آموزش استخراج بیت کوین

آموزش گام به گام استخراج بیت کوین + راهنمای تصویری

با افزایش روزافزون بازار رمزارزها کاربران زیادی به امر استخراج ارز دیجیتال علاقمند می‌شوند. از آنجایی که منابع فارسی معتبر کمی در زمینه ارزهای دیجیتال وجود دارد، در این مقاله درباره ماهیت استخراج بیت‌کوین، انواع روش‌های استخراج و آموزش مرحله به مرحله استخراج بیت کوین صحبت می‌کنیم.

استخراج بیت کوین چیست؟

قبل از اینکه آموزش استخراج بیت کوین را شروع کنیم بهتر است درباره مفهوم استخراج بیت‌کوین به صورت کلی صحبت کنیم. همانطور که به احتمال زیاد می‌دانید، بیت کوین یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است. در مقاله بلاک چین چیست؟ بیشتر در مورد بلاکچین توضیح می دهیم. برعکس بانک‌ها که شما باید به آن‌ها اعتماد کنید در بیت‌کوین بحث اعتماد بسیار متفاوت است. در این ساختار شما باید به کد و قوانینی که شبکه را ایجاد کرده است، اعتماد کنید. اگر کمی تامل کنید می‌بینید که پیدایش بیت‌کوین دقیقا بعد از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ نمی‌تواند تصادفی باشد. در اصل بیت‌کوین به طوری طراحی شده است تا سیستمی بدون نیاز به اعتماد به شخص خاصی باشد.

استخراج بیت کوین

اما خب اگر نیازی به اعتماد به شخص یا ارگان خاصی ندارید، پس از کجا می‌دانید که در این شبکه تقلبی رخ نمی‌دهد و کسی یک بیت کوین را بیش از یک‌بار مصرف نمی‌کند؟

امنیت شبکه بیت‌کوین توسط واحدهای کامپیوتری خاصی به نام ماینر تامین می‌شود که در تعداد زیاد و منحصر به فردی توزیع شده‌اند. هنگامی که تراکنشی به بلاک چین بیت کوین ارسال می‌شود، ماینرها باید موجودی و قوانین مختلف شبکه را بررسی کنند تا ببینند که آن تراکنش واجد شرایط برای انجام است یا خیر.

تراکنش‌ها در دسته‌های خاصی به نام بلاک‌ قرار می‌گیرند. بعد از این اتفاق، یک رشته کاراکتر خاص تصادفی باید توسط ماینرها در شبکه حدس زده شود تا بلوک جدید ایجاد شود. این کاراکترها به عنوان هش بلاک شناخته می‌شوند. هر بلاک حاوی هش بلاک قبلی و همچنین هش جدیدی است که باید حدس زده شود.

هنگامی که این هش به درستی حدس زده شود، ماینرها می‌توانند بلاک را به زنجیره اصلی شبکه اضافه کنند. به کل این فرآیند حدس زدن اثبات کار گفته می‌شود. این سازوکار مهم‌ترین ویژگی امنیتی این شبکه است که باید آن را درک کنید تا از چگونگی استخراج بیت کوین سر دربیاورید.

با گنجاندن هش بلاک قبلی در بلاک جدید، ماینرهای دیگر شبکه می‌توانند تکراری بودن یا نبودن یک تراکنش را به راحتی بررسی کنند. به مجموعه این بلاک‌ها زنجیره بلاک یا همان بلاک چین گفته می‌شود.

ماینرها برای انجام این اعمال از کارمزدی که کاربران برای انجام تراکنش‌هایشان پرداخت می‌کنند، مقداری به عنوان پاداش کسب می‌کنند. البته اولین ماینری که بتواند معامله هش مربوط به یک بلاک را حل کند مقداری پاداش جداگانه کسب می‌کند. این پاداش‌ها در اصل به عنوان مشوقی برای تامین امنیت شبکه در نظر گرفته شده است.

ساده بود، نه؟

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام استخراج اتریوم + راهنمای تصویری

ماینر و ویژگی‌ های آن

ماینر در حقیقت گره ویژه‌ای در سیستم محسوب می‌گردد که با استفاده از قدرت پردازشی رایانه خود به دریافت و تائید تراکنش‌های اخیراً ثبت شده در سیستم پرداخته و سپس با گروه‌بندی تعدادی از آن‌ها بر اساس خصوصیات ویژه به تولید بلوک‌ها و اتصال آن‌ها به زنجیره موجود مبادرت می‌ورزد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که اگرچه شخص ماینر در زمینه عملکرد فناوری نقش به خصوصی را ایفا می‌کند، اما خود نیز می‌تواند به‌مانند یک فرد کاملاً عادی در سیستم به فعالیت پرداخته و به ارسال و دریافت وجوه به دیگران اقدام نماید، اما در این حین با پردازش تراکنش‌های فعلی تدارک جمع‌آوری مبلغی برای خود را نیز صورت دهد. جهت درک بهتر موضوع تصویر زیر را در نظر بگیرید:

ویژگی های ماینر بیت کوین

فرض کنید که شخص A و C در این شبکه در سمت ماینر به ایفای نقش پرداخته و فرد B نیز بنای انتقال مبلغی به ارزش 5 هزار تومان به فرد D را در پیش می‌گیرد. اقدام وی با توجه به ماهیت فناوری زنجیره بلوکی  در قالب یک بلوک تراکنش در سیستم به ثبت می‌رسد، اما این بلوک به‌طور پیش‌فرض و در حال حاضر تراکنشی غیر معتبر محسوب گشته و باید توسط ماینرها به تائید برسد.

سخت‌افزارهای مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

شما برای استخراج بیت کوین به یک مجموعه حداقلی از سخت‌افزارها نیاز دارید تا بتوانید فرایند استخراج و فعالیت به عنوان یک ماینر را شروع کنید.

سخت‌افزارهای مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

دستگاه استخراج ای‌سیک ASIC

اولین و مهمترین دستگاهی که برای استخراج بیت کوین نیاز دارید یک دستگاه استخراج ASIC است.ای‌سیک یا مدار مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) یک دستگاه پردازش است که با هدف خاصی طراحی شده است. دستگاه استخراج ASIC به دستگاه یا سخت‌افزار رایانه‌ای اطلاق می‌شود که از آن تنها با هدف استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود. به طور کلی، هر ماینر ASIC برای استخراج یک یا چند نوع ارز دیجیتال خاص ساخته شده‌ است. یعنی یک ماینر ASIC بیت کوین فقط می‌تواند بیت کوین استخراج کند.

دستگاه‌های ASIC که به طور خاص برای ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند، در یک مصرف انرژی یکسان قدرت پردازش بسیار بالاتری نسبت به رایانه‌ها ارائه می‌دهند. تراشه‌های ASIC برای استخراج ارزهای دیجیتال به‌طور فزاینده‌ای بهبود و توسعه یافته‌اند.

دستگاه استخراج ای‌سیک ASIC

تجهیزات تامین انرژی مصرفی

برای راه‌اندازی ماینرهای خود به یک یا چند واحد تامین انرژی یا PSU نیاز دارید تا انرژی مصرفی دستگاه‌های شما براورده شود. برای محاسبه میزان انرژی مصرفی دستگاه‌های خود باید میزان توان اسمی که بر روی هر دستگاه آمده را با هم جمع کنید و در انتها یک ضریب اطمینان ۱۰ الی ۲۰ درصدی در نظر بگیرید. برای مثال اگر ده دستگاه ماینر دارید که هر کدام ۲۰۰۰ کیلووات انرژي در ساعت مصرف می‌کنند شما به حدود ۲۳۰۰۰ کیلووات انرژي در هر ساعت نیاز دارید.

