامله‌‌کردن (ترید) بهتر است یا سرمایه‌گذاری (هولد). در واقع این دو اصطلاح همواره به‌صورت متقابل استفاده می‌شوند و هر دو به معنی ایجاد یک پوزیشن یا موقعیت در بازار مالی و به‌دنبال آن کسب سود از نوسان قیمت‌هاست. ولی در حقیقت تفاوت‌های عمده‌ای بین این دو روش وجود دارد و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. توصیه‌ا‌ی که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازارهای مالی به افراد تازه وارد می‌کنند این است که بهتر است در ابتدا به جای معامله یا ترید، از هولدکردن یا سرمایه‌گذاری شروع کنند.

یکی از تفاوت‌های عمده میان تریدرها یا معامله‌گرها و سرمایه‌گذاران یا هولدرها در این است که در حالی که سرمایه‌گذاران به خرید دارایی‌های مورد نظر خود می‌پردازند، تریدر‌ها در خصوص موضع اصلی قیمت بازار، جهت‌گیری می‌کنند. از طرفی دیگر سرمایه‌گذاران همواره دیدی بلندمدت به بازار مالی داشته و آینده و رشد دارایی‌ها را طی ماه‌ها و حتی سال‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند. در حالی‌که تریدرها برای سودآوری از نوسانات بازار، رشد و یا سقوط بازار را در بازه زمانی کوتاه‌تری بررسی می‌کنند.

هولد کردن ارزهای دیجیتال به چه معناست؟

عبارت هولد کردن که بیشتر به‌صورت هودل (HODL) مورد استفاده قرار می‌گیرد یک غلط املایی هدفمند به‌معنی ذخیره و نگهداری است. این لغت در دنیای ارزهای دیجیتال به معنی سرمایه‌گذاری در رمز ارزها برای مدت طولانی است. در دسامبر 2013 یکی از کاربران سایت بیت‌کوین‌تاک (bitcointalk) با نام کاربری گیم کیوبی (GameKyuubi) مطلبی را با این عنوان منتشر کرد:

(من در حال هودل کردن هستم)      I Am Hodling 

وی در ادامه بر اشتباه املایی کلمه هودل تاکید کرد و گفت من دو بار این کلمه را به اشتباه تایپ کردم. وی در ادامه مطلب خود افزود ترید بیت‌کوین را از ذهن خود پاک کنید. هودل‌کردن بیت‌کوین در طولانی‌مدت سودآوری بسیار بیشتری را برایتان به ارمغان خواهد آورد. وی در مورد اینکه چرا هودل کردن را پیشنهاد می‌کند نوشت: واضح است که یک تریدر حرفه‌ای می‌تواند بیت‌کوین را در کف قیمت بخرد و با بهترین قیمت هم آن را بفروشد. اما من اصلا تریدر خوبی نیستم، بنابراین هودل کردن را ترجیح می‌دهم.

هولد کردن به این معنی است که فرد سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرد رمزارزی را در طولانی مدت نگهداری کند چراکه به آینده آن ارز اعتقاد دارد و می‌داند در آینده میتواند بسیار رشد کند و ارزشمند شود. هرچند هولدکردن به اندازه ترید‌کردن یا انجام معاملات کوتا‌ه‌مدت هیجان‌انگیز نیست اما گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاران است. افراد مبتدی نیز با این روش مجبور می‌شوند برای سرمایه‌گذاری‌های خود یک روش فکری روشن‌تری را برگزینند تا بتوانند این سرمایه‌گذاری‌ها را بهتر ارزیابی کنند. توصیه‌ای که به بسیاری از هولدرها می‌شود این است که قبل از انتخاب این روش و ذخیره طولانی مدت دارایی، در خصوص آن رمزارز، تیم توسعه‌دهنده، موارد استفاده آن در آینده و تمامی مواردی که روی قیمت و رشد آن تاثیرگذار خواهند بود تحقیق کرده و آن را به طور کامل ارزیابی کنند. چیزی که مسلم است این‌که نرخ کارمزد در سرمایه‌گذاری بسیار کمتر از تریدینگ است. زیرا در زمان ترید با هر بار معامله یک رمز ارز با ارز دیجیتال دیگر، مبلغی به عنوان کارمزد معاملات کسر می‌شود. از ویژگی‌ها و خصوصیات افراد سرمایه‌گذار صبور بودن و تحمل بالای آن‌ها در فراز و نشیب بازارهای مالی است. سرمایه‌گذاران حداقل باید ارزهای دیجیتال خود را یک سال ذخیره و نگهداری کنند تا سود حاصل از آن برایشان سود جذابی باشد. اما نکته ای که در طول ذخیره دارایی نباید فراموش شود تمرکز و نظارت بر روی قیمت‌ها است. از آنجا که بازارهای مالی همیشه سرشار از لحظات و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی است ممکن است قیمت‌ها به طرز چشمگیری در مدت زمان کوتاه و دور از انتظار بالا رفته و اگر سرمایه‌گذار از فروش به‌موقع دارایی خود غافل شود پس از مدتی با افت قیمت طولانی مدت رو به رو خواهد شد و سود خود را از دست خواهد داد. به این ترتیب هولد کردن به این معنا نیست که ارز دیجیتال را خریداری کرده و بدون توجه به بازار فقط به ذخیره و نگهداری طولانی مدت آن بپردازیم. این کار به معنای از دست‌دادن فرصت‌های زیادی است که خیلی وقتها امکان جبران آنها وجود ندارد.

مزایا و ویژگی‌های هولدکردن ارزهای دیجیتال

  1. پرداخت کمتر مالیات و کارمزد در ازای هولد‌کردن ارزهای دیجیتال
  2. تحقیق و بررسی همه‌جانبه ارزهای دیجیتال موردنظر اپیش از اقدام به خرید آن
  3. آرامش خاطر بیشتر سرمایه‌گذار نسبت به روش ترید
  4. عدم نیاز به آموزش‌ در خصوص ترید و انجام تحلیل‌های مختص به معاملات کوتاه مدت
  5. آسان‌تر بودن این روش نسبت به تریدکردن

معایب روش هولد کردن ارزهای دیجیتال

  1. سرمایه گذاران ممکن است سودهای بزرگ و هیجان‌انگیز ناشی از انجام معاملات در زمان نوسانات شدید بازار را از دست بدهند
  2. از بزرگترین معایب این روش ‌عدم تجزیه و تحلیل کامل بازار است. در این روش اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی ممکن است باعث سقوط قیمت‌ها شود. در برخی موارد این سقوط ممکن است تا حدی باشد که به قیمت اولیه‌ای که خرید را در آن انجام داده‌اید نرسد و همین مسئله سبب متضرر شدن سرمایه گذار خواهد شد.

ترید یا معامله ارزهای دیجیتال

ترید یا همان معامله ارزهای دیجیتال، روشی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز در بازار رمز ارزها است که البته سختی‌های زیادی را هم در پی دارد. در این روش کاربران معمولا به‌طور روزانه به معامله ارزهای دیجیتال مورد نظر خود با استفاده از نوسانات قیمتی روزانه آنها می‌پردازند هرچند در برخی موارد نیز، این معاملات به‌صورت چند روزه یا هفتگی با توجه به نوسانات بازار انجام می‌شود. اگر بخواهیم به‌طور مختصر و مفید این روش را تعریف کنیم ترید یعنی نوسان‌گیری از قیمت‌ ارزهای دیجیتال و خرید و فروش به‌موقع آنها.

نکته‌ای که وجود دارد این است که اجرای این روش کار چندان آسانی نیست. خصوصا افرادی که در این بازار تازه‌وارد هستند حتما باید در نظر داشته باشند در هیچ شرایطی بدون دانش و اطالاعات کافی در خصوص این روش سرمایه‌گذاری و بدون تحلیل قیمت رمزارزها وارد معاملات کوتاه مدت نشوند. از اصول اولیه این روش رصد کردن و بررسی مداوم بازار است تا در صورت تحلیل و پیش‌بینی درست و منطقی به کسب سود پرداخته شود.

یک تریدر چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

از آنجا که بازار ارزهای دیجیتال یک بازار بسیار پر نوسان و پر استرس است، در وهله اول تریدر یا معامله‌گر باید از آرامش و تمرکز کافی برای انجام معاملات برخوردار باشد.

مورد دومی که اهمیت آن کمتر از مورد اول نیست داشتن علم و اطلاعات کافی در این زمینه است. از آنجا که منابع، مقالات، آموزش‌ها و دوره‌های زیادی در این زمینه وجود دارد، افراد برای ورود به این بازار و پرداختن به ترید و معاملات رمز ارزها می‌توانند از این طریق دانش و علم خود را افزایش داده و با اطمینان خاطر و اعتماد به نفس بیشتری به معامله و سودآوری بپردازند.

