تحليل on-chain بیت‌کوین

تحلیل درون زنجیره‌ای (On-Chain) بیت‌کوین و اتریوم

این هفته قصد داریم فعالیت‌های درون شبکه‌ای یا آن چین (on-chain) بیت‌کوین و اتریوم را بررسی کنیم تا درک درستی از رفتار معامله‌گران کسب کنیم. قیمت بیت‌کوین هفته گذشته در محدوده 46465 – 50461 دلار در نوسان بوده است و توانسته بالاتر از میانگین متحرک 200 روزه قرار گیرد.

UTXO

UTXO یعنی مقدار کوینی که پس از انجام یک تراکنش باقی مانده است. طبق نمودار زیر، بیشتر از 1.6 میلیون بیت‌کوین با قیمت 50-45 هزار دلار (ناحیه نارنجی) و حدود 2.98 میلیون بیت‌کوین در بازه قیمتی 31-40 هزار ( محدوده سبز) دلار خریداری شده‌اند؛ که حاکی از انباشت بیت‌کوین در حمایت 40-31 هزار دلار است.

1.336 میلیون بیت‌کوین بین ماه مارس و می در قیمت 53.7-59 دلار خریداری شده‌اند و در حال حاضر در ضرر هستند. این کوین‌ها در ریزش 50% اخیر فروخته نشده‌اند. در صورتی که معامله‌گران در این قیمت‌ها اقدام به فروش کوین‌ها با قیمت سر به سر کنند، این ناحیه به عنوان مقاومتی قوی عمل خواهد کرد.

SOPR

شاخص SOPR معیاری است برای سنجش اینکه بیت‌کوین‌ها در سود یا ضرر فروخته می‌شوند. هنگامی که شاخص بالاتر از 1 باشد، نشان‌دهنده این است که کوین‌هایی در سود فروخته می‌شوند یا آن‌هایی که در ضررند نمی‌فروشند. در صورتی که کمتر از 1 باشد، بدین معنی است که فروشندگان دارایی خود را با ضرر می‌فروشند.

در نمودار زیر متوجه چرخه‌ای در مارس 2020 هستیم؛ کادر صورتی (Capitulation) نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران با ترس مواجه شده‌اند و کوین‌های خود را با ضرر می‌فروشند. با افزایش قیمت، SOPR  به بالاتر از 1 می‌رسد و معامله‌گران در سود شروع به سیو سود می‌کنند (Profit Realised). اما بازار به قدری قوی است که فشار فروش ایجاد نمی‌شود.

در همان زمان SOPR  چندین بار به 1 بازمی‌گردد و دوباره صعود می‌کند؛ این بیانگر این است که معامله‌گران ترجیح به نگهداری کوین‌ها و خرید در کف می‌دهند.

در حال حاضر در چرخه‌ای مشابه 2020 قرار داریم.

موجودی بیت‌کوین در صرافی کوین‌بیس در فشار فروش ماه می 2021 ، یک میلیون بوده و طی دو ماه اخیر در یک محدوده متعادل قرار داشته است. اکنون این موجودی به 700 هزار بیت‌کوین رسیده و شاهد خروج زیاد بیت‌کوین از کوین بیس هستیم. شایان ذکر است که آخرین باری که شاهد این حجم از موجودی در کوین بیس بوده‌ایم؛ به دسامبر 2017 بازمی‌گردد.

واگرایی فعالیت درون شبکه

بر خلاف افزایش قیمت، فعالیت‌های درون شبکه‌ای همچنان پایین است. تعداد افراد فعال در شبکه بیت‌کوین، روزانه حدود 275 هزار است که 35% پایین‌تر از قله ژانویه است.

آدرس‌های فعال اتریوم روزانه به رقم  450 هزار می‌رسد که مشابه اواخر 2020 قبل از رالی صعودی است. این نرخ در حال حاضر 33% پایین‌تر از سقف ماه می 2021 قرار دارد.

روند مشابهی برای تعداد تراکنش‌های بیت‌کوین وجود دارد؛ که 37.5% پایین‌تر از قله ماه می است و در سطح 200 هزار تراکنش قرار دارد.

به عنوان نتیجه‌ای از کاهش تراکنش‌ها، شاهد نزول کارمزدها هستیم؛ به طوری که میزان کارمزدها به سطح مشابهی با ماه مارس 2020 رسیده است. در حال حاضر میانگین کارمزد روزانه 21 بیت‌کوین است که 1-2% پاداش بلاک‌ها است. هنگامی که میزان تراکنش‌ها بالا می‌رود، کارمزد افزایش یافته و بلعکس.

در شبکه اتریوم تعداد تراکنش‌ها 33% پایین‌تر از سقف می 2021 است؛ که این هفته با کاهش روبرو بوده و به رقم 1100 هزار در روز رسیده است.

در شبکه اتریوم، شاهد واگرایی قابل توجهی در داده‌های درون شبکه بوده‌ایم. در حالی که تعداد تراکنش‌ها و آدرس‌های فعال همچنان در سطح پایینی قرار دارد، میزان کارمزد در حال افزایش است و روزانه به حدود 10 هزار اتر می‌رسد. این در مقایسه با رالی صعودی 2021 رقمی نسبتا بالا است.

افزایش کارمزد به علت تقاضای زیاد معامله‌گران از ارزهای NFT و سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

اوج گرفتن NFTها ، موجب کاهش توجه به حوزه دیفای شده است.

نمودار زیر تراکنش‌های درون شبکه ارزهای برتر دیفای یعنی آوه، یونی، کامپاند و یرن فایننس را نشان  می‌دهد. نمودارهای ردیف بالا، نشان‌دهنده آدرس‌های فعال و نمودار پایینی، ارزش دلاری ارزهای جابجا را نشان می‌دهد. می‌توان گفت که در هر چهار ارز شاهد کاهش توجه معامله‌گران هستیم.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.