چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
چالش‌‌های مدیریت صرافی ارز دیجیتال در ایران

چالش‌‌های مدیریت صرافی ارز دیجیتال در ایران

مدیریت یک صرافی ارز دیجیتال در ایران، با چالش‌های متفاوت و فراوانی روبه‌رو است. چالش‌هایی از جنس هماهنگی با نهادها و موسسات، ایجاد و حفظ امنیت برای صرافی و کاربران و انجام تراکنش و تبادل‌ها. از طرف دیگر تحریم‌ها و مشکلات مدیریت نامناسب، صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی را با دسته‌ی دیگری از چالش‌ها روبه‌رو می‌کند که باعث می‌شود در روند تامین خواسته‌های کاربران، مشکلات جدی پیش بیاید. 

رسیدگی به این مشکلات بزرگ‌ترین چالش برای مدیران صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی است. در این مطلب از وبلاگ اکسکوینو، این چالش‌ها را به‌صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌دهیم، درباره رویداد «آینده بلاک چین» صحبت می‌کنیم  و بخشی از صحبت‌های بابک مقدم، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال اکسکوینو را می‌خوانیم.

نبود سیاست شفاف و صنف مشخص

هر کسب و کاری در ایران، صنف و قوانین فعالیت مخصوص خود را دارد و این شورای صنفی است که در تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌های مربوط به کسب‌وکارهای هر صنف مشارکت می‌کند.

درحال‌حاضر چیزی حدود ۳۴۰ صرافی ارز دیجیتال ایرانی درحال فعالیت هستند؛ اما یکی از بزرگ‌ترین مشکل‌ها این‌جا است که صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی، صنف مشخص و قوانین مدون ندارند. این موضوع باعث می‌شود که میزان کلاهبرداری‌ها هم در این حوزه بیش‌تر شود و به همین دلیل نیاز به آموزش، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی بیش‌تری داشته باشیم.

خوب است بدانید که تاکنون نهادهای قانونی مانند بانک مرکزی ایران و هیئت وزیران، بیانیه و تصویب‌نامه‌هایی درباره ارزهای دیجیتال و فعالیت‌های مربوط به آن‌ها داده‌اند، اما این بیانیه و تصویب‌نامه‌‌ها، به‌عنوان قانون مدون برای تمام فعالیت‌های صرافی‌های ارز دیجیتال درنظر گرفته نمی‌شود. به‌نظر می‌رسد که صورت‌جلسه‌هایی برای قانون‌گذاری و سازمان‌دهی این حوزه ارائه شده، اما هنوز رد یا تایید نشده و قانون‌گذاری رسمی صورت نگرفته است.

در تاریخ ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱، شاپرک اعلام کرد که سقف واریز ریالی به صرافی‌های داخلی، از ۱۰۰ میلیون تومان، به ۲۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. به‌دلیل نبود صنف مشخص و شورای صنفی برای صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی، این تصمیم به‌صورت یک‌طرفه از سمت شاپرک گرفته شد و جای اعتراضی برای صرافی‌‌ها باقی نگذاشت و این خود یکی از چالش‌های بسیار مهم در راه حوزه رمزارزها است. 

عدم تعیین قوانین و مشخص و قطعی توسط نهادهای دولتی

این مشکل که بالاتر هم به آن اشاره شد، باعث سختی‌های فراوانی می‌شود. از آن‌جایی که فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال نه به‌صورت قانونی ممنوع است و نه کاملا تایید شده، این مسئله باعث می‌شود تا بسیاری از افراد سودجو، اقدام به ایجاد درگاه‌های معاملاتی ناامن کنند و یا در برخی موارد از اسم صرافی‌های مشهور موجود، برای کلاهبرداری سوءاستفاده کنند. به دلیل نبود قوانین مشخص در این حوزه، این‌گونه افراد مورد دادخواست و پیگیری قانونی قرار نمی‌گیرند و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

عدم وجود رگولاتوری برای صرافی ارز دیجیتال

رگولاتوری به سازمانی گفته می‌شود که مقررات انجام کارها، برای رسیدن به وضعیت مطلوب را تنظیم می‌کند. درحال‌حاضر با توجه به استقبال ایرانیان از بازار ارزهای دیجیتال، کمبود یک رگولاتوری به شدت حس می‌شود و اکثر فعالان این حوزه امیدوارند که هرچه زودتر این اتفاق به وقوع بپیوندد. با توجه به این‌که در صرافی ارز دیجیتال و حوزه رمزارزها، پول مسئله‌ی اصلی است، یکی از کاندیداهای اصلی برای رگولاتوری، بانک مرکزی به حساب می‌آید.

