ان اف تی

توکن‌های غیرمثلی، دنیای جدیدی از دل بلاک‌چین – پادکست

مدتی است که پدیده NFTها، به یکی از داغ‌ترین موضوعات دنیای بلاک‌چین تبدیل شده است. با وجود محبوبیت بسیار زیاد این توکن‌های غیرمثلی، همچنان برخی افراد با ماهیت اصلی NFTها آشنا نیستند. در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، به معرفی NFTها پرداخته‌ایم.

با رادیو اکسکوینو به‌روز باش!

پادکست امروز را بشنوید:

افزایش مداوم و روز افزون طرفداران بیت‌کوین باعث شد تا آلت‌کوین‌ها هم به‌دنبال رواج بیت‌کوین پدیدار بشن. اما در حقیقت، رمزارز فقط یکی از کاربردهای فناوری بلاک‌چینه و رفته رفته، این فناوری در حال پیدا‌کردن جایگاه خودش در بسیاری از شاخه‌ها و صنعت‌های مختلف دیگه‌ست.

 یکی از کاربردهای بسیار حیاتی و جالب حوزه بلاک‌چین، توکن‌های غیرمثلی یا همون NFTها هستن که برای تایید هویت و منحصر به فرد‌بودن یه کالا یا محصول به کار میرن. در این اپیزود، به بررسی توکن‌های غیرمثلی یا NFT و ویژگی و کاربردهای این توکن‌ها رفتیم.  با ما همراه باشید

اکسکوینویی‌ها سلام . عصر چهارشنبه 28 مهر ماهتون بخیر. من ساحل اختری هستم همراه شمام با یک پادکست کریپتویی دیگه از رادیو اکسکوینو.

با اینکه این روزا بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگه مثل اتریوم، بایننس‌کوین، دوج‌کوین و خیلیای دیگه، بیشترین میزان توجه در دنیای رمز ارزها را به خودشون اختصاص دادن؛ همزمان نوع دیگه‌ای از توکن‌های دیجیتال در حال توسعه و پیشرفتند که کاملا از یک دنیای دیگه هستن

NFTها با همون توکن‌های غیرمثلی توکن‌هایی هستند که با استفاده از فناوری بلاکچین ساخته می‌شن و به این دلیل به غیرمثلی معروفن که واحدهای اون با هم قابل مبادله نیستن؛ به این معنا که هر یک از اونها دارای ارزش منحصر به‌فرد خودشون هستن و بر خلاف ۱ واحد بیت‌کوین یا ۱ واحد پولی مثل دلار، ارزش یکسانی ندارند.

این توکن‌ها که در همه‌جا از جمله هنر، کلکسیون، بازی‌های کامپیوتری، دارایی‌های مجازی، دارایی‌های حقیقی، احراز مالکیت و هویت و … کاربرد دارن به توکن‌های غیر قابل تعویضی گفته میشن که به نوعی نقش سند، کوپن یا بلیط رو بازی می‌کنن.

 این توکن‌ها به دلیل متغیر‌بودن ارزششون، غیر قابل تعویض با همنوع خوشون هستن. از این نظر این  توکن‌ها شبیه به دارایی‌های فیزیکی مثل سنگ‌های کمیاب، آثار هنری و کالاهای لوکس عمل میکنن. به همین دلیل هم هست که این نوع توکن میتونه اساس و پایه یه اقتصاد دیجیتالی جدید مبتنی بر فناوری بلاک‌چین بشه.

در واقع چیزی که وجود داره اینه که ارزش این توکنها با گذر زمان تغییری نمیکنن. ارزها، بدون قابلیت انعطاف‌پذیری، ثبات و پایداری ندارن و احتمال سقوط اونها هم وجود داره. تصور کنین قبل از قبول اسکناس، مجبور به بررسی تاریخ تولید اون بشید، یا اسکناس‌های جدید ارزش بیشتری نسبت به هم‌پایه قدیمی خودشون داشته باشن؛ چنین اقتصادی در جهان غیر ممکنه.

 توکن‌های غیر مثلی کاربردهای هیجان انگیزی دارن و از اونها به‌عنوان آینده صنعت بازی‌های کامپیوتری، هنر و سرگرمی و حتی کسب‌و‌کارهای املاک و مستغلات یاد میشه.

برای درک بهتر قدرت توکن‌های NFT از نظر امنیت و هویت مبتنی بر بلاک‌چین، نگاهی به چند عملکرد اونها میندازیم.

