چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
آیا ارز‌های دیجیتال راه مناسبی برای مقابله با تورم در برابر دلار هستند؟

آیا ارزهای دیجیتال راه مناسبی برای مقابله با تورم در برابر دلار هستند؟

فلزات گرانبها بهترین روش برای حفاظت از پورتفویلوی شما در برابر کاهش ارزش طبیعی هر دارایی محسوب می‌شوند، اما چندی است که بیت کوین این معادله را به هم زده است.

هنگامی که کشورهای جهان با بحران اقتصادی روبه رو می‌شوند، دولت‌ها اقدام به چاپ پول می‌کنند. این امر منجر به ایجاد تورم شده و در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که در دارایی‌های بلند مدت و با ثبات سرمایه‌گذاری کنند. از منظر تاریخی طلا همیشه به عنوان یک پناهگاه امن برای حفظ ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران استفاده می‌شد، اما چندی است که ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان مفهوم جدیدی از ذخیره ارزش بر سر این مسئله با طلا رقابت تنگاتنگی را آغاز کرده است.

اما چند دلیل مهم برای شکل گیری این رقابت میان این دو دارایی وجود دارد. در حال حاضر بانک مرکزی ایالات متحده قادر نیست بحران به وجود آمده را به شکل مناسبی حل کند و با چاپ بی رویه پول به بیشتر شدن تورم در جامعه کمک کرده است. هم اکنون دلار 5 درصد از ارزش خود را از دست داده و طبق پیش بینی‌ها این تازه آغاز راه است. به گفته یکی از تحلیلگران شرکت خدمات مالی گلدمن ساکس(Goldman Sachs ) دلار طی چند سال آینده حدود 20 درصد از ارزش خود را از دست خواهد داد.

در کنار این کاهش ارزش، نرخ تورم نیز تهدید دیگری برای دارایی سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. با کاهش پر سرعت ارزش دارایی‌های وابسته به دلار و وضعیت وخیم پیش رو، سرمایه‌گذاران از بیت کوین به عنوان یک پناهگاه امن برای حفاظت از ارزش دارایی‌ها در برابر تورم استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد این رمز ارز با وجود تمام آشفتگی‌های به وجود آمده در بخش‌های مختلف اقتصادی در سراسر دنیا، همچنان ارزش خود را حفظ کرده است. 

آیا طرز فکر این سرمایه گذاران درست است؟ آیا ارزهای دیجیتال می‌توانند از دارایی‌ها در برابر تورم دلار محافظت کنند؟

تورم و تورم منفی

ارز‌های دیجیتال راه مناسبی برای مقابله با تورم در برابر دلار

البته ممکن است سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال که با تغییرات قیمت روزانه و یا حتی ساعتی در این بازار مالی دست و پنجه نرم می‌کنند بتوانند روندهای کلان اقتصادی را نادیده بگیرند. اما تورم یکی از مواردی است که نقش مهمی در اقتصاد به عهده دارد و بهتر است قبل از اینکه ارتباط بین ارزهای دیجیتال و آن را بررسی کنیم با مفهوم این کلمه بیشتر آشنا شویم.

اساسا تورم به دلیل کاهش عمومی در قدرت خرید با پول فیات شکل می‌گیرد. عوامل زیادی در از دست رفتن این قدرت خرید نقش دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به رها کردن یک ارز مخصوص توسط سرمایه‌گذاران خارجی یا هجوم آن‌ها به یک ارز اشاره کرد. اما جدای این موراد، تورم می‌تواند حاصل افزایش عرضه پول در جامعه باشد. دقیقا مانند زمانی که بانک فدرال رزرو میلیاردها دلارچاپ کرده و چک آن‌ها را به میلیون‌ها آمریکایی می‌فرستد.

اما شرایط در تورم منفی کاملا برعکس است. با افزایش ارزش پول فیات نسبت به کالاها و خدمات مختلف، قیمت‌ها کاهش می‌یابند. برای شکل گیری تورم منفی نیز عوامل مختلفی وجود دارند، اما این پدیده عموما به دلیل سیاست‌های سخت کنترل شده مالی یا نوآوری‌های تکنولوژی ایجاد می‌شود.

بیماری همه گیر و تورم جهانی

نکته اصلی و قابل توجه در این تعاریف این است که تورم تنها می‌تواند در ارزهای فیات رخ دهد، یعنی دارایی‌هایی که بر اساس ارزش بازارِ یک داراییِ ملموس نبوده و نقش مهمی در اعتماد به رشد تولید ناخالص داخلی دارند. از زمان تاسیس توافق برتون وودز(Bretton Woods) در سال 1944 تا حالا، دلار آمریکا به ارز اندوخته بسیاری از کشورها تبدیل شده است.

دولت‌ها از آزادی زیادی برای چاپ پول به منظور کنترل تورم برخوردارند. اما از طرفی هنگامی که اعتماد به دولت کم است(مثل شرایط کنونی) برنامه‌های بدون چارچوب دولت می‌تواند تورم را از کنترل خارج کند. در اوایل دهه 1970 به دلیل تورم سریع دلار، بازار طلا با رونق کم سابقه‌ای همراه بود.

در حال حاضر هم شرایط مشابهی را پیش رو داریم. همه‌گیری ویروس مرگبار کووید-19 سبب ایجاد سیاست‌های پولی تورم زای گسترده و عرضه بی رویه پول شده است و این در حالی است که قیمت‌ کالاهای ضروری مثل مواد غذایی در برخی مناطق کلیدی افزایش یافته است.

در چنین شرایطی جای تعجب نیست که بازار طلا دوباره رونق بگیرد. از این گذشته این فلز ارزشمند دارای منابع محدودی روی زمین است و قیمت آن نمی‌تواند تا حد زیادی تحت تاثیر مسائل سیاسی دولت‌ها قرار بگیرد. از طرفی بازار برخی ارزهای دیجیتال نیز در حال شکوفایی هستند. بنابراین سرمایه‌گذاران میلیاردر بر سر انتخاب بین بیت کوین یا طلا برای حفظ ارزش دارایی‌های خود دچار دودلی شده‌اند.

بیماری همه گیر و تورم جهانی

بیت کوین یا طلا؟

یکی از دلایلی که ارزهای دیجیتال می‌توانند از دارایی سرمایه‌گذاران در برابر طلا محافظت کنند این است که طلا دارای منابع محدود است. اما باید در نظر داشته باشید که ارزهای دیجیتال هم در این مورد به خصوص شباهت زیادی به طلا دارند و مانند طلا، بیت کوین هم منابع محدود داشته و تنها 21 میلیون واحد از این رمز ارز قابل استخراج می‌باشد.

وجود 21 میلیون واحد بیت کوین قابل استخراج به این معنی است که در محدوده‌ای از زمان تعداد کمی بیت کوین برای عرضه در مقابل تقاضای زیاد این رمز ارز وجود خواهد داشت. یعنی با گذشت زمان و کاهش عرضه، قیمت این رمز ارز افزایش می‌یابد. علاوه بر این سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال با شبکه‌های نظارتی دولتی ارتباط کمتری خواهند داشت. بنابراین هنگامی که اعتماد به  دولت‌ها کاهش می‌یابد، بسیاری از افراد و سرمایه‌گذاران برای فرار از آثار تورم  و راهکارهای نامناسب دولت‌ها از دلار دوری کرده و دارایی‌های خود را به بازار ارزهای رمز نگاری شده منتقل می‌کنند و این بازار را گزینه بهتری نسبت به طلا می‌دانند.

اما مشخص نیست که بیت کوین هم به صورت کامل خاصیت تورم زدایی دارد یا خیر. ولی می‌دانیم که منابع این ارز دیجیتال هم محدود است و طبق پیش بینی‌ها آخرین واحد از بیت کوین در سال 2140  استخراج خواهد شد. این بدان معنی است که بیت کوین هم حداقل تا 120 سال دیگر قادر نخواهد بود به عنوان یک محافظ کاملا پایدار در مقابل تورم عمل کند.

انعطاف پذیری و پایداری

با در نظر گرفتن این موضوع که یکی از اصلی‌ترین عوامل محرک افزایش قیمت بیت کوین ترکیب پایداری و متغیر بودن یک دارایی است، نتیجه می‌گیریم که بیت کوین را نمی‌توان به عنوان یک دارایی پایدار در مقابل تورم دلار در نظر گرفت ولی اگر قرار است این رمز ارز را صرفا جایگزینی برای طلا بدانیم باید گفت که بیت کوین چیزی بیشتر از یک پناهگاه امن است.

منبع: Cointelegraph

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.