چیلیز

چیلیز : وقتی اسم بارسلونا، یوونتوس و پاری‌سن‌ژرمن با کریپتو گره میخوره – پادکست

💣 در اپیزود قبلی از رادیو اکسکوینو، به بررسی ارزهای قدرتمند در سال ۲۰۲۲ پرداختیم. امروز، در بخش دوم از این پادکست، معرفی پروژه‌های قدرتمند در سال میلادی آینده رو ادامه می‌دهیم.

پادکست امروز را بشنوید:

خب شنیدیم میگن فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه. حالا باید ببینیم توکن جدیدی که تا چند روز آتی در پلتفرم جامع اکسکوینو ارائه میشه و اسمش هم چیلیز هست چقدر میتونه تند و تیز باشه.  واقعا ربط باشگاه‌های آ‌س‌میلان و پاری‌سن ژرمن به پروژه چیلیز چی هست؟  

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر جمعه 5 م آذر ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 115 م از رادیو اکسکوینو

اما قبل از شنیدن کامل این اپیزود، حواستون باشه که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست و محتوای این پادکست در هیچ‌شرایطی برای من و مجموعه اکسکوینو منفعت مالی در بر نداره.

 تلاش ما در رادیو اکسکوینو اینه که با کیفیت‌ترین مطالب در حوزه رمز ارزها، بلاک‌چین و اقتصاد کریپتو را در اختیار مخاطبانمون قرا بدیم. پس، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مالی، خوب مطالعه کنید و آگاهانه گام بردارید.

راستی، اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل‌های مورد استفاده تریدرها بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و انکر دنبال کنید.

خیلی خلاصه اگه بگیم: چیلیز با ایجاد یه پلتفرمی که قصد درگیر کردن هواداران را داره، به دنبال توکنایز کردن بخش‌های ورزش و صنایع تفریحی و انترتینمنت هستش.

ولی خب: ما چه نیازی بهش داریم؟ در حال حاضر طرفدارای یه تیم هیچ نقشی در تصمیمات باشگاه ندارن و اصلا نفوذ و تاثیری در اتفاقات تیم محبوبشون ندارن.

هدف اصلی چیلیز اینه که برای این مشکل راه‌حل پیدا کنه. یعنی طرفدارا در مدیریت تیمشون دخیل بشن و حق رای داشته باشن. در عین حال، همین موضوع باعث میشه تا تیم‌ها یه منبع درآمد جدید داشته باشن. بعضیا میگن این یه نمونه کلاسیک معادله برد-برد هستش.

اکوسیستم چیلیز از دو پلتفرم کلیدی تشکیل شده. اولی سوشیوز دات کام (Socios.com) هست که یه پلتفرم مدیریت اجتماع هواداران تیم هست. همین پلتفرم اجازه میده تا هوادارانی که توکن هواداری دارن در تصمیمات تیم دخیل بشن و با رای‌شون در سرنوشت باشگاه دخیل بشن.

 به علاوه توکن‌های هواداری به هوادارا اجازه دسترسی به خدماتی مثل تخفیف و تجربیات یونیک میدن. پلتفرم سوشیوز فعلا در دو نسخه اندروید و آی‌اواس ارائه شده ولی نسخه وبش در حال توسعه هست و به زودی عرضه خواهد شد. یعنی فعلا فقط از طریق گوشی تلفن همراه قابل استفاده است.

پلتفرم مهم دیگه‌ی چیلیز، پلتفرم صرافی اون هست. جایی که توکن‌های هواداری را میشه در جفت با توکن چیلیز خرید و فروش کرد.

نکته جالب اینه که باشگاه‌های بزرگی مثل بارسلونا، یوونتوس، پاری‌سن ژرمن و آس‌میلان واقعا با این پروژه قرارداد بستن.

در این اکوسیستم چهار نوع توکن وجود داره: توکن‌های هواداری، خود توکن‌ چیلیز، توکن‌های لاکر و ان‌اف‌تی‌ها یا همون توکن‌های غیرمثلی.

توکن‌های رختکن

شاید اینجا یه سئوال براتون پیش بیاد که توکن‌های لاکر یا همون توکن‌های رختکن چی هستن. این لاکر روم در اپلیکیشن یه فضایی مثل رختکن باشگاه‌ها را به شما نشون میده که پیراهن بعضی از تیمایی که هنوز با چیلیز قرارداد نبستن را به دیوار آویزون کرده.

هوادارای اون تیما میتونن بیان و اونجا با پرداخت توکن چیلیز، توکن رختکن را برای ۱۲۰ روز استیک کنن، و با این کارشون، هم از تیمشون حمایت کنن، و هم از چیلیز بخوان بره با باشگاه مورد علاقه اونا مذاکره کنه و قرارداد ببنده.

 چیلیز هم دستش باز میشه که موقع مذاکره به مدیران باشگاه بگه، مثلا چند میلیون دلار سرمایه در حمایت از باشگاه شما اینجا هست، و اگه بخواید میتونیم با هم قرارداد ببندیم. کسایی هم که توکن‌های لاکر را میخرن، تنها کسانی خواهند بود که در هنگام عرضه اولیه توکن هواداری، در کف قیمت خرید می‌کنند.

اما اگه باشگاه مورد نظر بعد از ۱۲۰ روز، پیشنهاد را رد بکنه، خریداران توکن‌های رختکن اصل توکن‌های چیلیز با سود ده‌درصدی‌ش را دریافت میکنن.

اما فن‌توکن‌ها یا توکن‌های هواداری چی هستن؟

توکن‌های هواداری به هولدرهاشون اجازه میدن تا به یه مجموعه متنوع از حق عضویت‌های مربوط به هواداران دسترسی داشته باشن. بر خلاف ان‌اف‌تی‌ها، توکن‌های هواداری کاملا مثلی و قابل تعویض هستن.

 یعنی این توکن‌ها مثل پول فیات هستن که فقط مبلغ درش مهمه و یه اسکناس ۵۰ تایی با سایر اسکناس‌های ۵۰ تایی فرقی نداره.

با این حال، بهتره بدونید که توکن‌های هواداری یا همون فن توکن‌ها، مثل بیت‌کوین یا اتریوم ارزش‌گذاری نمیشن. در واقع، هر چقدر هوادارهایی که این توکن رو خریدن ارزش بیشتری براش قائل باشن، ارزش این فن توکن هم بیشتر میشه. هواداران می‌تونن با این توکن‌ها، خدمات و منافعی از باشگاه‌های ورزشی دریافت کنن.

هوادارا میتونن این توکن دیجیتال را بخرن و یا با سایر رمز ارزها معاوضه ش کنن. در هنگام فروش، این فروشنده است که تعیین میکنه توکنش را به چه قیمتی میفروشه. البته همچنان قیمت تحت تاثیر نوسانات بازار و محبوبیت یه توکن هست.

 زمانی که یه هوادار موفق بشه یه تعداد خاصی از توکن هواداری را بخره، اون موقع اجازه داره تا در رای‌گیری برای تصمیمات باشگاه شرکت کنه. این توکن‌ها میتونن یه پرستیژ و افتخار خاص برای دارندگان شون داشته باشن و ارزششون هم با رشد باشگاه بیشتر هم بشه.

 این توکن ها یه جامعه اختصاصی به وجود میارن که محلی برای جمع شدن طرفدارای پروپاقرص یه باشگاه میشه.

اگر هوادارا بخوان فن‌توکن‌ها را از پلتفرم چیلیز یا سوشیوزدات‌کام بخرن باید قبلش چیلیز را در یه صرافی کریپتو بخرن و بعد اونا به توکن‌هواداری تبدیل کنن. ولی توکن‌های هواداری هستن که بیرون از این پلتفرم هم قابل خرید و فروش هستن.

