بلاکچین

ماجرای کدخدا و بلاکچین – پادکست

شاید شما هم وقتی نام بلاک‌چین را می‌شنوید با خود مفهوم پیچیده‌ای را تصور کنید.
اما اگر بخواهید در دنیای کریپتو فعالیت داشته باشید؛ لازم است که با مفاهیم پایه‌ای همچون فناوری زنجیره بلوکی آشنا باشید.

در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، به زبان ساده با مفهوم بلاک‌چین آشنا می‌شویم.

پادکست امروز را بشنوید :

شاید خیلی از ما با وجود انجام معاملات و خرید و فروش ارزهای دیجیتال ، هنوز با ماهیت وجود بلاکچین اشنا نباشیم .  تا حالا از خودتون پرسیدین بلاک‌چین چیه؟ چه معنی میده؟ آیا واقعا فناوریه آینده است و قراره زندگی بشر رو تغییر بده؟ ما امروز در این اپیزود از رادیو اکسکوینو با یه مثال ساده این فناوری رو براتون به طور روشن توضیح میدیم .

اکسکوینویی ها سلام عصر چهارشنبه 21 مهرماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با یه آیتم جذاب و شنیدنی از رادیو اکسکوینو

همونطور که همه شنیدیم، ارزهای دیجیتال با هسته قدرتمندی به اسم بلاک‌چین یا زنجیره بلوک ارزش پیدا می‌کنن و بهترین پروژه‌های رمز ارزی پروژه‌هایی هستن که ساختار بلاک‌چینی قوی‌تری داشته باشن. اما به راستی بلاک‌چین چیه؟ چه کاری انجام میده؟ و چرا باعث ارزشمند شدن یک ارز دیجیتال می‌شه؟

بلاک‌چین در عین پیچیدگی، یک منطق خیلی ساده داره که میخوایم اون رو براتون با یک مثال ساده تشریح کنیم.

صد سال پیش یک روستایی بود که صد نفر جمعیت داشت. توی اون روستا یک ریش سفیدی به اسم کدخدا زندگی می‌کرد که از مال و اموال همه اطلاع داشت و میدونست فلان قطعه زمین برای کدوم خونواده اس.

از اونجایی که کدخدا بیشترین اعتبار رو بین روستایی‌ها داشت، همه میومدن و آمار دارایی‌هاشون رو به کدخدا میگفتن تا بین قبیله ها و اقوام روستا اختلاف نظری پیش نیاد. سال‌ها میگذره و جمعیت روستا افزایش پیدا می‌کنه، کدخدا دچار آلزایمر میشه و آمار خیلی از دارایی‌ها از دستش در میره.

روستایی‌ها تصمیم می‌گیرن یک آدم با سواد پیدا کنن تا بتونه آمار دارایی‌ها و روند نقل و انتقال زمین‌های کشاورزی رو بصورت مکتوب ثبت کنه. اینجاست که یه دفتر کل ایجاد میشه و تمام داده ها در اون ذخیره میشه و هر کس که مالی رو به فرد دیگه ای انتقال میده، توی این دفتر کل ذخیره میشه.

بلاک‌چین هم دقیقا کار همین دفتر کل رو انجام میده، اما با یک تفاوت خیلی کوچیک.

اونم اینه که بجای یادداشت کردن آمار دارایی‌ها توی یک دفتر، از اون دفتر کل کپی می‌گیره و توی هزاران دفتر کل دیگه ثبت می‌کنه که فقط یکی از این دفترها توی روستا است و بقیه دفترها توی اقصی نقاط جهان پراکنده شده.

 حالا، هر جابجایی بجای ثبت شدن توی یک دفتر، توی تمام این دفترها به طور همزمان قرار می‌گیره تا امکان دست کاری کردن اون وجود نداشته باشه و اگر هم یک نفر ادعای دروغی کرد، سایر دفترها اون ادعای دروغ رو نفی میکنن.

به این صورت که تمامی سیستم‌ها و ماینرهای متصل به شبکه، به خاطر داشتن یک دیتای مشترک، همیشه اطلاعات صحیح رو با کمک همدیگه ذخیره میکنن و نمیذارن یک ماینر یا یک تراکنش دروغی، توی دفتر ثبت بشه.

 بلاک‌چین این کار رو با الگوریتم‌های ریاضی مختلفی انجام میده و زمانی که یک تراکنش یا یک جابجایی دارایی مورد تایید حداقل ۵۱ درصد اعضا قرار بگیره، اون تراکنش معتبره و انجام میگیره.

برای مثال، اگر پسر کدخدا ۱ بیت کوین به همسایه پرداخت کنه، بجای اینکه یک بانک مرکزی بیاد و اون رو تایید کنه، هزاران ماینر در سایر نقاط کره زمین که به این شبکه وصل هستن، اون رو تایید میکن و اون پرداخت انجام میشه. حالا پسر کدخدا پشیمون شده و میخواد بره پولش رو پس بگیره، میاد و روی دفتر کل کدخدا مینویسه که این پول برگشت خورد. چه اتفاقی میافته؟؟ از اونجایی که به کسی نگفته و فقط این جابجایی رو توی دفتر خودش ثبت کرده، سایر دفترها از این تراکنش بی اطلاعن. حالا همسایه که میاد پول رو خرج کنه، میبینه ۹۹ درصد شبکه تایید میکنن که این بیت کوین به اون تعلق داره و تنها یک کامپیوتر هست که این ادعا رو رد میکنه! پس دست پسر کدخدا رو میشه و همسایه مالک اون بیت کوین باقی میمونه و میتونه بره اونو اصطلاحا خرج کنه و به فرد دیگه ای انقال بده.

این داستان، یه تعریف خیلی ساده و قابل فهم از فناوری بلاک‌چین بود که براتون گفتیم. خلق این فناوری، صدها چالش رو به همراه داشته و داره که ارزهای دیجیتال هر کدوم به نوعی در پی برطرف کردن این چالش‌ها هستند و به نظر نمیرسه میلیاردها دلار هزینه که در راستای بهبود دادن به این فناوری می‌شه، راه به جای بدی ببره.

پس یادتون نره، تحقیق و مطالعه برای سرمایه‌گذاری در هر یک از پروژه‌های رمز ارزی یک امر اجتناب ناپذیره و از اون مهمتر اینکه آینده درخشان کریپتو کارنسی هم یک امر اجتناب ناپذیره!

همراهان عزیز رادیو اکسکوینو خیلی ممنونم که در این اپیزود هم همراه ما بودید . شما میتونید برای مطالعه متن کامل اخبار و مقاله این پادکست به وبلاگ ما به ادرس اکسکوینو دات کام اسلش بلاگ مراجعه کنید

همچنین  شما میتونید از حالا به بعد برای شنیدن پادکست های ما به همه اپلیکیشن های پادکست از جمله کست باکس و ناملیک مراجعه کنید . با رادیو اکسکوینو همراه باشید.

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.