کلاهبردار یا اسکم در ارز دیجیتال

از سرمایه خود در برابر کلاهبردارهای ارز دیجیتال محافظت کنید

زمانی که انسان‌ها شروع به کاوش در دریاها کردند و از این پیشرفت خود خوشحال بودند، خطری به نام دزدان دریایی در کمین آن‌ها نشسته بود. همینطور هنگامی که در حال کشف جاده‌های بکر روستایی بودند، راه‌زنان مسلح در صدد توقف آنها بودند. با مطالعه بیشتر در روند پیشرفت بشر به این نتیجه می‌رسیم که در طول تاریخ، همواره پیشرفت و ترقی با خطرات مخصوص خود همراه بوده است.

این امر در دنیای ارزهای دیجیتال هم صدق می‌کند، شرکت‌های اسکم یا کلاهبردار، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا از هر وسیله‌ای برای جدا کردن پول مردم از آن‌ها استفاده کنند.

دنیای ارزهای دیجیتال به علت وجود تعداد زیادی از سرمایه گذاران تازه کار، بیشتر مورد توجه شرکت‌های اسکم واقع شده‌اند. سرمایه گذاران تازه وارد در حقیقت هیچ آشنایی با ماهیت سرمایه گذاری ندارند و بسیار آسیب پذیر هستند.

همانطور که می‌دانید در دنیای ارزهای دیجیتال تنها کسی که مسئول پول شماست خودتان هستید و تدابیر امنیتی شدید برای محافظت از سرمایه شما وجود ندارد.

 از این رو ضروری است راه‌های مقابله با کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال ( اسکم ) را بشناسید.

فیشینگ (phishing)

همیشه یو آر ال (URL) یا آدرس ایمیل را چک کنید.

فیشینگ ارز دییجتال

حملات فیشینگ ممکن است شامل وب سایت‌های جعلی، ایمیل‌ها، حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، پیام‌ها یا تبلیغات جعلی با ظاهری بسیار موجه باشند. برای مثال، ممکن است شما یک ایمیل که به نظر می‌رسد از سمت ارائه دهنده کیف پول شما باشد با پیامی مبنی بر اینکه روی لینک خاصی کلیک کنید را دریافت می‌کنید و بعد از انجام این کار، به یک سایت جعلی هدایت می‌شوید و زمانی که جزئیات حساب خود را وارد کردید، کلاهبردارها با استفاده از آن‌ها وارد حساب شخصی شما می‌شوند.

معاملات و کیف پول های دروغین

درباره هر واحد تجاری که با آن‌ها تعامل دارید تحقیق کنید.

صرافی‌ها و کیف پول 0.های جعلی در واقع وب سایت‌هایی هستند که بسیار قانونی به نظر می‌رسند ولی به محض وارد شدن به حسابتان و پرداخت ارز دیجیتال مورد نظر خود، این ارزها به راحتی توسط توسعه دهنده دزدیده می‌شوند. این در حالی است که هیچ محصولی برای عرضه هم وجود ندارد. صرافی ‌های جعلی ممکن است کاربران خود را با وعده بیت کوین رایگان و یا پیشنهاد قیمت‌های کمتر در انجام تراکنش‌ها فریب دهند. به خاطر داشته باشید که صرافی‌ها قیمت ازر دیجیتال را تعیین نمی‌کنند و آن‌ها فقط به عنوان یک پلتفرم برای خریداران  و فروشندگان عمل می‌کنند.

لطفا قبل از هر گونه سرمایه‌گذاری از اعتبار صرافی مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

سکه ها و عرضه اولیه سکه ( ICO ) تقلبی

با توجه به افزایش قیمت بیت کوین در سال 2017، بسیاری از سرمایه گذاران با ورود به دنیای رمز نگاری شده، به دنبال ارز دیجیتال جانشین برای بیت کوین می‌گشتند. برای کسانی که مدت زیادی از فعالیت آن‌ها در این عرصه نمی‌گذرد، بهترین گزینه، خرید در مواقع عرضه اولیه سکه می‌باشد و همین موضوع، بستر مناسبی برای سودجویان از کسانی که تجربه کمی  در این صنعت دارند فراهم می‌کند.

این موضوع منجر به افزایش تعداد ICO های تقلبی در بازار می‌شود که با بازاریابی پر زرق و برق و وایت پیپیرهای جذاب سعی در فریب افراد برای سرمایه گذاری روی پروژه‌هایی دارند که هیچ ارز دیجیتالی در آن‌ها وجود ندارد. بنابراین مطالعه و تحقیق درباره هر نوع عرضه اولیه سکه، قبل از انجام هر گونه سرمایه گذاری امری بسیار ضروری محسوب می‌شود.

