سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
همه چیز درباره لونا2

ویدیوکست/ همه چیز درباره لونا۲

پروژه لونا2 چیه؟ چطور روی کار اومد؟ چرا سقوط کرد؟ پس تکلیف لوناهای قبلی چی میشه؟ لونا 2 رو از کجا باید بخریم ؟ کدوم کیف پول‌ها برای نگهداری لونا2 مناسب‌تره ؟
همه این‌ها سوالاتی هستند که توی این قسمت از رادیواکسکوینو بهش جواب میدیم ….

این ویدیو آموزشی مهم رو از دست ندید:

همونطور که میدونید بعد از اتفاقات و حوادث ناگواری که برای پروژه ترا پیش اومد و منجر به از دست رفتن ارزش توکن بومی این شبکه ینی لونا و استیبل‌کوینش یعنی UST شد ، کاربرای زیادی متحمل خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری شدن و اعتماد به این اکوسیستم به طور کلی از بین رفت. حالا ما توی این اپیزود می خوایم یه نگاهی بندازیم به پروژه لونا 2 و بررسی کنیم که اصلا چیشد که اینطوری شد !


اکسکوینویی‌ها سلام. امیدوارم که حالتون خوب باشه . من ساحل اختری هستم و بیاید توی این اپیزود مرور کنیم که چی باعث شد که رمزارز رتبه هشتم بازار به همچین وضعیت اسفناکی بیفته . پس لطفا با انرژی و تمرکز کافی، با من، تا پایان این ویدئو همراه باشید .

توی بحبوحه سقوط شبکه ترا و وحشت‌های بوجود اومده، پیشنهادها و راه‌حل‌های مختلفی دائما از سوی کاربران، طرفداران و توسعه‌دهندگان شبکه ترا مطرح می‌شد تا بشه راهی پیدا کرد که این پروژه و رمزارزهای اون رو بازیابی کنند.

راه‌اندازی لونا۲

با وجود تمامی این پیشنهادها، در نهایت تصمیم به راه‌اندازی یک شبکه و توکن بومی جدید برای ترا گرفته شد تا این امکان وجود داشته باشه که علاوه بر احیای لونا ، به زیان‌دیدگان این اتفاق ، غرامتی به شکل ایردراپ پرداخت بشه. توی این ایردراپ قرار شد که دارایی کاربران در شبکه قبلی با نسبت مشخص، بین اونا تقسیم بشه.
به همین منظور، بعد از انجام آزمایشات اولیه روی شبکه تست نت (Testnet)، لونا ۲ فعالیتش رو در تاریخ ۲۸ می یا همون ۷ خرداد، روی شبکه اصلی (mainnet) شروع کرد و شبکه جدیدی با اسم ترا ۲ و با ارز دیجیتال بومی خودش یعنی لونا ۲ راه‌اندازی شد. اولین بلوک شبکه جدید ترا در ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ یا همون ۲۸ می ۲۰۲۲ایجاد شد.

لونا کلاسیک


با این اقدام، اسم شبکه قبلی به ترا کلاسیک تغییر کرد و تمام توکن‌های اون پسوند کلاسیک گرفتن. به این ترتیب مقرر شد لونا، با اسم لونا کلاسیک و با نماد اختصاری LUNC شناخته بشه و به نماد دلار ترا و بقیه استیبل کوین‌های این شبکه پسوند C اضافه شد مثل : USTC، KRTC، و …
در واقع بنیاد توسعه‌دهنده ترا ، تصمیم به ایجاد یه بلاک‌چین جدید به جای اجرای یک هاردفورک از شبکه و تقسیم شبکه به دو بخش گرفت. لونای جدید تونست در اولین روز عرضه، قیمت خودش رو از محدوده 1 دلار به 30 دلار برسونه. اما در نهایت با افت شدید قیمت مواجه شد و حتی به محدوده ۳ دلار هم رسید!!!!

قیمت و ارزش لونا۲


نرخ سود استیکینگ فعلی این شبکه در حدود ۱۳ درصده. ارز دیجیتال لونا ۲ در حال حاضر با قیمتی معادل ۲.۸۹ دلار معامله میشه.

ارزش بازار

ارزش بازار توکن شبکه جدید ترا هم در حال حاضر حدود ۹۱۱ میلیون دلاره و ۲۱۰ میلیون عدد از توکن‌های اون در گردشه.


نکته قابل توجه در مورد شبکه جدید ترا اینه که این شبکه دیگه مجهز به استیبل‌کوین جدیدی نخواهد بود و مجموع عرضه کل اون، 1 میلیارد توکن خواهد بود. ضمنا یه نکته دیگه …. توکن‌های جدید لونا ۲ جدا از توکن‌های اصلی لونا کلاسیک، که میزان عرضه اونا به بیش از 6.5 تریلیون میرسه معامله خواهند شد.
بعد از این راه‌اندازی، خیلی از پروژه‌های معروف و شناخته شده ترا کلاسیک، از جمله تراسواپ ، پروتکل اج ، اسپکتروم ، آستروپورت ، نبولا ، و چندین مورد دیگه ، تعهد خودشون رو برای ایجاد فضایی پویا در شبکه جدید اعلام کردند و به زنجیره جدید ترا مهاجرت کردن ….

