پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
چین لینک

چین لینک، پل میان قراردادهای هوشمند با اتریوم

هر رمز ارز متولد شده در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین در پی یک رویای منحصربفرد ایجاد گردیده است. موفق ترین این پروژه‌ها و نوآوری‌ها با قرار گیری در میان برترین رمز ارزها و استقبال جهانی از آن‌ها نمود پیدا می‌کنند. چین لینک به عنوان یکی از موفق‌ترین و نوآورانه‌ترین پروژه‌های رمزنگاری شده در جهان شناخته می‌شود که مشخصا با یک هدف بزرگ و حقیقی به بازار آمده است.

چین لینک (Chainlink) یک شبکه غیر متمرکز اوراکل است که داده‌های دنیای واقعی را برای قراردادهای هوشمند به بستر بلاک‌ چین متصل می‌کند و برای پرداخت‌ها در حوزه خدمات بر روی شبکه استفاده می‌شود. برای درک کارکرد و اهمیت چین لینک، در ابتدا به توضیح کوتاهی درمورد چیستی قراردادهای هوشمند نیاز داریم. قراردادهای هوشمند در بستر بلاک چین، پروتکلی برای تنظیم قراردادها هستند که با توجه به شرایط قرارداد، تمامی اقدامات پیش‌بینی شده در آن به صورت خودکار انجام می‌شود و تراکنش‌ها در این روند قابل‌ ردیابی بوده و برگشت ناپذیر هستند. پیشنهاد می‌شود برای کسب دانش کامل‌تر در خصوص هوشمند سازی قراردادها، مقاله «قراردادهای هوشمند، روشی هوشمندانه برای امنیت معاملات» را مطالعه فرمائید.

قراردادهای هوشمند و نرم افزار اوراکل

بنابر منطق قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین، پس از ارزیابی اطلاعات و پس از آن که شرایط مورد نیاز فراهم گردد، قراردادها بصورت خودکار اجرا می‌شوند. سرمایه گذاری جمعی یک مثال خوب برای درک این مفهوم است: اگر مقدار مشخصی از اتریوم برای یک قرارداد هوشمند در تاریخ معینی سپرده گذاری می‌شود، پرداخت انجام می‌شود؛ در غیر این‌صورت پرداخت به سرمایه گذار/خریدار عودت داده می‌شود. به دلیل وجود قرارداد هوشمند بر روی بلاک چین، پرداخت‌ها تغییر ناپذیر (immutable) و قابل مشاهده برای عموم (verifiable) می‌شوند که تضمین کننده سطح بالایی از اعتماد فی ما بین طرفین قرارداد خواهد بود. آنها پارامترهای اعلام شده توافق را به طور کامل منعکس می‌کنند و در صورت تحقق این پارامترها و فقط در صورت اجرای آنها، قرارداد اجرا می شود.

حال، برای امکان ایجاد قراردادهای هوشمند، نیازمند تائید منابع خارجی بیرون از بلاک چین هستیم. مشکل در اتصال منابع اطلاعاتی خارجی به قرادادهای هوشمند بلاک چین به زبانی که برای هر دو سو قابل درک باشد وجود دارد و این یکی از اصلی‌ترین محدودیت‌ها در نحوه استفاده گسترده از قراردادهای هوشمند است.

این همان نقطه‌ای است که اوراکل وارد عمل می‌شود. اوراکل نرم افزاری است که به عنوان واسطه عمل می‌کند و داده‌ها را از دنیای واقعی به قراردادهای هوشمند در بلاکچین وارد می‌کند و سپس بازمی‌گرداند.

با این حال، یک اوراکل متمرکز واحد مشکلات غیر متمرکز فراوانی را ایجاد می‌کند که قرارداد هوشمند تضمین شده با بلاک چین قصد حل کردن آن را دارد. نقط مرکزی مشکل! اگر یک اوراکل معیول باشد یا به خطر بیافتد، از کجا بدانیم داده‌ها دقیق است؟ چه مزیتی در کار خواهد بود اگر داده‌های تغذیه کننده یک قرارداد هوشمند غیر قابل اتکا باشد؟

پس بیایید نگاهی اجمالی و مجدد به قراردادهای هوشمند و اوراکل‌ها بیاندازیم:

  • قراردادهای هوشمند تغییر ناپذیر و قابل تائید هستند که با احراز شرایط به طور خودکار در چهارچوب اگر/سپس (IF/THEN) اجرا می‌شوند.
  • داده‌ای که این شرایط را تعیین می‌کند به شکل سنتی از بلاکچین آمده است.
  • اخیرا، اوراکل‌ها برای ورود داده‌های خارج از زنجیره داده (off-chain) به قراردادهای هوشمند درون زنجیره‌ای (on-chain) به اکوسیستم رمزنگاری معرفی شده‌اند.

اوراکل‌های متمرکز از مزایای قراردادهای هوشمند بلاک چین می‌کاهد، چرا که ممکن است غیر قابل اعتماد یا معیوب باشد.

نحوه کارکرد چین لینک

چین لینک یک شبکه غیر متمرکز تشکیل شده از نودهایی است که داده‌ها و اطلاعات آورده شده از منابع خارج از بلاک‌چین را به داخل بلاک چین قراردادهای هوشمند از طریق اوراکل ارائه می‌دهد.

این پروسه به همراه یک سخت افزار امن خارجی، مشکلات قابلیت اطمینانی را که فقط در صورت استفاده از تنها یک منبع متمرکز امکان پذیر شده است را حذف می‌کند.

هنگامی که یک قرارداد هوشمند درخواست اطلاعات می‌کند، پردازش بر روی یک قرارداد هوشمند بلاک چینی فعال شده، شروع می‌شود. آن قرارداد هوشمند یک درخواست اطلاعات ایجاد می‌کند.

پروتکل چین لینک این درخواست را به عنوان یک رویداد (event) ثبت می‌کند و در ازای آن یک قرارداد هوشمند متناظر (قرارداد سطح خدمات یا SLA) نیز ایجاد می‌کند تا این داده‌های خارج از زنجیره را بدست آورد. قرارداد SLA چین لینک ۳ قرارداد فرعی ایجاد می‌کند: قرارداد اعتبار چین لینک (Chainlink Reputation Contract)، قرارداد تطابق سفارش چین لینک (Chainlink Oredr-Matching Contract) و قرارداد تجمیع چین لینک (Chainlink Aggregating Contract).

قرارداد اعتبار چین لینک سوابق ارائه دهنده اوراکل را بررسی می‌کند تا صحت و سابقه عملکرد آن را تائید کند – سپس گره‌های نامعتبر یا غیر قابل اعتماد را ارزیابی و رد می‌کند.

قرارداد تطابق سفارش چین لینک قرارداد درخواستی را از نودهای چین لینک درخواست می‌کند و تقاضاهای درخواستی را می‌گیرد (هنگامی که قرارداد درخواست، مجموعه خاصی از گره‌ها را انتخاب نمی‌کند) – سپس تعداد و نوع گره‌های مناسب را برای انجام درخواست انتخاب می‌کند.

قرارداد تجمیع چین لینک تمام داده‌ها را از اوراکل‌ها دریافت می‌کند و آن‌ها را برای یک نتیجه دقیق تائید کرده و یا وفق می‌دهد.

سپس گره‌های چین لینک برای قرارداد درخواست داده و اطلاعات می‌کند و با استفاده از نرم افزار هسته‌ای چین لینک (Chainlink Core) این درخواست را از زبان برنامه نویسی درون زنجیره‌ای به یک زبان برنامه نویسی خارج از بلاک چین تبدیل می‌کند که یک منبع داده قابل فهم از دنیای واقعی است. این نسخه درخواست که به تازگی ترجمه شده است، به یک رابط نرم افزار برنامه نویسی (API) هدایت می‌شود که داده‌ها را از آن منبع جمع می‌کند. پس از جمع‌آوری داده‌ها، اطلاعات ترجمه شده از طریق هسته چین لینک دوباره به زبان بلاک‌چین ترجمه می‌شود و به قرارداد تجمیع چین لینک ارسال می‌شود.

در این مرحله است که موضوع جالب می‌شود. قرارداد تجمیع چین لینک می‌تواند اطلاعات گرفته شده از یک منبع واحد و منابع چندگانه را معتبر کند که این موضوع می‌تواند اطلاعات حاصل از منابع چندگانه را باهم تطابق دهد.

