استیک ارز دیجیتال

استیکینگ چیست؟ کسب درآمد از استیک ارز دیجیتال

اگر در بازار معامله و خرید ارز دیجیتال فعال باشید به احتمال زیاد یا با مفهوم استیکینگ Staking آشنا هستید یا حداقل یکبار اسم آن را شنیده‌اید. استیک ارز دیجیتال روشی است که تراکنش‌های بسیاری از بلاک چین‌ها به واسطه آن تایید می‌شود و به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا به واسطه دارایی‌های خود پاداش کسب کنند.

اما استیکینگ چیست و استیک ارز دیجیتال یعنی چه؟ ما در این مقاله به دنبال پاسخ دادن به این سوال بنیادی هستیم و در ادامه خواهیم یافت که استیکینگ و اثبات سهام چیست، به چه روش‌هایی می‌توان رمزارزها را استیک کرد، چه انواعی دارد، آیا سودآور است یا نه، مزایا و معایب استیک کردن چیست و در آخر به معرفی بهترین رمزارزها برای استیک کردن می‌پردازیم.

استیک ارز دیجیتال چیست؟

استیک ارز دیجیتال به فرآیندی گفته می‌شود که در آن کاربران میزانی از دارایی مشخص را برای پشتیبانی از بلاک چین و تایید تراکنش‌ها در شبکه قفل می‌کنند. شاید قفل کردن دارایی برای تایید تراکنش‌ها و پشتیبانی از بلاک چین منطقی نباشد اما در ادامه بررسی خواهیم کرد که چرا این امر نیاز است زیرا امنیت و صحت تراکنش‌ بسیاری از بلاک چین‌ها از همین روش تامین می‌شود. فقط این نکته مهم نباید فراموش شود که رمزارزهایی که از سازوکار اجماع اثبات سهام برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، قابلیت استیک کردن دارند اما روش‌هایی چون پس‌انداز منعطف Flexible Saving نیز توسط صرافی‌هایی مانند صرافی بایننس به مفهوم استیکینگ اضافه شده است. با ایجاد چنین مفهومی می‌توان دارایی‌هایی را که از سازوکار اثبات سهام استفاده نمی‌کنند نیز استیک کرد.

استیکینگ ارز دیجیتال در صرافی اکسکوینو!

صرافی ارز دیجیتال اکسکوینو یکی از مهمترین خدماتی که به کاربران ارائه می دهد استیکینگ ارزهای دیجیتال است. شما با استفاده از استیک ارز دیجیتال می‌توانید سود سرمایه گذاری دریافت کنید. برای آشنایی با سود استیکینگ ارزهای مختلف و سرمایه گذاری در طرح ویژه اکسکوینو وارد صفحه استخرهای مشارکت و استیکینگ شوید.

استیک ارز دیجیتال

شاید با خود فکر کنید که استیکینگ جایگزینی با الزامات کمتر برای استخراج ارز دیجیتال است که تا حدودی می‌توان آن را درست دانست؛ اما یک نکته مهم! در استیکینگ شما رمزارز جدیدی را تولید یا به اصطلاح استخراج نمی‌کنید بلکه تراکنش‌ها را تایید می‌کنید.

استیکینگ می‌تواند منبع خوبی به عنوان یک درآمد غیرفعال باشد؛ سوددهی بالا بدون نیاز به ترید در کنار خاصیت ضد تورمی بسیاری از رمزارزها استیک کردن ارز دیجیتال را به روشی جذاب برای کسب سود تبدیل می‌کند. قبل از اینکه به ادامه بحث بپردازیم برای درک بهتر این مفهوم باید بدانید که اثبات سهام چیست و استیکینگ به چه شکلی کار می‌کند.

اثبات سهام PoS چیست؟

اگر با نحوه عملکرد بیت‌کوین آشنا باشید با مفهوم اثبات کار PoW نیز آشنا هستید؛ سازوکاری که به واسطه آن صحت تراکنش‌ها تایید و به بلاک‌ها اضافه می‌شوند. به واسطه اثبات کار، ماینرها برای حل یک معمای پیچیده ریاضی با هم رقابت می‌کنند. در انتها هرکسی که زودتر از بقیه افراد آن معامله را حل کند، اجازه اضافه کردن بلاک بعدی به بلاک چین را کسب می‌کند و از شبکه پاداش می‌گیرد.

موضوع مرتبط: برای اشنایی کامل با این موضوع مقاله اثبات سهام چیست را بخوانید.

اثبات کار یک مکانیسم بسیار قوی برای تسهیل اجماع به روشی غیرمتمرکز است اما با یک مشکل بسیار بزرگ رو به رو است؛ استفاده از منابع محاسباتی زیاد و مصرف انرژی بالا. خب شاید از خود بپرسید روش بهینه‌تری برای رسیدن به یک اجماع در بلاک چین وجود دارد یا خیر؟ پاسخ به این سوال به طور قطع بله است چرا که روش‌های زیادی وجود دارد. راه حل‌هایی که باعث شکل‌گیری سازوکار اجماع اثبات سهام شد. سازوکاری که در آن به جای استفاده از سخت‌افزارهای پیشرفته برای تایید تراکنش‌ها توسط ماینرها از نودهای Node خاصی استفاده می‌شود.

ایده اصلی پشت اثبات سهام این است که کاربران یک بلاک چین می‌توانند با قفل کردن سهم خود از آن شبکه (به عبارتی دیگر دارایی‌های بومی شبکه) یک یا چندین نود را به طور تصادفی انتخاب کنند تا حق اعتبارسنجی تراکنش‌ها را بدست بیاورند.

اثبات سهام PoS چیست؟

به طور معمول، احتمال انتخاب شدن به عنوان یک نود با میزان دارایی تخصیصی یافته به شبکه ارتباط مستقیم دارد. یعنی هر چه دارایی بیشتری را در شبکه قفل کنید شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان یک نود اعتبارسنج دارید. خب می‌دانید که این قدرت پردازشی غیرمتمرکز است که امنیت یک بلاک چین اثبات کار را تامین می‌کند اما خب در اثبات سهام چه چیزی این امنیت را تضمین می‌کند؟

در اصل افرادی که به عنوان نود اعتبارسنج در شبکه فعالیت می‌کنند ضامن این امنیت و صحت داده‌ها هستند و اعتبار آن‌ها نیز از دارایی که در شبکه قفل کرده‌اند، نشات می‌گیرد. استیک کردن در شبکه به عنوان وثیقه‌ای برای نود منتخب عمل می‌کند و اگر وی داده‌های اشتباهی را از عمد تایید کند آن وثیقه توسط شبکه بلوکه می‌شود. دیگر تفاوت شاخص در اثبات سهام، پاداشی است که شرکت‌کنندگان در بلاک چین بدست می‌آورند. در اثبات کار به واسطه حل معادله هش ماینرها پاداشی را از شبکه دریافت می‌کنند اما در اثبات سهام نودها و سپرده‌گذاران در کارمزد دریافتی شبکه سهیم می‌شوند.

استیکینگ به چه نحوی انجام می‌شود؟

استیک کردن از دیدگاه نظری تنها با سازوکار اجماع اثبات سهام امکان پذیر است که در بالا توضیح داده شد اما استثنائاتی دارد که در بخش انواع استیک به آن می‌پردازیم. در فرآیند استیک کردن شرکت‌کنندگان در بلاک چین وادار به خرید و قفل کردن مقدار معینی توکن بومی شبکه می‌شوند تا به این واسطه از رفتارهای مخرب و غیر‌معتبر در شبکه جلوگیری شود. این افراد به عنوان اعتبارسنج یا استیکر شناخته می‌شوند. اگر به طریقی اطلاعات غلطی از سمت یک اعتبارسنج وارد بلاک چین شود، توکن‌هایی که توسط آن افراد در شبکه قفل شده بودند به عنوان جریمه جمع‌آوری می‌شوند. این امر به عنوان اسلشینگ Slashing نیز شناخته می‌شود.

