اخبار ارز دیجیتال

ساخت پلتفرم بلاک چین برای شناسایی هویت مشتریان

گروهی از بانک‎های اسپانیایی قصد دارند که پلتفرم بلاک چین را در راستای شناسایی هویت مشتریان خود توسعه دهند.

بانک های اسپانیا

در چند سال اخیر روند توسعه‏ و پیشرفت دنیا در راستای شکل گیری و توسعه‌‏ی چندین تکنولوژی جدید رشد و شتاب مناسبی را به خود گرفته است. یکی از این فناوری های نوین بلاک چین است که با پیدایش خود بسیاری از مقوله‏‌های علمی قبلی را تحت تأثیر قرار داد و مفهوم‌‏های جدیدی را وارد عرصه‏‌ی علم و تکنولوژی نمود. این تکنولوژی در اصل برای استفاده در مورد ارزهای دیجیتال توسعه داده شده بود ولی در ادامه‏‌ی توسعه‌‏ی آن، مورد توجه بسیاری از شرکت‌‏ها و دولت‏‌ها قرار گرفت و در حال حاضر در بخش‌‏های مختلفی از صنعت و زندگی روزانه از تکنولوژی بلاک چین به صورت مؤثری استفاده می‎‌‏شود.

کاربرد بلاک چین در زندگی

از جمله‎ی موارد کاربرد این تکنولوژی می‌‏توان به ردیابی و مسیریابی محصولات و کالاهای در حال گردش در بازارهای تجاری و همچنین شناسایی روابط موجود بین اعضای مختلف در یک گستردگی اشاره کرد. در این راستا در مورد استفاده‏‌ها و کاربردهای بلاک چین در دنیا همه روزه اخبار زیادی منتشر می‌‏شود که یکی از آخرین اخبار منتشر شده، مربوط به جمعی از بانک‏‌های اسپانیا می‌‏باشد. گروهی از بانک‏‌های معتبر اسپانیایی قصد دارند از تکنولوژی بلاک چین استفاده کرده و هویت مشتریان خود را تشخیص دهند. در واقع این بانک‏‌ها قصد دارند در همکاری با یکدیگر، اطلاعات مشتریانی که برای اولین بار اقدام به گشودن حساب کاربری می‏‌نمایند را ثبت کرده و وارد شبکه‏‌ی بلاک چین خود نمایند. یعنی این که اطلاعات مشتری جدید به طور کامل ثبت و وارد شبکه‌‏ی بلاک چین شده و بین بانک‏های عضو در این شبکه به اشتراک گذاشته می‌‏شود.

هدف این گروه از بانک‏‌های اسپانیایی از چنین اقدامی، بهره برداری از ویژگی‏‌های ذاتی بلاک چین و ایجاد تسهیل در فرآیندهای بانکی است. به طوری که بانک‏‌ها بتوانند مشتریان خود را به راحتی شناسایی نمایند و وقتی مشتری یک بانک از امکانات بانک دیگر استفاده می‌‏کند، عمل شناسایی و احراز هویت به واسطه‌‏ی شبکه بلاک چین در بین بانک‌‏ها به سرعت و درستی صورت گیرد.

ایمن شدن بانک ها با شبکه بلاک چین

از جمله فواید دیگر پیاده سازی شبکه‏ بلاک چین این است که بانک‏‌ها می‌‏توانند اطلاعات مشتریان خود را در یک بستر ایمن نگه دارند و همواره به راحتی بتوانند فعالیت‌‏های صورت گرفته در حساب‏‌های مشتریان خود را ردیابی نمایند. عمل ردیابی از این منظر مهم بوده و دارای اهمیت است که بانک‏‌ها می‏‌توانند از بروز وقایعی مانند پولشویی و یا جرایم بانکی جلوگیری نمایند. در واقع شبکه و سیستم با مشاهده‏‌ی فعالیت‌‏های خلاف و غیر عادی به سرعت، عمل انجام شده را شناسایی کرده و از بروز جعل در تراکنش‌‏های بین بانکی و داخل بانکی، جلوگیری می‎نماید.

در این پروژه بانک‏‌های معتبری از اسپانیا مشارکت نموده اند که از جمله‏‌ی آن‏‌ها، می‏‌توان به بانک‏‌های، Abanca، Bankia، Caixabank، Caixa Ontinyent، Ibercaja، Kutxabank، Liberbank، Unicaja Banco و Cecabank اشاره نمود که در بین این موارد بانک Caixabank از همه معتبرتر بوده و به عنوان سومین بانک برتر اسپانیا شناخته می‏‌شود.

فعالیت‌‏های صورت گرفته در این زمینه، این امید را می‌‏دهد تا با استفاده از شبکه بلاک چین بتوان از بروز پولشویی‌‏ها و تراکنش‌‏های جعلی در عرصه‌‏ی بانکداری جلوگیری به عمل آورد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا