تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
اخبار ارز دیجیتال

روز سیاه بازار نفت و تاثیر آن بر قیمت بیت کوین

روز گذشته در بازارهای سنتی لحظه ای تاریخی رقم خورد و قیمت معاملات آتی  برای نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت  برای اولین بار در محدوده منفی قرار گرفت.

بهای نفت آمریکا، در آستانۀ اتمام دورۀ قراردادهای مهلت‌دار برای تحویل محموله‌ها در ماه می، از بامداد دوشنبه رو به سقوط گذاشت و از کمتر از ١۵ دلار به ۵ دلار در اوایل شب و سپس یک سنت در ساعات پایانی روز رسید. این روند تا رسیدن قیمت به محدوده زیر صفر ادامه داشت. فروشندگان که به دلیل اشباع مخازن نمی‌توانند نفت بیشتری ذخیره کنند، حاضر بودند حتی 40 دلار به خربداران پرداخت کنند، تا به این وسیله نفتی که روی دستشان مانده را به هزینه خود برداشت کرده و جابه‌جا کنند.

روز سیاه نفت

کاهش ‌بی‌سابقۀ مصرف نفت  به دلیل کاهش حمل نقل و فعالیت­های تولیدی و تنزل ناشی از فروش آن، سبب اشباع مخازن نفتی در آمریکا شده است و هزینۀ حمل و نگهداری آن در مناطق دیگر برای تولیدکنندگان و فروشندگان بیشتر از اعطای رایگان آن‌ است.

سقوط نفس‌گیر قیمت نفت به عنوان زنگ خطری برای سهام و اوراق بهادار ایالات متحده در نظر گرفته شده است. شاخص S&P 500 سقوط 1.7 درصدی را تجربه کرد و هجوم دلار به سمت اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا در خزانه داری آمریکا منجر به کاهش 5 درصدی بازده های دو ساله شد. بازده اوراق قرضه با افزایش قیمت ها کاهش می‌یابد.

کارشناسان نفت تاکید می‌کنند که وضعیت بازار در روزهای آینده بهبود خواهد یافت و برخی این افت تاریخی را برای توقف تولید در برخی میادین پرهزینه نفت شیل آمریکا و بازگشت تعادل به بازار جهانی نفت لازم می‌دانند.

بازار ارزهای دیجیتال

قیمت ارز دیجیتال بیت کوین نیز در میان آشفتگی بازارهای نفت خام، روز دوشنبه کاهش 4.4 درصدی روزانه را تجربه کرده و به محدوده زیر 7,000 دلار رسید.

قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا روز گذشته در محدوده پایین‌تر از میانگین متحرک 10 و 50 روزه خود قرار گرفته و در محدوده 6,920 دلار مورد خرید و فروش قرار می‌گرفت. بیت کوین به دنبال فشار فروش شکل گرفته در بازار به محدوده 6,830 دلار نیز پا گذاشت.

قیمت بیت کوین

در پی کاهش قیمت بیت کوین سایر ارزهای دیجیتال نیز ارزش خود را از دست دادند. از میان بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا اتر با کاهش 5.8 درصدی مواجه شد و سایر ارزهای دیجیتال مانند دش ( DASH )، بیت کوین گلد ( BTG ) بیت کوین اس وی ( BSV ) و استلار ( XLM ) به تریتیب کاهش قیمت‌های 8.9 ، 7، 6 و 1.3 درصدی روزانه را تجربه کردند.

همبستگی قیمت بیت کوین و نفت

معمولا  ارتباط مستقیمی بین قیمت نفت و قیمت بیت کوین وجود ندارد. به عبارت ساده‌تر لزوما کاهش قیمت نفت سبب کاهش قیمت بیت کوین و یا افزایش آن منجر به افزایش قیمت بیت کوین و بلعکس نخواهد شد. در حقیقت وجود عوامل خارجی مانند رکود اقتصادی و … بر قیمت این دو دارایی تاثیر می­گذارد.