استیک ارز دیجیتال به چه نحوی انجام می‌شود

نکته مهم این است که لزومی ندارد تمام دارایی تمام دارایی‌ها برای انتخاب یک اعتبارسنج تحت مالکیت یک شخص باشد. در بیشتر اوقات، اعتبارسنج یک استخر استیکینگ ایجاد می‌کند تا گروهی از دارندگان رمزارز بومی شبکه با تخصیص دارایی‌ها خود در ازای پاداش، تفویض اختیار کنند.

این استخر استیک ارز دیجیتال باعث کاهش موانع برای ورود کاربران بیشتر برای مشارکت در استیکینگ و شبکه می‌شود. در اصل کاربر با اختصاص دادن دارایی‌های خود به صاحب استخر، از اختیارات تصمیم‌گیری خود در شبکه چشم‌پوشی می‌کند یا به اصطلاح تفویض اختیار می‌کند.

آیا استیکینگ سودآور است؟

شاید مهم‌ترین سوال این باشد که آیا فرایند استیکینگ اصلا سودآور است یا خیر؟ خب تا به اینجا متوجه‌ شده‌اید که سودی که به واسطه استیکینگ به کاربران تعلق می‌گیرد، از کارمزد دریافتی شبکه نشات می‌گیرد و نسبت به میزان دارایی که در شبکه قفل شده است، میان افراد تقسیم می‌شود.

به نظر بسیاری از کارشناسان استیکینگ از فرایند استخراج سوددهی بیشتری دارد چرا که دیگر نیازی به خرید و نگه‌داری تجهیزات نیست. به طور کلی ریسک‌ این نوع سرمایه‌گذاری نسبت به استخراج بسیار کم‌تر است.

سود استیک کردن

در یک جمله کوتاه کی‌توان گفت که بله استیک کردن سودآور است و اصلا پیچیدگی خاصی ندارد. سود حاصله به میزان دارایی و زمانی که دارایی خود را استیک کرده‌اید، بستگی دارد.

انواع روش‌های استیکینگ ارز دیجیتال

تا به اینجا با مفهوم استیک کردن و چگونگی این فرایند آشنا شده‌اید اما این فرایند نیز مانند استخراج روش‌های مختلف و گاه استثنائاتی دارد که در ادامه تمامی روش‌ها را بررسی خواهیم کرد. آشنایی با هر روش می‌تواند برای تبیین یک استراتژی درست به شما کمک شایانی بکند.

استیکینگ قفل شده یا استیکینگ ثابت Locked Staking

استیکینگ ثابت فرآیند نگهداری وجوه برای یک مدت مشخص در یک کیف پول یا صرافی است. در بسیاری از صرافی‌ها می‌توان از استیکینگ ثابت هم برای توکن‌های اثبات سهام و هم برای توکن‌های غیر اثبات سهام استفاده کرد. در این روش یک مدت زمان خاص برای استیک ارز دیجیتال درون کیف پول یا صرافی مشخص می‌شود و نمی‌توان دارایی را قبل از آن خارج کرد اما در بعضی از استثنائات با پرداخت میزانی جریمه می‌توان دارایی را خارج کرد. اگر هولدر بلند مدت هستید، این روش برای شما بسیار مناسب است چرا که دقیقا مانند هولد کردن شما کافیست دارایی خود را در کیف پول یا صرافی مورد نظر نگهداری کنید تا بیشترین سود ممکن را کسب کنید

استیکینگ سرد Cold Staking

استیکینگ سرد هم مثل استیگینگ ثابت است اما با یک تفاوت مهم. در این روش دارایی‌های شما به صورت آفلاین در یک کیف پول سخت‌افزاری قفل می‌شود و به صرافی یا کیف پول نرم‌افزاری نیازی ندارید.

استیکینگ سرد Cold Staking

در این نوع استیکینگ، زمانی که توکن‌های خود را از کیف پول سخت افزاری خود منتقل کنید، فرایند استیکینگ نیز به صورت خودکار متوقف می‌شود و دیگر پاداشی به حساب شما واریز نمی‌شود. این روش به طور معمول از امنیت بالاتری نسبت به روش قبلی برخوردار است اما برای میزان دارایی‌ها کم توصیه نمی‌شود.

استیکینگ منعطف Flexible Staking

در این روش مانند استیکینگ ثابت دارایی‌های شما برای پشتیبانی و تامین امنیت بلاک چین در یک کیف پول یا یک صرافی ارز دیجیتال نگهداری می‌شود اما دارایی‌های شما قفل نمی‌شود. یعنی شما می‌توانید هر زمانی که خواستید این دارایی‌ها را معامله یا حتی از حساب خود بدون مواجه شدن با هیچ جریمه‌ای برداشت کنید. البته توجه داشته باشید که به این روش سود کمتری نسبت به استیکینگ ثابت تعلق می‌گیرد.

سیوینگ یا پس انداز قفل شده Locked Saving

سیوینگ ثابت در فرایند کسب سود مشابه استیکینگ است اما یک تفاوت بسیار مهم دارد. در استیکینگ شما با قفل کردن دارایی‌هایتان به امنیت و پشتیبانی از شبکه کمک می‌کنید اما در فرایند سیوینگ شما دارایی‌های خود را در اختیار یک صرافی قرار می‌دهید و در ازای تامین نقدینگی استخرهای آن، پاداش دریافت می‌کند. در این روش معمولا زمان قفل شدن دارایی کمتر از استیکینگ ثابت است.

سیوینگ یا پس‌انداز قفل شده Locked Saving

سودی که در استیکینگ ثابت مشخص می‌شود توسط بلاکچین و سود پرداختی در این بخش توسط صرافی مشخص می‌شود. می‌توانید این فرایند را همانند وام دادن دارایی به صرافی فرض کنید.

سیوینگ یا پس انداز منعطف Flexible Saving

این روش نیز مانند روش بالایی است و همانطور که تا الان متوجه آن شده‌اید، می‌توانید دارایی‌های خود را هر زمانی که بخواهید از صرافی مورد نظر خارج کنید. به سیوینگ منعطف نسبت به سیوینگ قفل شده سود کمتری تعلق می‌گیرد چرا که کاربران می‌توانند بدون هیچ تعهدی دارایی‌های خود را خارج کنند.

دیفای استیکینگ DeFi Staking

استیک ارز دیجیتال به روش دیفای با ۴ روش قبلی تا حدودی متفاوت است. در تمام روش‌های قبلی شما باید دارایی‌های خود را در پلتفرم‌های متمرکز Centralized استیک کنید اما در دیفای استیکینگ، دارایی‌ها را در پلتفرم‌های رمزارزی غیرمتمرکز استیک می‌کنید.

در این روش کاربران می‌توانند به طیف دارایی‌های بیشتری برای کسب سود دسترسی داشته باشند. با ارائه پروژه یرن فایننس YFI مفهوم کشت سود در حوزه دیفای معنای جدی‌تری پیدا کرد و کاربران در این حوزه نیز توانستند دارایی‌های رمزارزی خود را استیک کنند.

دیفای استیکینگ DeFi Staking

به واسطه یک قرارداد هوشمند کاربران می‌توانند از توکن‌های اثبات سهام تا توکن‌های غیرمثلی NFT را در این بسترها استیک کنند و با تامین نقدینگی به کسب سود بپردازند. پس از تحقق شرایط قرارداد هوشمند (از منظر زمان یا سود) دارایی‌ها به صورت خودکار به کیف پول کاربر ارسال می‌شود.

چگونگی محاسبه و تخصیص سود در استیک

برای پاسخ به این سوال جواب‌های متنوعی وجود دارد و نمی‌توان در یک خط یا حتی یک پاراگراف به آن پاسخ مناسبی داد چرا که با وجود ۵ روش برای استیک کردن ارز دیجیتال و وجود چند ده بلاک چین مختلف روش‌های زیادی برای محاسبه سود استیکینگ وجود دارد.

