ارز دیجیتال اتریوم و زی کش و تکنولوژی ZK-SNARKS

افزایش ۳۲۰۰ درصدی ظرفیت شبکه اتریوم

ارز دیجیتال اتریوم و زی کش

امکان انجام 500 تراکنش در ثانیه در شبکه اتریوم

بنقل از سی ان ان، Vitalik Buterin خالق اتریوم از برنامه ای برای گسترش و ارتقاء این ارز دیجیتال جهت بهبود ظرفیت پذیرش و انجام تراکنش ها تا 500 تراکنش در ثانیه خبر داد. در واقع این امر با اضافه شدن بخشی از نوآوری ارز دیجیتال زی کش به تکنولوژی فعلی این ارز صورت خواهد پذیرفت.

آشکار شدن ضعف شبکه اتریوم در پی استقبال کاربران از  کریپتو کیتی ها

چندی پیش در خبر منتشر شده در CNN  با اشاره به سختی مسیر برنامه های غیرمتمرکز اجرا شده در بستر اتریوم، به این موضوع اشاره شد که ازمیان برنامه های غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه این ارز دیجیتال تنها چند پروژه در زمینه صرافی های غیرمتمرکز، موفق به جذب بیش از 500 کاربر در روز شده اند.
این در حالیست که با گسترده تر شدن پایگاه های کاربری ، اتریوم با کندی سرعت و افزایش هزینه انجام تراکنش مواجه خواهد شد. همان گونه که در دسامبر سال گذشته در پی انتشار کریپتو کیتی ها و جذب موفق 14000 کاربر در روز، این اتفاق برای شبکه این ارز افتاد.

این رقم در مقایسه با آمار برنامه های سنتی، رقم قابل توجهی نیست اما همین مقدار نیز میتواند امکان انجام تراکنش در شبکه این ارز را تا حد زیادی مختل کند. بطوریکه با گسترش استقبال از کریپتو کیتی، یکی دیگر از استارت آپ ها، مجبور شد عرضه اولیه سکه های  ico  خود را به تعویق بیاندازد.

”  کیمیاگر ” پروژهء همکاری اتریوم و زی کش برای بهبود کارایی اتریوم

این امر توسعه دهندگان اتریوم را به فکر راهکاری برای برطرف کردن این مساله انداخت، پس از مدتی  برخی از  توسعه دهندگان این ارز، استفاده از بخشی از فناوری زی کش را برای برطرف کردن این مشکلات پیشنهاد کردند.

پروژه ی ” کیمیاگری ” یکی از راهکار هایی بود که با مشارکت توسعه دهندگان اتریوم و زی کش برای انجام ناشناس  و امن تراکنش ها، اضافه شدن پروتکل دانایی صفر  ( zero knowledge proofs  ) را به فناوری فعلی اتریوم پیشنهاد کرد. تا از اتریوم برای اجرای قرار دادهای هوشمند الکترونیکی از جمله رأی گیری که نیازمند  اطمینان بیشتر  و ناشناس بودن محتویات تراکنش هستند استفاده شود. به طوری که به حریم خصوصی کاربران در شبکه آسیبی وارد نشود.

نقش تکنولوژی ZK-SNARKS  در انجام تراکنش های اتریوم

و اینبار  ویتالیک بوترین، خالق اتریوم،  با انتشار پستcdcccccی در بلاک اتریوم، از استفاده از تکنولوژی ZK-SNARKS در این ارز دیجیتال خبر داد. با استفاده از این تکنولوژی در فرآیند انجام تراکنش ها، صحت انجام محاسبات بدون نیاز به اجرای آن ها و اطلاع از  آنچه در شبکه انجام شده، تایید خواهد شد. در این فرآیند تراکنش ها طبقه بندی شده و توسط ZK-SNARKS اعتبار سنجی خواهند شد و با فشرده سازی گروهی داده ها و ذخیره سازی آن ها در بلاک چین کلیه تراکنش ها را در زنجیره نگه داشته می‌شوند.

15 برابر شدن امکان انجام تراکنش در اتریوم با تکنولوژی ZK-SNARKS

بر اساس توضیحات ویتالیک بوترین در شبکه اتریوم، دو نوع کابر وجود دارد:  کسانی که تراکنش انجام می دهند یا تراکنشگر ها و  رله ها که وظیفه دارند  مجموعه ای از عملیات را از تراکنشگر دریافت و آن ها را در یک تراکنش ترکیب کنند و با  افزودن یک ZK-SNARKS برای سنجش اعتبار، آن را  بصورت بسیار فشرده تر از قبل در شبکه منتشر سازند.
باور سازنده اتریوم،  Vitalik Buterin برا این است  که با ادغام این دو تکنولوژی می‌توان امکان پردازش حداکثر ۵۰۰ تراکنش در ثانیه در بستر شبکه این ارز دیجیتال را ممکن ساخت و این یعنی ظرفیت  تقریبا 15 برابری انجام تراکنش در شبکه اتریوم نسبت به آمار فعلی؛  و یا بعبارتی 3200 درصد افزایش ظرفیت برای شبکه اتریوم!

 ZK-SNARKS  برتر از پلاسما و سایر فناوری های لایه دومی

گفتنی است که پیش از این نیز راه حل هایی برای افزایش ظرفیت اتریوم ارائه شده بود ازجمله پلاسما و سایر راه حل های لایه دومی که برای انجام تراکنش های خارج از شبکه اصلی بلاک چین بصورت امن سعی در ارتقاء ظرفیت ها داشتند. اما میتوان با افزودن تکنولوژی برتر  ZK-SNARKS  در کنار آن ها، نتیجه ای به مراتب مطلوب تر گرفت.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.