تامین امنیت اطلاعات کاربران

یکی از چالش‌های مهم صرافی ارز دیجیتال در ایران، حفظ امنیت اطلاعات کاربران است. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال خارج از کشور، برای انجام تراکنش و واریز و برداشت، از کاربران اطلاعات هویتی دریافت نمی‌کنند و درواقع به‌صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. اما با توجه به قوانین بانکی و پرداختی ایران، لازم است که کاربران برای استفاده از خدمات یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی، اطلاعات هویتی خود را کاملا وارد کرده و احراز هویت کنند. امن نگه داشتن این اطلاعات، یکی از چالش‌های مهم تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز جهان است. 

رویداد آینده‌ی بلاک‌چین سال ۱۴۰۱

در رویداد آینده کسب‌وکارهای بلاک چین که به‌تازگی و در تاریخ ۱۹ دی‌ماه (۹ ژانویه) برگزار شد، به موضوعات و چالش‌های مختلف حوزه ارزهای دیجیتال مانند رگولاتوری، مباحث حقوقی، آموزشی و فرهنگ‌سازی پرداخته شد. 

این رویداد با حضور جمعی از فعالان حوزه ارز دیجیتال کشور مانند یزدان عباسی (مدیر کارگروه آموزش و پژوهش انجمن بلاک‌چین)، بابک مقدم (مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال اکسکوینو)، ضیا صدر (مدرس بلاک‌چین)، مهدی فاطمیان (مدیرعامل زیبال)، محمدحسین امیری (مدیرعامل وینداد)، جمشید عباس‌پور (رئیس هیئت مدیره کوینینو) و به مدیریت میثم سلیمانی (دبیر تحریریه راه پرداخت) برگزار شد. در رویداد امسال «آینده کسب‌وکارهای بلاک‌چین»، به چالش تازه‌ی صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی نیز پرداخته شد: مشکلات مرتبط با فیلترینگ و اختلال اینترنت، که تاثیر مستقیم مخربی روی فعالیت هر صرافی ارز دیجیتال داخلی گذاشته است. 

علی جهانی (هم‌بنیان‌گذار بیت‌پین)، یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های سال گذشته را، وضع محدودیت واریز ۲۵ میلیونی از سمت شاپرک دانست و در این رابطه گفت: «این محدودیت روی کاربران عادی تاثیر نمی‌گذارد و تاثیر منفی اصلی آن روی کاربرانی است که می‌خواهند فعالیت عمده داشته باشند. این محدودیت باعث می‌شود آن‌ها به‌سمت بازارهای غیررسمی و سیاه، مانند کانال‌های تلگرامی بروند.»

از طرف دیگر بابک مقدم (مدیرعامل اکسکوینو)، درباره بحث آموزش و فرهنگ‌سازی ارزهای دیجیتال در این رویداد گفت: «نکته مهم آموزش این است که یک طبقه‌بندی از مخاطبان این حوزه شکل بگیرد؛ چرا که از سیستم‌ها و نهادهای نظارتی گرفته تا مشتریان، همه به‌عنوان مخاطبان این حوزه، به آموزش نیاز دارند. صرافی‌ها در راستای گسترش آموزش و فرهنگ‌سازی حوزه کریپتوکارنسی، نقش اصلی را بازی می‌کنند و باید در فضای متاورس، فضای امنی را برای آموزش و فرهنگ‌سازی ایجاد کنیم تا کمک‌کننده باشد.»

لایوکست و چالش‌های مدیریتی صرافی ارز دیجیتال

در لایوکست این هفته‌ی اکسکوینو، با بابک مقدم، مدیرعامل اکسکوینو، درباره چالش‌های مدیریتی یک صرافی ارز دیجیتال در ایران گپ زده‌ایم. در این برنامه بابک مقدم، از چالش‌ها، اهمیت آموزش و آگاهی و چشم‌انداز دنیای ارز دیجیتال برای شما می‌گوید. 

لایو کست این هفته را در آپارات تماشا کنید:

چالش‌های مدیریت صرافی ارز دیجیتال در ایران

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.