ارز دیجیتال بیت کوین و بیت کش ؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها

بیت کوین و بیت کش؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها

بسیاری از افراد که تازه وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده اند، بیت کوین (BTC) و بیت کش (BCH) را با هم اشتباه می‌­گیرند. این اشتباه گاهی در صرافی‌های دیجیتال ممکن است با اشتباه وارد نمودن آدرس برای ارزی دیگر، موجب از دست­‌ رفتن سرمایه نیز بشود. شاید شما نیز از خود پرسیده باشید، تفاوت این دو رمزارز با یکدیگر چیست؟

بیت کش یا بیت کوین کش BCH از بیت کوین BTC فورک شده است

بیت ­کوین، اولین ارز دیجیتال و پیشگام در دنیای مجموعه کریپت‌ها در سال 2008 ساخته و پس از بحران اقتصادی اروپا توسط ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 ارائه شد. بنیان­گذار(ان) این ارز با وجود تلاش‌های بسیار همچنان ناشناخته است. مهم­‌ترین دلیل بوجود آمدن ارزهای دیجیتال ایجاد تغییر در ارز­های رسمی (Fiat) بود و ایجاد ارزهایی که  توسط هیچ فرد یا دولتی دستخوش تغییرات ارزشی نشوند.

البته بیت­ کوین نیز بارها و در مقیاس‌های گوناگون دچار فراز و نشیب شده است؛ از زمانی که 0.001$ بود و تا 30$ افزایش یافت و از 20.000$ در سال 2017 که اکنون قیمت میانگین آن 4.000$ می‌­باشد که البته تماما مسئله به میزان عرضه (ماین – استخراج) و تقاضا (خرید – Invest) وابستگی دارد.
با وجود این رخداد­ها، همچنان بیت­ کوین به عنوان ارز مرجع و انتخاب اول پابرجاست. حتی افرادی که تمایل به سرمایه­‌گذاری در ICO (عرضه اولیه ارز­های دیجیتال) دارند، به بیت­ کوین به دیده یک ارز ذخیره نگاه می­‌کنند. زیرا اکثرا بیت­ کوین را خریداری نموده و سپس اقدام به خرید ارز­های دیگر و غیر از بیت ­کوین (یا اصطلاحاً آلت­ کوین – Altcoin) می­‌کنند.

بیت­ کوین­ کش که یکی از هارد فورک­‌‌های بیت­ کوین می‌­باشد. در ماه اوت 2017، توسعه ­دهندگان برخی ارزهای دیجیتال هنگام احساس نیاز به یک سایز کوچک‌­تر از بلاک بیت­ کوین به وجود آمد. لذا برای افزایش محدودیت سایز بلاک بیت­ کوین و سرعت بیشتر، آن را دچار فورک سخت نمودند.

هارد فورک چیست؟

هارد فورک یک تغییر در پروتکل ارز دیجیتال است که در آن تراکنش‌ها و بلاک­‌های قبلی که نامعتبر بوده‌­اند اعتبار یافته و معمولا به دو ارز دیجیتال تبدیل می‌­شود. لذا کاربران می‌­توانند در هر یک از دو پروتکل ادامه دهند که هر کدام مزایا و معایب خود را خواهند داشت.”

بیت­ کش برای یک نسخه بهتر و سریع‌­تر از بیت­ کوین به وجود آمد و در این تغییر ساختار، هزینه تراکنش‌­ها در شبکه بیت ­کوین به طرز عجیبی افزایش یافت و توسعه‌­دهندگان نیازمند انحصار و استقلال شدند.

به همین دلیل، در آن زمان پیش ­بینی می­‌شد قیمت بیت­ کوین دچار افت شدید شود، اما به دلیل تقاضا برای جدایی بیت ­کوین و بیت ­کش هر فرد توانست به میزان برابری بیت­ کوین یا بیت ­کش داشته باشد (محاسبه بر حسب بیت­ کوین). در آن زمان قیمت بیت ­کش به نحوی 240$ بود که بیت­ کوین 2.700$ معامله می‌­شد.

نجات بخشی بیت کش نوپا

با توجه به نوپا بودن این ارز، ممکن بود با کاهش علاقه‌­مندی مواجه شود یا بر روی تقاضا برای بیت­ کوین تاثیر بگذارد. اما دیری نپایید که با پذیرفته شدن توسط چندین صرافی ارز­های دیجیتال قیمت آن در CoinBase به حدود 3.700$ رسید. سپس مبنا را بر آن قرار دادند تا با وجود تفاوت‌های جزئی، بیت­ کش همچنان جزئی از بیت ­کوین (از لحاظ قیمت و ماینینگ) باقی بماند. البته فورک­‌ها تنها به بیت­ کش بسنده نشده اند و چند فورک دیگر نیز به این ارز دیجیتال مبدا وارد شد.

آینده بیت­ کوین و بیت کش

از جایی که بیت­ کش اشتقاقی از خانواده بیت­ کوین شناخته می­‌شود مقصود و دیدگاه یکسانی را نیز به ارث می‌­برد. اما هدف والاتر آن نسبت به بیت­ کوین روش­‌های پرداخت ارائه شده در آینده‌­ای نزدیک است. بیت­ کوین­ کش در حالی با بیت­ کوین به رقابت می‌­پردازد که توانایی انجام 68 تراکنش را در ثانیه داشته که این مقدار برای بیت­کوین 3.3 تا 7 تراکنش بر ثانیه است.

پس هارد فورک می­‌تواند راهکاری مناسب برای اهداف دنیای ارزهای دیجیتال  باشد! از جناب ناکاموتو برای خلق تکنولوژی بلاک­چین سپاس­گزاریم!

نظر شما در این­باره چیست؟ به نظر شما کدام­یک نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است؟

منبع : btcnn

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.