پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

بررسی پرکاربردترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال – پادکست قسمت اول

چطور اندیکاتورها ما را به یک تحلیل تکنیکال خوب می‌رساند؟

افرادی که برای موفقیت مالی در بازار کریپتو مدام به دنبال سیگنال و تحلیل تکنیکال هستند شاید این جمله را بارها شنیده و یا خونده باشند که «شاخص آر‌اس‌ای به اشباع فروش رسیده و الان بهترین موقع برای خرید و ورود به این رمز ارز هست».

در این اپیزود از رادیو اکسکوینو به بررسی این موضوعات میپردازیم که اندیکاتور‌ چیست و چطور می‌توانیم با استفاده از آنها تحلیل تکنیکال خوبی برای موفقیت در بازار رمز ارزها بدست اوریم.

پادکست امروز را بشنوید:

شاخص آر‌اس‌ای به اشباع فروش رسیده و الان بهترین موقع برای خرید و ورود به این رمز ارز هست. شمایی که برای موفقیت مالی در بازار کریپتو مدام دنبال سیگنال و تحلیل تکنیکال هستی، شاید این جمله را بارها شنیده و یا خونده باشید . برای درک بهتر و درست تر از این تحلیل ها با ما همراه باشید.

اکسکوینی ها سلام عصر دوشنبه  12  مهرماهتون بخیر من ساحل اختری هستم و امروز می خوام در این اپیزود از رادیو اکسکوینو ببینیم اندیکاتور‌ها چی هستن و چطور میشه با استفاده از اونا تحلیل تکنیکال خوبی برای موفقیت در بازار رمز ارزها بدست اورد.  

تحلیل تکنیکال، یکی از پرکاربردترین روش‌هایی هست که معامله‌گرا از اون برای تصمیم‌گیری در مورد خرید یا فروش استفاده می‌کنن. این نوع از تحلیل، در رفتار قیمت خلاصه می‌شه و اخبار و یا مسائل بنیادی مربوط به دارایی‌ها در اون لحاظ نمی‌شن.

بخش مهمی از ابزارهای تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها هستن. اندیکاتور، ابزار ریاضیه که برای محاسبه جنبه‌های مختلف تغییرات قیمتی در دارایی‌ها کاربرد داره و با استفاده از داده‌های مربوط به رفتار قیمت و حجم معاملات، می‌تونه به افراد در تصمیمات معاملاتی کمک کنه.

اولین اندیکاتوری که میخوام براتون تشریحش کنم شاخص آراِس‌آی یا قدرت نسبی هست. شاخص قدرت نسبی، از صفر تا صد، یک امتیاز رو برای سهام‌های مختلف تعیین می‌کنه و نشان می‌ده که آیا میزان خرید یا فروش در اون دارایی مشخص به سطح اشباع رسیده یا نه.

هرچه عدد شاخص قدرت نسبی پایین‌تر باشه، یعنی فروش در اون دارایی بیشتر شده و به حد اشباع فروش نزدیک شده. از اون طرف، هرچه این عدد بالاتر باشه، یعنی میزان خرید در اون دارایی بالاتر رفته و در آستانه اشباع خرید قرار گرفته.

هروقت میزان فروش در یه دارایی بیشتر بشه و به سطح اشباع فروش برسه، پتانسیل آن دارایی برای جذب سرمایه جدید و صعود افزایش پیدا میکنه؛

 اما اگر عدد این شاخص افزایش پیدا کنه و میزان خرید در یه دارایی، بیشتر بشه، احتمال خروج پول از آن دارایی و سقوط قیمت آن افزایش پیدا میکنه.

دومین اندیکاتوری کهن میخوایم بهش پردازیم ابزار میانگین متحرک یا اِم‌اِی هست. اگر به جدول روزانه پرایس چارت یک رمز ارز نگاه کنید، خطوطی که به بالا و پایین حرکت می‌کنن، ممکنه براتون گیج‌کننده باشه.

به همین دلیله که استفاده از ابزاری تحت عنوان «میانگین‌های متحرک» (به معنای میانگین سابقه حرکت‌های قیمتی در یک سهم)، می‌تونه روندها را به‌طور واضح‌تری نمایش بده. در میانگین‌های متحرک، به‌جای بررسی روزانه تغییرات قیمت یک دارایی، به میانگین تغییرات قیمت در مدت طولانی‌تری توجه می‌شه.

دو نوع میانگین متحرک وجود داره:

-میانگین متحرک ساده یا اس‌اِم‌اِی و میانگین متحرک نمایی یا ایی‌اِم‌ای

میانگین متحرک ساده، مجموع قیمت‌های پایانی در یک دوره مشخص را با هم جمع می‌کنه و سپس عدد به دست آمده را بر تعداد قیمت‌هایی که استفاده شدن، تقسیم می‌کنه.

به‌طور مثال، برای تعیین میانگین متحرک قیمت ۳۰ روزه در یک دارایی، باید همه قیمت‌های نهایی آن دارایی در طول ۳۰ روز گذشته را باهم جمع کنید و سپس آن را بر عدد ۳۰ تقسیم کنید.

میانگین متحرک نمایی بر خلاف میانگین متحرک ساده، حساسیت بالاتری نسبت به داده‌ها داره و دقت اندازه‌گیری اون بیشتره. اگر از اندیکاتور میانگین متحرک نمایی در کنار دیگر اندیکاتورهای تکنیکال استفاده کنید، می‌تونید حرکت‌های قیمتی را تایید و اعتبار تحلیل خودتون را افزایش بدین.

محبوب‌ترین میانگین متحرک‌های نمایی برای تحلیل‌ کوتاه‌مدت، ایی‌اِم‌اِی ۱۲ و ۲۶ روزه هستن؛ در حالی‌که از ایی‌اِم‌اِی ۵۰ و ۲۰۰ روزه برای تحلیل بلندمدت استفاده می‌شه.

اما سومین اندیکاتوری که میخوام راجع بهش باهاتون صحبت کنم اندیکاتور میانگین متحرک همگرا واگرا یا MECD یا همون مک‌دی هست.

اندیکاتور مک‌دی به معامله‌گران کمک می‌کنه که جهت حرکت یک قیمت و همین‌طور شتاب روند را مشاهده کنن و سیگنال‌های معامله را در اختیار افراد قرار می‌دهه.

زمانی که مک‌دی بالاتر از عدد صفر باشه، قیمت در یک فاز صعودی قرار داره؛ اما اگر این اندیکاتور پایین‌تر از عدد صفر باشه، قیمت وارد یک دوره خرسی شده.

اندیکاتور مک دی از دو خط تشکیل شده: خط مک‌دی و خط سیگنال که با سرعت آهسته‌تری حرکت می‌کنه. زمانی که خط مک‌دی، خط سیگنال را روبه پایین قطع کنه، نشون‌دهنده کاهش قیمته و زمانی که مک‌دی خط سیگنال را روبه بالا قطع کنه، افزایش قیمت را نشان می‌ده.

برای اینکه بتونید از سیگنال مک‌دی استفاده کنید، توجه داشته باشید که این اندیکاتور در کدوم سمت از عدد صفر قرار داره. برای نمونه، زمانی که مک‌دی بالاتر از صفر باشه، اگر خط مک‌دی، خط سیگنال را روبه بالا قطع کرد، دارایی مورد نظر را بخرید.

در صورتی که مک‌دی پایین‌تر از صفر قرار داره و خط سیگنال را روبه پایین قطع کنه، احتمالا نشانه‌ای از کاهش قیمت خواهد بود.

خب همراهان عزیز، در این اپیزود به سه اندیکاتور مهم پرداختیم و در قسمت دوم این پادکست در مورد سه اندیکاتور دیگه براتون صحبت خواهم کرد. یادتون باشه متن کامل این پادکست به همراه نمودارهای آموزشی در وبلاگ ما موجوده و میتونید در ادامه با مراجعه به آدرس اکسکوینو دات کام اسلش بلاگ مطالعتون را کاملتر کنید.

شما میتونید از حالا به بعد برای شنیدن پادکست های ما به همه اپلیکیشن های پادکست از جمله کست باکس و ناملیک مراجعه کنید . با رادیو اکسکوینو همراه باشید.

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.