اولین عملکرد جالب این توکن ها، در جمع آوری کلسیون های متنوع ست

توکن‌های غیر مثلی رو می‌توان شروع جدیدی در دنیای جمع‌آوری کلکسیون‌ها دونست؛ در نتیجه، مجموعه‌داران در حال حرکت به‌سوی کلکسیون‌های دیجیتالی هستن ، از این توکن‌ها میشه برای ایجاد نوع کاملا جدیدی از کلکسیون‌ها استفاده کرد. حتی میشه نسخه توکنی خودروهای اسپورت مورد علاقه‌تون رو خریداری کنین.

 به‌علاوه، این توکن‌ها در حال انتقال اقلام مجموعه‌داران سنتی مثل کارت‌های بیسبال، سکه‌ها قدیمی و تمبرهای کمیاب به قرن بیست و یکم هست.

استفاده از توکن‌های غیرمثلی در صنعت بازی‌های کامپیوتری خیلی محبوب هست. دلیل اون هم اینه که بعضی از مشکلات ذاتی این صنعت رو بر طرف می‌کنه. به عنوان مثال، امکان فروش اکسسوری و امکانات ویژه‌ای مثل سلاح‌های پیشرفته برای دیگران تو بعضی از بازی‌ها ممنوع هست؛

 با این‌حال، با استفاده از توکن‌های غیرمثلی، میتونید این امکانات و ویژگی‌ها را منتقل کنین و از اونها تو یه بازی دیگه استفاده کنید؛ به همین دلیل هست که توکن‌ غیرمثلی میتونه به رونق اقتصادی بازی‌ها کمک کنه.

توکن‌های غیرمثلی برای مقابله با سرقت هویت، ایده‌آل هستن. با استفاده از این توکن‌ها میشه دارایی‌هایی رو دیجیتالی کرد تا نشون‌دهنده جنبه‌های هویتی افراد مثل تحصیلات دانشگاهی، سوابق پزشکی و حتی ظاهر اونها باشه.

 به‌علاوه، هنرمندانی که آثار هنریشون رو به‌صورت دیجیتالی می‌سازن، می‌تونن اثر خودشون را به توکن‌های غیر مثلی تبدیل کنن تا حقوق کپی رایت (حق تکثیر) رو برای خودشون محفوظ نگه دارن.

استفاده از توکن‌های غیر مثلی برای اثبات هویت میتونه شامل تبدیل بلیت‌های فیزیکی بازی‌هایی مثل مسابقه فوتبال به توکن‌ها باشه تا امکان تولید و استفاده از نمونه‌های تقلبی از بین بره.

توجه داشته باشین که خرید و مالکیت NFT مثل تجارت معمولی رمز ارزها نیست. برای خرید یه دارایی کلکسیونی، به یک ارز دیجیتال مثل اتریوم نیاز دارید. یادتون باشه یکی از بزرگترین تفاوت‌های این توکن با رمز ارزها تو این هست که در کیف پول دیجیتال شما قابل مشاهده هستن اما مانند رمز ارزها، دارای قیمت مشخصی نیستن که در کیف نمایش داده بشه. قیمت اونها در موقع فروش هم به صورت توافقی تعیین میشه.

توکن‌های غیر مثلی ۳ مزیت اصلی دارن که اولین مزیت اونها منحصر به‌فردبودنشون هست. بر خلاف توکن‌های مثلی که در صرافی‌های رمز ارز قابل مبادله هستن، توکن‌های غیرمثلی در بازارهای مخصوصی خرید و فروش میشن؛ با این‌حال، ارزش این توکن‌ها به میزان منحصر به‌فرد بودن اونها بستگی داره.

مزیت دیگه این توکن‌ها معتبر بودن اونهاست. توکن‌های غیر مثلی با فناوری بلاکچین ساخته میشن؛ بنابراین، افراد میدونن که توکن‌های غیرمثلی اونها اصالت داره؛ چراکه تقریبا غیر ممکنه دیگران بتونن نمونه‌های تقلبی این توکن‌ها را بسازن.

به‌دلیل اینکه توکن‌های غیرمثلی از پلتفرم‌های غیرمتمرکز و مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین استفاده می‌کنن، هیچ مالکی نمیتونه داده‌های ثبت‌شده خودش رو تغییر بده و این یکی دیگه از ویژگی‌های این دسته از توکن‌است یعنی حفظ حقوق مالکیت.

سخن آخر اینکه NFTها بسیار جدید هستن و هنوز خیلی زوده که بشه راجع به آینده‌ی این بازار اظهارنظر کرد. بهتره اگر قصد ورود به دنیای NFTها رو دارین اطلاعات خودتون را در این زمینه کامل کنین و در ضمن فقط قسمتی از سرمایه‌ی خودتون رو به این بازار اختصاص بدین.

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.