چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
ارز دیجیتال CTSI و آینده آن
ارز دیجیتال CTSI و آینده آن

ارز دیجیتال کارتسی CTSI و آینده آن

ارز دیجیتال کارتسی (CTSI) برای برخی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال یکی از شگفت‌انگیزترین ارزها محسوب می‌شود. این ارز دیجیتال مستقیماً به بیت‌کوین متصل نیست، و از پرفروش‌ترین ارزهای دیجیتال امروزی هم به‌‌شمار نمی‌رود. هرچند تاریخ ایجاد و پیدایش آن به دسامبر ۲۰۱۹ برمی‌گردد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل این ارز دیجیتال بپردازیم و آینده آن را مورد بحث قرار دهیم. با ماه تا انتهای این مطلب همراه باشید.

فهرست مطلب با دسترسی سریع

ارز دیجیتال کارتسی CTSI چیست؟

با توسعه و گسترش فزاینده اکوسیستم دیفای یا همان امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و افزایش اهمیت شبکه اتریوم، مقوله افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش کارمزدها مورد توجه زیاده قرار گرفته است. یکی از اهداف تیم توسعه‌دهنده پروژه کارتسی هم مرتفع کردن مشکلات قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم است. که از مهمترین این مشکلات به کارمزدهای بالای تراکنش و نیاز به مقیاس‌پذیری این شبکه می‌توان اشاره کرد.

کارتسی برای رسیدن به این مقصود از یک نوع «رول آپ آپتیمیستیک (Optimistic roll-up)» استفاده می‌کند. همچنین در بخش کدنویسی هم برنامه نویسان می توانند بیشتر از بستر نرم افزاری «استکس (stacks)» استفاده کنند تا از «سالیدیتی (Solidity)».

از آنجا که یکی از مشکلات اساس که بر سر راه بسیاری از توسعه‌دهندگان قرار داد مدت راه‌اندازی برنامه‌های غیر‌متمرکز یا همان dAPPها در بستر فناوری بلاک‌چین، پروژه کارتسی قصد دارد تا مشکل توسعه چنین برنامه‌هایی را حل کند. از اهداف این پروژه این است که محاسبات پیچیده در این شبکه‌ها را به خارج از زنجیره ارسال کند.

ارز دیجیتال کارتسی CTSI چیست؟
ارز دیجیتال کارتسی CTSI چیست؟

به این ترتیب، هزینه‌های بالا و محدودیت‌های فناوری بلاک‌چین از بین خواهد رفت. به عبارتی دیگر، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که به کمک کارتسی ایجاد می‌شوند می‌توانند محاسباتی میلیون‌ها برابر پیچیده‌تر از اجرای درون‌زنجیره ای انجام دهند.

این کار با ایجاد یک بستر راه‌اندازی لینوکس (Linux) انجام می‌شود. به این صورت پروژه کارتسی تبدیل به تنها سیستم محاسباتی قابل تأیید نرم‌افزاری شده است. با استفاده از لینوکس، توسعه‌دهندگان به تمام نرم‌افزارهای توسعه‌یافته در سه دهه گذشته دسترسی خواهند داشت.

ارز دیجیتال کارتسی (Cartesi) که با نماد CTSI نمایش داده می‌شود در پلتفرم اتریوم و با استفاده از استاندارد ERC20  طراحی و ساخته شده است. این پلتفرم با اجرای یک نوع از رول اپ‌های خوش بینانه، مسئله فوری مقیاس‌پذیری و هزینه‌های بالا در بلاکچین ها را حل می‌کند.

کارتسی همچنین با حذف شکاف بین نرم‌افزار اصلی و با آوردن لینوکس به برنامه‌های بلاک‌چینی، از میلیون‌ها استارت‌آپ جدید و توسعه‌دهندگان آن‌ها به بلاک‌چین استقبال می‌کند. Cartesi به دنبال ایجاد انقلابی در برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند است.

Noether نام زنجیره جانبی کارتسی است که برای داده‌های کوتاه‌مدت بهینه شده و امکان دسترسی کم هزینه به اطلاعات را به‌Dapp ها یا همان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می دهد.

بنیانگذاران کارتسی چه کسانی هستند؟

بنیاد کارتسی را یک تیم ۴ نفره از متخصصان بسیار قوی و حرفه‌ای در حوزه رمز ارزها تشکیل می‌دهد. افراد این تیم دارای تجربیات موفق در شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت و مدارک تحصیلی PhD از دانشگاه های برتر دنیا مانند اته زوریخ و پرینستون هستند.

این پروژه در سال ۲۰۱۸ کار خود را به طور رسمی شروع کرد. چهار بنیانگذار پروژه کارتسی عبارت بودند از اریک دو مورا (Erick de Moura)، آگوستو تژرا (Augusto Teixeira)، دیگو نهاب (Diego Nehab)، کالین استیل (Colin Steil). از آنجا که آگوستو یکی از دوستان بنیانگذار پروژه آیوتا (IOTA) بود، سرگی پاپوف (Serguei Popov)، مؤسس این پروژه، به محض شروع کار پروژه کارتسی به حمایت از این پروژه پرداخت.

بنیانگذاران کارتسی چه کسانی هستند؟
بنیانگذاران کارتسی چه کسانی هستند؟

اولین ایده‌ای که در مورد پروژه کارتسی وجود داشت «یک هوش مصنوعی برای متخصصان اطلاعات» بود. اما با جلو رفتن و پیشرفت این پروژه، بنیاد توسعه دهنده آن متوجه شد که می‌تواند حوزه حرکت خود را گسترده کند. آنها تبدیل به یک راه حل لایه 2 بر پایه لینوکس شدند که در صدد حل مشکل مقیاس پذیری و محاسباتی برنامه‌های غیر متمرکز ایجاد می‌شدند.

در حال حاضر اریک دو مورا در سمت مدیر اجرایی این پروژه مشغول به فعالیت است. او یکی از برترین کارآفرینان در صنعت نرم‌افزار است کهدر رشته مهندسی الکترونیک فارغ‌التحصیل شد و بعد از آن به سراغ طراحی و توسعه نرم افزار رفت.

آگوستو ترژرا در سمت مدیر عاملی این پروژه یکی از اساتید دانشگاه ریودوژانیرو در برزیل است. ترژرا مدرک دکترای ریاضیات خود را از دانشگاه زوریخ آلمان گرفت. دیگو نهاب مدیر فناوری کارتسی هم دارای دکترای گرافیک کامپیوتر از دانشگاه پرینستون است. دیگو در اوایل مسیر کاری خود یکی از محققان مایکروسافت بود. کالین استیل مدیر ارشد پروژه کارتسی است. او فارغ التحصیل دانشگاه آلبرتا در رشته تجارت بین الملل و فایننس است. وی از ابتدا در صندوق های مالی حضور داشت و همیشه در تلاش بود تا شرکت نوپای خود را در زمینه فناوری بنا کند.

بنیانگذاران کارتسی چه کسانی هستند؟
بنیانگذاران کارتسی چه کسانی هستند؟

ویژگی‌ها و نقاط قوت پروژه ارز  دیجیتال CTSI

  • مقیاس‌پذیری: محاسبات سنگین و پیچیده در فضایی خارج از زنجیره اصلی با همان امنیت اولیه بلاک‌چین انجام می‌شود.
  • قابلیت برنامه‌نویسی: استفاده از لینوکس باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان به راحتی بتوانند با استفاده از هزاران ابزار متن باز، برنامه غیرمتمرکز خود را در این محیط توسعه دهند.
  • تمرکززدایی: الگوریتم اجماع این پروژه بگونه ای است که تمرکززدایی را تضمین می‌کند.
  • قابلیت حمل: کارتسی مدعی است که dAppsهای این شبکه قابلیت استفاده شدن در فضای دیگر محیط‌های قرارداد هوشمند را به راحتی دارند.
  • حریم خصوصی: برنامه‌های غیرمتمرکز dApps در کارتسی می‌توانند به صورت خصوصی و ناشناس باقی بمانند.

کارتسی چه کاربردهایی دارد؟

  • هسته کارتسی: هسته کارتسی متکی بر یک مکانیسم داوری است که از ارز CTSI به عنوان یک اهرم جانبی استفاده می‌کند.
  • ساید چین کارتسی: کاربران ساید چین کارتسی به منظور استفاده از این محیط برای نگهداری موقت داده‌های خود باید از ارز دیجیتال CTSI استفاده کنند. این مقادیر به همراه کارمزد شبکه به تولیدکنندگان بلاک داده می‌شود.
  • اجماع: از آن‌جا که در ساید چین کارتسی از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده شده، نگهداری و استیکینگ ارز دیجیتال CTSI منجر به دریافت پاداش به صورت دوره‌ای می‌شود.

نقشه راه پروژه کارتسی

تیم کارتسی تعریف بسیار مشخصی از اقتصاد کلان این توکن دارد. خلاصه این تعریف عبارت است از «اپراتور نودهای زنجیره جانبی کارتسی می‌توانند با خرید حق استیک به استیک توکن‌های CTSI بپردازند. این حق استیک منجر به قفل‌‌شدن CTSI تا انتهای چرخه استیک می‌شود. پس از این زمان، دارنده به توکن‌های قفل‌شده خود به اضافه پاداش آنها می‌رسد. دارنده این حق می‌تواند وظایف استخراج خود را تا زمان انقضای این حق به انجام برساند.

نقشه راه پروژه کارتسی
نقشه راه پروژه کارتسی

آیا ارز دیجیتال کارتسی را می توان استخراج کرد

در پایان سال ۲۰۲۰، تیم توسعه‌دهنده کارتسیی توانست استخراج اندوخته و اثبات سهام این شبکه را پیاده‌سازی کند. شبکه کارتسی به طور خلاصه دارای ویژکی‌های زیر است:

  • ماینرها یا همان استحراج‌کنندگان به ازای هر بلاک ساخته‌شده ۲۹۰۰ توکن  CTSI دریافت می‌کنند. به طور میانگین، هر بلاک در هر ۳۰ دقیقه تولید می‌شود.
  • سرمایه‌های کاربران در هنگام استیک کاملاً محفوظ بوده، و توسط شرکت «SlowMist» حسابرسی می‌شوند.
  • هیچ کسری یا جریمه‌ای به واسطه دسترس نبودن موقت نود لحاظ نخواهد شد.
  • پاداش‌ها مستقیماً به کیف‌پول کاربر واریز می‌شوند. بدین ترتیب، هیچ کارمزد اضافی برای این کار از کاربر دریافت نمی‌شود.

هسته کارتسی چیست؟

علاوه بر راهکار برون‌‌زنجیره‌ای، کارتسی از یک رویکرد ترکیبی «درون/برون زنجیره ای» هم استفاده می‌کند. اکثر فعالیت‌های محاسباتی، بیرون از زنجیره انجام می‌شوند. اما برخی از کارهای حیاتی (مثل پروسه پرداخت‌ها) در درون زنجیره انجام می‌گیرند. اکوسیستم کارتسی به طور کلی از سه بخش اصلی تشکیل شده:

  • نودها
  • ماشین‌های کارتسی
  • دفتر عمومی اطلاعات
هسته کارتسی چیست؟
هسته کارتسی چیست؟

نود کارتسی چیست؟

تمام محاسبات نرم‌افزاری در نودهای کارتسی انجام شده و جمع آوری می‌شوند. دو نوع نود سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این سیستم وجود دارند. به منظور راه‌اندازی یک اپلیکیشن در سیستم کارتسی، کاربران باید با نودها تعامل برقرار کنند. در هر نود، یک «ماشین کارتسی» قرار دارد، که یک نوع ماشین مجازی برای اجرای لینوکس است. تمام منطق غیر‌متمرکز موجود در این اپلیکیشن در همین ماشین مجازی اجرا شده و جمع‌آ‌وری می‌شود. 

