کریپتو

خطر قوانین جدید آمریکا برای صنعت کریپتو – پادکست

حتما شنیدید که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه لایحه مربوط به اخذ مالیات از کسب‌وکارهای فعال در حوزه رمزارزها رو امضا کرده.

در این اپیزود اختصاصی از رادیو اکسکوینو، به بررسی اثرات قوانین جدید آمریکا بر بازار کریپتو پرداخته‌ایم.

پادکست امروز را گوش کنید:

لایحه زیرساخت که دولت بایدن خیلی پیگیر تصویبش در کنگره بود، در نهایت به تصویب کنگره رسید و با امضای بایدن برای اجرا به وزارت خزانه‌داری ابلاغ شد. اما تبعات این قانون برای صنعت کریپتو چی هست؟ با این اپیزود ما همراه باشید….

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر چهارشنبه 26 آبان ماهتون بخیر من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 107 از فصل دوم رادیو اکسکوینو

قبل از شنیدن کامل این اپیزود، حواستون باشه که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست و محتوای این پادکست در هیچ‌شرایطی برای من و مجموعه اکسکوینو منفعت مالی در بر نداره.

 تلاش ما در رادیو اکسکوینو اینه که با کیفیت‌ترین مطالب در حوزه رمز ارزها، بلاک‌چین و اقتصاد کریپتو را در اختیار مخاطبانمون قرا بدیم. پس، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مالی، خوب مطالعه کنید و آگاهانه گام بردارید.

راستی، اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل‌های مورد استفاده تریدرها بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادکستی مثل کست باکس و ناملیک دنبال کنید.

ما در چند روز آینده، یه اپیزود درباره عوامل موثر بر قیمت بیت‌کوین خواهیم داشت که بهتون توصیه میکنم حتم پیگیرش باشید و به محض انتشار با دقت بهش گوش بدید.

در اون اپیزود ، ما حداقل از شش فاکتور اثرگذار بر قیمت بیت‌کوین حرف میزنیم، و یکی از اون ۶ فاکتور رگلاتوری و اعمال قوانین بر حوزه کریپتو هست.

قوانین دولت‌ها میتونه خیلی بر قیمت و سرنوشت صنعت کریپتو موثر باشه. مثلا اعلام قوانین محدودکننده دولت چین، موجب افت شدید قیمت بیت‌کوین شد، در حالی که در آمریکا، اعطای مجوز به اولین صندوق قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار موجب افزایش قیمت بیت‌کوین شد.

حالا در این اپیزود، میخوایم یه بررسی داشته باشیم و ببینیم لایحه زیرساخت که روز دوشنبه به امضای بایدن رسید چه تاثیری بر صنعت کریپتو خواهد داشت.

لایحه اول که میخوایم راجع بهش حرف برنیم معروفه به لایحه زیر ساخت یا لایحه یک‌و ‌دو دهم تریلیون دلاری. این لایحه که الان دیگه تبدیل به قانون شده خیلی مفصل و طولانی هست و تقریبا در مورد همه مسائل زیرساختی آمریکا مثل حمل و نقل، پل‌ها، بنادر وجاده‌ها، شبکه انتقال برق، پهنای باند اینترنت و سیستم‌های جمع‌اوری آب و فاضلاب برنامه داره.

اما اون بخشش که مورد توجه ماست اینه که، این قانون بندهایی داره که گستره اخذ مالیات در بخش کریپتو رو وسیعتر میکنه. همین‌جاست که دعوا تازه شروع میشه….

این قانون برای بخشی از راه‌های افزایش درآمد دولت فدرال، تعریف جدیدی از کارگزاری در شبکه کاربران کریپتو‌کارنسی داره. این تعاریف جدید با هدف شفافیت در ارائه آمار به IRS یا همون خدمات درآمد داخلی که بخشی از وزارت خزانه‌داری هست در قانون گنجانده شدن.

 تا قبل از این قانون، خرید و فروش کریپتو مثل خریدوفروش سهام و یا خونه مشمول مالیات میشد. یعنی تفاوت قیمت خرید شما با فروشتون میشد مبنای محاسبه سود و یا زیان احتمالی و بسته به اینکه این خرید و فروش در کمتر از ۳۶۵ روز بوده و یا بیشتر از اون،‌ سود شما مشمول مالیات کوتاه‌مدت و یا بلند مدت میشد.

اما ایراد این تعریف اینه که با گسترده شدن تعریف کارگزار کریپتو، حتی نودهای شبکه هم میان داخل این تعریف و موظف به ارائه اطلاعات میشن، و این ممکن نیست. چون نود‌ها به جزئیات تراکنش‌های کاربرانشون دسترسی ندارن.

همین موضوع در زمان تصویب در کنگره سروصدای زیادی به پا کرد. بسیاری از چهر‌ه‌های اثرگذار کریپتو شروع به لابی با سناتور‌ها کردن و یه اصلاحیه برای تغییر در این تعریف هم ارائه شد، اما چون ورود اصلاحیه نیاز به اجماع همه سناتور‌ها داشت حتی یک سناتور هم میتونست مانع از تصویبش بشه.

همین شد که گروکشی سناتور ریچارد شلبی مانع از ورود اصلاحیه به قانون شده بود. شلبی گفته بود شرطش برای اینکه موافق باشه اینه که بقیه سناتور‌ها با درخواست شلبی برای تغییر در بودجه نظامی موافقت کنن.

هر چند این دعوا در سنا موجب شد تا رمزارزها بیشتر به چشم بیان و کانون توجه رسانه‌ها و مردم عادی بشن، اما در نهایت چیزی از متن لایحه تغییر نکرد و این تعریف مبهم از کارگذاری کریپتو سرجاش باقی موند.

حالا این که تعریف کارگذاری در عمل چی بشه، میوفته دست وزارت خزانه‌داری آمریکا که میاد و این قانون جدید رو تبدیل به مقررات میکنه.

درست زمانی که این دعوا در سنا در جریان بود، وزارت خزانه‌داری با تغییر در تعریف کارگذاری‌ها موافقت کرده بود و اذعان کرده بود که به دنبال اخذ اطلاعات از اپراتور‌های نود‌ها نیست.

اما موضوع اینه که منتقدین میگن ایراد کار همینه که دست وزارت خزانه‌داری در داشتن تعریف دلخواه بازه. همین‌طور که الان میگه موافق گنجاندن نود اپراتورها در این تعریف نیست، همینطور هم بعدا میتونه نظرش را تغییر بده و بگه نود‌ها هم شامل این تعریف میشن. یعنی همه چیز دست دولت‌ها و وزارت خزانه‌داری هست و هر موقع بخوان میتون تعریفشون را عوض کنن.

وزارت خزانه‌داری میگه تخمین‌هاش نشون میده بخش کریپتو نمیتونه درآمد چندانی به مالیات‌های جمع‌اوری شده توسط دولت آمریکا اضافه کنه و اصلا کریپتو در اولویتش نیست.

 جاستین بنن ، هم‌بنیانگذار یه پروتکل تجارت غیرمتمرکز هشدار داده و گفته « در یه اقتصاد جهانی، قوانینی که به جای درک درست، مبتنی بر جهل و ترس باشن ،‌ میتونن منجر به فراری دادن موج‌های بعدی فناوری وب باشن، که از آمریکا به جاهایی برن که قوانین هوشمندانه‌تر و آگاهانه‌تری در این ارتباط اعمال میکنن.»

 برخی منابع خبری میگن تصویب این قانون خیلی میتونه به ضرر سرمایه‌گذار‌های کوچیک باشه. توضیحشون هم اینه که فرض کنید یه پلتفرم دیفای یا یه کاربر که کیفش رو بدون واسطه خودش نگه میداره، مبلغی رو از والت خودش به یه صرافی انتقال بده،

صرافی موظف هست این رو به عنوان فروش دارایی به IRS گزارش بده.

در حالی که صرافی نمیتونه بدونه این کاربر چه مبلغی رو در هنگام خرید این دارایی پرداخت کرده بوده تا بشه فهمید سود کرده و یا ضرر. اینجاست که این کاربر بعلت معرفی صرافی مشمول فرم مالیاتی ده‌-نودونه-بی (1099-B) میشه. به همین علت این کاربر مجبور میشه یا یه حسابدار مالیاتی استخدام کنه و یا شخصا بره و با اداره مالیات سازش کنه.

اما بخش دیگه ای از این قانون هست که اون هم بحث برانگیزه: خیلیا میگن این بخش در تضاد با حفظ حریم خصوصی یا همون پرایوسی شهروندانه.

طبق این بخش: هر کسب‌وکار و یا فردی که مبلغی بیش از ۱۰ هزار دلار دریافت کنه باید به IRS گزارش بده و مشخصات ارسال کننده و شماره تامین اجتماعیش را در فرم بیاره.

  بعضی کارشناسا میگن این بخش از قانون میتونه در تضاد با فراگیری پذیرش بیت‌کوین باشه، چون عدم ارائه گزارش جرم محسوب میشه.

گزارش ندادن مساوی هست با تخلف و درافتادن با قانون و این یه ریسک بزرگ برای کسب‌وکارها محسوب میشه. به همین علت پیش‌بینی میشه احتمالا کسب‌وکارها تا سال ۲۰۲۴ که این قانون عملیاتی میشه، ابزارهایی را برای ارائه اتوماتیک این گزارش‌ها به IRS تدارک ببینن. چون این موضوع در تضاد با ادعای پرایوسی در کریپتو هست، در نتیجه با راه‌افتادن این گزارش‌ها پیش‌بینی میشه استقبال آمریکایی‌ها از کریپتو هم تحت تاثیر قرار بگیره.

زمانی که این لایحه در میانه تابستان در کنگره مطرح بود، خیلی از هوادارای کریپتو تلاش کردن با فعال کردن لابی‌های خودشون تغییراتی در متن این قانون ایجاد کنن. از جمله کسایی که خیلی برای تغییر این قانون تلاش کردن جک دورسی و برایان آرمسترانگ بودن. حرفشون هم این بود که زبان مبهم این قانون، میتونه به ضرر صنعت کریپتو باشه.

ولی از اون طرف کارشناسای دیگه ای هستن که معتقدن: هر چه رگلاتوری در حوزه کریپتو مشخصتر و شفافتر بشه، اعتماد عمومی و سرمایه‌گذاران بزرگ، مثل موسسات، به کریپتو بیشتر خواهد شد و در مجموع این قوانین میتونن برای صنعت رمزارز مفید باشن.

ولی هوادارای کریپتو میگن این دعوا هنوز تموم نشده و به تغییر قانون زیرساخت امیدوارن.

همزمان با امضای این قانون توسط بایدن،‌ دو سناتور متن پیش‌نویس لایحه‌ایی رو مطرح کردن که دوباره برای اصلاح این قانون تلاش خواهد کرد و در صورت تصویب میتونه نسبت به قانون زیرساخت، عطف به ماسبق بشه. حالا این موضوع یعنی چی؟

یعنی اگه این لایجه جدید حتی یک سال دیگه هم تصویب بشه، کسانی که پیش از لایحه جدید، به واسطه قانون زیرساخت، موظف به ارائه گزارش به آی‌آر‌اس بودن، دیگه تعهدی بابت این دوره پیش از تصویب لایحه جدید به آی‌آر‌اس ندارن.

ران وایدن ، سناتور دمکرات از ایالت اورگان، که رئیس کمیته مالی سنا هست به همراه سناتور جمهوری‌خواه سینثیا لومیس از ایالت ویومینگ، در روز دوشنبه ۱۵ نوامبر این لایحه جدید رو مطرح کردن.

این لایحه جدید قصد داره تا معنی کلمه بروکر یا کارگذار رو در قانون زیرساخت محدودتر و مشخص‌تر کنه. یعنی کارگذاری‌های دارایی‌های دیجیتال شامل صرافی‌ها و جاهای محدودی بشن و نه اینکه حتی نود‌ها و فعالان بلاک‌چین هم در این دسته بندی بیان.

این دو سناتور معتقدن که با این اصلاحیه از رشد نوآوری در آمریکا حمایت میکنن و از طرف دیگه این لایحه میتونه تضمین کنه کسایی که موظف به پرداخت مالیات هستن هم به وظیفه خودشون عمل کنن.

با این حال، نکته دیگه این هست که این پیش‌نویس هنوز شماره دبیرخانه کنگره رو دریافت نکرده و پس از ثبت باید اول قرائت بشه و بعد به کمیته مربوطه ارجاع بشه تا در نهایت برگرده به صحن بره و به رای گذاشته باشه.

و با این اوصاف هنوز مشخص نیست که این لایحه کی به سرانجام برسه.

اما مطمئنا اکسکوینو این اخبار را از نزدیک رصد میکنه و به محض اینکه اتفاق مهمی در این حوزه بیوفته شما را در جریان خواهد گذاشت.

همراهان همیشگی رادیو اکسکوینو خیلی ممنونم که تا انتهای این اپیزود همراه ما بودید خوشحال میشیم که نظراتتون رو درباره این پادکست با ما به اشتراک بذارید .

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.