تجهیزات تامین انرژی مصرفی

باکس و سیستم تهویه دستگاه ماینر

اگر بیشتر از یک عدد ماینر دارید طبیعتا به جایی برای نگهداری و سازماندهی داستگاه‌های خود نیاز دارید. از آنجایی که دستگاه‌های ماینر آلودگی صوتی و گرمایی زیادی تولید می‌کنند، برای کاهش استهلاک دستگاه و حذف آلودگی صوتی به محفظه و سیستم خاصی نیاز دارید. در حال حضر باکس‌های به صورت پیش ساخته به همراه جعبه برق مناسب با نیاز شما به فروش می رسد که می‌توانید با قراردادن دستگاه‌های ماینر خود درون این باکس‌ها هم از داغ شدن بیش از حد ماینر خود جلوگیری کنید و هم آلودگی صوتی آن را کاهش دهید.

تهویه دستگاه ماینر

رایانه

برای راه‌اندازی و پیوستن به یک استخر استخراج شما به یک رایانه نیاز دارید. یک سیستم ویندوزی با حداقل سخت افزار که به اینترنت متصل شود، کار شما را راه ‌می‌اندازد.

مودم و اینترنت پایدار

در مرحله آخر شما برای اتصال به بلاکچین بیت کوین و استخر مورد نظر به یک مودم اینترنت نیاز دارید. یک اینترنت ای دی اس ال ADSL پایدار با حداقل سرعت ۸ مگابیت بر ثانیه و حجم حدودی ۵ گیگابایت در ماه نیازهای اولیه شما برای استخراج بیت کوین را برطرف می‌کند. خب اکنون که دلیل استخراج بیت کوین را می‌دانید و درباره سخت افزارهای مورد نیاز تا حدودی آگاهی پیدا کردید، بیایید به موضوعی بپردازیم که مطمئنا همه شما برای آن خواندن این مقاله را شروع کردید. در کل سه راه برای استخراج بیت کوین وجود دارد؛ استخر استخراج، استخراج انفرادی، استخراج ابری. در ادامه به تفصیل هر یک خواهیم پرداخت.

استخر استخراج Mining Pool

راحت‌ترین، مطمئن‌ترین و رایج‌ترین روش استخراج بیت‌کوین پیوستن به مجموعه بزرگتری از ماینرها است که به اصطلاح استخر استخراج نامیده می‌شود. در استخرهای استخراج ماینرها قدرت سخت‌افزاری خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند تا با داشتن قدرت بیشتری به سرعت معامله هش را حل کنند. ماینرها در استخرهای استخراج نسبت به قدرتی که در اختیار شبکه می‌گذارند مقداری پاداش دریافت می‌کنند.

با پیوستن به یک استخر استخراج، شما و همه افراد دیگری که به آن استخر پیوسته‌اید، موافقت می‌کنید که هر بیت کوینی که به عنوان پاداش دریافت می‌کنید با سایر اعضای استخر بر اساس قدرت محاسباتی که در اختیار شبکه قرار می‌دهید،‌ تقسیم کنید. این بدان معنی است که شما به طور منظم پرداخت‌های کوچکی دریافت خواهید کرد. با این حال شرایط همه استخرها یکسان نیست. هنگام انتخاب استخر حتما باید به نکات زیادی توجه کنید.

  • اندازه استخر
  • حداقل میزان پرداخت استخر
  • کارمزد دریافتی استخر

اندازه استخر

اندازه یکی از مهمترین نکاتی است که باید در هنگام استخراج آن را در نظر بگیرید. هرچه تعداد ماینرهای استخر افزایش یابد، شانس دریافت پاداش نیز با آن افزایش می‌یابد. البته این نکته هم باید در نظر گرفت که با افزایش تعداد ماینرها، میزان پاداش دریافتی نیز کاهش می‌یابد! پیوستن به استخرهای استخراج بزرگ معمولا یک گزینه راحت برای مبتدیان یا افرادی که قدرت محاسباتی کمی در اختیار دارند،‌ است؛ چرا که در برابر انرژی مصرفی خود، ‌پرداخت‌هایی زیادی دارند و نیازی به انتظار طولانی مدت برای دریافت پاداش بعدی ندارند.

« خرید ارز دیجیتال با کمترین میزان کارمزد برای سرمایه گذاران در صرافی آنلاین اکسکوینو امکان پذیر است. »

حداقل میزان پرداخت استخر

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، حداقل میزان پرداختی است که استخر به شما امکان برداشت می‌دهد. منظور از حداقل پرداخت، کمترین مقدار بیت‌کوینی است که استخر به شما اجازه می‌دهد آن را خارج کنید. اگر در این فضا تازه‌کارید پس احتمالا یک استخر با حداقل میزان پرداخت را ترجیح می‌دهید.

کارمزدهای استخر

هر استخر برای سازماندهی ماینرها و خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌دهد مقداری کارمزد دریافت می‌کند. این کارمزد معمولا درصدی از میزان پاداشی است که شما به واسطه قدرت محاسباتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید. همه استخرها به صورت خودکار این کارمزد را از درآمد شما کسر می‌کنند و سپس مقدار باقیمانده را به کیف پولتان انتقال می‌دهند. پس نگرانی بابت روند پرداخت این کارمزد نداشته باشید. به صورت میانگین این کارمزد در بین استخرهای معروف حدود یک تا سه درصد است. البته استخرهایی با کارمزد صفر هم وجود دارند که اعتماد به آن‌ها آسان نیست.

نکته: راه اندازی یک استخر به تنهایی بسیار هزینه‌بر است. سیستم‌های کامپیوتری و مرکز داده‌های زیادی برای راه‌اندازی یک استخر استخراج بیت کوین نیاز است که طبیعتا هزینه زیادی را در پی دارد.

آموزش گام به گام استخراج بیت کوین با پیوستن به استخر

با این اوصاف احتمالا می‌خواهید استخراج بیت کوین را در یک استخر استخراج شروع کنید. قبل از شروع این فرایند باید موارد مهمی را بدانید و با آن‌ها آشناییت داشته باشید:

  • سخت‌افزار مورد نیاز برای استخراج بیت کوین
  • یک برنامه استخراج
  • یک کیف پول ارز دیجیتال برای ذخیره‌سازی بیت‌کوین به دست آمده
  • عضویت در استخر
  • اتصال پایدار به اینترنت

انتخاب استخر استخراج

همانطور که بالاتر گفته شد در کنار پارامترهای مختلفی که برای انتخاب استخر وجود دارد شما گزینه‌های زیادی نیز برای انتخاب دارید. در حال حاضر اسلاش‌پول Slushpool، انت‌پول Antpool، بی‌تی‌سی دات کام BTC.com، اف ۲ F2 و ویا بی‌تی‌سی ViaBTC از معروف‌ترین استخرهای استخراج بیت‌کوین هستند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند که بررسی هر کدام از این استخرها خود نیازمند یک مقاله کامل است.

انتخاب استخر استخراج

ما در ادامه استفاده از استخر Antpool را به دلیلی مزایای زیاد و محبوبیت بالا توضیح می‌دهیم.

آموزش استفاده از استخر AntPool

متاسفانه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی استخر انت‌پول بدون نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی در دسترس نیست. بعد از اینکه آی‌پی خود را تغییر دادید وارد سایت Antpool.com شوید. از قسمت بالا سمت راست صفحه بر روی باکس register کلیک کنید تا صفحه ثبت نام برای شما باز شود.

آموزش استفاده از استخر AntPool

در صفحه باز شده شما باید یک ایمیل معتبر وارد کنید تا کد فعالسازی به ایمیل شما ارسال شود.

آموزش استفاده از استخر

پس از اینکه کد ارسالی را وارد کردید باید یک رمزعبور قوی وارد کنید. حالا بر روی گزینه Verification and complete registration کلیک کنید.

آموزش استفاده از استخر

حساب کاربری شما به همین راحتی ایجاد شد. در خط پایین بر روی ذره‌ بین کلیک کنید تا آدرس کیف پولی که می‌خواهید درآمد خود به آن واریز کنید ثبت کنید.

آموزش استفاده از استخر
آموزش استفاده از استخر

پس از ثبت آدرس کیف پول ارز دیجیتال، در صفحه قبل بر روی گزینه Add sub-account کلیک کنید و آی‌دی خود را در این قسمت وارد کنید.

آموزش استفاده از استخر

افتتاح حساب شما به طور کامل تکمیل شد. اگر کمی به پایین صفحه بروید آدرس استخر استخراج بیت کوین را می‌بینید که بعدا در راه‌اندازی سخت افزار به آن نیاز دارید.

آموزش استفاده از استخر

راه‌اندازی سخت افزار

بسته به مدل ماینر ASIC یی که خریداری کردید این راه‌اندازی ممکن است کمی متفاوت باشد. سازنده دستگاه باید دقیقا نحوه انجام این کار را در کتابچه راهنمای کاربر یا در وب سایت خود توضیح دهد. ما در ادامه راه‌اندازی و شروع استخراج با دستگاه انت‌ماینر اس ۹ Antminer S9 در استخر استخراج انت‌پول Antpool توضیح می‌دهیم.

۱) منبع تغذیه مناسب با دستگاه ASIC خود را پیدا کنید. میزان توان مصرفی در دفترچه راهنمای دستگاه آمده است.

۲) دستگاه‌های ماینر را داخل باکس یا ریگ خود قرار دهید.

۳) منبع تغذیه را به ورودی دستگاه ماینر متصل کنید.

۴) پس از اتصال منبع تغذیه به دستگاه، کابل اترنت را وارد دستگاه ماینر کرده و آن را به مودم اینترنت خود وصل کنید.

۵) مطمئن شوید که تمام اتصالات لازم انجام شده است، سپس منبع تغذیه را روشن کنید. اگر کابل‌ها به درستی وصل شده باشند دستگاه شما هم اکنون باید روشن شود.

۶) در رایانه با یک ابزار اسکن IP دستگاه‌های متصل به مودم خود را ردیابی کنید. اگر مشکلی وجود نداشته باشد باید در این لیست، دستگاه ماینر خود را مشاهده کنید. اگر اسم دستگاه در این لیست بود IP ماینر خود را در بخش URL مرورگر خود وارد کنید و اینتر را بزنید.

۷) صفحه‌ای که بر روی شما باز می‌شود پنجره لاگین دستگاه ماینرتان است. در این بخش نام کاربری و رمزعبور خود را وارد کنید. برای مثال نام کاربری و رمزعبور برای دستگاه‌های انت‌ماینر کلمه root است. شما می‌توانید بعدا این دو را در بخش ADMIN عوض کنید.

۸) اکنون باید جزئیات استخر استخراج خود را در این بخش وارد کنید. این موارد به راحتی در وب سایت استخر قابل دیدن است.

۹) بعد از وارد کردن اطلاعات و زدن دکمه Save&Apply دستگاه شما استخراج را شروع می‌کند. خب با این آموزش برای استخراج به واسطه دستگاه انت ماینر اس ۹ دیگر مشکلی برای پیوستن به استخر و شروع کار نخواهید داشت اما اگر دوست ندارید به یک استخر استخراج بپیوندید می‌توانید در ادامه به روش‌های دیگر استخراج را بررسی کنید.

استخراج انفرادی

استخراج بیت کوین به صورت تنها نیز امکان پذیر است و اگر به آن فکر کنید احتمالا ایده بسیار جذابی به نظر برسد. چرا باید پاداش استخراج خود را با هزاران نفر دیگر تقسیم کنید و علاوه بر این درصدی از این سهم بسیار کم را به استخر خود بدهید؟ خب به نوعی حق با شماست.

استخراج بیت کوین به تنهایی به این معنی است که شما مجبور نیستید سود خود را با گروه بزرگی از افراد دیگر به اشتراک بگذارید و البته در سود هزاران ماینر دیگر که در استخرها با هم به استخراج می‌پردازند، نیز شریک نیستید. وقتی به تنهایی به استخراج بیت کوین می‌پردازید فقط زمانی پاداشی دریافت می‌کنید که آن ماینری باشید که معامله هش را حل کرده باشد.

استخراج انفرادی

به زبانی ساده‌تر شما هم با سایر ماینرهای تنهای دیگر در این سیاره و هم با تمام استخرهای استخراج در حال رقابت هستید. حتی اگر قدرت محاسباتی شما از هر ماینر در هر استخر هم بیشتر باشد باز هم از مجموع کل استخر، حداقل صدها برابر قدرت محاسباتی کمتری دارید! که باعث می‌شود دیرتر معامله هش را حل کنید و در نهایت پاداشی کسب نکنید.

مشکلات استخراج انفرادی بیت کوین

اگر در نهایت به فکر راه‌اندازی یک مجموعه استخراج انفرادی هستید به صدها دستگاه ماینر و مقدار زیادی برق نیاز دارید. بدتر از آن، روشن کردن صدها دستگاه ماینر درکنار هم گرمای غیرقابل تصوری ایجاد می‌کند پس به یک سیستم تهویه و کاهش دما بسیار قوی هم نیاز دارید. وجود سیستم تهویه صنعتی هم یعنی مصرف برق بیشتر!

یکی از مشکلات دیگر این‌چنین تجهیزاتی نویز و صدای وحشتناکی است که این دستگاه‌ها ایجاد می‌کنند. در نظر بگیرید هر دستگاه صدایی اندازه یک سشوار تولید می‌کند. حالا صدها سشوار روشن را در نظر بگیرید! صدایی سرسام‌آور ایجاد می‌شود. اگر صدای تمام این دستگاه‌ها را در کنار صدای سیستم تهویه با هم در نظر بگیرید متوجه می‌شوید که به یک محوطه بزرگ و یک سیستم ضد نویز بسیار قوی نیاز دارید. حالا که فکر می‌کنید می‌بینید پیوستن به استخرهای استخراج و استفاده از چند دستگاه به صرفه‌تر نیست؟

استخراج ابری

حالت سومی هم برای استخراج بیت کوین وجود دارد؛ استخراج ابری. در این روش کاربران سخت‌افزار را از یک مجموعه در ازای مبلغ یا درصدی از درآمد اجاره می‌کنند. شاید با خودتان بگویید چرا کسی باید به خود زحمت دهد و مبالغ هنگفتی را صرف خرید تجهیزات استخراج گران قیمت کند و به جای اینکه خود به استخراج بپردازد آن را به دیگران اجاره دهد. دلیل این امر ساده است! سود تضمینی و فرار از نوسانات قیمت بیت کوین. نکته‌ای که باید به آن اشاره داشت این است که اعتماد به سایت‌های استخراج ابری بسیار سخت است و حتی ممکن است شرکتی که سال‌ها در این زمینه فعالیت می‌کند به دلایل نامشخصی از ادامه فعالیت باز ماند که در این صورت سرمایه شما به طور کلی از بین می‌رود.

استخراج ابری بیت کوین

مزایا و معایب استخراج ابری

مزایا
  • مسئولیتی در قبال تجهیزات ندارید. البته باید به متن قراردادتان با شرکتی که این امکان را برای شما فراهم می‌کند، ‌توجه کنید.
  • می‌توانید با هزینه‌ای بسیار کمتر از خرید و نگه‌داری دستگاه‌های ماینینگ به استخراج بیت کوین بپردازید و سود کسب کنید.
  • نیازی به دانش راه‌اندازی دستگاه‌های استخراج بیت کوین و سر درآوردن از این مکانیزم ندارید.
معایب
  • در اول قرارداد و قبل از کسب هرگونه سودی پول پرداخت می‌کنید که اگر قیمت بیت کوین به میزان قابل توجهی کاهش یابد ممکن است در تمامی طول مدت قرارداد ضرر کنید.
  • نمی‌توانید نرم‌افزار یا سخت‌افزار استخراج مورد استفاده توسط شرکت ارائه‌دهنده استخراج ابری را ارتقا یا تغییر دهید.
  • شرکت‌های استخراج ابری هدفی جذاب برای هکرها هستند. برای مثال در جولای ۲۰۱۷، جنسیس ماینینگ Genesis Mining توسط هکرها هک شد و بیت‌کوین‌های استخراج شده به یک کیف پول خارجی انتقال داده شدند.

بیشتر بخوانید: استخراج تتر: شایعه‌ای دوست داشتنی یا حقیقتی پول‌ساز؟

چگونه میزان استخراج خود را بررسی کنیم؟

هر استخر استخراج رابط کاربری خاص خود را دارد. با این حال، فرم اصلی همیشه یکسان است. برای میزان استخراج خود به وب سایت استخر خود بروید و در بخش مربوطه، آدرس عمومی کیف پول خود را نوار جست و جو تایپ کنید. این گزینه به شما امکان می‌دهد تا تمام اطلاعات مربوط به استخراج بیت کوین خود در این کیف پول را مشاهده کنید.

نحوه محاسبه سود مورد انتظار استخراج

اگر می‌خواهید بدانید که با سخت‌افزاری که استفاده می‌کنید حدودا باید چقدر درآمد داشته باشید، می‌توانید از یک ماشین حساب استخراج استفاده کنید. برای مثال شما می‌توانید از سایت CryptoCompare برای این محاسبات با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز استفاده کنید.

نحوه محاسبه سود استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین با کامپیوتر و موبایل

اگر کمی در اینترنت چرخیده باشید حتما با مقالات زیادی با مضمون استخراج بیت کوین با کامپیوتر یا موبایل برخورد کرده‌اید. با گذشت زمان و افزایش سختی شبکه بیت کوین، استخراج این ارز هر روز سخت‌تر می‌شود و به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارد. در حال حاضر هیچ روش سوددهی برای استخراج بیت‌کوین از طریق کامپیوتر شخصی یا موبایل وجود ندارد. برای مثال اگر رایانه شما یک سی پی یو Intel i7-8700 داشته باشد بدون درنظر گرفتن هزینه برق و استهلاک در حال حاضر با قیمت ۴۵ هزار دلاری بیت کوین حدودا ۰.۱ دلار در روز درآمد خواهید داشت. البته این درامد ۱۰ سنتی به شرطی ایجاد می‌شود که از ظرفیت ۱۰۰ درصد سی پی یو شما و بدون در نظر گرفتن هزینه برق و استهلاک استفاده شود.

پس اگه کمی به این موضوع فک کنیم شما با استخراج بیت کوین به واسطه رایانه شخصی فقط و فقط ضرر خواهید کرد. برای موبایل هم در حال حاضر هیچ برنامه‌ی استخراج بیت‌کوین وجود ندارد. حتی اگر هم برنامه‌ای برای استخراج با موبایل وجود داشته باشد، به دلیل اینکه قدرت محاسباتی موبایل بسیار پایین است عملا هیچ سوددهی برای شما نخواهد داشت.

سخن نهایی

حتی اگر دوست ندارید به استخراج بیت کوین بپردازید، باز هم خوب است که طرز کار این دارایی شگفت‌انگیز و انقلابی را درک کنید. استخراج بیت کوین بسیار مهم است و حتی اگر سوددهی زیادی نداشته باشد باز هم ارزش زیادی دارد. هرچه ماینرهای بیشتری روی شبکه فعال باشند طبیعتا امنیت و عدم تمرکز شبکه افزایش می‌یابد. برخی از ماینرهای حتی با ضرر به استخراج بیت کوین می‌پردازند چرا که تمرکز زدایی و افزایش امنیت شبکه را وظیفه خود می‌دانند. متاسفانه، استخراج بیت کوین این روزها بسیار رقابتی شده است. بدون سرمایه گذاری هنگفت و داشتن آزادی برای راه‌اندازی مجموعه خود برای استخراج و نرخ برق بالا شانس شما برای کسب درآمد زیاد از استخراج بیت کوین بسیار کم است.

سوالات متداول

– چرا تولید بیت کوین را استخراج می‌نامند؟

استخراج به عنوان استعاره‌ای برای معرفی بیت‌کوین‌های جدید استفاده می‌شود، زیرا به کار (محاسباتی) نیاز دارد همانطور که استخراج طلا یا نقره به تلاش (فیزیکی) نیاز دارد.

– چرا بیت کوین به استخراج نیاز دارد؟

از آنجایی که بیت کوین کاملا دیجیتالی است، خطر کپی کردن، جعل یا خرج چندباره یک کوین وجود دارد. استخراج یا ماینینگ این مشکل را حل می‌کنند که در نتیجه هرگونه تلاش برای جعل در سیستم یا هک آن را بسیار هزینه‌ بر و سخت می‌کند. در واقع پیوستن به عنوان یک ماینر به شبکه بسیار مقرون به صرفه‌تر از تلاش برای تضعیف آن است.

– منظور از تایید معاملات به واسطه استخراج چیست؟

عمل استخراج علاوه بر ساخت بیت کوین‌های جدید، نقش مهمی در تایید تراکنش‌های جدید در بلاک چین بیت کوین دارد. از آن‌جایی که هیچ مرجع مرکزی مانند بانک، دادگاه، دولت یا … برای تایید اعتبار این تراکنش‌ها وجود ندارد عملکرد صحیح این چنین سرویسی بسیار حیاتی و مهم است.

– چرا استخراج بیت کوین مصرف برق بالایی دارد؟

در روزهای اولیه بیت کوین، هر کسی می‌توانست به سادگی یک برنامه استخراج را با رایانه خود اجرا کند. اما با بزرگتر شدن شبکه و علاقه بیشتر افراد به استخراج، سختی شبکه و الگوریتم استخراج دشوارتر شد.

از آن‌جایی که هر بلوک جدید هر ده دقیقه یک بار ایجاد می‌شود با رشد تعداد ماینرها سرعت ایجاد هم بالا می‌رود. بیت کوین در کد خود به شکلی نوشته شده است که این تایم ثابت بماند و در ازای آن الگوریتم خود را سخت‌تر کند.

حالا فرض کنید به ترتیب هزاران،‌ صدها هزار و میلیون‌ها به شبکه اضافه شوند که به همین واسطه سختی شبکه بالا می‌رود و باز هم طبیعتا دستگاه‌های بیشتری وارد چرخه می‌شوند که این امر خود باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود.

– آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟

قانونی بودن استخراج بیت کوین کاملا به کشور و موقعیت جغرافیایی شما بستگی دارد. مفهوم بیت کوین می تواند تسلط ارزهای فیات و کنترل دولت بر بازارهای مالی را تهدید کند. به همین دلیل بیت کوین در مکان های خاصی کاملا غیرقانونی است. در ایران استخراج بیت کوین به صورت قانونی با برق قانونی امکان پذیر است. کاربرانی که به استخراج بیت کوین علاقمندند می‌توانند با درخواست مجوز در ایران به استخراج بپردازند.

یک دیدگاه

  1. عین اله صالحی

    با سلام واحترام به خدمت شما اساتید، بنده از طرف خودم بسیار بسیار ممنون و سپاسگزارم که در این دنیای پرسرعت دیجیتال و عصر پول و کامپیوتر و انقلاب علم و آگاهی بدون کمترین اثری از ایمان و انسانیت، به حداقل معلوماتی آگاهی یافتم، باز هم تشـــــــــــــــکر می کنم

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.