پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
چانگ‌پنگ ژائو

بزرگترین سرقت هکرها از یک پروژه دیفای و واکنش چانگ‌پنگ ژائو

هکرها موفق شده‌اند معادل حدودا ۶۱۰ میلیون دلار از منابع موجود در پروژه دیفای چند زنجیره‌ایی پالی نتورک (Poly Network) را به سرقت ببرند. این پروتکل که در بین سه شبکه زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، اتریوم (Ethereum) و پالیگان (Polygon) فعالیت می‌کرد در این سرقت هزاران توکن دیجیتال خود که شامل اتر (ETH) هم بود را از دست داده است. این هک با استفاده از یک نقطه شکننده از سیستم این شبکه انجام شده است. مبالغ به سرقت رفته به سه آدرس متفاوت در سه شبکه زنجیره هوشمند بایننس، اتریوم و پالیگان منتقل شده‌اند.

این سرقت، رکورد هک پروتکل‌های خدمات مالی غیر متمرکز یا همان دیفای (DeFi) را که در اختیار سرقت ۵۳۰ میلیون دلاری از پروتکل کوین‌چک (CoinCheck) بود شکست. 

تیم پالی نتورک با انتشار نامه‌ایی خطاب به هکر این سرقت، از او خواسته‌اند تا با این مجموعه ارتباط برقرار کند و برای یافتن راه حلی به مذاکره با این تیم بنشیند.

این حمله زمانی به سر زبان‌ها افتاد که او‌تری سوآپ (O3 Swap)، بزرگترین پروتکل میان‌زنجیره‌ایی دیفای، در انتقال ۱۵۰ میلیون دلار دچار مشکل شد. پس از انتشار اطلاعیه که او‌تری سوآپ مبنی بر مشکل عدم انجام تراکنش ها، وو بلاک‌چین اولین کسی بود که احتمال یک هک را افشاء کرد.

این اتفاق غیرمنتظره موجی از بحث‌های داغ را با موضوع امنیت پروژه‌های دیفای در مقایسه با نمونه‌های متمرکز برانگیخته است.  

چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، مدیرعامل صرافی بایننس (Binance)، با انتشار رشته توییتی تاکید کرده است که هر دو گروه پروژه‌های متمرکز و غیر متمرکز خدمات مالی صاحب ویژگی‌ها و در عین حال ریسک‌های خاص خود هستند و کاربران باید قبل از استفاده از این پروژه‌ها به مشخصات آن‌ها آگاه باشند.

او سپس امنیت این پروژه‌ها و ارز فیات را مقایسه می‌کند و می‌گوید این دو متفاوت هستند. او تاکید می‌کند قضاوت در انتها با مخاطبین است.

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.