پس اگر پنج گره یا نود یک پاسخ را از یک پایگاه داده مانند سنسور هواشناسی تحویل دهند و دو نود دیگر پاسخ متفاوتی تحویل دهند، قرارداد تجمیع چین لینک (CAC) درخواهدیافت که آن دو نود در اشتباهند (و یا غیر صادق هستند) و آن پاسخ‌ها را منتفی و رد می‌کند. به این روش، نودهای چین لینک می‌توانند داده دریافتی از یک منبع واحد را اعتبار سنجی و تائید یا رد کنند.

قرارداد تجمیع چین لینک این پروسه اعتبار سنجی را می‌تواند برای منابع چندگانه تکرار کند، سپس تمامی داده‌های تائید شده را با معدل گیری درون یک قطعه از داده سازگار کند. تحت شرایط خاص، نه تنها تمامی پاسخ‌ها می‌توانند معدل‌گیری شوند بلکه بخاطر سادگی نیز قادر نخواهیم بود فراتر از این جلو رویم.

با کمک منبع داده، چین لینک راهی ایجاد کرده است تا با روشی قابل اعتماد و کارآمد به قراردادهای هوشمند فعال بر روی بلاک چین داده‌های دقیق ارائه کند.

جایگاه توکن‌های چین لینک

متقاضیان قرارداد از توکن لینک برای پرداخت هزینه اپراتورهای گره چین لینک برای کار خود استفاده می‌کنند. قیمت‌ها توسط اپراتور نود چین لینک بر اساس میزان تقاضای داده‌ای که می‌توانند ارائه دهند و بازار فعلی معین می‌شود.

اپراتورهای نود چین لینک همچنین می‌توانند از چین‌لینک برای استیک کردن (نوعی سپرده‌گذاری رمز ارز) استفاده کنند. اپراتورهای نود می‌بایستی توکن LINK را برای نشان دادن تعهد خود به شبکه و ایجاد انگیزه برای سرویس‌دهی خوب سپرده گذاری کنند.

قرارداد اعتبار چین لینک (Chainlink Reputation Contract) هنگام تطبیق گره‌ها با درخواست داده، اندازه سپرده نود یا گره (node’s stake) را در نظر می‌گیرد. نودهای با سپرده بزرگتر احتمال بیشتری برای انتخاب شدن برای اجرای درخواست‌ها را دارند. بدین ترتیب برای خدمات خود LINK کسب می‌کنند. شبکه چین لینک همچنین گره‌های معیوب یا غیر معتبر را که خدمات ضعیفی ارائه می‌دهند بوسیله اخذ مالیات سپرده‌های LINK جریمه می‌کند.

توکن LINK برای کار با استاندارد ECR20 بر روی اتریوم بنا شده است. بدین‌وسیله، چین لینک قابلیت خرید و فروش به قیمت ارزهای فیات و یا ارزهای دیجیتال دیگر را دارا است.

 

رشد قیمتی چین لینک

قیمت چین لینک در ژانویه ۲۰۲۰ به ۴.۷ دلار رسید و در همان ماه به قیمت ۸.۶۶ دلار دست یافت و اندکی بعد به قیمت خیره کننده ۱۳.۴۶ دلار دست یافت. به عبارتی، طی ۴۰ روز، ۱۸۶ درصد و طی دو سال بیش از ۴۰۰۰ درصد رشد داشته است. رکورد افزایش قیمت بیشتر ارزهای دیجیتال در ژانویه ۲۰۱۸ اتفاق افتاده است، اما نمودار چین لینک در این زمینه کاملا متفاوت عمل کرده است و رشد چشمگیر آن در ژانویه ۲۰۱۸ اتفاق افتاده است.

نقش کلیدی شبکه چین لینک در آینده با وجود تیم قدرتمند و شرکای بزرگ و اهداف منحصربفردی که دنبال می‌کند، دیدگاه بلند مدت این رمز ارز را کاملا سبز و صعودی نشان می‌دهد و در صورت عدم وقوع مسائل غیر منتظره، می‌توان بر روی چین لینک به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت و پر سود حساب کرد.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.