پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی

رازهایی برای سرمایه گذاری در دنیای کریپتوکارنسی که به شما نمی‌گویند! (بخش یک)

زمانی که صحبت از سرمایه­ گذاری آن هم در ارز­های دیجیتال به میان می‌­آید باید با دانش کامل پای به زمین گذاشت. راز‌هایی که معمولا در اختیار همگان نیست، اما با دانستن آن می­‌توانید داشته‌­های کریپتو خود را مقیاس‌­ دهی کرده و افزایش دهید یا بدون توجه به آن­‌ها و تجربه‌ای کم، بالعکس متضرر شوید. البته این اطلاعات مهم، در اینترنت موجود بوده اما در قالب محتوا­های طولانی ارائه می­‌شود. بنابراین دسترسی به مفهوم متن کمی دشوار خواهد بود.

در این نوشته به راز­های مهمی پرداخته خواهد شد و پرده از آن­ها برخواهیم داشت. نکات مهمی که معمولا هیچ فردی از آن سخن نمی­‌گوید؛ همچنین در اکسکوینو در تلاش هستیم تا آن­ را با آخرین اطلاعات و استراتژی­‌ها ادغام نماییم.

با ما همراه باشید.

راهکار هایی برای یک سرمایه گذاری موفق در بازار ارز دیجیتال

1- تنوع همیشه بهترین راه نیست

در نگاه اول، شاید تمرکز بر روی تعداد معدود کریپتو، پیشنهاد غیرمحبوبی به نظر برسد. در سراسر جهان، افرادی وجود دارند که اذعان دارند باید بر روی کوین‌­های متعددی سرمایه گذاری کرده و از تمرکز بر روی تعداد محدودی  ارز خودداری کنند. شاید این ایده به ندرت در تمامی زمینه­‌ها جالب باشد اما چیزی که بدیهی است، در مبحث ارز­های دیجیتال فکر خوبی نخواهد بود.

اولین نکته در تنوع سرمایه­‌گذاری، توجه به میزان داشته هاست. باید بودجه خود را مدیریت کرده و با خود اتمام حجت کنید که اگر مبلغ آن از دست برود برای من مشکلی ایجاد نکند. البته توجه به آینده آن ارز،  شرکت­‌های سرمایه­ گذار و مناسب بودن قیمت آن نیز اهمیت بالایی دارد.

برای مثال، اگر تازه شروع کرده‌­اید، تمرکز دارایی بر روی 5 ارز مهم شاید ایده بدی نباشد.

برخی ارز­ها که پشتوانه قوی ندارند ممکن است تا 35% ارزش خود را در یک روز از دست بدهند که البته در بازه‌­ای کوتاه مجددا جبران خواهد شد. این امکان برای افزایش قیمت آن نیز وجود دارد. بسیار دیده شده که ارز­ها به وجود آمده و در بازه‌­ای بسیار کوتاه از دور خارج شده‌­اند.

باید توجه داشته باشید، توجه ساعتی و روزانه بر روی فراز و نشیب­‌ها، و به دنبال آن خرید و فروش دائمی چیزی جز از دست رفتن سرمایه شما را رقم نخواهد زد. بهتر است  به افق پیشرفت آن در آینده توجه کرد. اگر گمان می­کنید یک ارز دیجیتال رشد خواهد داشت، وقت سرمایه­ گذاری و حفظ سرمایه تا زمان مشخص است.

2-  مارکت کپ یا ظرفیت بازار از قیمت آن مهم تر است

یکی از رایج‌­ترین اشتباهات سرمایه ­گذاران اینست که گمان می­‌کنند به دست آوردن سود­های کوتاه مدت از نگه­داشتن سرمایه بر روی ارز­های گران­تر بهتر خواهد بود. از جمله موفق­‌ترین داستان­های پیشرفت این افراد معمولا به زمانی بر می­‌گردد که ارز­ها را زمانی که کمتر از 1$ بود خریداری کرده و تاکنون نگه داشته‌­اند.

مارکت کپ یا ظرفیت بازار چیست؟

باید توجه داشت که قیمت ارز­های دیجیتال با میزان توزیع مجموع آن­ها به دست می­‌آید. مارکت کپ یا ظرفیت بازار از ضرب تعداد موجود آن ارز در قیمت آن به دست می­‌آید. هنگامی که یک کریپتو خریداری می‌­کنید باید به میزان سرمایه خود در مقابل ظرفیت کل نگاه کنید.

اگر به طور خلاصه آن را بیان کنیم، خرید ارز­ دیجیتال ارزان با مارکت کپ پایین­‌تر در هنگام افزایش قیمت، سود بیشتری را به شما خواهند داد.

با وجود اهمیت خرید و نگهداری از ارز­های روی بورس، اگر تمایل به سرمایه­ گذاری بزرگ دارید، پس از تهیه ارز­های اساسی، در صورت امکان میزان مشخصی از یک ارز (در حد 0.01 درصد بازارکل)  انتخاب خوبی خواهد بود. در غیر این صورت بهتر است از انتخاب آن خودداری نمایید.