پس می‌توان گفت ارتباطاتی بین قیمت نفت و بیت کوین وجود دارد، اما این ارتباطات به اندازه کافی قوی نبوده و نمی­توان آن­ها را مبنایی برای تحلیل قرار داد. برای مثال برخی استخراج کنندگان ازرهای دیجیتال، از گاز اضافی چاه­های استخراج نفت برای تامین انرژی در فعالیت‌های خود استفاده می­کنند، با کاهش قیمت نفت، چاه­های استخراج این طلای سیاه از سوددهی خارج شده و فعالیت استخراج آن­ها متوقف می­شود. این موضوع فعالیت شرکت‌های استخراج کننده ارزهای دیجیتال را نیز تحت ناثیر قرار می‌دهد.

همچنین گفته می­شود برخی از معاملات نفت ایران، روسیه و چین از طریق ارزهای دیجیتال انجام می­شود، پس می‌توان گفت در صورت کاهش تقاضای جهانی برای نفت، معاملات نفت این کشورها نیز کمتر شده و تاثیر منفی خود را بر معاملات ارزهای دیجیتال خواهد گذاشت. کاهش حجم معاملات ارزهای دیجیتال را می‌توان یکی از علت‌های کاهش قیمت این ارزها در نظر گرفت.

قیمت بیت کوین

در نمودار بالا، نموداری که با رنگ آبی مشخص شده است، نمودار قیمت نفت و نمودار دیگر، نمودار بیتکوین است. در برخی از بازه­های زمانی حرکت این دو در خلاف جهت و در برخی از موارد نیز حرکت این دو هم جهت است. در بازه زمانی اواخر فوریه و اوایل ماه مارچ قیمت این دو دارایی به طور همزمان کاهش محسوسی را تجربه کردند، اما نمی­توان گفت که کاهش قیمت بیتکوین به دلیل کاهش نفت بوده است، در واقع در این بازه زمانی، کاهش قیمت در تمام بازارهای جهانی و نگرانی از شیوع کرونا باعث کاهش قیمت این دو دارایی شده است.

بیت کوین و طلا دو پناهگاه امن سرمایه‌گذاران

به طور معمول هنگامی که بازارهای جهانی سهام وارد رکود می­شوند، دارایی‌هایی که حافظ ارزش سرمایه‌گذاری‌ها هستند به عنوان پناهگاه امن عمل کرده و توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کنند. به همین دلیل در زمان بروز بحران‌های اقتصادی دارایی‌هایی همچون فلزات گرانبها، حامل­های انرژی، مواد شیمیایی، مواد خوراکی و … افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای را تجربه می‌کنند.

فلزات گرانبها در صدر این کالاها قرار دارند و سرمایه­گذاری در طلا گزینه اول سرمایه‌گذاران هنگام بروز بحران‌های اقتصادی به شمار می‌رود. همین موضوع سبب شد اخیرا پس از شیوع بیماری مرگبار کرونا، طلا بتواند بازده بهتری نسبت به سایر دارایی‌ها داشته باشد. برخی بیت کوین را  نوعی کالا و شبیه به طلا می­دانند تا یک ارز و معتقد هستند که رفتار قیمتی بیت کوین شبیه به کالا است و مانند طلا می­تواند در زمان رکود، عملکرد بهتری نسبت به سهام از خود نشان دهد.

همانطور که می‌دانید تعداد معادن طلا محدود بوده و با گذشت زمان، حجم و چگالی طلای موجود در  معادن نیز کمتر می­شود. چگالی کم معادن قابل بهره‌برداری طلا سبب افزایش هزینه استخراج آن خواهد شد. جالب اینجاست که ارز دیجیتال بیت کوین نیز شباهت زیادی با طلا از لحاظ موراد ذکر شده دارد و با گذشت زمان هزینه استخراج آن نیز افزایش می‌یابد. از این رو برخی از سرمایه‌گذاران هنگام بروز بحران‌های اقتصادی از بیت کوین به عنوان یک پناهگاه امن استفاده کرده و با وارد کردن دارایی خود به این بازار از خطرات اقتصاد جهانی در امان می‌مانند.

منبع: تیم تحلیل اکسکوینو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا