چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
کریپتو

بزرگترین‌ دشمنان کریپتو ، مروری بر نظرات برخی از معروفترین منتقدین رمز ارزها – پادکست

هر تغییر و تحولی در دنیا معمولا از همان ابتدا مخالفان زیادی دارد اما به مرور، وقتی افراد با مزایا و کاربردهای آن بیشتر آشنا می‌شوند؛ مخالفت متعصبانه را کنار می‌گذارند.

البته بدیهی است که تمام این انتقادها بیت‌کوین را در مسیر تکامل خود یاری دادند. در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، نظرات برخی از معروف‌ترین منتقدین رمز ارزها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

پادکست امروز را بشنوید:

حتما شنیدین که یه عده همیشه میگن بیت‌کوین فقط یه حباب یا سرابه که بالاخره طرفداراش را بیچاره میکنه. واقعا حرف حساب این ضد کریپتوها چیه؟ برای آشنایی با این مخالفان پر حاشیه این اپیزود از رادیو اکسکوینو رو از دست ندید

اکسکوینویی ها سلام. عصر چهارشنبه پنجم آبان ۱۴۰۰ بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 87 از مجموعه پادکست های رادیو اکسکوینو

خب یه عده میلیونر، اقتصاددان، سرمایه‌گذار و مدیرعامل هستن که همش میگن بیت‌کوین اصلا ارزش سرمایه‌گذاری نداره و فقط یه حبابه که داره روز به روز گنده تر میشه و اینکه کی بترکه و همه را بیچاره کنه خدا میدونه

امروز میخوایم بریم به سراغ بعضی از این دشمنای بیت‌کوین و مروری داشته باشیم رو چندتا از جملات معروفشون.

گیتا گوپیناث، مشاور اقتصادی صندوق بین‌المللی پول، یکی از این آدماست که اردیبهشت امسال گفت: بیت‌کوین یه مثال خوب برای یه رمز ارزه که اصلا نمیتونه نقش پولو بازی کنه چون یه کلاس سرمایه‌گذاری شانسی و پر از ریسکه. اگه بحث جایگزینی برای پول باشه، فکر میکنم بیت‌کوین دورترین گزینه جواب باشه.

اما بعضی از این منتقدین میگن بیت‌کوین یه بازی خراب کنه که نظم فعلی رو بهم میریزه و این یه تهدید بزرگه.

مثلا فروردین امسال، پیتر تی‌ال بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری تی‌ال ، گفته بود بیت‌کوین بخشی از سلاح چین علیه آمریکاست و نه تنها تهدیدی برای پول فیات بلکه تهدیدی برای دلار آمریکاست و آمریکا باید با دقت بیشتری از خودش بپرسه بیت‌کوین چیه و چطور کار میکنه.

همون موقع، تارمن شانموگاراتنام که رئیس کل بانک مرکزی سنگاپوره گفته بود رمزارزها خیلی نوسانات شدیدی دارن و ارزششون به هیچ بنیان اقتصادی مرتبط نیست. در نتیجه یه سرمایه‌گذاری خیلی پرخطر حساب میشن که اصلن برای سرمایه‌گذارای خرد مناسب نیست.

در واقع شانموگاراتنام از نوسان شدید قیمت و غیر قابل پیش‌بینی بودن نوسانات این بازار گلایه داره. اما در مورد اینکه گفته هیچ فاندای اقتصادی نداره، میشه اینطور جواب داد که ارزش طلا هم به پذیرش عمومی وابسته است. در واقع همه پذیرفتن که طلا یه فلز ارزشمنده که بیشتر از نقره و یا سایر فلزات میارزه.

توربجورن مگنوسن ، مدیر عامل بانک نوردیا ، معتقده تا حوزه رمز ارزها رگلاتوری نشده، نمیتونه فراگیر بشه و این همون گام گمشده کریپتوکارنسی هست.

جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا، هم میگه فدرال رزرو ترجیح میده به جای کریپتو کارنسی از کلمه دارایی‌های کریپتو استفاده کنه چون نوسانات بالای رمزارزها قابلیت حفظ ارزششون را زیر سئوال میبره و این یه عملکرد پایه یه ارز هست که بتونه حفظ ارزش کنه. پاول میگه کریپتو بیشتر یه دارایی هست که میشه باهاش ریسک پر خطر کرد و حتی برای ابزار پرداخت هم استفاده نمیشه. اون معتقده کریپتو میتونه جایگزینی برای طلا باشه نه برای دلار.

لوک الیس بحث توسعه پذیری و قابلیت نقد شدن رمز ارزها را زیر سئوال برده.

کم هاروی میگه آینده بیت‌کوین اصلا معلوم نیست و قیمت تنها با مقدار عرضه تغییر نمیکنه. بلکه بیشتر تحت تاثیر گمانه‌های بسیار دیگه نوسان داره و به همین علت چندین برابر بازار سهام در نوسان هست.

بیل گیتس میگه بیشتر افرادی که پول کمی دارن جذب این جوها قرار میگیرن و اضافه میکنه:« اگه شما پول کمتری از ایلان ماسک دارید باید احتمالا بیشتر مراقب باشید.»

جنت یلن ، وزیر خزانه‌داری آمریکا، میگه فکر نکنم بیت‌کوین بتونه به عنوان یه مکانیسم تراکنش مالی فراگیر بشه و من نگرانم بیشتر برای تراکنش‌های غیر قانونی استفاده بشه.

اما از سوی دیگه دولت‌های بسیاری هستن که مخالف بیت‌کوین هستن و خب باید حق داد که اونا نگرانن که بیت‌کوین بتونه نظام مالی فعلی و نقش دولتها در کنترل این نظام را زیر سئوال ببره.

در واقع بیت کوین یه چالش بزرگ برای حاکمیت دولت ها داره اونم اینه که نمیشه رگلاتوریش کرد، خلافکاران ازش استفاده میکنن و به شهروندا اجازه میده تا قابلیت کنترل جریان سرمایه توسط دولت ها را دور بزنن.

در واقع بعضیا میگن تا زمانی که بیت‌کوین به یه بلوغ در اکوسیستمش برسه، نمیتونه اعتماد قدرت‌های حاکم فعلی را به دست بیاره.

اما اونچه که جالبه اینه که به رغم این مخالفتهای سرسختانه از سال ۲۰۰۹ تا به امروز، ما هر روز شاهد افزایش استقبال از بیت‌کوین هستیم و خیلی از مخالفای دیروز به مرور زمان به صف حامیان دو آتیشه می‌پیوندن.

یه نمونه خیلی معروفش بانک جی‌پی‌مورگان هست که برای سالها مخالف بیت‌کوین بود و حالا خودش  ۲۰۶ میلیون دلار را در ۸ پروژه کریپتو سرمایه‌گذاری کرده.

شما به عنوان یه کاربر دنیای کریپتو چه پاسخی برای این دلایل مخالفت که در ابتدای همین اپیزود مطرح شد دارید و فکر میکنید چرا کریپتو بر خلاف نظر این آدما همچنان به رشد خودش ادامه میده..

همراهان عزیز رادیو اکسکوینو ضمن تشکر از همراهی شما تا این بخش از پادکست، به اطلاعتون میرسونم که شما میتونید برای شنیدن پادکست های ما به کانال ما در کست باکس و ناملیک مراجعه کنید . با رادیو اکسکوینو همراه باشید.

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.