اما بعضی از عوامل در اکثر این روش‌ها ثابت است و نسبت به پارامترهای هر شبکه یا صرافی الگوریتمی برای پرداخت سود تعریف می‌شود، عواملی چون:

  • نود اعتبارسنج یا شخص سپرده‌گذار چه میزان دارایی را به شبکه اختصاص داده است
  • نود اعتبار سنج یا شخص سپرده‌گذار چه مدت زمانی دارایی‌های خود را به شبکه اختصاص داده است
  • نود اعتبار سنج یا شخص سپرده‌گذار از چه روشی برای استیک ارز دیجیتال خود استفاده کرده است
  • در مجموع چه مقدار دارایی‌ در کل شبکه استیک شده شده است
  • نرخ تورم اقتصاد یا رمزارز مورد نظر
  • ارزش بازار و قیمت فعلی رمزارز

در بعضی از بلاک چین‌ها میزان پاداش استیکینگ به صورت درصدی ثابت تعیین می‌شود که در اصل به عنوان عامل جبران کننده تورم بین اعتبارسنجان یا سپرده‌گذاران توزیع می‌شود. همین تورم است که به عنوان مشوقی برای کاربران عمل می‌کند تا به جای هولد کردن دارایی‌های خود در یک کیف پول آن را استیک کنند و پاداشی قابل توجه، آن هم به صورت دلاری کسب کنند.

آیا پاداش استیکینگ مقداری ثابت است؟

به طور معمول، پاداش‌های تعیین شده به صورت سالیانه و ثابت هستند که پس از اتمام یک سال در مقادیر آن بازنگری می‌شود اما فراموش نکنید که نرخ یک شبکه یا صرافی با شبکه یا صرافی دیگر ممکن است متفاوت باشد.

نکته مهم: در بعضی از دارایی‌ها سود استیکینگ به صورت سالانه ثابت و در بعضی از دارایی‌ها متغیر است. ممکن است روزی که شما یک دارایی را استیک می‌کنید سود پیشنهادی ۲۰ درصد باشد و بعدا این سود کمتر یا بیشتر شود.

استخر استیکینگ Staking Pool چیست؟

تا اینجای متن چندین بار به این قضیه اشاره شد که افراد دارایی‌های خود را در شبکه قفل می‌کنند. اما در کجا؟

تمام دارایی‌هایی که برای پشتیبانی از شبکه بلاک چین قفل می‌کنید در مکانی به نام استخر استیکینگ واریز و به واسطه یک قرارداد هوشمند محافظت می‌شود.

همانطور که گفته شد میزان دارایی قفل شده با میزان پاداش دریافتی و همچنین انتخاب شدن به عنوان نود اعتبارسنج ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل افراد در یک استخر دارایی‌ها ی خود را تجمیع می‌کنند تا با انتخاب یک نفر و با تفویض اختیار شانس خود را برای اعتبارسنجی بلاک‌ها و دریافت پاداش افزایش دهند.

استخر استیکینگ Staking Pool چیست؟

مانند استخر استخراج ارز دیجیتال افراد قدرت خود (میزان دارایی تحت مالکیت شبکه) را با هم ترکیب می‌کنند و پاداش‌ها متناسب با آن در میانشان تقسیم می‌شود.

راه اندازی و نگهداری استخر استیکینگ به طور معمول به زمان و تخصص زیادی نیاز دارد؛ به همین دلیل است که بعضی از استخرها برای فرایند استیک ارز دیجیتال از کاربران میزانی کارمزد دریافت می‌کنند.

به واسطه استخرهای استیکینگ کاربران دیگر نیازی به واریز حداقل دارایی مورد نظر شبکه ندارند. برای مثال در فرایند استیک اتریوم ۲ هر کاربر بای شروع این امر باید حداقل ۳۲ اتر را در شبکه قفل کند که دارایی قابل توجهی است. برای همین یک استخر از طرف کاربران و تجمیع دارایی‌ها این فرایند را پیش می‌برد.

چگونه دارایی خود را استیک کنیم؟

خب اگر تا به اینجا متن به مقوله استیک کردن ارز دیجیتال علاقمند شده‌اید نوبت این است که بدانید چگونه می‌توانید به صورت عملی به استیک ارز دیجیتال بپردازید.

به صورت کلی ۳ روش اصلی برای هر ۵ نوع فرایند استیک وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

استیک کردن از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال

راحت‌ترین روش ممکن برای استیک ارز دیجیتال پیوستن به یک صرافی مانند بایننس یا پلتفرم خرید و فروش ارز دیجیتال اکسکوینو است. شما با استفاده از تسهیلات و خدمات استیکینگ صرافی‌ها می‌توانید بدون هیچ دردسری با تخصیص دارایی‌های خود به بستر مورد نظر به کسب پاداش از فرآیند استیکینگ بپردازید.

استیک در صرافی‌های ارز دیجیتال

اکثر صرافی‌های موجود برای ارائه خدمات استیکینگ از شما کارمزد دریافت می‌کنند اما در پلتفرم مبادله رمزارز اکسکوینو برای ارائه این خدمات هیچ‌گونه کارمزدی از کاربران کسر نمی‌شود.

استیک کردن از طریق پیوستن به یک استخر استیکینگ

برخی از سرمایه‌گذاران صرفا به دلیل اینکه اکثر این پلتفرم‌ها از همه دارایی‌ها برای استیک ارز دیجیتال پشتیبانی نمی‌کنند، ترجیح می‌دهند تا از یک استخر جامع استیکینگ استفاده کنند که معمولا توسط کاربری دیگری اداره می‌شود.

در این روش شما باید رمزارز مورد نظر خود را از طریق یک کیف پول رمزارزی به استخر استیکینگ متصل کنید و سپس با تایید یک تراکنش ساده دارایی‌های خود را به واسطه یک قرارداد هوشمند در آن استخر قفل کنید.

استیک از طریق استخر

* قبل از انتقال دارایی‌ها به استخر مطمئن شوید که آن استخر مشروعیت دارد چرا که سایت‌های کلاه‌برداری زیادی در این زمینه ایجاد شده‌اند.

** به تمام دارایی‌های رمزارزی موجود در اکسکوینو پاداش استیکینگ تعلق می‌گیرد.

تبدیل شدن به یک نود اعتبارسنج

نودهای اعتبارسنج Validator Node، افرادی در سیستم بلاک چین هر پروژه هستند که دارایی‌ها را به صورت مستقیم در بلاک چین استیک می‌کنند و سپس به اعتبارسنجی تراکنش‌های آن شبکه می‌پردازند. انتخاب این این نودها کاملا به صورت تصادفی انجام می‌شود.

در قیاس با سیستم اثبات کار و استخراج رمزارزها این نودها حکم همان ماینرها را دارند.

به طور طبیعی یکی از موثرترین روش‌های استیک ارز دیجیتال این است که خودتان به یک نود اعتبارسنج تبدیل شوید تا تمام پاداش تایید تراکنش‌ها را به تنهایی دریافت کنید.

استیک کردن از طریق پیوستن به یک استخر

با این حال تبدیل شدن به یک نود اعتبارسنج روشی پیچیده‌تر نسبت به دو روش قبلی است چرا که به یک زیرساخت مخصوص برای تایید تراکنش‌ها نیاز دارید.

بزرگ‌‌ترین مانع برای تبدیل شدن به یک نود در بلاک چین میزان حداقل دارایی برای قفل کردن در شبکه است. برای مثال برای تبدیل شدن به یک نود اعتبارسنج اتریوم ۲ حداقل باید ۳۲ اتر در شبکه قفل کنید.

مزایا و معایب استیک ارز دیجیتال

حالا که با مفهوم استیکینگ آشنا شده‌اید، بد نیست با مزایا و معایب این فرایند نیز آشنا شوید تا در تصمیم‌گیری نهایی مبنی بر شروع استیکینگ با مشکلی رو به رو نشوید.

به طور کلی شاید برای سرمایه‌گذاری بلند مدت ضرری در استیکینگ وجود نداشته باشد اما در ادامه به صورت جزئی‌تر این مبحث را بررسی خواهیم کرد.

مزایای استیکینگ

  • روشی بدون دردسر برای کسب سود از رمزارزهاست
  • مانند استخراج ارز دیجیتال نیازی به تجهیزات خاصی ندارد
  • با این فرایند به حفظ، امنیت و کارایی بهتر بلاک چین مورد استفاده کمک می‌کنید
  • نسبت به استخراج با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد
  • پتانسیل بالایی برای کسب سود دارد
  • برعکس ترید به دانش خاصی نیاز ندارد و کل فرایند در چند کلیک خلاصه شده است

مزیت اصلی استیکینگ این است که شما فقط با هولد کردن دارایی‌ها خود با مرور زمان به میزان رمزارزهای خود می‌افزایید و همزمان از بلاک چین خود به صورت ناخواسته حمایت و پشتیبانی می‌کنید

معایب استیکینگ

  • از آن‌جایی که بازار رمزارزها مستعد نوسان است، امکان دارد قیمت در زمان دوره قفل ارزش آن به شدت کاهش باید و سود حاصل از استیک آن را جبران نمی‌کند
  • در بعضی از روش‌ها شما ملزم به قفل کردن دارایی‌ خود در یک بازه زمانی هستید و دیگر نمی‌توانید در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشید
  • در بعضی از روش‌ها بعد از خارج کردن دارایی‌ها باید برای یک دوره هفت روزه یا بیشتر صبر کنید تا دارایی‌ها به حسابتان بازگردد
  • در انتخاب استخر استیکینگ معتبر دقت کنید چرا که ممکن است در یک استخر اسکم سپرده‌گذاری کنید و دارایی‌های خود را از دست دهید

بزرگ‌ترین خطری که در این فرایند ممکن است با آن رو به رو شوید، کاهش یا سقوط قیمت ارز دیجیتال مورد نظر است. به عنوان مثال، بسیاری از پروژه‌های تازه وارد و کوچک برای جذب سرمایه و افزایش پایگاه کاربری خود سود‌های سالانه بسیار بالایی را ارائه می‌دهند که در نهایت با سقوط قیمت مواجه می‌شوند.

ارز هایدرا Hydra با ارائه سود استیکینگ بالای ۱۰۰ درصد در کوکوین Kucoin سرمایه زیادی جذب کرد اما در حال حاضر ۹۴ درصد پایین‌تر از سقف قیمتی خود معامله می‌شود.

بهترین رمزارزها برای استیکینگ

اگر قصد دارید استیک ارز دیجیتال را به به عنوان یک استراتژی سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید باید بهترین رمزارز از نظر سوددهی و حتی استراتژی شخصی شما انتخاب کنید.

در ادامه ما بهترین رمزارزهایی را که برای استیک کردن در سال ۲۰۲۲ مناسب است، بررسی می‌کنیم. فقط در نظر داشته باشید که دارایی‌های زیر با ترتیب خاصی نوشته نشده‌اند.

استیک تتر USDT

اگر نگران این موضوع هستید که در طول استیک کردن ارزش رمزارزتان در بازار کاهش یابد استیک کردن یک استیبل‌کوین بدون شک گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

انتخاب اینکه از چه استیبل کوینی استفاده کنید در این مجال نمی‌گنجد اما ارز دیجیتال تتر به عنوان بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار حتما انتخاب خوبی خواهد بود.

استیک تتر

بسیاری از پلتفرم‌ها از جمله اکسکوینو به شما اجازه می‌دهند که تترهای خود را استیک یا به اصطلاح سپرده‌گذاری کنید تا پاداش سالیانه ثابتی دریافت کنید. میزان سود پرداختی در هر پلتفرم با سیاست‌های آن بستر رابطه مستقیم دارد.

در حال حاضر تتر را می‌توان هم به صورت منعطف و هم به صورت ثابت استیک کرد.

استیک اتریوم ۲.۰ ETH 2.0

اتریوم دومین رمزارز محبوب بازار رمزارزهاست که مدتی است به دلیل تغییر سازوکار اثبات کار به اثبات سهام امکان استیک کردن آن برای علاقمندان به این رمزارز فراهم شده است. برای استیک اتریوم حداقل باید ۳۲ اتر داشته باشید و تا زمان عرضه اتر ۲ به بازار از دارایی‌های خود چشم‌پوشی کنید اما با پیوستن به یک استخر استیکینگ می‌توانید این محدودیت‌ها را دور بزنید.

استیک اتریوم

فراموش نکنید که در حال حاضر اتریوم ۲.۰ در مراحل اولیه به سر می‌برد و به بازار عرضه نشده است و تمامی پاداش‌های استیکینگ اتریوم ۲ با اتر پرداخت می‌شود.

برای اتریوم هم پس‌انداز و هم استیکینگ امکان‌پذیر است.