حالا در مقابلش، در جریان فروپاشی اکوسیستم ترا یه تعداد از برترین پروتکل‌های این شبکه هم مثل لوپ مارکت و مارس پروتکل تلفات بالایی دادن . و در پی این ماجرا به شبکه‌های دیگه‌ای مثل ازموسیس و جونو مهاجرت کردن. به همین دلیل در توزیع توکن‌های شبکه جدید، ده درصد از توکن‌ها به توسعه‌دهندگان پروتکل‌ها اختصاص پیدا کرده.
یه سوالی که خیلی این روزا مطرح میشه …

ارز دیجیتال لونا ۲ رو از کجا تهیه کنیم؟

شما باید با در نظر گرفتن این نکته که مدت کمی از فعالیت شبکه جدید ترا می‌گذره، بدونید که هیچ گزینه درون زنجیره‌ای برای مبادله این رمز ارز وجود نداره و هنوز هیچ صرافی غیرمتمرکزی در اون شروع به فعالیت نکرده.
شما اگه می خواید این ارز دیجیتال رو خریداری کنید میتونید اون رو در صرافی‌های متمرکزی مثل کوکوین ، گیت ، بای‌بیت ، هوبی گلوبال ، اوکی اکسچنج و کراکن پیدا کنید. البته صرافی بایننس هم مدتی پیش این توکن رو به فهرست رمزارزهای خودش اضافه کرد.

واریز ایردراپ لونا در اکسکوینو

راستی یه خبر خوب برای کاربرای اکسکوینو. اکسکوینو طبق برنامه و جدول زمانبندی که بنیاد ترا اعلام کرده بود اولین پارت از ایردراپ این شبکه رو، بین کاربرانی که واجد شرایط دریافتش بودن توزیع کرده. لازمه همینجا بهتون یادآوری کنم اگه مایل به اطلاع از نحوه توزیع و تخصیص دقیق این ایردراپ هستین میتونید مقاله جامع و مفصلی رو که توسط دوستان تیم محتوای اکسکوینو برای شما عزیزان آماده شده و در وبلاگ سایتمون هست مطالعه کنید.
و اون دسته از عزیزانی که تمایل به خرید و فروش و یا تبدیل رمز ارزهای لونا کلاسیک و لونا ۲ دارن میتونن این کار رو براحتی در اکسکوینو انجام بدن.
توجه داشته باشید هنوز نسخه رپد شده‌ای از لونای جدید در شبکه‌های دیگه (مثل بایننس اسمارت چین، اتریوم و غیره) وجود نداره پس لازمه نسبت به کلاهبرداری‌های احتمالی، حساسیت و دقت کافی رو به خرج بدید.

بررسی کیف پول‌های ارز دیجیتال لونا ۲


اگر به دنبال کیف پول مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال لونا ۲ هستید کیف پول رسمی خود شبکه ترا به اسم ترا استیشن ، میتونه بهترین گزیه برای شما باشه. علاوه‌براین، کیف پول اتمیک هم رسما اعلام کرده که قراره از این شبکه پشتیبانی کنه ولی تا این لحظه، هنوز این موضوع به مرحله اجرایی نرسیده.
کیف پول کوین ۹۸ ، هم در توییتی از پشتیبانی این کیف پول خبر داد. کاربرا میتونن با آپدیت اپلیکشین این کیف پول به آخرین نسخه، از این امکان برخوردار بشن.


خب دوستان خوبم ما توی این ویدئو تلاش کردیم تا اطلاعات جامعی رو درباره روی کار اومدن شبکه جدید ترا و ارز بومیش که لونا ۲ هستش به شما ارائه بدیم. با توجه به اینکه هنوز خیلی از دلایل و زوایای این اتفاق برای کسی مشخص نیست و هر روز اخبار جدیدی در این خصوص می‌شنویم ، لازمه جزئیات و علل این حادثه بیشتر مورد توجه قرار بگیره.
به همین خاطر خیلی از فعالان ارزهای دیجیتال معتقدن که شکست این پروژه، فرصتی رو پیش آورده تا سیستم‌های قوی‌تری برای کاهش این قبیل ریسک‌ها طراحی بشه .

تا جایی که چند روز پیش هم مطلع شدیم جاستین سان بنیانگذار ترون اعلام کرده که در تلاش برای انجام تغییرات جدیدیه تا کاری کنه که شبکه ترون به سرنوشت ترا دچار نشه. جاستین سان تو مصاحبه اخیرش با بلومبرگ گفت که سقوط ترا باعث شد تا اعمال تغییرات شبکه ترون رو با سرعت بیشتری پیش ببره.

همراهان خوب رادیو اکسکوینو خیلی ممنونم که تا پایان این ویدیو همراه ما بودید . ما به زودی در اپیزودهای بعدی رادیو اکسکوینو اطلاعات جدیدتری از لونا 2 به حضورتون میرسونیم .اگر سوالی دارید برامون کامنت بذارید و مثل همیشه یاداوری میکنم با سری ویدیوکست های رادیو اکسکوینو همراه باشید .

همچنین ببینید

اکس باکس اکسکوینو

اکس باکس اکسکوینو: یک جعبه پر از پاداش و جایزه

اکس باکس اکسکوینو،‌طرح جدیدی است که کاربران می‌توانند در آن، با استیکینگ مبلغ مشخص، روزانه …

بیمه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین چیست؟

ضرب‌المثل معروف گذر پوست به دباغ‌خانه می‌افتد به‌خوبی در مورد شرکت‌های بیمه صدق می‌کند. چه …

امنیت بیت کوین

آیا بیت کوین امن است؟ امنیت بیت کوین چگونه تامین می‌شود؟

رمزارز بیت کوین در چند ماه گذشته، فراز و فرود شدید و بی‌سابقه‌ای را تجربه …

همه‌چیز در مورد نوآوری‌های ارز دیجیتال کسپا (KASPA)

این روزها کمتر کسی است که به بازار رمزارزها علاقه داشته باشد و حداقل یک‌بار …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.