01

ویدیو/ قسمت اول صفر تا صد کریپتویی عرضه و تقاضا

توی این قسمت قراره مفهوم عرضه و تقاضا رو تشریح کنیم ، به طور کامل لمسش کنیم تا بتونیم با توجه به اوضاع اقتصادی و شرایطی که توی جامعه اقتصادی حاکمه، به صورت تقریبی آینده بازار مالی مورد نظرمون رو حدس بزنیم!

اولین مفهومی که باید درباره ش بدونم عرضه و تقاضاست:

وقتي اين روزا اين همه از ارز ديجيتال و بورس و طلا و فيات ميگيم يعني چه بخوايم چه نخوايم زندگيمون به  با اقتصاد عجين شده و براي اينکه بتونيم تو بازارهاي مالي و ارزهاي ديجيتال سرمايه‌‌گذاري‌هاي موفقي داشته باشيم بايد اول بتونيم با مفهوم اقتصاد و قوانين مهم اقتصادي آشنا بشيم. ما اينبار در اکسکوينو تصميم داريم که در کنار هم قدم به قدم و از صفر کريپتو رو آموزش بديم . پس در ادامه با ما همراه باشيد

اکسکوينويي‌ها سلام . وقتتون بخير . من ساحل اختري هستم و با اولين قسمت از مجموعه ” کريپتو، از صفر تا صد” در خدمت شما هستم لازم به ذکر هست که همينجا خدمتتون اعلام کنم که اين پکيج آموزشي ما به صورت سريالي پخش ميشه و شما با دنبال کردن تمام قسمت ها ميتونيد متخصص اين بازار بشيد . پس اين ويديو رو سيو کنيد و براي علاقه مندان به اين بازار ارسال کنيد

خيلي از شما دوستان عزيزم کاملا به ارز ديجيتال مسلطيد و روش مطالعه داشتيد. خيلي‌هاتون هم به صورت تجربي ياد گرفتيد، بدون اينکه هيچ استراتژي رو براي کسب سود در نظر گرفته باشيد.

اما نکته‌اي که وجود داره و شايد خيلي از شما تا الان خيلي بهش فکر نکردين اينه که براي بررسي و ورود به اين بازار، و در کل بازارهاي مالي اول بايد با مفهوم اقتصاد آشنا بشيم. مفهومي که نقش بسزايي در نحوه سرمايه‌گذاري و سودآوريتون داره.  فراموش نکنيد اين اولين قسمت از مجموعه پکيج آموزشي کريپتو از صفر تا صد هستش !

خب اول به سراغ بررسي کلمه اقتصاد ميريم. بايد اول اين اصطلاح مادر رو بشناسيم . كلمه اقتصاد در زبان انگليسي برابر با هر چيزيه كه مرتبط با پول و كالا باشه، در يوناني به معني تدبير و اداره امور منزل، در زبان عربي به معني اعتدال و ميانه روي و در زبان فارسي به معني صرفه جويي كردنه.

شما لازمه چند تا اصطلاح اقتصادي مهم رو در بازار ارزهاي ديجيتال بدونيد و کامل درکشون کنيد. فراموش نکنيد اينا قانونن و راه فراري ازشون نيست! شما لازمه که به اين چند اصطلاح به طور کامل مسلط بشيد و بعد به سراغ بررسي ارزهاي ديجيتال مختلف بريم . 

اولين اصطلاحي که توي اين ويديو مي خوايم دربارش صحبت کنيم باهاش اشنا ميشيد قانون عرضه و تقاضاست.

قانون عرضه ‌و تقاضا چيه؟

قانون عرضه ‌و تقاضا رابطه‌اي اقتصادي بين فروشنده ها و خريداران کالاهاي مختلفه. تئوري عرضه‌ و تقاضا ميگه که قيمت يه محصول به در دسترس ‌‌بودن اون و تقاضاي خريداران بستگي داره.

تقاضا به تمايل مصرف‌کننده‌ها يا خريدارا براي خريد يه دارايي گفته ميشه که قدرت خريد اون رو با قيمت‌هاي مختلف دارند.

تقاضا براي محصولات تا قيمت مشخصي ثابت باقي ميمونه؛ البته بعد از اين مرحله، وقتي خريدارا متوجه بشن که اون دارايي بيش از حد گرون شده تقاضا هم کاهش پيدا مي‌کنه . عرضه رابطه‌ي بين قيمت محصولات و خدمات و در دسترس ‌بودن اونا تودر بازاره.

اگه قيمت‌ها بالا برن و بالا بمونن، فروشنده ها براي کسب سود، تعداد محصول بيشتري رو عرضه ميکنن. عرضه به تقاضا و تغييرات قيمت بستگي داره و به‌سرعت با اين موارد سازگار مي‌شه. ممکنه تغييرات تقاضا و قيمت فصلي، موقتي يا دائمي باشن و فروشنده بايد عرضه رو بر اين اساس تنظيم کنه

قانون عرضه و تقاضا

 همين قانون اقتصادي عرضه و تقاضا باعث ايجاد بازار خرسي و گاوي در حوزه ارزهاي ديجيتاله.

خب حالا اين يعني چي؟

اجازه بدين قبل اينکه رابطه اين عبارات رو روشن کنيم يه تعريف مختصري از بازارهاي گاوي و خرسي داشته باشيم.

علت نامگذاري بازار گاوي و خرسي هم به اين دليله که وقتي ميگن بازار گاويه يعني گاوها يا همون خريداران شروع به خريدهاي سنگين ميکنن و از اونجا که حمله گاو و شاخ زدنش از پايين به بالا هست اين کلمه نوعي استعاره هست که اين خريدارا قيمت‌ها رو به سمت بالا ميکشن و بازار روند صعودي پيدا ميکنه

بازار گاوی و خرسی

اما چرا ميگن بازاز خرسي. اگه ديده باشيد خرس وقتي حمله ميکنه روي پاهاش وایمیسته و به شکارش حمله ميکنه . اين حرکت از بالا به پايينه ، در مورد بازار ارزهاي ديجيتال هم به همين صورته. وقتي ميگيم بازار خرسيه يعني خرس ها يا همون فروشندگان شروع به فروش‌هاي سنگين ميکنن که اين حرکتشون منجر به ريزش قيمتها و روند نزولي بازار ميشه.

به طور کلي وقتي بازار رو به رشد باشه و قيمت سهام، روند صعودي داشته باش، به اين بازار ميگن «بازار گاوي». اين در حاليه که اگه قيمت سهام روند نزولي داشته باشه و رکود در اوضاع اقتصادي حاکم شده باشه، از عبارت «بازار خرسي» استفاده مي‌کنند.

حالا اينکه اين اصطلاحات چه رابطه‌اي با قوانين اقتصادي عرضه و تقاضا دارن بايد بگيم که در بازار گاوي تقاضا بسيار زياده و عرضه به‌ندرت انجام ميشه. به‌عبارت‌ديگه، سرمايه‌گذاران با اميد به آينده ی رو به رشد بازار، اقدام به خريد سهام جديد مي‌کنند.

فروشندگان هم تمايلي براي فروش ندارند. در چنين حالتي، صف‌هاي خريد سنگين به خوبي قابل مشاهده‌ست. عکس اين ماجرا در ‌بازار خرسي اتفاق ميفته . عرضه افزايش و تقاضا به‌شدت کاهش پيدا ميکنه همچنین حجم معاملات به‌شدت افت مي‌کنه و بازار دچار رکود و تنبلي ميشه.

نااميدي وصف‌هاي فروش طولاني نشانه‌هايي از چنين بازاريه ما توي ويديوکست هاي “5 رمزارز برتر بازار” خيلي از اين دو اصطلاح استفاده ميکنن.

خب فکر ميکنم الان متوجه اين شده باشيد که فشار فروش يا فشار خريد که همون قانون عزضه و تقاضاست چقدر ميتونه در اين بازار موثر باشه . به همين دليل يه خبر فاندا و هجوم خريدارا باعث دستکاري قيمت بازار ميشه.

خب دوستان خوبم خيلي ممنونم که انتهاي اين ويديو همراه ما بوديد . با مجموعه ويديوکست هاي صفر تا صد کريپتوي راديو اکسکوينو با ما همراه باشيد. 

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.