پولکادات DOT

پولکادات یکی از بهترین رمزارزهای بازار برای استیک کردن است چرا که با مقیاس‌پذیری بسیار بالا و پشتیبانی از فناوری چند زنجیره‌ای قابلیت‌های ویژه‌ای را برای سپرده‌گذاری امکان پذیر کرده است.

برای اینکه به یک نود اعتبارسنج پولکادات تبدیل شوید در زمان نوشتن این مقاله باید ۱۸۶۰۹۹۴.۳۳۳ دات را در شبکه قفل کنید.

استیک پولکادات

با مراجعه به بسترهای مختلفی چون اکسکوینو بدون نیاز به حداقل دارایی می‌توانید پاداش استیکینگ کسب کنید.

پالیگان MATIC

پالیگان یک پروژه منحصر بفرد است که در راستای حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم ایجاد شد. تمامی تراکنش‌های این بلاک چین به واسطه نودهای اعتبارسنج تایید می‌شود. پالیگان به واسطه بلاک چین منعطف خود در بسترهای متمرکز و غیرمتمرکز زیادی قابلیت استیک کردن دارد.

استیک پالیگان

پالیگان را هم می‌توان از کیف پول خود پالیگان و هم از طریق بستر اکسکوینو استیک کرد.

بایننس کوین BNB

توکن محبوب بزرگ‌ترین صرافی رمزاری جهان یعنی بایننس از جمله رمزارزهایی است که می‌توان آن را به راحتی در چندین بستر مختلف استیک کرد. در حال حاضر هیچ حداقل میزان دارایی برای استیکینگ ارز دیجیتال بایننس کوین وجود ندارد و کاربران فقط با محدودیت بازپرداخت هفت روزه رو به رو می‌شوند.

استیک بایننس کوین

پاداشی که از استیک کردن بایننس کوین به شما تعلق می‌گیرد از کارمزدهای دریافتی بایننس از کاربران چه در صرافی و چه در شبکه حاصل می‌شود.

کاردانو ADA

مانند اتریوم، ارز دیجیتال کاردانو یکی از مهم‌ترین بسترهای پشتیبانی کننده از قراردادهای هوشمند است که از سازوکار اثبات سهام استفاده می‌کند.

استیک کاردانو

کاردانو مدت‌هاست که قابلیت استیکینگ خود را در بسترهای مختلف فعال کرده است تا به یکی از جذا‌ب‌ترین دارایی‌های بازار برای استیک کردن تبدیل شود.

سخن نهایی‌

سازوکار اجماع اثبات سهام و استیک ارز دیجیتال یکی از روش‌های بسیار جذاب برای کسب درآمد غیرفعال و حمایت از بلاک چین‌های مختلف است؛ روشی که اجماع و حاکمیت در بلاک چین را امکان‌پذیر می‌کند.

با این حال استیک ارز دیجیتال ارزش این را دارد که بخشی از سبد خود را به آن اختصاص دهید تا در کنار هولد کردن به میزان دارایی‌های رمزارزی خود بیافزایید.

برخلاف بلاک چین‌هایی که ملزم به فرایند استخراج برای تایید تراکنش‌ها هستند، استیکینگ موانع ورود افراد تازه‌کار به دنیای بلاک چین را با یک مشوق بسیار عالی از بین می‌برد.

سوالات متداول

استیکینگ در ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ Staking یا سپرده‌گذاری در اصل به فرایندی ابلاغ می‌شود که در آن فرد دارایی‌ رمزارزی خود را با هدف کسب پاداش و تامین امنیت بلاک چین در شبکه قفل می‌کند.

آیا استیک کردن سودآور است؟

بله. اگر بازار شرایط خوبی داشته باشد یا دیدگاه بلند مدتی برای نگهداری‌ دارایی‌های خود داشته باشید بلا شک گزینه سودآوری خواهد بود.

چند نوع استیکینگ داریم؟

۵ روش؛ استیکینگ ثبات، استیکینگ منعطف، استیکینگ دیفای، سیسوینگ ثابت و سیسوینگ منعطف.

آیا در اکسکوینو استیک ارز دیجیتال امکان پذیر است؟

بله. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.