سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
استخراج بیت کوین توسط ماینر ها

درآمد دلاری داشته باشیم ؛ ایران مقصد اول ماینرهای جهان !

درآمد دلاری داشته باشیم ؛ ایران مقصد اول ماینرهای جهان !

علاقه سرمایه گذاران بازار ارز دیجیتال به سرمایه گذاری در ایران

با توجه به قیمت بالای الکتریسیته در جهان و کاهش اخیر قیمت بیت­ کوین، ماینر ها یا استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال، دیگر تمایلی به استخراج رمز ارزها ندارند. خبری که دست به دست می­‌چرخد، قیمت برق در ایران در مقایسه با کشور­های اروپایی و آمریکایی است و ماینرها را به سمت ایران سوق داده است. پیش‌تر نیز ، ما در  اکسکوینو به این موضوع اشاره داشتیم ، به قول آقای روحانی ما کشور ارزانی هستیم!

الکتریسیته ارزان در ایران ، 0.006$ به ازای هر کیلووات

در حالی که هزاران دستگاه ماینینگ متوقف شده و به فروش می­رسد، برخی از ماینرها به دنبال راه‌های جایگزین ماینینگ بیت­ کوین و ارزهای دیجیتال هستند.

و در ایران قیمت بسیار پایین الکتریسیته به قیمت 0.006$ به ازای هر کیلووات و یعنی 60 تومان، آن‌ها را متمایل به ورود به این کشور کرده است.

مهم‌ترین مسأله استخراج ، مصرف انرژی است که در کنار هزینه‌های اولیه سرمایه‌گذاری برای خرید دستگاه‌ های ماینینگ  به چشم می‌خورد. ماینر ها با استفاده از این راه، کسب درآمد می‌کنند. اکنون در هر بلاک تراکنش 12.5 بیت کوین امکان استخراج دارند.

نیما دهقان از تمایل بالای سرمایه گذاران خارجی به اجاره فارم های استخراج خبر داد

نیما دهقان، یکی از محققان بلاک چین که یک استارت آپ رمز ارز به نام «آریاتک» را شروع کرده است، از درخواست ماینرها برای ورود به ایران می‌گوید؛

«از اسپانیا، اکراین، ارمنستان و فرانسه تقاضا برای بازدید از مزارع استخراج (سیستم های استخراج) ما را داشته‌­اند.»

دهقان اضافه می‌کند که بسیاری از آن‌ها نیز قرارداد هایی را امضا نموده‌­اند که برای مثال یک شرکت با نام CoinPods یک قرارداد سه فازی استخراج ارز دیجیتال امضاء نموده است.

«مرحله اول فاز آزمایشی است که هم‌اکنون در حال اجراست. مرحله دوم ساخت زیرساخت ها با کمک دو طرف است و مرحله سوم جذب سرمایه گذاران بیشتر برای استخراج ارزهای دیجیتال است.»

دهقان همچنین می‌گوید که سرمایه گذاران بیشتر از هر چیز، جذب قیمت پایین برق شده‌اند که در‌واقع چیزی کمتر از 0.01$ به ازای هر کیلووات-ساعت است.

او همچنین امکاناتی را در مقیاس‌های متعدد ارائه می‌کند که از دو الی سه مگاوات تا 10-20 مگاوات متغیر است.

او همچنین می‌گوید که قیمت الکتریسیته همیشه پایین بوده و اکنون با سقوط ریال، این مقدار برای افراد خارجی بسیار اندک می‌باشد. بنابراین فرصتی مناسب برای سرمایه گذاران خارجی به وجود آمده است.

2000 ماینر چینی در ایران استخراج می‌کنند

البته به جز قیمت پایین زیرساخت ها در ایران، کشور­هایی مانند چین که از انرژی‌های تجدید­پذیر استفاده می‌کنند و با قیمت­هایی نظیر 0.02$ به ازای هر کیلووات-ساعت نیز مورد توجه این افراد قرار گرفته‌­اند. البته این مبلغ در فصل­های پر مصرف مانند تابستان می‌تواند تا 0.04$ افزایش بیابد.

 

البته استخراج کنندگان چینی به علت محدودیت‌های ناشی از قوانین کشورشان بیشتر تمایل به سرمایه گذاری در ایران دارند که تاکنون 2000 ماینر موفق به انجام این کار شده‌اند.

«ایران به علت منابع سرشار گازی قیمت بسیار پایین الکتریسیته را داراست و می‌تواند یک پتانسیل برای اجاره سیستم‌ها در ازای مبالغ دلاری باشد. با این قیمت پایین می‌توان سود سرشاری را تنها در 2 ماه به دست آورد.»

جای خالی صنعت ماینینگ در ایران

جواد صدیقی، یک ماینر شخصی ارز­های دیجیتال نیز اعلام کرد :«ماینر­های داخلی اکنون تمایل به واردات دستگاه‌ها به داخل کشور هستند. علت آن نیز نبود شرکت هایی مانند BitMain و سرویس­‌های مربوطه در ایران می‌باشد.»

 

پیچیدگی همراه با تحریم

نه تنها بحران داخلی، بلکه محدودیت‌های اعمال شده توسط ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز در پیچیده کردن این مسأله بی‌­تأثیر نبوده است.

به همین دلیل، بسیاری از ماینرها ، به علت­ مسافرت­‌هایی که به ایالات متحده دارند، از حضور فیزیکی خودداری کرده و بعضا در کشور­های همسایه ایران، قرارداد­های لازمه را امضا می‌کنند.

خلاء قانونی در زمینه ارزهای دیجیتال و مشکلات آن

به گفته صدیقی، استخراج رمز ارز­ها در یک برهه خاکستری به سر می‌برد که نه قانونی و نه غیر قانونی محسوب می‌شود. بنابراین شما نمی‌توانید وام بانکی بگیرید! پس اینجاست که درخواست ها از خارج از کشور شروع می‌شود.

استخراج‌­گران و سرمایه ­گذاران ارزهای دیجیتال  در داخل ایران دست به دست هم داده تا قانون­‌گذاران را مجبور به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال کنند. ادامه این تلاش‌ها به متمرکز­شدن و رشد خواهد انجامید.

«ما باور داریم که مخالفت­‌های سیاسی داخلی و همچنین بین دولت­‌ها نباید موجب آزار مردم شود.»

«تا کنون گفته‌های بسیاری درباره تحریم ­ها وجود دارد، به همان اندازه‌ای که متدهایی که باید توسط جامعه کریپتو ایرانیان مورد بحث قرار گیرد تا از تحریم ­های داخلی آزاردهنده و احتمالی نیز جلوگیری به عمل آید».

 

نظر شما در این باره چیست؟ اگر از خارج از ایران به ازای درآمد دلاری  برای استفاده از منابع الکتریسیته منزل­تان درخواست داشته باشید، آیا آن را خواهید پذیرفت؟

منبع : coindesk

همچنین در این باره بخوانید:

ماینر هایی که با دنیای بیت کوین خداحافظی کردند!

آیا کاهش قیمت این روزهای بیت کوین باعث نابودی ماینینگ بیت کوین خواهد شد؟

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.