تحليل on-chain بیت‌کوین

تحلیل درون زنجیره‌ای (On-Chain) بیت‌کوین

بیت‌کوین (BTC) هفته پرقدرتی را پشت سر گذاشت و در بازه قیمتی 43998-49669 دلار نوسان داشت. اعتماد و احساسات مثبت، افزایش قیمت را برای پادشاه بازار رمزارزها به دنبال داشت که این امر می‌تواند منجر به بازپس‌گیری ارزش بازار ۱ تریلیون دلاری بیت‌کوین شود. این هفته شاهد سود تحقق یافته اندکی در هولدرهای بلندمدت بیت‌کوین بودیم که با توجه به حجم اندک آن، موقعیت نگران‌کننده‌ای به نظر نمی‌رسد. در این گزارش، فعالیت‌های درون زنجیره‌ای (On-Chain) و همچنین رفتار فروش فعلی بیت‌کوین را ارزیابی می‌کنیم. با اکسکوینو همراه باشید!

تحلیل آن چین بیت‌کوین

در ریزش اخیر ماه می 2021 شاهد نزول شاخص OI در بازار فیوچرز (Futures Open Interest)، از سقف 27 میلیارد دلار تا 10.6 میلیارد دلار بوده‌ایم. البته پس از بهبود بازار، این شاخص 56% رشد کرده و توانست به رقم 16.6 میلیارد دلار برسد و تنها طی هفته گذشته افزایش یک میلیارد دلاری را در این شاخص رقم بزند.

Open Interest نشان‌دهنده مقدار سرمایه‌ای است که به بازار فیوچرز (Futures) / آپشن (Option) وارد یا خارج می‌شود. افزایش در این شاخص، بیانگر ورود پول و نزول آن، نشان‌دهنده خروج پول از بازار است.

تحلیل آن چین بیت‌کوین

شاخص OI در آپشن (Options Open Interest) نیز با رشد 105 درصدی همراه بوده و از کف 3.9 میلیارد تا نرخ 8 میلیارد دلار صعود کرده است. این شاخص هم اکنون در محدوده 8 میلیارد دلار بوده که به ماه می 2021 و فشار فروش در ژانویه – فوریه 2021 مشابه است. گفتنی است که در آن زمان، قیمت بیت‌‎کوین در بازه 30-40 هزار دلار بود. این امر نشان می‌دهد که نسبت به حجم کل بازار، OI بازار مشتقات در مقایسه با میزان اهرم در نیمه اول سال 2021 نسبتا پایین است.

تحلیل آن چین بیت‌کوین

در حال حاضر جهت فاندینگ ریت (Futures Perpetual Funding Rate)، مثبت و میزان قراردادهای باز خرید(Long) بیشتر از فروش (Short) است. این شاخص (نمودار پایین) از اواخر جولای که قیمت مارکت فیوچرز بالاتر از اسپات بود، در محدوده مثبت قرار داشته است. مقدار کنونی، مشابه چهار ماه اول-دوم سال 2021 (کادر آبی) در روند صعودی است. این امر نشان می‌دهد که فعلا اهرم بالایی در بازار استفاده نمی‌شود و احتمالا روند صعودی سالم‌تر باشد.

فاندینگ ریت، نرخی است که معامله‌گران بازار معاملات قرارداد آتی دائمی دارای پوزیشن باز، به طور متناوب وجهی را به نسبت پوزیشن خود دریافت و یا پرداخت می‌کنند. این معیار بر اساس اختلاف قیمت یک دارایی در دو بازار فیوچرز و نقدی محاسبه شده و یک معامله‌گر ممکن است در برهه‌ای مجبور به پرداخت فاندینگ ریت شود و در زمانی دیگر وجهی را بر اساس فاندینگ ریت دریافت کند.

تحلیل آن چین بیت‌کوین

این هفته برخی هولدرهای بلندمدت، بیت‌کوین‌های خود را فروخته‌اند و شاهد صعود اندکی در موجودی بیت‌کوین در صرافی‌ها (Balance on Exchange)  هستیم. طبق نمودار زیر، پس از ورود 140 هزار بیت‌کوین در ماه می، در ماه جولای شاهد خروج 110 هزار بیت‌کوین بوده‌ایم که این امر منجر به معکوس شدن روند نزولی شد.

اگرچه، موجودی فعلی صرافی‌ها حدود 2.5 میلیون بیت‌کوین (13% کوین‌های در گردش) است و تغییر چشمگیری در ماه آگوست نداشته است.

تحليل درون زنجیره‌ای بیت‌کوین

جریان خالص صرافی‌ها (Net Transfer Volume from/to Exchange) حاکی از ورود است؛ زیرا برخی سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت‌کوین، اقدام به ذخیره سود خود کرده‌اند.

شایان ذکر است که این میزان ورودی، به دسامبر 2020 تا آوریل 2021، (هنگامی که بازار صعودی بود) بی‌شباهت نیست و این رفتار پس از فاز انباشت، منطقی به نظر می‌رسد.            

تحليل درون‌زنجیره‌ای بیت‌کوین

نمودار زیر، سود یا زیان تحقق یافته (Bitcoin Realised Profit and Loss) را با ابزار workbench نشان می‌دهد. با بررسی این نمودار می‌توان فهمید که سرمایه‌گذاران سودده بیشتر از سرمایه‌گذاران ضررده بیت‌کوین‌های خود را فروخته‌اند. کاهش زیان تحقق یافته اخیر نیز به این دلیل است که سرمایه‌گذاران ضررده منتظر موقعیت فروش بهتری هستند یا با قیمت سر به سر، بیت‌کوین‌های خود را می‌فروشند.

تحليل آن‌چین بیت‌کوین

نمودار زیر، طول عمر بیت‌کوین‌های فروخته شده (Spent Output Age Bands) را نشان می‌دهد. با استفاده از این نمودار می‌توان رفتار سرمایه‌گذارانی که مدت‌هاست بیت‌کوین دارند را نیز بررسی کرد. 

همانطور که در کادر آبی رنگ می‌بینیم، میزان فروش کوین‌های قدیمی طی هفته گذشته افزایش یافته؛ این امر نشان از ذخیره سود این سرمایه‌گذاران دارد.

تحليل درون زنجیره‌ای بیت‌کوین

در نمودار زیر،‌ مشخص است که از ماه جولای، فروش بیت‌کوین‌های با طول عمر 6 ماه تا 5 سال (Spent Output Aged Between 6m and 5 y) افزایش یافته است. این امر،‌ نشان‌دهنده جابجایی کوین‌ها از هولدرهای بلندمدت به کوتاه مدت محسوب می‌شود.

تحلیل آن-چین بیت‌کوین

نکته مهم در فعالیت‌های آن-چین، عدم افزایش تعداد تراکنش‌های افراد (Number of Transactions) است که همچنان در سطحی پایین و بین 175-200 هزار در روز قرار دارد.

طی ۵ سال گذشته و در چرخه‌های مختلف، تعداد تراکنش‌ها کم بوده است:

  • در بازار صعودی 2016-2017  و میانه پولبک صعودی
  • در بازار نزولی 2018-2019؛ هنگامی که علاقه به بیت‌کوین کاهش یافت و حدود 85% اصلاح قیمت داشتیم
  • در دوره فعلی؛ اصلاح 50% قیمت از سقف 65 هزار و 2.5 ماه تثبیت قیمت

تحلیل آن چین بیت‌کوین

حجم تراکنش‌های روزانه بیت‌کوین (Total Transfer Volume) در نمودار پایین، به 18.8 میلیارد دلار رسیده که این رقم 57% پایین‌تر از سقف ماه می 2021 و 37% پایین‌تر از حباب سال 2017 است. این در حالی است که این حجم 276% بالاتر از سال 2020 که قیمت از 10 هزار دلار به 50 هزار دلار رسید، برآورد می‌شود.

تحليل آن چین

با وجود واگرایی بین صعود قیمت و پایین بودن حجم، سایر فعالیت‌های آن‌چین (نمودار پایین) صعودی هستند.

این هفته موجودی بیت‌کوین هولدرهای بلندمدت (Total Supply Held by Long-Term) به بیشترین حد خود یعنی 12.6 میلیون بیت‌کوین رسیده است.

تحليل un-chain بیت‌کوین

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.