قیمت بیت کوین

طلا و بیت کوین دو پناهگاه امن سرمایه‌گذاران در بحران اقتصادی کنونی

قیمت طلا برای اولین بار از سال 2012 تا کنون از مرز 17,000 دلار عبور کرده است. برخی انتشار ویروس کرونا و شکل‌گیری بحران اقتصادی در سراسر دنیا را عامل اصلی گرایش سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به این فلز ارزشمند و در نتیجه افزایش قیمت آن می‌دانند. افزایش قیمت طلا در حالی اتفاق افتاد که قیمت بیت کوین در عرض یک هفته از 7,500 دلار به 6,800 دلار رسید.

 در حال حاضر و هنگام نگارش این مطلب بالاترین قیمت ثبت شده روزانه طلا با افزایش 16 درصدی در محدوده 1,722 دلار قرار دارد. قیمت طلا در تاریخ 16 مارس 2020 در سطح 1,450 دلار قرار داشت.

قیمت بیت کوین

ارتباط میان قیمت طلا و بیت کوین

شرکت سرمایه‌گذاری وَن اِک VanEck )  ) در تاریخ 5 آوریل گزارشی منتشر کرده است که به ارتباط میان قیمت طلا و بیت کوین اشاره دارد. اگر چه قیمت این دو دارایی اخیرا در یک جهت نبوده و مسیر کاملا متفاوتی پیش رو گرفته بودند، این گزارش به همبستگی قیمت میان آن‌ها اشاره دارد.

قیمت بیت کوین

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، در محدوده روزهای نخستین سال تا ماه مارس این دو دارایی حرکات مشابهی داشتند. دقیقا در همین دوره بود که محققان VanEck متوجه شدند همبستگی میان قیمت بیت کوین و طلا تا حدود زیادی افزایش یافته است.

لازم به ذکر است این گزارش تنها به بررسی ارتباط قیمت بیت کوین و طلا نمی‌پردازد. محققان در این گزارش ارتباط قیمت بیت کوین با سایر دارایی‌های سنتی و شاخص‌های مختلف از جمله S&P500، نزدک100، سهام ایالات متحده، املاک و مستغلات آمریکا، نفت و سایر ارزهای نوظهور در بازار را نیز بررسی کردند. جالب اینجاست که از میان تمام دارایی‌ها و شاخص‌های مورد بررسی، فقط طلا بود که از ابتدای سال 2020، در بازه‌های زمانی مختلف ارتباط معنی داری با قیمت بیت کوین از خود نشان داد.

چرا بررسی قیمت طلا و بیت کوین مهم است؟

با وجود اینکه بیت کوین نوعی دارایی کاملا دیجیتال محسوب شده و طلا فلز گرانبهاییست که تنها به صورت فیزیکی وجود دارد، این دو دارایی از بسیاری جهات شباهت‌های عمده‌ای با هم دارند.  برای مثال هر دوی آن‌ها دارای منابع محدود برای عرضه هستند. وجود شباهت‌های زیاد بین این دو دارایی سبب شده است بیت کوین نیز به عنوان طلای دیجیتال شناخته شود.

بنابراین بیت کوین نیز مانند طلا در مواقع بحرانی و بروز رکوردهای اقتصادی مانند یک پناهگاه امن در نظر گرفته می‌شود. این دارایی به لحاظ تاریخی نسبت به سهام در دوره‌های عدم قطعیت اقتصادی عملکرد بهتری داشته است.

خرید بیت کوین

این همبستگی رو به رشد بین طلا و بیت کوین که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است به این معنی است که ازر دیجیتال بیت کوین در مواقع بروز بحران‌های اقتصادی می‌تواند به یک سرمایه‌گذاری جایگزین بسیار قوی تبدیل شود. اگر بیت کوین در خلاف جهت طلا حرکت کند، این استدلال نیز تغییر خواهد کرد.

|یتر شیف، اقتصاددان مشهور بر این باور است هیچ همبستگی بین بیت کوین و طلا وجود نخواهد داشت و ارز دیجیتال بیت کوین در طولانی مدت روندی نزولی خواهد داشت.

منبع: Cryptopotato

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.