یکی دیگر از راه‌های شناسایی شرکت‌های کلاهبردار ( اسکم )، وعده‌های دروغین آن‌ها درباره واریز بیت کوین رایگان به کاربرها می‌باشد. این شرکت‌ها به شما قول پرداخت مقدار زیادی بیت کوین در ازای واریز مقدار کمی از این ارز را می‌دهند. آن‌ها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی شکارهای خود را شناسایی و از آن‌ها سواستفاده می‌کنند. همیشه از صحت پلتفرم مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید و از سرمایه گذاری در شرکت‌هایی که در مقابل پرداخت مقدار کمی از یک ارز دیجیتال مخصوص، پیشنهاد غیر منطقی برای برگشت چند برابری سرمایه را می‌دهد دوری کنید.

استراتژی پامپ و دامپ ( Pump and dump ) در بازار

استراتژی پامپ و دامپ هم یکی از روش‌های کلاهبرداری ( اسکم ) در بازارهای سهامی به شمار می‌رود و در حال حاضر کلاهبردارها از این روش برای سود بردن در آلت کوین ها استفاده می‌کنند. به این صورت که آن‌ها سکه هایی را که در حال از دست دادن ارزش خود می‌باشند، تهیه می‌کنند و سپس اخبارهای گوناگون مبنی بر افزایش شدید قیمت ارز دیجیتال خریداری شده را منتشر می‌کنند. اگر این موضوع توسط افراد جامعه مورد پذیرش قرار بگیرد و مردم به این باور برسند که سکه مذکور آینده روشنی پیش رو دارد، قیمت این سکه واقعا افزایش خواهد یافت. شرکت‌های کلاهبردار ( اسکم ) در این مرحله سکه‌های خود را روانه بازار خواهند کرد و با فروش این سکه‌ها به درآمدهای قابل قبولی هم دست خواهند یافت.

بدافزارها

بدافزارها در واقع نرم افزارهایی هستند که برای مقاصد بد ( اغلب به منظور دزدیدن اطلاعات مالی ) طراحی شده‌اند. برنامه تروجان هم جزء یکی از این بدافزارها محسوب می‌شود. این بدافزارها برای دزدیدن ارزهای دیجیتال از طریق ضبط اطلاعات کیف پول کاربران طراحی شده‌اند.

قبل از اینکه خرید و فروش ارزهای دیجیتال از صرافی ها شکل رایج تری به خود بگیرد، افراد فعال در این زمینه، ارز دیجیتال مورد نظر  خود را از اشخاص دیگر تهیه می‌کردند که این موضوع افزایش میزان آسیب پذیری معاملات را در پی داشت. با اینکه تعامل با افراد ناآشنا در فضای مجازی امروزه شکل رایج‌تری به خود گرفته است، با این حال وقتی صحبت از معامله ارزهای دیجیتال پیش می‌آید، این موضوع حساسیت خاص خود را در بر خواهد داشت بنابراین توصیه اکید ما اقدام به خرید و فروش از صرافی‌های معتبر است.

الگوهای پونزی ( Ponzi )

طرح‌های پونزی و هرمی سازوکاری شبیه به استراتژی پامپ و دامپ در بازار دارند. وجه اشتراک بین طرح‌های هرمی و پونزی، تمایل و گرایش  به ارائه بازده‌های بالا در ازای سپرده‌گذاری  اولیه اندک است. طرح های هرمی در ازای معرفی شرکت کنندگان بیشتر، قول بازدهی سرمایه خیلی زیاد به کاربران خود می‌دهند. طرح پونزی از دارایی سرمایه گذاران اولیه در جهت تامین دارایی افراد جدید استفاده می‌کند.

شرکت های اسکم و استراتژی پامپ و دامپ در حوزه ارز دیجیتال

به خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری همواره با تحقیق آغاز می‌شود نه با خرید.

به عنوان خلاصه یک قانون کلی موارد زیر را به خاطر بسپارید:

همیشه URL را چک کنید و از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

هرگز پسورد یا جزئیات پرداخت خود را از طریق ایمیل با افراد دیگر به اشتراک نگذارید.

اطلاعات خود درباره شرکت‌های کلاهبردار مختلف را به روز رسانی کنید.

به حس خود اعتماد کنید و اگر به موضوعی شک دارید لطفا دوباره آن را چک کنید.

مقالات مرتبط:

آشنایی با حملات فیشینگ در حوزه ارز دیجیتال

شرکت های اسکم یا کلاهبردار را بیشتر بشناسیم!

منبع: medium

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.