سقوط بیت کوین

چرا سقوط بیت کوین بعید است؟

بیت کوین  و دیگر رمز ارزها، یکی پس از دیگری قله‌های قیمتی جدیدی را فتح می‌کنند و سرمایه‌گذاران بیشتری به بازار رمز ارزها جذب می‌شوند. رشد قیمتی قابل توجه بیت کوین در ماه‌های گذشته، نگرانی‌هایی را در مورد احتمال سقوط دوباره قیمت رمز ارزها مانند سقوط مارس 2020 مطرح کرده است. در ادامه، با اکسکوینو همراه باشید تا این پرسش را بررسی می‌کنیم که چرا سقوط دوباره بیت کوین بعید است.

یکی از تاریک‌ترین روزهای بازار رمز ارز در 12 مارس 2020 رخ داد. در این روز، قیمت بیت کوین، بیشترین سقوط روزانه خود در 12 سال گذشته را تجربه کرد تا قیمت این رمز ارز از هشت هزار دلار برای دقایقی به سه هزار و 600 دلار  نیز کاهش یابد.

در کمتر از 24 ساعت، حدود یک میلیارد دلار از ارزش معاملات بیت کوین از این بازار خارج شد و به این ترتیب، یکی از شدیدترین سقوط‌های بیت کوین در تاریخ 12 ساله این رمز ارز رقم خورد. به بیان دیگر، بیت کوین در طول یک روز، بیش از 50 درصد از ارزش خود را از دست داد.

نکته جالب این است که از 12 مارس تا یک هفته بعد، قیمت بیت کوین و دیگر رمز ارزها، همبستگی قیمتی بالایی با ریزش بازار سهام آمریکا داشتند. البته، این ریزش قیمتی در آن زمان منطقی به‌نظر می‌رسید؛ چرا که شیوع کرونا در آمریکا و جهان موجب شد تمایل افراد برای سرمایه‌گذاری در انواع بازارهای مالی کاهش یابد. افت شاخص صنعتی داوجونز آمریکا در این مدت، به بالاترین میزان خود در طی 30 سال گذشته رسید.

آیا بازار رمز ارزها دوباره سقوط می‌کند؟

برای بررسی این احتمال که آیا بازار رمز ارزها ممکن است با یک سقوط شدید دیگر مواجه شود یا خیر، بهتر است به این نکته توجه کنیم که سه ضلع عرضه محدود، افزایش بی‌سابقه تقاضا و معاملات لوریج (ضریب اهرمی) مانع از سقوط شدید رمز ارزها خواهد شد.

هانتر مرگارت، مدیر اجرایی صرافی رمز ارز بیت استمپ (Bitstamp) به این نکته اشاره می‌کند که نمی‌توان احتمال سقوط دوباره رمز ارزها را به‌طور کامل رد کرد؛ اگرچه، ساختار رمز ارزها نسبت به سال گذشته، تکامل یافته است. با این حال، او تاکید می‌کند که حوزه رمز ارز، اکنون دارای مقررات نظارتی بیشتر و انواع پلتفرم‌های مالی مرتبط است که نقدینگی این بازار را به‌طور قابل توجهی افزایش داده است.

از سوی دیگر، مرگارت معتقد است که نسبت به سال‌های گذشته، اکنون بازار بیت کوین و دیگر رمز ارزها، میزبان تعداد بیشتری از مشارکت‌کنندگان است و افزایش این افراد، از هرگونه تلاطم و نوسانات شدید مثل صعود یا سقوط ناگهانی جلوگیری می‌کند.

این‌بار اوضاع رمز ارزها متفاوت است!

در حالی که هنوز هم نگرانی‌هایی در مورد سقوط بازار رمزارزها وجود دارد، هیجانات بازار در این دوره، بسیار آرام‌تر از سال‌های گذشته است. چاد استیگلاس، رئیس پلتفرم معاملاتی رمز ارز کراس تاور (CrossTower) معتقد است که یک سال پس از سقوط رمز ارزها در مارس 2020، هیچ نگرانی در مورد تکرار این سناریو برای بیت کوین و دیگر رمز ارزها وجود ندارد. او می‌گوید که دخالت فدرال رزرو و کنگره آمریکا برای حمایت از بازارهای مالی سنتی که به دلیل کرونا زمین‌گیر شده بودند، ارزش رمز ارزها را به‌عنوان ارزهایی غیر متمرکز که تحت نظارت و کنترل نهادهای مرکزی نیستند، بیش از گذشته به اثبات رساند. این اقدامات موجب شد رمز ارزها، یک بازار گاوی را تجربه کنند که در 11 ماه گذشته ادامه داشته است.

علاوه بر این، تداوم سرمایه‌گذاری موسسات مالی در بیت کوین و دیگر رمز ارزها و حمایت برخی از مهم‌ترین بازیگران بازارهای مالی سنتی مثل جی پی مورگان (J.P. Morgan) از ارزهای دیجیتال، این نوید را به سرمایه‌گذاران رمز ارز می‌دهد که فعلا سقوط دیگری در این بازار رخ نمی‌دهد. البته، اجرای مقررات محدودکننده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، ممکن است به ریزش بازار رمز ارز منجر شود.

دنیل برناردی، سازنده توکن پی اچ آی (PHI Token) در این‌باره می‌گوید:« سقوط بیت کوین در مارس 2020 به‌همراه دیگر بازارها در سراسر جهان، کاملا به دلیل شیوع پاندمی کرونا رخ داد؛ بنابراین، می‌توان گفت که بعید است چنین اتفاقی دوباره رخ دهد. به دلیل فضای تردیدی که به دلیل پاندمی کرونا ایجاد شده بود، حتی کامودیتی‌هایی مثل طلا نیز با کاهش شدید قیمت مواجه شدند؛ بنابراین بیت کوین نیز مانند دیگر دارایی‌ها، قربانی هیجانات بالای سرمایه‌گذاران برای فروش و نقد کردن همه دارایی‌ها شد.»

سخن آخر

با اینکه روزهای تاریک مارس 2020 هنوز در حافظه سرمایه‌گذاران باقی مانده است، اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نشان می‌دهند که احتمال تکرار سناریوی سقوط برای بیت کوین و آلت‌کوین‌ها بعید است. همچنین، بسیاری از نگرانی‌های مربوط به پاندمی کرونا که در سال گذشته، بسیار شدیدتر از حالا بودند، به دلیل آغاز واکسیناسیون گسترده در جهان، کاهش یافته‌ است.

به یاد داشته باشید که بازارهای مالی از جمله بازار رمز ارزها، همیشه در ریسک ریزش قیمتی قرار دارند و نمی‌توان این احتمال را به‌طور کلی رد کرد؛ اما اغلب تحلیلگران بر این باور هستند که بازار رمز ارزها به بلوغ بیشتری رسیده است و نگرانی‌های ناشی از کرونا که موجب سقوط بیت کوین در مارس 2020 شد، از بین رفته‌‌اند.

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.