ارز دیجیتال آلت کوین و بیت کوین

آلت کوین چیست؟

با این که بیت کوین تبدیل به محبوب‌ترین ارز دیجیتال شده است اما ارزهای دیجیتال دیگری هم وجود دارند. به این ارزها به جز بیت کوین، آلت کوین می‌گویند که به معنای جایگزین بیت کوین هستند. آلت کوین یک ارز دیجیتال است که روی یک سری پروتکل و قوانین پیاده‌سازی شده و پروتکل‌های آن‌ها با بیت کوین تفاوت دارد. بعضی از آن‌ها شامل لایت کوین و ریپل هستند.

آلت کوین ها چه مزایایی دارند؟

آلت کوین ها را می‌توان برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار داد. با این که بیتکوین اولین ارز دیجیتال بود اما فناوری پروتکل‌های جدید از بیت کوین خیلی پیشی گرفته‌اند. به عنوان مثال با این که یکی از اهداف بیت کوین انجام تراکنش‌های ناشناس بود اما فناوری آن در انجام این هدف ناموفق بوده است. تراکنش‌های بیت کوین به کمک اسم مستعار انجام می‌شود؛ یعنی بین آدرس‌های بیت کوین انجام می‌شود که به صورت تصادفی شکل می‌گیرند. این آدرس‌ها مجموعه‌ای از اعداد و شماره‌ها هستند. با گذر زمان و افزایش تراکنش‌ها، می‌توان آن‌ها را به یک آدرس خاص منتسب کرد. از آنجایی که تراکنش‌ها روی بلاک چین ثبت می‌شوند، همه می‌توانند به آ‌ها دسترسی داشته باشند و الگوی خرید کاربر را دنبال کنند.

یکی از آلت کوین‌هایی که حریم خصوصی بهتری فراهم می‌کند، مونرو نام دارد که در فضای زیرزمینی اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای حفظ هویت کاربر، مونرو از فناوری امضاهای زنجیره‌ای (ring signature) استفاده می‌کند که هویت فرستنده را مخفی می‌کند و آدرس‌های موقت ایجاد می‌کند که فرستنده یک بار آن‌ها را ایجاد می‌کند.

زی کش

یک نمونه دیگر از این ارزها که حریم خصوصی بهتری نسبت به بیت کوین فراهم می‌کنم، زی کش نام دارد که از فرمول‌های پیچیده ریاضی به نام پروتکل اثبات دانش برای تایید فرستنده و گیرنده بدون فاش کردن هویت آن‌ها استفاده می‌کند. زی کش از پروتکل اثبات دانش خاصی به نام zk-SNARKs استفاده می‌کند.

با این که ارزهای فوق الذکر روی فراهم کردن حریم خصوصی برای کاربران تمرکز کرده‌اند، سایر آلت کوین ها به دنبال افزایش ظرفیت تراکنش یا افزایش سرعت تراکنش‌ها هستند. بیت کوین به ظرفیت ۱ مگا بایت در هر بلاک محدود شده است. بیت کوین کش که از تاریخ ۱ آگوست ۲۰۱۷ شروع به فعالیت کرد، این ظرفیت را به ۸ مگا بایت افزایش داد. به خاطر ظرفیت بیشتر، بیت کوین کش می‌تواند تراکنش‌های بیشتری را نسبت به بیت کوین صورت دهد.

آلت کوین‌های زیادی با سرعت ایجاد بلاک بیشتر (شامل ریپل، لایت کوین و اتریوم) نسبت به بیت کوین ایجاد شده‌اند. به عنوان مثال، لایت کوین هر بلاک را در ۲٫۵ دقیقه تکمیل می‌کند که ۴ برابر سرعت شبکه بیت کوین است. همچنین بعضی دیگر از آلت کوین‌ها از الگوریتم‌های هش مختلفی نسبت به بیت کوین استفاده می‌کنند. بیت کوین از الگوریتم هش SHA-256 استفاده می‌کند و دیگر ارزها از الگوریتمی به نام اسکریپت (Scrypt) بهره می‌برند.

