پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
تحلیل آن چین بیت‌کوین

تحلیل آن چین (On_Chain) بیت کوین هفته 47 گلسنود

قیمت بیت‌کوین طی هفته گذشته (22-15 نوامبر) از سقف 66 تا 55 هزار دلار نزول کرد. در داده‌های آن‌چین شاهد تغییراتی در توزیع کوین‌ها بین هولدرها بوده‌ایم که در روند کوتاه مدت بازار تاثیرگذار خواهد بود.

در گزارش این هفته به بررسی شاخص‌های زیر می‌پردازیم:

  1. قیمت تحقق یافته و سود تحقق یافته هولدرهای کوتاه مدت
  2. گرادیان تحقق یافته بازار
  3. درصد موجودی در سود
  4. توزیع قیمت تحقق یافته UTXO
  5. شاخص SOPR هولدرهای کوتاه مدت
  6. هزینه تمام شده بیت‌کوین برای هولدرهای کوتاه مدت
  7. موجودی کل هولدرهای کوتاه مدت
قیمت بیت‌کوین طی هفته گذشته از سقف 66 تا 55 هزار دلار نزول کرد. در داده‌های آن‌چین شاهد تغییراتی در توزیع کوین‌ها بین هولدرها بوده‌ایم که در روند کوتاه مدت بازار تاثیرگذار خواهد بود.
  • با رسیدن قیمت بیت‌کوین به 60 هزار دلار، سود تحقق یافته و سیو سود افزایشی بوده است.
  • نمودار ضرر تحقق یافته برای چندین هفته مسطح بوده که حاصل روند قیمت صعودی است.
  • پیرو دو مورد قبل، ارزش تحقق یافته بیت‌کوین به سقف‌های جدیدی رسیده که به معنی سقف جدید برای هزینه پایه بیت‌کوین است.

در حالت کلی، افزایش سیو سود آن‌چین در روند صعودی و ثبت سقف قیمتی جدید قابل انتظار است. با افزایش سود تحقق یافته، احتمال سقف قیمتی جدید بالا می‌رود.

صعود سود و ارزش تحقق یافته بیانگر موارد زیر است:

  • سیو سود صعودی بیانگر فشار فروش است که نیازمند جذب توسط جریان تقاضا برای صعود یا رنج شدن قیمت است؛ زیرا اگر تقاضای کافی برای جذب کوین‌های فروخته شده نباشد، قیمت نزول خواهد کرد.
  • خریداران این کوین‌ها (هولدرهای کوتاه مدت)، هزینه پایه بالایی برای خرید می‌پردازند که منجر به نوسان قیمت در کوتاه مدت می‌شود.
با افزایش سود تحقق یافته، احتمال سقف قیمتی جدید بالا می‌رود.

یکی از معیارهای دیگر برای تشخیص سقف بازار، شاخص گرادیان (شیب) تحقق یافته بازار 28 روزه است. این شاخص تغییرات مومنتوم بین قیمت بازار و قیمت تحقق یافته را نمایش می‌دهد.

 تفسیر نمودار به صورت زیر است:

  • دلتا گرادیان (نسبت قیمت بازار و قیمت تحقق یافته) مثبت: روند صعودی برای یک بازه زمانی در جریان است.
  • دلتا گرادیان منفی: روند نزولی برای یک بازه زمانی در جریان است.
  • دلتا گرادیان صعودی: مومنتوم افزایشی است زیرا جریان سرمایه می‌تواند از صعود قیمت حمایت کند (ادامه روند).
  • دلتا گرادیان نزولی: مومنتوم نزولی است زیرا جریان سرمایه قادر به حمایت از قیمت نیست (واگرایی نزولی).

پیش از نزول قیمت طی هفته گذشته، مومنتوم گرادیان 28 روزه تحقق یافته بازار در حال محو شدن بود و قیمت رنج می‌زد. این نشانه دقیقا قبل از ریزش ماه می و مقاومت 50 هزار دلار در سپتامبر اتفاق افتاد. هنگامی که قیمت سقف‌های بالاتری ثبت می‌کرد، مومنتوم با ایجاد واگرایی نزولی، کاهشی بود.

هنگامی که قیمت سقف‌های بالاتری ثبت می‌کرد، مومنتوم با ایجاد واگرایی نزولی، کاهشی بود.

هنگام فشار فروش در بازار ، شاخص درصد موجودی در سود بینش درستی از میزان سوددهی و هزینه تمام شده (خرید) بیت‌کوین می‌دهد.

  • حدود 15% موجودی بیت‌کوین در قیمت‌های بالاتر از 57 هزار دلار خریداری شده‌اند و اکنون در ضرر هستند.
  • این فاز توزیع نسبتا سنگین در بین هولدرهای بیت‌کوین است که در مقایسه با چرخه‌های قبلی که موجودی در سود 90-85 % بود، به این موضوع پی می‌بریم. هنگامی که هولدرهای در سود به سود مناسبی می‌رسند، کوین‌های خود را فروخته و سیو سود می‌کنند که اصطلاحا می‌گوییم کوین‌ها را توزیع می‌کنند.
  • در حال حاضر قیمت در ناحیه انتقال بین فاز صعودی / نزولی قرار دارد. 15 درصد موجودی در ضرر، انگیزه مناسبی برای نزول قیمت دارند در صورتی که قیمت نتواند مقاومت‌های بالاتر را در بازه زمانی معین بشکند.
در حال حاضر قیمت در ناحیه انتقال بین فاز صعودی / نزولی قرار دارد.

در این بخش به بررسی شاخص URPD می‌پردازیم که توزیع قیمت کوین‌ها را بر اساس UTXO، یعنی قیمت خرید کوین‌ها را با توجه به آخرین جابجایی می‌دهد. هر میله در نمودار، حجم خرید کوین را در قیمت خاص نشان می‌دهد. کوین‌های زیادی در سطوح حمایتی مختلف در سال 2021 خریداری شده‌اند؛ اما بیشترین حجم خرید 1.9 میلیون در بازه قیمتی 68-60 هزار دلار بوده است که در حال حاضر در ضرر هستند. بنابراین با افزایش قیمت در هفته‌های آتی، احتمال فروش این کوین‌ها بالا رفته و مانع شکست مقاومت می‌شود.

هر میله در نمودار، حجم خرید کوین را در قیمت خاص نشان می‌دهد.

هولدرهای کوتاه مدت (STH) تاثیر زیادی در روند قیمتی دارند زیرا ممکن است در قیمت‌های بالاتر خرید کرده یا احتمالا باور کمی به هولد کردن داشته باشند. در نتیجه رفتار آن‌ها می‌تواند موجب نوسانات قیمتی کوتاه مدت شود. بنابراین بررسی رفتار این هولدرها خالی از لطف نیست.

روند قیمت این هفته نیز مشابه گذشته بوده زیرا این هولدرها در ایجاد کف و سقف قیمتی نقش داشتند:

  • شاخص SOPR هولدرهای کوتاه مدت تا 1.1، سقف هفتگی، صعود کرد که از نظر تاریخی عدد بالایی محسوب می‌شود. این صعود به دلیل سیو سود این هولدرها بوده است.
  • از طرفی SOPR این هولدرها طی هفته گذشته تا زیر 1 واحد نیز آمد که کف هفتگی است. با نزول قیمت برخی از این هولدرها در قیمت سر به سر یا با ضرر، کوین‌های خود را می‌فروشند. بنابراین این شاخص به این محدوده رسیده و معمولا پس از آن (در روندهای صعودی)، با صعود قیمت مواجه خواهیم شد.
  • شاخص SOPR هولدرهای کوتاه مدت، برای مدتی زیر 1 باقی می‌ماند که سیگنالی برای نزول بیشتر است.
  • شاخص SOPR هولدرهای کوتاه مدت در مقایسه با اوایل 2021 که صعودی بوده، مسطح باقی می‌ماند که نشان می‌دهد سیو سود این هولدرها هنوز اشباع نشده است. این یک سیگنال سازنده در میان مدت است.
هولدرهای کوتاه مدت (STH) تاثیر زیادی در روند قیمتی دارند.

در تحلیل‌های قبل، نزول قیمت را بررسی کردیم و گفتیم که هولدرهای کوتاه مدت (STH) از نوسان قیمت استفاده کرده و در سقف قیمتی سیو سود کردند و برخی نیز در کف‌های قیمتی (سر به سر) کوین‌های خود را فروختند.

حال نگاهی به عملکرد دارایی‌های هولدرهای کوتاه مدت، از طریق شاخص STH MVRV و قیمت تحقق یافته (Realized Price) هولدرهای کوتاه مدت می‌اندازیم. مشابه شاخص STH_SOPR ، این شاخص‌ها نیز از نظر تاریخی سیگنال مناسبی برای ارزیابی شرایط و احساسات، با مقایسه قیمت بازار با قیمت پایه تمام شده (قیمت خرید) می‌دهند.

این شاخص‌ها اطلاعات زیر را فراهم می‌کنند:

  • مقادیر 1 برای شاخص STH MVRV: یک خط صعودی / نزولی معمولی را نشان می‌دهد. این مقدار بیان می‌کند که هزینه خرید هولدرهای کوتاه مدت، در محدوده فعلی قرار دارد و معمولا این هولدرها در این محدوده، هدف بالا بردن قیمت در روند صعودی را دارند؛ یعنی این ناحیه در بازار صعودی به عنوان حمایت عمل می‌کند.

برعکس، در بازار نزولی این هولدرها در محدوده 1 اقدام به فروش کوین‌ها در قیمت سربه سر می‌کنند؛ یعنی این ناحیه در بازار نزولی به عنوان مقاومت عمل می‌کند.

  • قیمت تحقق یافته هولدرهای کوتاه مدت در حال حاضر 53 هزار دلار است: این موضوع بیانگر این است که هر حرکت قیمتی نزدیک این محدوده، تنشی بین گاوها و خرس ها برای تثبیت سلطه گاوها خواهد بود در صورتی که قیمت نزول کند. اگر حمایت مهم 53 هزار دلار از دست برود، سیگنال قوی برای احتیاط خواهد بود زیرا با توجه به فروش هولدرهای کوتاه مدت در قیمت سر به سر، احتمال فشار فروش بالاتر می‌رود.
قیمت تحقق یافته هولدرهای کوتاه مدت در حال حاضر 53 هزار دلار است

روند هولد کردن هولدرهای بلندمدت را می‌توانیم در نمودارهای موجودی بررسی کنیم. موجودی کل هولدرهای کوتاه مدت فقط در شرایط زیر افزایش می‌یابد:

  • هنگامی که کوین‌های جدید استخراج می‌شوند زیرا طول عمر آن ها صفر است و جز کوین‌های کوتاه مدت محسوب می‌شوند.
  • هنگامی که کوین‌ها از صرافی‌ها خارج می‌شوند.
  • یا هولدرهای بلندمدت، کوین‌های خود را می‌فروشند و طول عمر آن‌ها را نابود می‌کنند.
  • نمودار زیر نشان می‌دهد که موجودی کل هولدرهای کوتاه مدت در کف چندین ساله است (کمتر از 3 میلیون بیت‌کوین)، یعنی موجودی هولدرهای بلندمدت در سقف چندین ساله است. موجودی پایین هولدرهای کوتاه مدت در پایان روند نزولی و آغاز روند صعودی، به دنبال دوره انباشت طولانی، متداول است. میزان موجودی هولدرهای کوتاه مدت در این سطوح همزمان با صعود قیمت، نسبتا نادر است.
موجودی کل هولدرهای کوتاه مدت در کف چندین ساله است

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.