توکن‌های هواداری بخشی از سازوکار‌های باشگاه هواداران در تیمهای معروف هستن. این توکن‌ها مثل اتریوم و یا چین‌لینک ادعای حل یه مشکل مالی را ندارن. وقتی این توکن‌ها در پلتفرم سوشیوز قرار میگیرن، باشگاهی که با چیلیز قرارداد امضا کرده میزبان اتفاقی به نام عرضه توکن هواداری یا همون اف‌تی‌او (FTO) میشن.

 این توکن‌ها اختصاص به یه باشگاه خاص دارن، تعدادشون محدوده و یه دارایی دیجیتال هستن که یه سری حقوق خاص اعضا را به دارندگانشون میدن.

فن‌توکن‌ها در یک ساید‌چین (sidechain) به نام چیلیز‌چین (Chiliz Chain) که با ماشین مجازی اتریوم یا همون EVM) همخوانی داره مینت (mint) یا ضرب میشن.

نکات دیگه:

یه نکته مثبت در مورد پروژه چیلیز اینه که بایننس، هم باهاش قرارداد داره و هم جزو سرمایه‌گذاراش هست. و همینه که تمامی توکن‌های هواداری این پلتفرم در بایننس لیست میشن و بایننس بهترین حجم معاملات این توکن‌ها را ارائه میده.

وایت‌پیپر یا سفید نامه این پروژه هم در یه فایل پی‌دی‌اف ۶۴ صفحه‌ایی بر روی سایت رسمی این پروژه موجوده.

دفتر اصلی این پروژه در جزیره مالت هست و الکساندر دریفوس (Alexandre Dreyfus)، بنیانگذار و مدیرعامل اون، این پروژه را از سال ۲۰۱۷ استارت زده.

از اطلاعات مهمی که باید راجع به این پروژه بدونیم اینه که چیلیز با نماد سی‌ایچ‌زی یه توکن ایی‌آر‌سی بیست بر روی بلاک‌چین اتریوم هست. یعنی چیلیز یه توکن هست و نه یه کوین. که اولین بار در اکتبر ۲۰۱۸ بر روی شبکه اصلی اتریوم قرار گرفت.

پلتفرم سوشیوز در اواخر سال ۲۰۱۹ لانچ شد و کمی بعدش توکن هواداری باشگاه یوونتوس اولین توکن‌ هواداری این پروژه بود که عرضه شد.

بعضی کارشناسا میگن چیلیز نقشه راه خوبی داره و پتانسیل اینو داره که تا پایان سال جاری میلادی به قیمتی در حدود ۷۵ تا ۸۰ سنت برسه.

بنابر اطلاعات سایت کوین گکو، مارکت کپ این پروژه الان در حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار هست و از این نظر، جایگاه هفتادوششم را در میان سایر رمز ارزها داره. از نظر دامیننس، این رمز ارز ۸ صدم درصد بازار کریپتو را در اختیار داره.

بالاترین قیمت تاریخی که چیلیز تا به حال ثبت کرده ۸۷ سنت و ۸ میل بوده. و پایین‌ترین قیمت این رمز ارز از زمان عرضه‌اولیه‌اش تا امروز ۴ میل بوده.  البته فکرکنم بدونید که هر میل معادل یک هزارم دلار هست.

عرضه کل این پروژه ۸ میلیارد و ۸۸۸ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۸۸۸ هست و از این تعداد تا الان در حدود ۶۵ درصد به بازار عرضه شده و درگردش هست.

چند روز پیش، آرون آرنولد مجری کانال یوتیوبی آلتکوین‌دیلی چهار پروژه را معرفی کرده بود که به اعتقاد اون پتانسیل بالایی برای رشد دارن. یکی از اون چهارتا پروژه معرفی شده چیلیز بود.

اما اتفاق خوبی که داریم اینه که: پلتفرم جامع اکسکوینو، در چند روز آتی با اضافه کردن این محصول به رمز‌ارزهای ارائه شده خودش، این امکان را به کاربران خوبش میده، تا اگه به این جمع‌بندی رسیدن که چیلیز میتونه گزینه خوبی باشه، بتونن به راحتی از طریق کارت بانکی شون در این پروژه سرمایه‌گذاری کنن.

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.