آموزش ارز دیجیتال

رپد توکن Wrapped Token چیست و چطور کار می‌کند؟

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فضای کریپتو، نبود قابلیت همکاری بلاک چین‌های مختلف و دارایی‌های مربوط به آن‌ها است. رپد توکن دقیقا برای رفع این مسئله طراحی شده و به کار می‌آید.

این مسئله به آن معناست که شما نمی‌توانید یک ارز دیجیتال مبتنی بر زنجیره X را به‌صورت مستقیم به زنجیره Y منتقل کنید و از آن استفاده کنید. این اتفاق به‌دلیل نوع طراحی بلاک‌چین‌ها می‌افتد.

رپد توکن چیست؟

رپد توکن Wrapped Token، که به آن توکن پیچیده هم گفته می‌شود، دارایی‌های دیجیتالی هستند که ارزش دقیق یک ارز دیجیتال اصلی در یک بلاک‌چین به بلاک‌چین دیگر را نشان می‌دهند.

برای مثال، رمزارز بیت کوین BTC از نظر طراحی، فقط می‌تواند در اکوسیستم بیت‌کوین عملکرد داشته باشد، اما اگر بخواهید از بیت کوین در بلاک‌چین‌های دیگر مانند اتریوم استفاده کنید، چه کاری باید انجام بدهید؟

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، شما باید وارد شبکه Wrapped Bitcoin شوید و بیت‌کوین‌های خود را دیپوزیت کرده و WBTC، که یک توکن ERC-20 است را به‌جای آن، در کیف پول اتریومی خود دریافت کنید.

توکن WBTC نوعی توکن رپد یا پیچیده است که نشان‌دهنده ارزش اصلی بیت‌کوین‌های شما است و به شما این امکان را می‌دهد که روی شبکه اتریوم از توکن‌های خود استفاده کنید.

درواقع Wrapping یا «پیچیدن» یک اصطلاح است که برای توصیف ضرب یا ایجاد یک توکن جدید استفاده می‌شود که ارزش خود را از یک دارایی دیجیتالی زیربنایی می‌گیرد.

برای درک بهتر موضوعات گفته‌شده، بیایید در ادامه این مطلب نگاهی به نحوه عملکرد رپد توکن بیندازیم.

رپد توکن چیست؟

رپد توکن چطور کار می‌کند؟

تا این‌جا متوجه شدیم که رپد توکن، معادل یک ارز دیجیتال، در بلاک‌چینی متفاوت است. اما چطور می‌شود رپد توکن داشته باشیم؟

بیایید به مثال رپد بیت‌کوین WBTC برگردیم. در کل سه نوع موجودیت در دسته‌بندی‌های BTC برای ایجاد مقدار معادل WBTC روی شبکه اتریوم وجود دارد:

۱- تاجران (Merchants): این نهادها بیت‌کوین خود را روی شبکه قفل می‌کنند تا WBTC جدیدی را در اتریوم ضرب کنند و یا WBTCها را می‌سوزانند تا بتوانند بیت‌کوین‌های قفل‌شده را آزاد کنند.

۲- متولیان یا نگهبانان (Custodians): این دسته از سازمان‌ها، مسئولیت تامین امنیت ذخایر بیت کوین در شبکه Bitcoin را به‌عهده دارند.

۳- رپد توکن DAO: این دسته مجموعه‌ای از سازمان‌ها هستند که یک سازمان مستقل غیرمتمرکز یا همان DAO را تشکیل می‌دهند. وظیفه این دسته این این است که تصمیم‌گیری کنند کدام نگهبانان و کدام تاجران در شبکه WBTC فعالیت کنند و کدام آن‌ها حذف شوند. سازمان‌های DAO از یک کیف پول چند امضایی برای اتخاذ تصمیم‌های خود استفاده می‌کنند.

موارد گفته شده، بازیکن‌های کلیدی WBTC هستند. حالا که با این بازیکن‌ها آشنا شدید، بیایید به فرآیند ساده و قدم‌به‌قدم پروسه رپد توکن نگاه کنیم:

مرحله اول: یک تاجر (Merchant)، ده عدد بیت کوین را برای متولی (Custodian) ارسال می‌کند.

مرحله دوم: متولی این بیت‌کوین‌ها را به یک کیف پول کریپتویی اضافه می‌کند و مدارک این روند، در شبکه بلاک‌چین منتشر می‌شود.

مرحله سوم: مقدار مساوی از WBTC، که با ERC-20 سازگار است به شبکه اتریوم واریز می‌شود.

به‌غیر از WBTC، می‌توان به مدل‌های دیگری از رپد توکن مثل WETH، WFTM، renBTC و WMATIC اشاره کرد. در سراسر فضای DeFi، چندین پلتفرم Wrapper وجود دارد که رپد توکن (Wrapped Token) صادر می‌کنند.

در بخش بعدی این مطلب، به مزایای رپد توکن‌ها می‌پردازیم.

رپد توکن چیست؟

مزایای رپد توکن

در مجموع ۱۹۷ کشور در جهان وجود دارند که از چیزی حدود ۱۸۰ واحد پولی مختلف استفاده می‌کنند و این کشورها در مجموع، هزاران بانک دارند. حال دنیایی را تصور کنید که در آن، نمی‌توانید پول را از یک بانک به بانکی دیگر منتقل کنید یا تصور کنید که وارد کشور دیگری شده‌اید که به شما اجازه نمی‌دهد ارز خود را با ارز آن مبادله کنید.

این اتفاق یک اکوسیستم مالی بیمار و ناقص را ایجاد می‌کند؛ جایی که کسی نمی‌تواند فراتر از محدودیت‌ها، چیزی را تجربه کند. حالا اگر رپد توکن‌ها در اکوسیستم کریپتوکارنسی وجود نداشته باشند دقیقا کاربران شبکه بلاک‌چین، چنین چیزی را تجربه می‌کنند. 

با کمک پدیده رپد توکن، کاربران نیازی به انتقال دارایی‌های خود به یک صرافی متمرکز و سپس تبدیل و انتقال آن ندارند. درعوض می‌توانند با رپد توکن مربوط به دارایی خود، کارهای خود را به روش آسان‌تر و سریع‌تری پیش ببرند. 

دو مورد از مهم‌ترین مزایای رپد توکن‌ها، قابلیت همکاری و نقد شوندگی است:

قابلیت همکاری (Interoperability): یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های رپد توکن‌ها، این است که می‌توانند روی بلاک‌چین‌های غیربومی هم معامله شوند که ممکن است این بلاک‌چین‌ها سریع‌تر و یا ارزان‌تر باشند. 

نقد شوندگی (Liquidity): رپد توکن‌ها به دلیل ویژگی قابلیت همکاری، روی شبکه بلاک‌چین قفل نمی‌مانند و کارایی سرمایه را افزایش می‌دهند.

رپد بیت کوین چیست؟

رپد بیت کوین، یک ابتکار مشترک از سه نهاد وب ۳ به‌نام‌های Ren، Kyber و BitGo است. این ۳ نهاد از ۱۵ نهادی هستند که موجودیت Wrapped Tokens DAO را تشکیل می‌دهند و مسئول ضرب و سوزاندن WBTC و افزون یا حذف تاجران (Merchants) و متولیان (Custodians) هستند.

درحال‌حاضر در مجموع ۶۵ پروژه، پروتکل و شرکت شبکه WBTC را تشکیل می‌دهند که این عدد شامل پلتفرم‌های وام‌دهی، صرافی‌های غیرمتمرکز، متولیان متمرکز و طیف دیگری از پلتفرم‌های DeFi می‌شود. کاربران شبکه هیچ نقشی در استخراج یا سوزاندن WBTC ندارند و فقط می‌توانند توکن‌های موجود را در صرافی‌های لیست شده مبادله کنند و در مقابل WBTC دریافت کنند. 

رپد توکن چیست؟ رپد بیت کوین

روش ایمن‌سازی رپد توکن

هر دارایی دیجیتالی مانند دارایی‌های حقیقی و فیزیکی، نیاز به ایمن‌سازی و محافظت دارد و رپد توکن‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. 

برای تامین امنیت کریپتوکارنسی، همیشه بهترین گزینه کیف پول‌های ارز دیجیتال سخت‌افزاری و یا نرم‌افزاری است. البته همان‌طور که می‌دانید کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند Ledger (لجر) به دلیل آفلاین بودن، امنیت بیش‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورند و تضمین می‌کنند که کسی نمی‌تواند به دارایی‌های دیجیتالی شما دسترسی داشته باشد. با توجه به این نکات شما هم‌چنان می‌توانید از طریق Ledger Live، به طیف گسترده‌ای از پروتکل‌های DeFi به‌صورت آنلاین دسترسی داشته باشید. 

سخن نهایی

رپد توکن‌ها، پتانسیل این را دارند که به‌طور قابل توجهی روی نحوه کاربرد دنیای بلاک‌چین تاثیر بگذارند. این توکن‌ها فرصت‌های جدیدی را برای ایجاد ارتباط و همکاری بین‌ِ زنجیره‌ای باز می‌کنند و در آینده با افزایش تقاضا برای این توکن‌ها، می‌توان انتظار داشت که پروژه‌های بیش‌تری از قابلیت‌های رپد توکن بهره‌مند شوند. 

رپد توکن‌ها نوید دنیایی را به ما می‌هند که در آن، سرمایه کارآمدتر خواهد بود و برنامه‌ها می‌توانند به راحتی دارایی‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا