چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
ارز دیجیتال کوتی COTI چیست و چه آینده ای دارد؟
ارز دیجیتال کوتی COTI چیست و چه آینده ای دارد؟

ارز دیجیتال کوتی COTI چیست و چه آینده ای دارد؟

ارز دیجیتال کوتی که با علامت اختصاری COTI نمایش داده می‌شود برگرفته از عبارت Currency of The Internet (به معنای ارز اینترنت) است. هدف از پیدایش این رمز ارز،‌ ایجاد یک شبکه پرداخت غیرمتمرکز و مقیاس‌پذیر برای تسهیل تجارت بین‌المللی کارآمد است. به بیان ساده‌تر، ارز دیجیتال کوتی قصد دارد با ترکیب فناوری دفتر کل توزیع شده و روش‌های پرداخت سنتی، یک روش پرداخت غیرمتمرکز جدید را با قابلیت اطمینان بالا و مقرون‌به‌صرفه ایجاد کند.

این ارز دیجیتال اولین پلتفرم فین‌تک سازمانی بوده که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا راه‌حل‌های پرداخت خود را داشته باشند تا از طریق آن بتوانند یک پول دیجیتالی ایجاد کرده و یک ارز دیجیتال برای صرفه‌جویی داشته باشند. توسعه دهندگان این رمز ارز دیجیتال، با همکاری همتایان خود در بلاک‌چین کاردانو و رمز ارز آدا، همکاری خود را ادامه می‌دهند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا بیشتر با ارز دیجیتال کوتی آشنا شوید.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

ارز دیجیتال کوتی چیست؟

کوتی یک پلتفرم فین‌تک بوده این فرصت را برای سازمان‌ها ایجاد کرده تا راه‌حل جدیدی را برای پرداخت خود داشته باشند و با ارز دیجیتال پول جدیدی را به بازار ارائه دهند. پلتفرم کوتی پرداخت‌های غیرمتمرکز را بهینه کرده و همه سازمان‌ها، معامله‌گران، دولت‌ها و اپلیکیشن های غیرمتمرکز (DAPP‌) پرداخت می‌توانند از آن استفاده کنند.

این رمز ارز بر بستر بلاک‌چین طراحی شده و راه‌اندازی آن به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد. این در حالی است که نرم‌افزار و قابلیت استیکینگ آن در سال ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار گرفت تا جایگزینی برای سیستم‌های پرداخت سنتی باشد. ساز و کار کوتی به نحوی است که به تمام چالش‌های مربوط به حوزه مالی مانند کارمزدها، ریسک‌ها، تاخیرها و موارد دیگر به خوبی پاسخ داده و زیرساخت‌های مقیاس پذیر، سریع و جامعی را ارائه می‌دهد.

ارز دیجیتال کوتی چیست؟
ارز دیجیتال کوتی چیست؟

ارز دیجیتال کوتی و فین‌ تک

با در نظر گرفتن این نکته که ارز دیجیتال کوتی محصولات فین‌تک را بر روی بلاک‌چین اجرا می کند، از آن به عنوان نوعی پلتفرم فین‌تک یاد می‌شود که از بلاک‌چین برای اجرای طیف وسیعی از عملکردها استفاده می کند. این عملکردها شامل پردازش پرداخت، تامین‌مالی، ‌سیستم‌های پرداخت می شود.

سازمان‌ها می‌توانند روش خاص خود را برای پرداخت داشته باشند و به منظور ایجاد استیبل‌کوین‌هایی (Stablecoins) که به ارزهای فیزیکی وابسته‌اند هر ارزی را دیجیتالی کنند.

ارز دیجیتال کوتی و فین‌ تک
ارز دیجیتال کوتی و فین‌ تک

شبکه‌ COTI بر اساس هفت عنصر اصلی مربوط به عملکرد یک زیرساخت پرداخت موثر ایجاد شده است. این عناصر عبارتند از:

  • سادگی
  • امنیت
  • ثبات قیمت
  • محافظت از خریدار و فروشنده
  • مقیاس‌پذیری
  • مقرون به صرفه
  • آنی بودن

بنیانگذاران کوتی چه کسانی هستند؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم پیدایش ارز دیجیتال کوتی به سال 2017 برمی‌گردد. بنیانگذاران کوتی را مجموعه‌ای از افراد تشکیل می‌دهد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. در حال حاضر 6 نفر از اعضای اصلی تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال کوتی هستند.

۱- دیوید عصراف ((David Assaraf): وی پیشتر به عنوان حسابرس داخلی در موسسه مالی و بانکداری بریتانیاییHSBC  مشغول به فعالیت بود.

۲- شهف بار-گفن (Shahaf Bar-Geffen): گفن مدیر عامل سابق WEB3 که یک شرکت چندملیتی در زمینه بازاریابی ارز دیجیتال است بود. وی فارغ التحصیل رشته اقتصاد است.

۳- مت مک‌بردی (Matt McBrady): مک‌بردی مدیر سرمایه‌گذاری در پلتفرم صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری چند استراتژی در  ابرشرکت خدمات مالی آمریکایی چندملیتی بلک‌راک (BlackRock) بود. وی فارغ التحصیل دکتری اقتصاد از دانشگاه هاروراد است.

۴- گرگ کید (Greg Kidd): وی از بنیانگذاران شرکت سرمایه‌گذاری  Hard Yakaمستقر در سانفرانسیسکوی آمریکا بوده که دارای مدرک MBA از دانشگاه ییل و دانشگاه هاروارد است.

۵- سباستین استوپوراک (Sebastian Stupurac): وی بنیانگذار پلتفرم تسهیل قرارداد هوشمند وینگز (WINGS) است که بر روی بلاک‌‌چین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DAPPS ) اتریوم کار می‌کند.

۶- استیون هیلبرون (Steven Heilbron): وی در سمت رئیس بانک خصوصی و مدیر عامل مشترک بانک Invesec در لندن مشغول به فعالیت است.

تاریخچه قیمت کوتی

بهای این رمز ارز در آغاز پیدایش خود و در زمان معرفی به بازار یعنی اواسط ژوئن و اوایل جولای 2020 چیزی حدود 0.88 دلار بود. این توکن در کل سال 2020 زیر قیمت اولیه باقی ماند. تا اینکه با شروع سال 2021، شرایط برای این ارز دیجیتال رو به بهبودی رفت و تا مدتها روند صعودی و افزایش قیمت آن ادامه داشت.

گرچه در آپریل 2021، قیمت توکن کوتی به 0.53 دلار رسید تا اینکه در اواسط جولای 2021، دوباره توانست سطح 0.88 دلار را را لمس کند. از آن زمان تاکنون قیمت این توکن تقریبا روند افزایشی را تجربه کرده است.

تاریخچه قیمت کوتی
تاریخچه قیمت کوتی

 

اجزای مهم شبکه کوتی

این ارز دیجیتال از اجزا و بخش‌های متفاوتی تشکیل شده که باعث چندین برابر شدن جذابیت آن می‌شود. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین اجزای شبکه می‌پردازیم.

کلاستر (خوشه)

یکی از مهم‌ترین اجزای ارز دیجیتال کوتی کلاستر یا خوشه نام دارد. در این ارز دیجیتال مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال، بلاک‌چین و پایگاه داده مبتنی بر بلاک‌چین وجود ندارد. در این شبکه، به‌ جای استفاده از پایگاه‌داده مبتنی بر بلاک‌چین، از یک دفتر توزیع شده بر اساس نمودار غیر چرخشی که خوشه نامیده می‌شود، استفاده می‌شود.

توکن کوتی، یک ارز دیجیتال کاملاً اختصاصی در این پلتفرم محسوب می‌شود که از طرفداران بسیاری برخوردار است. شما در این ارز دیجیتال می‌توانید بیشتر از هزار تراکنش در هر ثانیه انجام دهید. البته این ویژگی با استفاده از DAG قابل انجام است. در شبکه‌های مبتنی بر DAG، هر تراکنش باید دو تراکنش قبلی را تأیید کند تا تأیید شود. ازاین‌رو، نرخ تأیید تراکنش مطابق با افزایش تعداد کاربران شبکه در حال افزایش است.

تیم اصلی ارز دیجیتال کوتی، استفاده از شبکه مبتنی بر DAG را به‌عنوان یک روش ایده‌آل معرفی کرده که با استفاده از آن می‌توانند به اهداف خود دست یابند. دلیل این امر هم این است که آن‌ها با استفاده از DAG می‌توانند تراکنش‌ها را به شکل هم‌زمان یا غیرهم‌زمان باهم مرتبط سازند.

کلاستر (خوشه)
کلاستر (خوشه)

مکانیزم امتیازدهی اعتماد

ارز دیجیتال کوتی با ایجاد ارتباط غیرمستقیم بین امتیازات و نرخ کارمزد، کاربران را تشویق کرده تا امتیازات اعتماد و ایجاد محیطی را به‌دست آورند. به عبارتی ساده‌تر، هر چه میزان امتیاز بیشتر باشد، نرخ کارمزد پایین‌تر است.

امتیاز اعتمادی که به هر یک از کاربران ارز دیجیتال کوتی تعلق می‌گیرد، در ابتدا توسط یک پرسش‌نامه عمومی و وریفای کردن اسناد تعیین می‌شود.

با گذشت زمان، امتیازات بر اساس فعالیت کاربران، میزان اختلاف شرکت‌کننده با دیگران، تعداد اختلافاتی که به نفع طرف شرکت‌کننده حل شده و رتبه‌ای که سایر طرف‌های معامله به شرکت‌کننده اختصاص داده‌اند، تعیین می‌شود.

همانگونه که پیشتر به آن اشاره کردیم، برای تایید هر تراکنش باید دو تراکنش قبلی نیز تایید شود. این تراکنش‌ها و معاملات به خوشه یا کلاستر متصل می‌شوند.

این کلاستر و تراکنش‌ها نشان می‌دهند که نرخ امتیاز اعتماد تا چه اندازه است و آن را به طور دقیق نشان می‌دهد. با داشتن زنجیره اعتماد بیشتر، کاربران هم اعتماد بیشتری برای انجام تراکنش‌ها خواهند داشت و حتی برای تراکنش‌های بیشتر نیز تشویق می‌شوند.

مکانیزم امتیازدهی اعتماد

سیستم میانجی‌گری

از دیگر بخش‌های بسیار مهم توکن کوتی، سیستم میانجی‌گری نام دارد. در صورت بروز هر مشکل یا عیبی در شبکه کوتی، میانجی‌گرانی برای حل این مشکلات حضور خواهند داشت که می‌توانند این اختلافات را برطرف کنند. تنها وظیفه میانجی‌گران، حل کردن مشکلات و اختلافات است و هیچگونه مسئولیتی برای تأیید تراکنش‌ها نخواهند داشت.

توکن ارز دیجیتال کوتی

با وجود اینکه از رمز ارزها و همچنین ارزهای فیات مختلفی در شبکه خود پشتیبانی می‌کند، اما یکی از اهداف این شبکه تشویق افراد به  خرید توکن‌های کوتی است. زیرا افراد با داشتن توکن‌های منحصربفرد این کارمزد کمتری برای انجام معاملات پرداخت خواهند کرد.

در نظر داشته باشید افرادی که نقش میانجی دارند و یا مسئولیت تأیید تراکنش‌ها را در شبکه کوتی بر عهده دارند، برای انجام فعالیت‌های خود به توکن COTI نیاز داشته و ملزم به خرید و نگهداری توکن کوتی هستند. چراکه تمامی هزینه‌های این شبکه تنها با ارز دیجیتال بومی این شبکه پرداخت می‌شود.

