پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
حفظ حریم خصوصی، بزرگترین چالش فعلی شبکه اتریوم است

حفظ حریم خصوصی، بزرگترین چالش فعلی شبکه اتریوم

ویتالیک بوترین Vitalik Buterin، خالق اتریوم، اخیرا در پست وبلاگی در خصوص بزرگترین چالش پیش روی بلاک‌چین اتریوم و راه‌حل پیشنهادی خود صحبت کرده است.
بوترین معتقد است در حال حاضر یکی از بزرگترین معضلات این شبکه، حفظ حریم خصوصی است که باید در اسرع وقت برای این مشکل راه‌حلی پیدا کرد چراکه تمام اطلاعات وارد شده به یک بلاک‌چین عمومی در حقیقت اطلاعات عمومی محسوب می‌شوند.
او در ادامه صحبت‌های خود به مفهوم «آدرس‌های مخفی stealth addresses» به عنوان یکی از راهکارها برای حل این مشکل اشاره کرد. در حالی که مفهوم آدرس‌های مخفی شاید در تئوری پیچیده به نظر برسد، اما بوترین پیشتر هم آن را در مقایسه با سایر راه‌حل‌های حفظ حریم خصوصی اتریوم به عنوان یک «رویکرد با فناوری پایین» توصیف کرده بود.
به گفته بوترین این آدرس‌های مخفی می‌تواند به طور بالقوه تراکنش‌های همتا به همتا، انتقال توکن‌های غیرمثلی (NFT) و ثبت‌نام‌های سرویس نام اتریوم (ENS) را ناشناس کند و از حریم خصوصی کاربران محافظت کند.
بوترین در این پست وبلاگ توضیح داد که چگونه می‌توان تراکنش‌های زنجیره‌ای ناشناس بین دو طرف را انجام داد.
در ابتدا کاربری که قصد دریافت دارایی را دارد یک کلید یک‌بارمصرف تولید کرده و آن را نگه‌داری می‌کند تا از طریق آن یک متا آدرس مخفیانه ایجاد کند.
در مرحله اول، کاربری که به دنبال دریافت دارایی است، یک «کلید یک بار مصرف» ایجاد کرده و آن را نگهداری می‌کند تا از آن برای ایجاد یک متا آدرس مخفیانه استفاده کند.
این آدرس که در ENS اتریوم نیز می‌توان آن را ثبت کرد سپس به فرستنده ارسال می‌شود تا از طریق انجام محاسبات رمزنگاری روی آدرس متا، یک آدرس مخفی که متعلق به گیرنده است ایجاد کند.
سپس فرستنده می‌تواند دارایی‌ها را به آدرس مخفی گیرنده منتقل کند، که علاوه‌براین یک کلید موقتی برای تأیید اینکه آدرس مخفیانه متعلق به گیرنده است نیز منتشر می‌کند.
مزیت این کار این است که برای هر تراکنش جدید یک آدرس مخفی جدیدایجاد می‌شود.
بوترین در ادامه اشاره کرد که این تبادل کلید باید به شیوه «دیفی-هلمن Diffie Hellman» و با استفاده از مکانیسم کور کردن کلید «key blinding mechanism» اجرا شود تا این اطمینان حاصل شود که پیوند بین آدرس مخفیانه و متا آدرس کاربر قابل مشاهده نیست.
بنیان‌گذار اتریوم افزود که تکنولوژی گواه رمزنگاری ZK-SNARKs که یک فناوری ضد رمزنگاری با ویژگی‌های داخلی است نیز می‌تواند برای انتقال وجوه و پرداخت هزینه‌های کارمزد تراکنش‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

بوترین توضیح داد که استفاده از این روش حداقل برای کوتاه‌مدت می‌تواند مشکلات خاص خود را داشته باشد که شامل هزینه سنگین کارمزدها تنها برای یک تراکنش می‌شود. آدرس‌های مخفیانه یکی از روش‌هایی است که در چند وقت اخیر از آنها به‌عنوان راهکار حل معضل حریم خصوصی یاد شده است. اولین بار کار روی آنها از سال ۲۰۱۴ آغاز شد اما تاکنون راهکارهای بسیار کمی وارد بازار شده است.

