اخبار ارز دیجیتال

سرمایه گذاران : قیمت بیت کوین و شاخص ترس

به نظر سرمایه گذاران ، قیمت بیت کوین به شاخص ترس ( ترس از نوسان قیمت ) جدید بازار تبدیل شده است.

شاخص ترس در ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین توانستند در چند سال اخیر خود را در بازارهای جهانی به خوبی مطرح نمایند و برای خود اعتبار و ارزش مناسبی را کسب کنند. به طوری که در روزهای اخیر قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال به عنوان عوامل تعیین کننده در تغییرات بازارهای جهانی یاد می‌‏شود. چرا که همه روزه افراد زیادی در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده و حجم زیادی از مبادلات و خرید و فروش در این بازار صورت می‌‏گیرد و این حجم زیاد پول مبادله شده می‌‏تواند سرنوشت بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار دهد. در این راستا کارشناسان تجارت و بازارهای جهانی نظرات متفاوتی درباره‏‌ی تأثیر گذاری ارزهای دیجیتال دارند.

در یکی از این اظهار نظرها، آقای Brian Stutland از مؤسسه‌‏ی سرمایه‌گذاری ” Equity Armor Investments “، نظرات خود درباره‌‏ی شرایط بازار، بیت کوین و چگونگی و حالات ارتباط بین این دو را در طی مصاحبه‌‏ای با شبکه‏‌ی CNBC، این چنین بیان نمود : ” تغییرات قیمتی که در ارزهای دیجیتال و به خصوص قیمت بیت کوین صورت می‏‌گیرند، یک شاخص نوسان خوب و مناسبی ( در حد شاخص VIX ) برای شرایط بازار به شمار می‌‏روند. در حال حاضر، در 30 روز اخیر، ارتباط و وابستگی نزدیکی بین VIX و بیت کوین در بازار وجود داشته است.

ارزهای دیجیتال این توانایی و قابلیت را به افراد می‌‏دهند تا بتوانند پول‌های خود را بدور از حساب‏‌های بانکی و در اختیار خود نگه دارند، یعنی در واقع پول‏‌های خود را از حساب‌‏های بانکی بیرون کشیده و آن‌‏ها را به صورت ارز دیجیتال در کیف پول‏‌های مخصوص ارز دیجیتال نگهداری نمایند که با این کار، ریسک و نگرانی ناشی از باز پس‎گیری وام در بانک‏‌ها هم کاهش خواهد یافت. ”

شاخص ترس چیست؟

VIX به عنوان یک شاخص نوسان قیمت در بازار شناخته می‌‏شود که شرایط و عکس العمل بازار را در طی 30 روز آینده مشخص می‏‌نماید. این شاخص توسط ” Chicago Board Options Exchange ” که به اختصار به صورت ( CBOE ) نشان داده می‏‌شود، از طریق محاسبات صورت گرفته از شرایط بازار مشخص می‎گردد و به عنوان یک شاخص محبوب انتظار بازار از نوسانات قیمت شناخته می‌‏شود. از این شاخص به عنوان شاخص ترس در بازار یاد می‌‏شود که بیش‏تر با اصطلاح ” fear index ” و یا ” fear gague ” در بین بازاریان معروف می‏‌باشد.

در این راستا، آقای Brian Stutland به عنوان عضوی از ” Equity Armor Investments ” این چنین بیان نمود که : ” پاسخ سوالاتی مانند حرکت بعدی بازار چه خواهد بود؟ یا این که بازار در آینده چه عکس العملی را نشان می‏‌دهد؟ را احتمالاً باید در شرایط و وضعیت بیت کوین جست و جو نمود و در شرایط کنونی بیت کوین را باید به عنوان یک شاخص تعیین کننده برای پیش ‏بینی شرایط و تغییرات در بازار به شمار آورد. ” در واقع آقای Brian Stutland این اعتقاد را دارد که بیت کوین می‏‌تواند جای شاخص VIX در مورد پیش‏بینی و یا برداشت آینده‏‌ی بازار را بگیرد و نوسانات قیمت صورت گرفته در بازار بیش‏تر از طریق بیتکوین قابل رد یابی و پیش ‏بینی خواهند بود.

در ادامه ایشان افزودند: ” در حال حاضر مردم سعی می‏‌کنند که سرمایه‌‏ها و پول خود را از بانک‌‏ها خارج کرده و به صورت ارز دیجیتال و تحت نظارت مستقیم خود قرار دهند که این امر باعث جا به جایی ارز زیاد از منطقه‌‏ی بانک شده و ارزهای دیجیتال را به عنوان یک عامل تأثیر گذار در تغییرات بازار تبدیل می‏‌نماید که در واقع می‌‏توان گفت خروج پول‎ها از بانک‏‌ها یک نگرش مخالف در برابر اقدامات بانک برای افزایش ریسک‏‌های ناشی از باز پس گیری وام می‏‌باشد. ”

ریسک باز پس گیری وام

ریسک ناشی از باز پس گیری وام، یعنی این که بانک‌‏ها این ترس را دارند که وام‌‏های داده شده به افراد در مدت مشخص و به صورت کامل توسط افراد وام گیرنده، تحویل بانک داده نشود، لذا بانک‌‏ها شرایط باز پس گیری وام را پیچیده‎تر و سخت‏‌تر می‌‏کنند که این خود عاملی تعیین کننده برای جذب مردم به ارزهای دیجیتال و دوری از بانک‎ها می‎باشد.

آقای Brian Stutland در نهایت صحبت‏‌های خود با شبکه‏‌ی CNBC را این چنین پایان داد که : ” شاخص VIX در روزهای اخیر از نرخ 12.59 در بازار به 18.39 افزایش داشته و بازار روزهای پر فراز و نشیبی را طی می‏‌کند. “

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا