تپ‌ روت

تپ‌روت چیست؟ – پادکست

به‌روزرسانی تپروت (Taproot) یک سافت‌فورک در شبکه بیت‌کوینه که حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و امنیت بلاک‌چین رو افزایش می‌ده.

امروز در رادیو اکسکوینو، به معرفی جزئیات و عواقب تپ‌روت پرداختیم تا با یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های بیت‌کوین بیشتر آشنا شویم.

پادکست امروز را بشنوید :

اونایی که اخبار بیت‌کوین را دنبال میکنن باید این روزا خیلی کلمه تپ‌روت را شنیده باشن. و شاید بهترین تعریفی هم که ازش دارن اینه که این یه آپگرید یا ارتقای مربوط به شبکه بیت‌کوین هست. ولی امروز میخوایم بیشتر از این تعریف ساده یا همون تپ‌روت بدونیم. با این اپیزود ما همراه باشید.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر شنبه 29 آبان ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با یه اپیزود مفید دیگه از رادیو اکسکوینو

قبل از شنیدن کامل این اپیزود، حواستون باشه که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست و محتوای این پادکست در هیچ‌شرایطی برای من و مجموعه اکسکوینو منفعت مالی در بر نداره.

 تلاش ما در رادیو اکسکوینو اینه که با کیفیت‌ترین مطالب در حوزه رمز ارزها، بلاک‌چین و اقتصاد کریپتو را در اختیار مخاطبانمون قرار بدیم. پس، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مالی، خوب مطالعه کنید و آگاهانه گام بردارید.

راستی، اگه میخواید در این حوزه‌ها بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادکستی مثل کست باکس و ناملیک دنبال کنید.

بزرگترین آپگرید شبکه بیت‌کوین در چهار سال گذشته….  این عنوانی هست که بسیاری از منابع خبری برای توصیف سافت فورک تپ‌روت به کار بردن. پیشنهاد تپ روت اولین بار توسط گرگ مکسول در ژانویه ۲۰۱۸ رونمایی شد و از اکتبر ۲۰۲۰ به کتابخانه بیت‌کوین کور (Bitcoin Core) اضافه شد.

 این طور گفته میشه که این ارتقای شبکه باعث بالارفتن حریم خصوصی و راندمان تراکنش‌ها میشه و از همه مهمتر اجازه بهره‌گیری از پتانسیل عظیم قراردادهای هوشمند رو هم میده. قرارداد‌های هوشمند میتونن واسطه‌هایی که در تراکنش ها هستن رو از بین ببرن.

به علاوه این آپدیت، اجرای تراکنش‌های پیچیده‌تری که نیاز به داشتن چندین امضاء از چندین والت مختلف داره رو هم ممکن میکنه. یعنی بخشی از تپ‌روت مربوط به تغییرات در نظام امضا‌های امنیتی شبکه هست.

تپ‌روت سازوکار امضا در بیت‌کوین را به مدل اشنور تغییر داد و مدل اشنور تجمیع امضا را  در بیت‌کوین امکان پذیر کرد.

امضای اشنور یک طرح امضای رمزنگاری شده است و توسط کلاوس اشنور ریاضیدان و رمزنگار آلمانی خلق شده.

اشنور الگوریتم ابداعیش را تحت قانون حق ثبت اختراع برای سالهای زیادی محافظت می‌کرد و این حق ثبت اختراع در سال ۲۰۰۸ به طور رسمی منقضی شد.

الگوریتم امضایی که ساتوشی ناکاماتو برای بیت‌کوین در نظر گرفته بود، الگوریتم منحنی بیضوی بود. علت این انتخاب ناکاماتو هم این بود که الگوریتم منحنی بیضوی قبلاً به صورت گسترده، امن، کم حجم و با منابع باز استفاده شده بود.

ولی، توسعه طرح امضای دیجیتال  اشنور میتونه نقطه آغاز نسل جدیدی از امضاها برای بیت کوین و سایر شبکه های بلاک چین باشه.

یکی از مزایای اصلی امضاهای اشنور اینه که میشه چندین کلید را در یک تراکنش پیچیده بیت‌کوین گرفت و یک امضای منحصر به فرد تولید کرد. این به این معنیه که میشه امضاهای طرف‌های مختلفی را که درگیر تراکنش هستن، در یک امضای اشنور جمع کرد، که به عنوان جمع امضا شناخته میشه.

  خب قبل از این، آخرین آپگرید بزرگ بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ بود و اسمش هم سگ‌ویت بود. اما رسیدن به یه آپگرید جدید، یعنی اجماع در میان مشارک‌کنندگان و ماینرها که این خودش یه اتفاق بزرگ برای بزرگترین رمز ارز جهان حساب میشه.

برای اینکه این به‌روزرسانی به طور کامل اعمال بشه، می بایستی نودها (node)، قوانین جدید را میپذیرفتن و این خودش ماهها طول کشید.

آلیس کیلین (Alyse Killeen) بنیانگذار و یکی از مدیران استیل‌مارک (Stillmark) معتقده تپ‌روت خیلی مهمه چون کلی فرصت‌ در اختیار کارآفرینا قرار میده تا کاربری بیت‌کوین را افزایش بدن.   

بر خلاف سگ‌ویت که کلی دعوا سرش بود، اتفاقا توافق نظر خیلی خوبی برای تپ‌روت بود. چون همه معتقد بودن که این تغییرات باعث ارتقا و بهبود شبکه میشه و به نفع همه است.

 کاهش مقدار داده ذخیره شده در هر بلوک هم یه اتفاق خوبه که با تپ‌روت در شبکه بیت‌کوین میوفته.

همچنین، تپ‌روت تعداد تراکنش‌های در هر بلوک را افزایش میده که این یعنی نرخ تی‌پی‌اس (TPS) بالاتر.

و از همه مهمتر، هزینه تراکنش‌ها پایین تر میاد.

با این اوصاف، حالا فکر میکنید سافت فورک بعدی بیت‌کوین به دنبال ایجاد چه تغییری در این شبکه خواهد بود؟

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.