سیستم میانجی‌گری
سیستم میانجی‌گری

صرافی کوتی

صرافی کوتی یکی از صرافی‌های جذاب و کاربردی برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال محسوب می شود که قابلیت‌ها و ویژگی‌های متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. با استفاده از این صرافی می‌توانید به انواع ارزهای دیجیتال و فیات دسترسی داشته و انها را خریداری کنید. یکی از نکات حائز اهمیت و جالب در خصوص این صرافی این است که از توکن کوتی می توانید برای پرداخت کارمزدهای خود استفاده کنید و با این اقدام، هزینه خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال را کاهش دهید. صرافی کوتی طیف وسیعی از جفت ارزها را برای خرید و فروش در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از دیگر مزایای این صرافی به امنیت بسیار بالای آن به علت غیرمتمرکز بودن، سرعت بالای خرید و فروش انواع ارزها و بسیاری از امکانات جذاب دیگر می‌توان اشاره کرد.

صرافی ارز دیجیتال کوتی
صرافی ارز دیجیتال کوتی

مزایا و معایب کوتی

مزایا

مثل خیلی از پروژه‌های دیگر رمز ارزی، هدف اصلی پروژه کوتی ارائه پلتفرمی برای پرداخت‌های روزانه کاربران توسعه یافته است. کوتی علاوه بر بهبود عملکرد شبکه از نظر مقیاس‌پذیری، تمرکززدایی، امنیت و کاهش هزینه‌ها، به لطف برخورداری از یک لایه امنیت اضافی، کیف پول و صرافی منحصربفرد خود، هر آنچه را که یک فرد برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال نیاز دارد، یکجا در اختیارش قرار می‌دهد.

مزایای شبکه کوتی تا حدی جذاب و پرکاربرد است که این پتانسیل را اشته تا در آینده به ‌عنوان یک سرویس پرداخت قانونی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه‌براین، با توجه‌ به اینکه این پروژه ترکیبی از روش‌های پرداخت سنتی و مدرن است، این احتمال وجود دارد که سهم قابل‌توجهی از تراکنش‌های آتی در فضای آنلاین با استفاده از این سیستم انجام شود.

معایب

با توجه به نوپا بودن این پروژه، هنوز راه زیادی برای تکامل آن وجود دارد. هرچند این پروژه فعالیت رسمی خود را بعد از فروش توکن‌های شبکه آلفا آغاز می‌کند، اما برای دستیابی به مقیاس‌پذیری و قابلیت استفاده کامل از شبکه، به استقبال گسترده‌ای از سوی افراد نیاز دارد.

کیف پول‌های ارز دیجیتال کوتی

از آنچا که ارز دیجیتال کوتی تازه فعالیت خود را شروع کرده هنوز کیف پول‌های زیادی نیستند که از این رمز ارز پشتیبانی کنند. اما اگر قصد خرید و ذخیره کوتی را در کیف پول دارید می‌توانید از کیف پول‌هایی که در زیر به آنها اشاره شده استفاده کنید.

کیف پول‌های ارز دیجیتال کوتی
کیف پول‌های ارز دیجیتال کوتی

ارز دیجیتال کوتی را از کجا بخریم؟

توکن کوتی را می‌توانید هم از صرافی‌های ایرانی و هم از صرافی‌های خارجی خریداری کنید. اما با توجه به اینکه کاربران ایرانی در بسیاری از صرافی‌های خارجی مجاز به فعالیت نبوده و توسط این صرافی‌ها تحریم هستند بهترین گزینه برای هرید این رمز ارز، صرافی‌هایی ایرانی است.

خبر خوب اینکه صرافی اکسکوینو قرار است بزودی این ارز دیجیتال را به فهرست رمز ارزای خود اضافه کند. اگر شما هم قصد خرید و و سرمایه گذاری در این ارز را دارید بزودی می‌توانید آن را از طریق پلتفرم و یا اپلیکیشن اکسکوینو خریداری و ذخیره کنید. 

از صرافی‌هایی که از ارز دیجیتال کوتی پشتیبانی می‌کنند به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • صرافی بایننس (Binance)  
  • صرافی هوبی گلوبال (Huobi Global)
  • صرافی ماندالا (Mandala)
  • صرافی کوکوین (KuCoin)
  • صرافی زد‌تی (ZT)
ارز دیجیتال کوتی را از کجا بخریم؟
ارز دیجیتال کوتی را از کجا بخریم؟

امنیت شبکه کوتی

زیرساخت شبکه COTI مبتنی بر DAG یا همان گراف جهت‌دار غیر‌مدور که یک فناوری دفتر کل توزیع‌شده است و طراحی ساخته شده و این طراحی موجب شده تا الگوریتم آن هم با سایر ارزهای دیجیتال کمی متفاوت باشد. در این شبکه، شما می‌توانید علاوه بر مقدار زیادی موارد امنیتی، یک جدول هش مشاهده کنید که ساختار مخصوص به خود را دارد. این ساختار به‌صورت زنجیره‌ای بوده و برای پیش‌بینی قیمت کوتی بسیار اهمیت دارد.

آینده ارز دیجیتال کوتی

آینده و پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال برای افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجا که ارز دیجیتال کوتی عملکرد بسیار بالایی دارد، به سازمان‌ها این امکان را داده تا پرداخت و یا دریافت این رمز ارز را از طریق راه‌های جدیدی انجام بدهند. از جمله این راه‌های جدید ارز دیجیتال است که در عصر حاضر از محبوبیت بالایی برخوردار است.

رمز ارز کوتی، ویژه پرداخت‌های غیرمتمرکز بوده و برای استفاده‌های تجاری طراحی شده است. یعنی استفاده توسط دولت‌ها، بازرگانان، توسعه‌دهندگان، برنامه‌های غیرمتمرکز که باعث توسعه در استیبل کوین‌ها میشوند. این کار به نوبه خود باعث محبوبیت هرچه بیشتر ارز دیجیتال کوتی شده و می‌تواند در آینده آن تاثیرگذار باشد.

آینده ارز دیجیتال کوتی
آینده ارز دیجیتال کوتی

برخی از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال آینده درخشانی را برای این رمز ارز پیش‌بینی کرده اند و معتقدند قیمت این رمز ارز تا سال 2025 به 50 دلار می‌رسد. با توجه به قیمت فعلی این ارز دیجیتال، رسیدن آن به ۵۰ دلار می‌تواند سرمایه گذاری بی‌نظیر به شمار برود. اگر به دنبال ارزهای دیجیتالی هستید که بازده خوب و سودآوری داشته باشند، کوتی می‌تواند گزینه‌ مناسبی برای سرمایه‌گذاری سودآور باشد.

اما در نظر داشته باشید قبل از اقدام به خرید هر رمز ارز ابتدا خوب در مورد آن تحقیق کنید و همه جوانب را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

ارز دیجیتال کوتی یکی از جدیدترین پروژه‌های رمز ارزی بوده که دارای ویژگی‌ها، کاربردها و اهداف بسیار جذابی است و با هدف ارائه یک سیستم پرداخت مقیاس‌پذیر که ترکیبی از روش‌های پرداخت سنتی و مدرن است، ایجاد شده است. تیم توسعه‌دهنده این رمز ارز در تلاش است تا با ارائه زیرساختی امن و قابل‌اعتماد، توجه افراد را به خود جلب کند تا در آینده جایگزین سیستم‌های پرداخت سنتی مانند پی پال شود.

سلب مسئولیت: این مقاله فقط برای اهداف آموزشی گردآوری شده است و نباید به عنوان توصیه مالی در نظر گرفته شود چرا که بازار ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارد. هر سرمایه‌گذار باید قبل از تعهد به سرمایه‌گذاری، دیدگاه‌های متعددی را بررسی کند و با تمام مقررات محلی آشنا باشد.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.