3- به قیمت مطلق یک کریپتو نگاه نکنید

قیمت ارز­های دیجیتال دائما در حال تغییر بوده و بنابراین توجه به قیمت لحظه‌­ای یا بازه‌­ای بسیار کوتاه دلیل مناسبی برای انتخاب یک کوین نیست.

همینطور توجه به سود ­هایی که تاکنون کسب کرده‌­اید نباید ملاک سرمایه­‌گذاری انبوه بعدی شما بر روی یک کریپتو باشد. یکی از مهم­ترین انگیزه­‌های انتخاب، داشتن دیدگاه‌­هایی قاطعانه برای پیشرفت آن در آینده است.

4- هدف همیشه در مسیر بودن نیست

اگر با سرمایه ­گذاران و افراد موفق در کریپتوکارنسی­ ها گفتگو داشته باشید، آن­ها سخن از انتخاب­‌های درست­‌شان به میان می­‌آورند و چیزی فراتر از سود­آوری را مدنظر داشته‌­اند.

البته شکی نیست که انتخاب­‌های درست به اندازه کافی راحتی­‌بخش هستند اما پیدا کردن فراز و نشیب­‌ها در زمان معین و جابجا کردن ارز­های دیجیتال (در بازه­‌هایی کوتاه) انتخابی بهتر خواهد بود،

5- ارزش یک ارز دیجیتال باید با دلار و بیت­ کوین قیاس شود

دانستن و بررسی ارتباط ارز­های دیجیتال با بیت­ کوین باید همیشه مدنظر قرار بگیرند. البته این جمله  بدین معنی نیست که باید حتما بر روی بیت­ کوین سرمایه­‌گذاری کنید. اگر ارزش بیت­ کوینی آن ارز در حال رشد نبود، بهترین انتخاب، دست نگه­داشتن و تبدیل سرمایه به بیت­ کوین است. به بیانی بهتر، برای مثال اگر اتریوم در زمانی 0.026 بیت کوین ارزش داشته باشد و در مقایسه با ماه قبل که ارزش آن 0.02 بیت کوین بوده است، احتمالا انتخابی مناسب خواهد بود.

6- ارزان خریدن و گران فروختن؟

با وجود این­که اصل سودآوری در دنیا (از جمله کریپتوکارنسی­ ها) مفهومی مانند بالا را دارد، اما باید بدانید که همیشه قله یا دره نهایی را نمی­‌توانید درک کنید! گاهی برای سود بیش‌تر، ارز­ها به مبالغ ثابت (دلاری) تبدیل شده و بلافاصله رشد می­‌کنند. تورم در ارز­های دیجیتال هم وجود دارد! آن هم به صورت نوسانات مثبت و منفی!

استراتژی بهتر نگهداری و حراست از مبالغ دیجیتالی موجود است. زیرا به صورت کلی همواره ارز­ها در حال رشد هستند؛ شاید حتی برای یکسال رو به افول بگذارند، اما همیشه شرایط یکسان نخواهد بود.

7- سرمایه ­گذاری 10-20% از درآمد روی ارز­ دیجیتال

اصول سرمایه گذاری در ارز­های دیجیتال دقیقا استفاده از 10 الی 20 درصد از منابع مالی در دسترس است. اما در ایران با توجه به اینکه قیمت دلار را هم باید به نوسانات بازار دیجیتال، اضافه کنیم،  بهتراست 30% را وارد بازار کنیم. البته تا پیش از این، بسیاری از افراد از عبارت یک بیستم سخن به میان می­‌آوردند و در نهایت  انتخاب با شماست و ما تنها ارائه دهنده راهکاریم.

اما نکته اینجاست، منظور ما از سرمایه، منابع مالی است که به صورت آزاد و بدون استفاده وجود داشته باشد و نباید از هزینه ماهانه خود کسر نمایید. یک نوع استراتژی پیشنهادی از طرف ما ، تقسیم نصف-نصف سرمایه بر روی بیت کوین و اتریوم است. بنابراین علاوه بر داشتن سرمایه، ریسک ضرر بسیار زیاد را نخواهید داشت.

جمع بندی

تا اینجا از موارد مهم سرمایه­ گذاری و نگهداری از سرمایه هم برای تازه ­وارد­ها و هم حرفه‌­ای ها گفتیم. امیدواریم با استفاده از نکات بالا از فروش عجولانه  ارز دیجیتال خود در این بازار رکودی خودداری نمایید و حتی با استفاده مناسب از قیمت پایین کریپتو­ها، حجم سرمایه خود را افزایش دهید.

در بخش دوم این مقاله ، به توانایی مدیریت لحظه‌­ای و انتخاب درست بهترین راه، و فراتر بردن دید خواهیم پرداخت.

در ادامه همراه اکسکوینو باشید …

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.