پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
بازی مرکب

پشت پرده کلاهبرداری توکن بازی مرکب – پادکست

حتما شما هم اسم توکن بازی مرکب (Squid Game) رو شنیدید. این توکن جنجالی، به تازگی بعد از ثبت ۷۵۰۰ درصد رشد، در چند لحظه تمام ارزش خودش رو از دست داد و تمام فعالان بازار رمزارز رو در بهت فرو برد.


در این اپیزود از پادکست رادیو اکسوینو، کلاهبرداری این توکن رو مورد بررسی قرار دادیم.

پادکست امروز را گوش کنید:

حتما اسم سریال بازی ماهی مرکب که اخیرا توی سراسر دنیا خیلی طرفدار پیدا کرده به گوشتون خورده.

توی این سریال، بیشتر از چهارصد شرکت کننده، بازی های مختلفی رو انجام میدن و در نهایت تمام شرکت‌کننده‌ها به جز نفر برنده کشته می‌شن و فرد برنده چندین میلیون دلار پول به جیب میزنه.

چند روز پیش، یک تیم ناشناس اومد و یک توکن با همین اسم ساخت که کلی سرو صدا به پا کرد. امروز میخوایم پشت پرده این ماجرا رو براتون تعریف کنیم تا ببینید که وقتی میگن به هر پروژه‌ای اعتماد نکنید، دلیلش چیه!

اکسکوینویی‌ها سلام، عصر روز یکشنبه 16 آبان ماهتون بخیر. من ساحل اختری هستم همراه شمام با یک پادکست دیگه از رادیو اکسکوینو

چند روز پیش، یک پروژه با نام اسکویید گیم روی زنجیره هوشمند بایننس ایجاد شد. اسکویید گیم با داشتن اسم و لوگویی شبیه به سریال اسکویید گیم، توسط افراد ناشناسی ساخته شد که هیچ ارتباطی با سازندگان این سریال کره‌ای نداشتن.

از همون ابتدا خیلی از نشونه‌ها دال بر کلاهبرداری بودن این پروژه بود و خیلی‌ها درباره احتمال پانزی بودنش هشدار داده بودن، اما جذابیت اسمی  این توکن باعث شد توجه سرمایه‌گذارا به این توکن جلب بشه، تا جایی که قیمت این توکن توی کمتر از یک هفته بیشتر از ۳۰۰هزار درصد افزایش پیدا می‌کنه و از محدوده یک سنت به ۲۸۰۰ دلار میرسه!

اما ماجرای صعود شدید قیمتی از این قراره که این پروژه با مکانیسمی به اسم «مکانیسم ضد دامپ» کنترل می‌شده. به این صورت که به سرمایه گذارا امکان خرید توکن رو می‌داده اما از فروش اون‌ها جلوگیری می‌کرده.

تا این‌که بعد از یک رشد حسابی، تیم پروژه Squid Game عرضه در گردش توکن‌ها رو از طریق پنکیک سواپ و DODO توی کسری از ثانیه می‌فروشه و این رمز ارز به یکباره 99.99 درصد سقوط می‌کنه و ارزشش نزدیک به صفر میرسه!

پیرو این حادثه، وب سایت رسمی پروژه Squid Game از کار می‌افته و توییتر هم حساب این پروژه رو به دلیل “فعالیت‌های غیرعادی” محدود می‌کنه.

بعد از اون، اعضای تیم پروژه Squid Game تو کانال تلگرامی خودشون مدعی شدن که یه نفر داشته حساب توییتری و قرارداد هوشمند توکن این تیم رو هک می‌کرده.

بعدشم اومدن توی یه اعلامیه رسمی گفتن: توسعه دهندگان پروژه Squid Game قصد ادامه دادن این پروژه رو ندارن، چونکه ما بخاطر کلاهبردارا غرق در افسردگی و استرس شدیم!!

کلاهبردارای پروژه بازی مرکب از این طریق حدود ۱۲ میلیون دلار به جیب زدن و این نشون میده که تبلیغات تا چه حدی میتونه کاربرای عادی رو بدون مطالعه و احتیاط به سمت سرمایه‌گذاری تو پروژه‌های اسکم ببره.

یک نکته جالب دیگه هم اینجاست که وایت پیپر این پروژه که از قضا اشکالات و اشتباهات دستوری و املائی زیادی هم داشته، به مکانیزم ضد دامپ اشاره کرده بود، ولی بازم خیلیا اون رو نادیده گرفتن و حس فومو مانع از تفکر منطقی قبل از خرید این توکن شد.

این پروژه یک مثال خیلی ساده و واضحه که میتونه برای همه ما یک درس عبرت باشه. یاد بگیریم که قبل از سرمایه‌گذاری توی هر پروژه رمز ارزی، تحقیق و بررسی کاملی رو انجام بدیم و گول تبلیغات رو نخوریم.

نظر شما چیه؟ چه راه‌هایی برای تشخیص پروژه‌های واقعی و پانزی وجود داره؟ لطفا توی همین پست، تجربیات خودتون رو با ما و سایر کاربرا در میون بذارید.

همراهان عزیز رادیو اکسکوینو ضمن تشکر از همراهی شما تا این بخش از پادکست، به اطلاعتون میرسونم که شما میتونید برای شنیدن پادکست های ما به کانال ما در کست باکس و ناملیک مراجعه کنید .  با رادیو اکسکوینو همراه باشید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.