مزایای ترید کردن ارزهای دیجیتال:

1. مهمترین و اصلی‌ترین مزیت این روش این است که هیچگونه وابستگی به زمان یا مکان ندارد. این بدان معناست که یک تریدر می‌تواند در هر زمان و هر مکان تنها با داشتن لپ‌تاپ و یا حتی گوشی موبایل به معامله بپردازد.

2. دومین مزیتی که ترید را از روش هولد متمایز می‌کند، سودآوری آن است. تریدرهای حرفه ای این نکته را در ذهن دارند که بازارهای مالی همیشه برای آنها سودآور نیست و امکان ضرر و زیان هم وجود دارد و خود را برای آن زمان نیز آماده می‌کنند.

۳. از دیگر مزیت‌های ترید به استقلال فکری و شغلی می‌توان اشاره کرد. یک تریدر قوی و حرفه‌ای به این مرحله از اطمینان می‌رسد که می تواند کاملا مستقل و خودمختار به فعالیت و کسب درآمد بپردازد و برای کسب درآمد نیازی نیست برای فرد دیگری کار کند.

۴. شاید خیلی‌ها در ابتدای کار فکر کنند برای اینکه بتوانند معاملات خود و پرسودی داشته باشند به سرمایه زیادی نیاز است. اما یکی دیگر از مزیت‌های این روش این است که با پول و سرمایه کم هم می‌توان براحتی این کار را شروع کرد.

۵. مورد آخر اینکه با این روش تریدرها دیگر نگرانی و دغدغه‌ای برای نقدشوندگی دارایی خود نخواهند داشت چراکه این کار در لحظه و سریع انجام می‌شود.

معایب ترید کردن:

1. از اصلی ترین معایبی که برای ترید کردن وجود دارد این است که به‌دلیل وجود تحریم‌ها از سوی بسیاری از کشورها علیه ایران، امکان فعالیت و انجام معاملات برای کاربران ایرانی از طریق بسیاری از پلتفرم‌های خارجی وجود ندارد.

2. هرچند این روش پرهیجان‌تر و جذابتر از روش هولد یا سرمایه‌گذاری است اما همین هیجان بالا می‌تواند باعث عصبانیت و به هم خوردن آرامش تریدر و به‌دنبال آن متضرر شدن او شود.

۳. در کنار تمامی هیجانات تریدینگ، این کار نیاز به برخورداری از علم و دانش بالایی دارد چراکه گاهی در بعضی شرایط بسیار دشوار و طاقت‌فرسا می‌شود.

۴. میزان اضطراب و استرس حاصل از تریدهای کوتاه مدت، خیلی بیشتر از روش هولد کردن رمزارزهاست.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی بر این شده تا شما را با روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا کنیم و به دنبال آن به بیان معایب و مزایای هر یک از این روش‌ها پرداختیم.

نکته قابل توجه اینکه استفاده از هر دو روش ترید و هولد برای سرمایه‌گذاری مفید و مطلوب است. اگر شما فردی با ریسک‌پذیری بالا هستید و نگرانی و دغدغه اصلی شما حفظ سرمایه و سود بلند مدت است، بهترین و عاقلانه‌ترین انتخاب شما روش خرید و هولد است. اما اگر با خطرات و ریسک نوسانان شدید قیمت رمزارزها مشکلی ندارید و علاقه، فرصت و دانش کافی برای مدیریت سرمایه‌گذاری خود را در اختیار دارید استراتژی ترید یا معامله روشی کارساز برای شما محسوب می‌شود.

با استناد به تمامی این مطالب در نهایت باید بگوییم بهترین روش سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها، ایجاد تنوع برای کاهش ریسک است. اگر این کار را به درستی انجام دهید هر دو سرمایه‌گذاری بلند مدت و کوتاه مدت میتواند برایتان مفید و سودآور باشد. مهم نیست چه روشی را انتخاب می‌کنید. نکته مهم و قابل توجه این است که برای انتخاب هر یک از این روش‌ها تحقیق و بررسی خوب و دقیقی را انجام دهید و سپس وارد آن کار شوید تا به نتیجه مطلب و دلخواهتان دست پیدا کنید.

یک دیدگاه

  1. آینده متعلق به هولدر هاست

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.