نقشه راه پروژه کارتسی
نقشه راه پروژه کارتسی

ماشین کارتسی چیست؟

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، ماشین کارتسی یک ماشین مجازی است که نودهای کارتسی را در خود جای می‌دهد و یک نسخه غیر‌متمرکز از لینوکس را اجرا می‌کند. تمام محاسبات انجام‌شده توسط ماشین کارتسی قابل بازیابی و تأیید مجدد هستند. هسته مرکزی ماشین کارتسی قادر به دسته بندی محاسبات مورد‌نیاز و غیرضروری می‌باشد. با این نوع دسته‌بندی، ماشین کارتسی خواهد توانست تا ظرفیت ذخیره و سرعت سیستم خود را به حد سایر سیستم ها برساند.

دفتر کل اطلاعات

اگرچه پروژه‌های لایه 2 به حل مشکلات و مسائل مربوط به سرعت و هزینه می‌پردازند، اما در صورت آفلاین‌شدن یکی از طرفین در حین تراکنش، ممکن است مشکل دسترسی به اطلاعات به وجود بیاید. کارتسی این مشکل را از طریق یک زنجیره جانبی اثبات سهام حل می‌کند. آنها این زنجیره جانبی «دفتر کل اطلاعات Data Ledger ()» نام دارد. از جمله کاربردهای این دفتر باید به ذخیره کوتاه مدت، جمع آوری اطلاعات زائد، شاردینگ، محاسبات برون زنجیره و اجماع محلی اشاره کرد.

کاربردهای احتمالی کارتسی در آینده

شبکه کارتسی همانطور که پیشتر بارها گفته شد قادر به اجرای لینوکس، انجام محاسبات وسیع و ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز ‌است. اگرچه کاربرد این شبکه در بازی «کریپتز» به خوبی قابل مشاهده است، اما کاربردهای این شبکه چیزی فراتر از بازی های غیر‌متمرکز است. کارتسی می‌تواند به بهبود هر اپلیکیشن دیگری کمک کند. همین مسئله باعث می‌شود که این شبکه قادر به بهره‌مندی از طیف وسیعی از کاربردها در بخش های مختلف برای این پروژه باشد. از جمله این بخش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیفای
  • برنامه‌ریزی و تدارکات (لجستیک)
  • برون سپاری
  • بازارها
  • امور تحقیقاتی

علاوه بر بازی «کریپتس»، کارتسی دو محصول دیگر هم با نام‌های دیسکارتس (Descartes) و نو اتر (Noether) منتشر کرده است.

کاربردهای احتمالی کارتسی در آینده
کاربردهای احتمالی کارتسی در آینده

بازی های غیر متمرکز در کارتسی

تا کنون رویکرد متفاوت در مورد بازی های غیر متمرکز اتخاذ شده است. در اولین رویکرد، از بلاک‌چین برای رسیدن به توکن‌های غیرمثلی (NFT) استفاده می‌شود. اما تمرکز دومین رویکرد روی یک محیط بازی کاملا عادلانه و غیرمتمرکز قرار دارد. از آنجا که احتمال وجود تقلب در رویکرد دوم وجود ندارد، از این رویکرد را می توان برای مسابقات مورد استفاده قرار داد.

با وجود محیطی غیرمتمرکز و منطقی، دیگر نیازی به وجود یک نهاد مرکزی نیست که تاکییدکننده امتیازات باشد. این نوع بازی کاملاً متن باز است. بدین ترتیب، توسعه‌دهندگان می‌توانند به فورک بازی بپردازند. علاوه بر این، کاربران قادر خواهند بود تا کدهای این بازی‌ها را هم بررسی کنند. (مثل سازمان‌های غیرمتمرکز).

بازی های غیر متمرکز در کارتسی
بازی های غیر متمرکز در کارتسی

برای انتشار این فناوری، کارتسی از یک بازی “دفاع از قلعه” استفاده می‌کند. این بازی که «کریپتس» نام دارد اولین بازی کاملا غیرمتمرکز در این سبک است.

از آنجا که کریپتس بر روی پلتفرم لینوکس ساخته و اجرا می‌شود، قادر است تا حجم محاسباتی زیادی را به کار بگیرد. در حالی که اگر این بازی روی زنجیره داخلی اجرا می‌شد، این موضوع کاملاً غیر‌ممکن می‌شد. اجرای این بازی بر روی لایه 2 توانسته موجب کاهش هزینه‌ها و سرعت بالا شود.

نو اتر (Noether)

نو اتر یکی دیگر از محصولات توسعه کارتسی است. نو اتر یک زنجیره جانبی است که برای ذخیره کوتاه مدت اطلاعات (به خصوص برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر روی شبکه اتریوم) توسعه‌یافته است. اکثر اطلاعات تعاملی میان نرم‌افزارها نیاز به ذخیره طولانی مدت ندارد. به همین دلیل، این پروژه دارای کارایی است.

نو اتر (Noether)
نو اتر (Noether)

دیسکارتس (Descartes)

دیسکارتس یک کیت توسعه نرم‌افزاری برای توسعه‌دهندگان است. این کیت توسعه دهندگان را قادر به کدنویسی قراردادهای هوشمند خود با استفاده از «لینوکس» به جای «سالیدیتی» می کند. بدین ترتیب، کار برای برنامه نویسانی که با «سالیدیتی» آشنایی ندارند راحت‌تر می‌شود. شکی نیست که زمان ایجاد و راه‌اندازی برنامه‌ها با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی آشنا می‌تواند به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.

«دیسکارتس» می‌تواند منطق برنامه‌های غیرمتمرکز را در یک سیستم اجرایی برون زنجیره‌ای امکانپذیر کند. مسئله‌ای که سبب کاهش شدید  هزینه‌های قراردادهای هوشمند می‌شود.

دیسکارتس (Descartes)
دیسکارتس (Descartes)

آینده ارز دیجتال کارتسی

همانطور که می‌دانیم ارز دیجیتال کارتسی مدت زیادی نیست که پا به میدان رقابت گذاشته و به همین دلیل هم با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه خواهد بود. حتی این امکان وجود دارد که بتواند در کوتاه مدت سود زیادی را نصیب سرمایه گذاران خود کند. اما در بلند مدت نتایج، متحول خواهد شد.

چنانچه این پروژه بتواند با نظم به سمت اهداف از پیش تعیین شده پیش برود می‌توان به آینده آن خوش‌بین بود.

آینده ارز دیجتال کارتسی
آینده ارز دیجتال کارتسی

علاوه‌براین، طبق پیش‌بینی‌های انجام شده برای قیمت آینده این ارز دیجیتال در سایت کوین‌پرایس (digitalcoinprice)، قیمت‌های پیش‌بینی‌شده تا سال ۲۰۲۸ به این شرح است:

  • پایان ۲۰۲۲ :۲.۵ دلار
  • پایان ۲۰۲۵ :۳.۲ دلار
  • پایان ۲۰۲۶ :۳.۶ دلار
  • پایان ۲۰۲۸ :۴.۵ دلار

کلام پایانی

اریک دو مورا، موسس شبکه کارتسی، بر این باور است که شبکه کارتسی با این هدف به وجود آمده که بتواند زیرساخت‌های لازم برای اپلیکیشن‌ها را به نحوی طراحی کند که بتوانند شکاف میان کاربردهای واقعی بلاک‌چین و واقعیت اپلیکیشن‌های سنتی موبایل و یا دسکتاپ را از بین ببرد.

با استفاده از توکن این شبکه، حل مشکلات مقیاس‌پذیری در صنعت بلاک‌چین امکان پذیر می‌شود. لازم به ذکر است که از طریق توسعه این برنامه، برنامه‌های غیرمتمرکز جدیدی می‌توانند به صنعت ارزهای دیجیتال وارد شوند.

از طرف دیگر، تمرکز این پروژه بر روی بازی و هم‌چنین امور مالی باعث می‌شود تا بتوان مزایای استفاده از بلاک‌چین را در سطحی گسترده‌تر به نمایش گذاشت.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.