چانگ پنگ ژائو

قسمت اول سلاطین کریپتو : چانگ پنگ ژائو یا همون CZ – پادکست

هفته‌نامه معروف و مطرح اکونومیست در شماره مخصوص کریسمس خودش، ۴ چهره‌ معروف دنیای رمزارز رو به عنوان سلاطین کریپتو معرفی کرده. این ۴ نفر کسانی نیستند جز آرتور هیز (Arthur Hayes)، چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) و سم‌بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried).

📻 اما این ۴ نفر چه اقداماتی داشته‌اند که به عنوان تاثیرگذارترین افراد دنیای رمزارز شناخته می‌شوند؟ امروز در رادیو اکسکوینو، زندگی و اقدامات مهم این ۴ نفر رو بررسی کردیم.

پادکست امروز را بشنوید :

هفته‌نامه معروف و مطرح اکونومیست در شماره مخصوص کریسمس به چهار چهره‌ کریپتو‌یی نام‌اشنا پرداخته و همین مقاله دستمایه پادکست این مجله هم شده. این چهار نفر در این مقاله، لقب سلاطین دنیای رمزارز رو به خودشون اختصاص دادن.

ولی اینا کی‌ان و چی کار کردن؟ برای دونستنش با ای اپیزود ما همراه باشید

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر شنبه 4 دی ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 143 از رادیو اکسکوینو

ارزش بازار کریپتو در حدود ۲ تریلیون دلار و کلیدهای این بازار الان در دست کساییه که بزرگترین صرافی‌های بین‌المللی رمز ارز رو اداره میکنن. این افراد مایه تعجب و کنجکاوی خیلیا هستن. به دلایل زیاد. مثلا اینکه چطور اینا تونستن خیلی زود پتانسیل کریپتو رو تشخیص بدن؟ این همه اراده برای توسعه چیزی که هنوز در خیلی از نقاط جهان رگولاتوری نشده از کجا میاد؟

آرتور هیز (Arthur Hayes)، چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) معروف به سی‌زی (CZ)، برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) و سم‌بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried) معروف به SBF چهار چهره‌ایی هستن که دستمایه بررسی مجله اکونومیست قرار گرفتن.

این مقاله میگه چانگ پنگ ژائوی کانادایی- چینی با ۴۴ سال سن مسن‌ترین سلطان کریپتو در میون این چهار نفره. آرتور هیز یه سیاه‌پوست آمریکاییه که تا همین چند سال پیش با تنوع عجیب محصولات کریپتویی در صرافیش پیشتاز این جمع 4 نفره بود. اما سی‌زی سه سال پیش موفق شد ازون جلو بزنه و با بایننس بیاد به صدر جدول.

در میون این چهره‌ها شاید اسم چانگ پنگ ژائو از همه جنجالی تر باشه. اون متولد سال ۱۹۷۷ هست و پدرش که یه استاد دانشگاه بود در یه دوره‌ایی از دانشگاه اخراج شد و به یه روستای دورافتاده در چین تبعید شد. پدر سی‌زی استاد ژئوفیزیک بود.

اون در دوره نوجوانیش مجبور شد کارای زیادی بکنه تا از خانواده‌ش حمایت کنه و حتی در فست‌فودهای زنجیره‌ای مک‌دونالد هم کار کرده.  اونا بعدا وقتی سی‌زی ۱۲ سالش بود خانوادگی به کانادا مهاجرت کردن. در کانادا سی‌زی همیشه جز‌‌‌ء ده دانش آموز برتر ریاضیات بود.

 بعدا در دانشگاه مک گیل مونترال علوم کامپیوتر خوندو و بعد برای یه کار برنامه‌نویسی نرم‌افزار ترید در بورس اول به نیویورک و بعد به ژاپن رفت. چند سال بعد در ۲۰۰۵ سی‌زی به شانگهای رفت و اونجا یه شرکت راه انداخت که سیستم‌های ترید در بورس را طراحی میکرد و میفروخت.

 در سال ۲۰۱۳ سی‌زی وارد دنیای کریپتو شد و در تعدادی از پروژه‌های مرتبط با کریپتو مثل بلاک‌چین دات اینفو فعالیت کرد.

معروفترین پروژه‌ایی که قبل از تاسیس بایننس براش کار میکرد صرافی اوکی‌کوین نام داشت. اون در جولای ۲۰۱۷ صرافی بایننس رو تاسیس کرد که الان بزرگترین صرافی جهان از لحاظ حجم معاملات هست.

اون در مصاحبه‌های مختلف گفته تمام دارایی‌های چند میلیارد دلاریش به شکل کریپتو هست و اصلا به دنبال خرج کردن ثروتش نیست. اون با این همه پول به هیچ عنوان یه زندگی لاکچری نداره.

خودش میگه حتی یه ماشین یا موتور هم نداره و با یه اسکوتر که به قول خودش بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار میرزه رفت‌و‌آمد میکنه. تازه اون هم یه اسکوتر دست دوم که دوستش بهش داده. بنا به گفته‌های خودش در یه آپارتمان اجاره‌ایی در سنگاپور هست و میز کار و تختش هر دو در یه اتاق کوچیک قراردارن.

درصد کمی از ثروت این آدم به طور نقد دستش هست تا امورات روزمره رو با اون بگذرنه و بقیه ثروتش همه به شکل کریپتو هست. در عین حال خودش میگه از گجت‌ها خیلی خوشش میاد و پهپادهای ارزون میخره و ۶ تا موبایل همیشه رو میزش هستن.

در شرایط فعلی سم‌بنکمن فراید با صرافی اف‌تی‌ایکس در تعقیب سی‌زی هست ولی خب سه سال پیش خود بایننس تازه موفق شد از صرافی آرتور هیز یعنی بیت‌مکس (BitMEX) جلو بزنه.

راجع به پیش‌تازی صرافی بیت‌مکس در اپیزود‌های بعدیمون براتون خواهم گفت. سم‌بنکمن فراید هم موضوع یه قسمت دیگه از سری سلاطین کریپتومون خواهد بود.

اما برگردیم سراغ چانگ پنگ ژائو و صرافی بایننس. امسال بایننس در بسیاری از کشورها دچار مشکل شد. ژاپن، آلمان، هنگ‌کنگ، انگلیس و ایتالیا همگی امسال در مورد فعالیت شهروندانشون در این صرافی به بایننس هشدار دادن که این موضوع هنوز دارای مجوز نیست.

 خود سی‌زی معتقده، بزرگ بودن این صرافی باعث میشه تا در اول صف انتقادات باشه. یکی از موضوعاتی که مشکل‌ساز بود مقدار اهرمی بود که کاربرا در معاملات آتی میتونستن تعیین کنن و  این رقم در کشورهای مختلف برای مقادیر مختلفی مجاز هست.

 همین موضوع باعث شد تا بایننس و اف‌تی‌ایکس در اوایل سال، درصد اهرم مجاز رو از بالای صدبرابر به بیست برابر کاهش بدن. خود سی‌زی میگه این اتفاقات انقدر هم بد نیست و خودش یه نوع تبلیغ برای بایننس محسوب میشه. اون میگه هر چند این مسائل هزینه‌های زیادی رو برای استخدام وکلا به بایننس تحمیل میکنه ولی همزمان رقبای کوچیکتر رو هم حذف میکنه.

اما سی‌زی بارها گفته علت ورودش به دنیای کریپتو اینه که شیفته مفهوم آزادی مالی در تعاریف اولیه کریپتو شده. نقطه مشترک خیلی از هوادارای کریپتو اینه که تمام امور مالی در انحصار یه عده معدوده. بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ نقش آنتاگونیست‌های این سناریو رو دارن.

 بحث آزادی مالی و بحث‌های لیبرتارین از مفاهیم پر تکرار در میون هوادارای کریپتو هستن.

محدود بودن و ضدتورمی بودن بیت‌کوین از مفاهیمی هست که خیلی از هوادارای کریپتو شیفته اون هستن.

سی‌زی خیلی زود به این نتیجه رسید که کریپتو همون کاری رو با دنیای فایننس و یا خدمات مالی خواهد کرد که اینترنت با اطلاعات و اینفورمیشن کرد.

بنیانگذارای کریپتو معتقدن رمز‌ارزها بالاخره جایگزین ارزهای فیات میشن چون ارزهای فیات دچار سو‌‌ء مدیریت هستن. سی‌زی پیش‌بینی کرده ۸۰ درصد مردم بین ۵ تا ۱۰ سال آینده پرداخت از طریق کریپتو را خواهند پذیرفت.

 اون میگه دو سال پیش اصلا این بی‌ادبی بود اگه شما میخواستید قیمت یه بطری نوشیدنی را با کریپتو پرداخت کنید ولی الان این طور نیست.

سی زی میگه هدفش نه به اون اندازه حقیره که فقط دنبال پول جمع کردن باشه و نه اونقدر متعالی که به دنبال نجات دنیا باشه. بلکه هدفش اینه که به مردم گزینه‌های بهتر و بیشتری بده.

سی‌زی از همون آپارتمان اجاره‌ایی محل سکونتش کار میکنه و اونجا تنهاست. تمام جلساتش با معاونینش هم به صورت آنلاین هست و در شش روز هفته برگزار میشه.

سی‌زی معتقده مدیر ضعیفی هست و خیلی محتمله که همه چیز رو تفویض اختیار کنه. در حالی که بایننس مهمترین صرافی معاملات آتی و مشتقات کریپتو هست ولی اون اصلا در جریان این بخش کار نیست.

بایننس در سال ۲۰۱۸ تراست والت رو خرید ولی سی‌زی بعضی موقع تا شش ماه میشه که با مدیر تراست والت صحبت نکرده.

سی زی میگه قصد نداره با ثروتش برای خودش چیز‌های بزرگی بگیره. اون میگه در نهایت فکر نمکینه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از ثروتش رو برای خودش برداره و بقیه رو میخواد صرف امور خیریه مثل پژوهش های پزشکی کنه.

 به عنوان یه ویگن، اون همش به فکر کمک به کشف درمانی برای بیماری‌های استوایی، افزایش آمادگی برای پاندمی‌ها و بهبود وضعیت حیوانات هست. 

اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل‌های مورد استفاده تریدرها بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و انکر دنبال کنید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.