با این حال بوترین تاکید کرد که استفاده از این روش ممکن است در کوتاه مدت منجر به مشکلات خاص خود شود و در این میان به «هزینه زیاد کارمزدها» تنها برای یک تراکنش اشاره کرد.

آدرس‌های Stealth مدت‌هاست که به عنوان راه‌حلی برای رسیدگی به مسائل مربوط به حریم خصوصی زنجیره‌ای معرفی شده‌اند که از اوایل سال ۲۰۱۴ روی آن‌ها کار شده است. با این حال راه‌حل‌های بسیار کمی تا کنون به بازار ارائه شده‌اند.

همچنین این اولین باری نیست که بوترین درباره مفهوم آدرس‌های مخفیانه در اتریوم صحبت می‌کند.

همانطور که پیشتر گفتیم بوترین در ماه آگوست نیز آدرس‌های مخفیانه را تحت عنوان یک «رویکرد با تکنولوژی پایین» برای انتقال ناشناس مالکیت توکن‌های ERC-721 که به‌عنوان NFT شناخته می‌شود، خطاب کرده بود.
او همچنین توضیح داد که حریم خصوصی ارائه شده توسط این مفهوم تفاوت زیادی با تحریم‌های دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی بر تورنادو کش Tornado Cash دارد.
بوترین در تشریح این مطلب گفت:

«تورنادو کش می‌تواند نقل و انتقالات دارایی‌های قابل تعویض اصلی مانند اتریوم یا دیگر توکن‌های با استاندارد ERC-20 اصلی را پنهان کند، اما در افزودن حریم خصوصی به انتقال توکن‌های ERC-20 مبهم بسیار ضعیف است و به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند حریم خصوصی را به نقل و انتقالات NFT ها اضافه کند.»

بوترین به توسعه‌دهندگان پروژه‌های Web3 که به دنبال راه‌حلی برای مشکل حریم خصوصی هستند نیز توصیه‌هایی را ارائه کرد:

«آدرس‌های مخفیانه اصلی امروزه می‌توانند به سرعت پیاده‌سازی شوند و تقویت قابل‌توجهی برای حفظ حریم شخصی کاربران در شبکه اتریوم باشند.»

او در ادامه افزود:

«این کار نیازمند کار بیشتری بر روی کیف پول‌ها است تا بتوانند از این آدرس‌ها پشتیبانی کنند. ازنظر بوترین، کیف پول‌ها باید به دلایل مرتبط با حریم شخصی به سمت یک مدل چند آدرسی حرکت کنند.»

بوترین خاطرنشان کرد که این آدرس‌های مخفی می‌توانند در بلندمدت نگرانی‌هایی در استفاده ایجاد کنند مانند مسائل مربوط به بازیابی اجتماعی، اما تمامی این موارد در زمان خود قابل‌حل خواهد بود.
او توضیح داد که در درازمدت، این مشکلات قابل‌حل هستند، اما اکوسیستم آدرس مخفیانه در بلندمدت شبیه اکوسیستم‌هایی است که به‌شدت به تکنولوژی دانش صفر وابسته است.

اخبار Coincast امروز:

پیشنهاد جایگزین سوییفت برای استیبل کوین‌ها و CBDC‌ها

– به گفته Bank of America، ارزهای دیجیتال اجتناب‌ناپذیر به نظر میرسن

– افزایش ۱۶ درصدی فروش در مارکت NFT‌ها و همچنین افزایش خریداران در هفته سوم ۲۰۲۳

شرح کامل این اخبار را در کوین‌کست امروز اکسکوینو گوش کنید.

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.