بیتکوین گلد

بیت کوین گلد که در اکتبر ۲۰۱۷ ایجاد شد، آلت کوین دیگری است که برای انجام عادلانه‌تر عملیات استخراج ایجاد شده است و این کار را برای پردازنده‌های بیشتری ممکن می‌سازد. استخراج بیت کوین نیازمند، برنامه مدار یکپارچه خاص (ASIC) است و از آنجایی که این ابزارها گران هستند، تنها عده‌ای خاص می‌توانند در عملیات استخراج شرکت کنند؛ در نتیجه شرکت‌های بزرگ مسئولیت استخراج و فرایند تراکنش بیت کوین را به عهده گرفته‌اند. این شرایط باعث ایجاد عصبانیت عده‌ای در این صنعت شده که در مورد قرار داشتن اغلب قدرت در دست عده‌ای محدود شکایت دارند. به همین خاطر عده‌ای از توسعه دهندگان، بیتکوین گلد را ایجاد کردند که محدودیت‌ها را رفع می‌کند و به عده بیشتری از نودها (گره‌ها) اجازه پردازش تراکنش‌ها را می‌دهد.

قدرت آلت کوین ها

یکی از دلایل قدرت آلت کوین‌ها، نرخ بازگشت سود خیلی خوب آن‌ها بوده است. داستان‌های زیادی وجود دارد که چطور افراد به کمک بیت کوین و افزایش قیمت آن، توانسته‌اند میلیونر شوند؛ هر چند که بیتکوین تنها ارز دیجیتال نیست که شاهد افزایش قیمت بوده است.

شرکت‌های زیادی دست به فروش توکن‌های دیجیتال زده‌اند و در بعضی موارد آلت کوین‌هایی که فروخته‌اند شاهد افزایش قیمت زیادی بوده است. به عنوان مثال، توکن‌های اتر در سال ۲۰۱۴ به قیمت ۰٫۳۱۱ دلار فروش می‌رفت و در ماه ژوئن ۲۰۱۷ قیمت آن‌ها به ۴۱۴٫۷۶ دلار رسید؛ این رشدی ۱۳۰۰۰۰ درصدی است. اتر دومین ارز بزرگ بازار است که در بستر اتریوم به کار می‌رود. در این بستر می‌توانید اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بسازید که به وسیله قراردادهای هوشمند کار می‌کنند.

نئو (NEO) ارز دیگری است که سودآوری خیلی بیشتری داشته است. این ارز شاهد ۱۶۰۰۰۰ درصد رشد بوده است. قیمت عرضه اولیه آن ۰٫۰۳۲ دلار بود که در ادامه به ۵۲٫۶۳ دلار رسید.

تنوع آلت کوین ها

یکی دیگر از قابلیت‌های آلت کوین‌ها موضوع تنوع است. ایده اصلی پشت تنوع این است که تمام تخم مرغ‌های خود را درون یک سبد قرار ندهید. به صورت ایده‌آل وقتی سرمایه‌گذاری در سبد سرمایه‌گذاری خود ۵ دارایی دارد، کاهش ۲۰ درصدی قیمت یکی از آن‌ها همراه با افزایش ۲۰ درصدی یکی دیگر از آن‌ها می‌شود. هر چند چنین شرایط ایده‌آلی خیلی کم پیش می‌آید.

سرمایه‌گذارها می‌توانند از مزایای تحقیقاتی استفاده کنند که به بررسی رابطه بین قیمت ارزهای مختلف می‌پردازد. چنین تحقیقاتی وجود دارند؛ به عنوان مثال، تحقیقات نشان می‌دهند که بیت کوین و لایت کوین همدیگر را از نظر قیمتی دنبال می‌کنند. هر چند رابطه بین بیت کوین و سایر ارزها کمی پیچیده‌تر است.

گاهی اوقات چندین ارز از جمله بیت کوین در یک جهت حرکت می‌کنند. البته گاهی اوقات هم یک ارز بدون ارتباط با سایر ارزها، قیمتش بالا و پایین می‌شود. سرمایه‌گذارهایی که می‌خواهند روی آلت کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنند باید بدانند که این یک سرمایه‌گذاری پر ریسک است. به همین دلیل قبل از خرید باید مطالعات دقیقی روی موضوع صورت بگیرد.

خلاصه

خیلی ساده بگوییم، آلت کوین ها هر ارز دیجیتالی به جز بیتکوین هستند. این آلت کوین‌ها را می‌توان برای هدف‌های مختلفی از جمله انجام تراکنش‌های سریع‌تر و ناشناس مورد استفاده قرار داد. بعضی از آن‌ها هم سودآوری خیلی زیادی داشته‌اند. آلت کوین‌ها می‌توانند به شدت سودآور باشند به شرطی که قبل از خرید و فروش به دقت روی آن‌ها تحقیق انجام شده باشد.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.