شبکه لایتنینگ چیست؟

شبکه لایتنینگ چیست؟

شبکه لایتنینگ یا صاعقه یک فناوری لایه دوم است که برای بیت کوین و برخی ارز‌های دیجیتالی دیگر بکار می‌رود تا تراکنش‌ها سریع و کم‌هزینه‌تر در بلاک چین انجام شوند. این شبکه از مجموع کانال‌های پرداختی که شامل قرارداد‌های هوشمند است، تشکیل شده تا اطمینان کامل از مدیریت غیر متمرکز این شبکه در بلاک‌ها حاصل شود.

بلاک فایلی است که به طور دائم آخرین اطلاعات تراکنش‌ها را بر روی شبکه بیت کوین ثبت می‌کند. هر بلاک توانایی اتصال به صفحه‌ای از دفتر کل را دارد؛ زنجیره‌ای از بلاک‌ها کنار هم باعث تشکیل یک دفتر کل توزیع شده می‌شود که مانند بستری برای شبکه بیت کوین عمل می‌کند.

درک بهتر از شبکه لایتنینگ

هیچ کسی متقاعد نشد که مشکل سایز بلاک واقعا یک مساله باشد. یک ایده جدید که شبکه لایتنینگ نام‌گذاری شده، ممکن است مساله را به طور کامل حل و فصل کند.

به جای سعی و خطای ثبت هزاران تراکنش در هر ثانیه در بلاک چین، شبکه لایتنینگ رویکرد متفاوتی را ارائه می‌دهد؛ نگهداری بسیاری از تراکنش‌ها خارج از بلاک چین.

این ایده بهترین توصیف برای عبارت پرداخت‌های کوچک و تکراری است. یک کاربر اجازه می‌دهد مقدار مشخص بیت کوین برای داد و ستد با کاربری خاص اختصاص پیدا کند (شبیه بازگشایی حسابی مشترک با وجه کم). این حساب تنها بین دو کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود و باز باقی می‌ماند.

در طول زمان، بسیاری از تراکنش‌ها ثبت می‌شود، تا اینکه نهایتا مقدار مشخص وجهی که در حساب وجود دارد، استفاده شود. سپس حساب بسته شده و اطلاعات به بلاک چین ارسال می‌شود. اگر‎چه ممکن است تعداد زیادی از تراکنش‌های خرد وجود داشته باشد، اما به‌طور خلاصه صرفا یکبار در بلاک چین در قالب تراکنشی واحد ثبت می‌شوند.

برای مثال، خرید یک فنجان قهوه به صورت روزانه در طول یک ماه را در نظر بگیرید. به جای اینکه پس از انجام هر تراکنش بلاک چین بروزرسانی شود، شبکه لایتنینگ این امکان را فراهم می‌کند که خریدار و فروشنده ضمن حفظ امنیت، صرفا تراکنش کلی را در پایان ماه گزارش دهند.

این روش امن باقی می‌ماند، البته در صورتی که این تراکنش‌های تدریجی توسط هر یک از کاربران تایید شود. اگر هر زمانی آن‌ها نتوانند موافقت کنند، روند متوقف می‌شود و مجموع قبل از اختلاف به هر یک از کاربران عودت داده می‌شود و اطلاعات وارد بلاک چین می‌شود. از آنجایی که این معامله فقط بین این دو کاربر اتفاق می‌افتد، موافقت یا عدم موافقت آن‌ها می‌تواند به سرعت وارد بلاک چین شود.

در این مورد به خصوص سطح ریسک پایین است، چون در یک زمان تنها مقدار کمی از رمز ارز می‌تواند در این معامله باز مورد استفاده قرار گیرد و هر قدم بعدی در این مسیر باید به توافق طرفین برسد.

از گذشته تا آینده شبکه لایتنینگ

از گذشته تا آینده شبکه لایتنینگ

شبکه لایتنینگ تنها یک آزمایش در میانه سال 2016 است و هنوز باید روی جزئیات کار زیادی صورت پذیرد. این امر به سگویت و برخی بروزرسانی‌ها نظیر اصلاح موضوع انعطاف‌پذیری تراکنش‌ها و همچنین به برخی فوت‌و‌فن‌های فناورانه دیگر که در حال حاضر صرفا در حد نظریه هستند، نیاز دارد.

شبکه لایتنینگ و دیگر ایده‌‌‌های نوآورانه نشان می‌دهد که بیت کوین در حال تکامل است (هرچند از زمان تولد بیت کوین چندین سال می‌گذرد). این رمز ارز ممکن است فراتر از درک ما تغییر کند و این موضوع به این بستگی دارد که شبکه توزیع شده تصمیم بگیرد چه نوع دگرگونی را بپذیرد.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.