پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
پروژه های رمزارز

نقاط ضعف رمزارزهای بزرگ و خطر سقوط آنها – پادکست

همه جا درباره نقاط قوت و مزایای پروژه‌های بزرگ شنیدیم؛ اما کمتر پیش میاد کسی از پروژه‌های بزرگی مثل اتریوم و کاردانو انتقاد کنه.

امروز در جدیدترین اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، غول‌های دنیای بلاک‌چین و رمزارز رو زیر ذره‌بین گذاشتیم تا با نقاط ضعف رمزارزهای بزرگ بیشتر آشنا شویم.

پادکست امروز را بشنوید:

خیلی به شکل تعصبی از پروژه‌هایی که درشون سرمایه‌گذاری کردن حرف میزنن و بقیه پروژه‌ها را میکوبن. ولی اینجور موقع‌ها باید ببینیم آیا طرف حواسش به ایرادات و مشکلات اون پروژه‌ایی که داره ازش حمایت میکنه هست. اصلا نکنه خود شما با شنیدن عیبای پروژه‌ی بزرگی مثل سولانا شوکه بشید.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر شنبه 6 آذر ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 116 م از رادیو اکسکوینو

قبل از شنیدن کامل این اپیزود، حواستون باشه که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست و محتوای این پادکست در هیچ‌شرایطی برای من و مجموعه اکسکوینو منفعت مالی در بر نداره.

 تلاش ما در رادیو اکسکوینو اینه که با کیفیت‌ترین مطالب در حوزه رمز ارزها، بلاک‌چین و اقتصاد کریپتو را در اختیار مخاطبانمون قرا بدیم. پس، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مالی، خوب مطالعه کنید و آگاهانه گام بردارید.

راستی، اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل‌های مورد استفاده تریدرها بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و انکر دنبال کنید.

بعضی از نکاتی که به عنوان نقطه ضعف یا ایراد یه پروژه مطرح میشن میتونن صرفا نظر یه منتقد باشن و لزوما به معنی این نیستن که واقعا این حرفا کاملا درسته و این پروژه‌ها حتمن شکست میخورن.

بیاید با اتریوم شروع کنیم: مثلا منتقدین اتریوم میگن این بلاک‌چین هنوز به ثبات نرسیده و مدام دستخوش تغییرات هست. به عنوان نمونه میگن این پروژه الان درگیر این هست که روش اجماع خودش را از مکانیسم اثبات کار به مکانیسم اثبات سهام تغییر بده.

منتقدین میگن: اتریوم در مقیاس‌پذیری میلنگه. نرخ تراکنش در ثانیه یا همون تی‌پی‌اس این بلاک‌چین الان بین ۱۵ تا ۲۰ هست. در حالی‌که میزان تقاضای تراکنش در این شبکه بسیار بالاتر هست. نرخ تی‌پی‌اس کارت اعتباری ویزا ۴۵ هزار در ثانیه است.  

فقط در یه مقایسه ساده میتونیم ببینیم که اتریوم از پروژه‌هایی مثل دش، لایت‌کوین، و بیت‌کوین کش هم نرخ تی‌پی‌اس کمتری داره.

کسایی هم هستن که میگن زبان برنامه‌نویسی اتریوم خیلی پیچیده است.

نرخ کارمزد انتقال در شبکه اتریوم هم یه نقد جدی هست که خیلیا ازش شکایت دارن.

یه نقد دیگه به اتریوم اینه که توکن بومی این شبکه واقعا مثل بنزین مصرفی میمونه. یعنی اونا میگن بر خلاف بیت‌کوین که ادعای حفظ ارزش را داره و تعبیر به طلای کریپتویی میشه، اتر مثل سوختی میمونه که صرف اجرای قراردادهای هوشمند میشه. انتقاد‌ها علیه اتریوم به توکن‌های ایی‌آر‌سی بیست هم تعمیم پیدا میکنه.

مثلا اینکه یه وابستگی غیر معقول بین پروژه‌های مبتنی بر ایی‌آر‌سی۲۰ و اتریوم هست. اونا میگن وقتی خود اتریوم که بستر توکن‌های ایی‌آر‌سی۲۰ هست مدام در حال تغییره، خب سرنوشت توکن‌های ایی‌آر‌سی۲۰ هم در خطر هست.

اونا این بحثو به اینجا میرسونن که بلاک‌چین اتریوم امکان هاردفورک‌های بیشتری داره و اون‌وقت ممکنه مشکلات پیش‌بینی نشده‌ایی برای توکن‌هایی پیش بیاد که روی این بلاک‌چین بنا شدن.

و بدتر از اون اینه که این توکن‌های ایی‌آر‌سی۲۰   هیچ تصمیم مهمی نمیتونن برای آینده خودشون بگیرن. چون همه‌ چیز وابسته به قواعدی هست که اتریوم بر اون‌ها تحمیل میکنه.

اگه بخوایم به نقاط ضعف بایننس اسمارت چین یا همون زنجیره هوشمند بایننس اشاره کنیم، اولیش اینه که بی‌اس‌سی یه بستر کاملا متمرکز هست و خیلی از تعریف بلاک‌چین به عنوان یه شبکه غیر متمرکز فاصله داره. منتقدا میگن بی‌اس‌سی تنها ۲۱ تایید‌کننده یا ولیدیتور تراکنش‌ها داره که همگی یا متعلق به چانگ‌پنگ ژائو هستن یا دوستانش. منتقدا هشدار میدن که این به این معنیه که چانگ‌پنگ ژائو که معروفه به سی‌زی مالک اصلی دارایی‌های شما هست و نه خودتون. واین یعنی پولاتون در جای امنی نیست.

اما انتقادا از کاردانو چندان مبنای علمی نداره. اونا میگن آیا تا به حال دیدین بلاک‌چین کاردانو در عمل بستر یه فعالیت بزرگ بشه؟ اونا میگن کاردانو طی چندین سالی که فعال بوده کلی هوادار جمع کرده و یه مارکت کپ بزرگ پیدا کرده، اما همونجایی مونده که ۵ سال پیش بوده. منتقدا به تمسخر کاردانو را یه بخارافزار صدا میکنن.

انتقادهایی هم هستش از یه سری مسائل امنیتی در اولانچ که بعضیا میگن به همین دلیل نمیشه رو این پروژه حساب باز کرد. ببینید،  بلاک‌چین اولانچ یه نرخ تی‌پی‌اس ۳۰۰ برابری نسبت به اتریوم داره و میتونه ۴۵۰۰ تراکنش را در یه ثانیه پردازش کنه ولی همین شبکه در فوریه سال جاری میلادی شاهد بروز خطای دابل اسپندینگ در این شبکه بود که به طور دستی توسط اپراتورهای این شبکه اصلاح شد و خطر بروز مجدد همچین خطای وحشتناکی میتونه برای سرمایه‌گذارا مثل یه کابوس باشه.

 خب بریم سراغ سولانا. منتقدین سولانا میگن این پروژه خیلی توقعات بالایی از ولیدیتورهای خودش داره و این میتونه مشکل ساز باشه. ولیدیتورهای سولانا باید قدرت پردازش ۲۴ هسته‌ایی، رم ۱۲۸ گیگا بایتی، گرافیک ۲ ترابایتی و قدرت شبکه یک گیگابایتی میخواد. و این خیلی بالاتر از اون چیزی هست که کامپیوترهای بیشتر مردم در اون حد هستن.

ولی این تنها ایراد سولانا نیست. نودها سولانا تمامی وضعیت شبکه را ذخیره میکنن که این میتونه موجب ایجاد حالت بحران اسنوبالینگ یا توپ برفی بشه.

پالی‌گان هم ایرادات خودش را داره. پالی‌گان مبتنی بر راه‌کار لایه دوم هستش و منتقدا میگن راهکارهای مبتنی بر لایه دوم هیچوقت به اندازه یه راه‌کار لایه اول امن نیستن.

خرد شدن مقدار نقدینگی ورودی بین پروژه های پالی‌گان و اتریوم هم یه ایراد دیگه هست که منتقدین میگن به همین علت نباید در این پروژه سرمایه‌گذاری کرد. اما شاید تلخترین قسمت اینجا باشه که انتقال توکن بومی پالیگان یعنی ماتیک به اتریوم ۷ روز طول میکشه و این خیلی رقم بزرگی هست در عصری که ما در مورد انتقال‌های لحظه‌ایی صحبت میکنیم.

اما اینکه راه‌کار لایه اول و لایه دوم چه هستن باید در یه اپیزود دیگه مفصل بهش بپردازیم.

اما خب همه این ایرادا نشون میده، هر پروژه‌ایی نواقص و محدودیت‌های خودشو داره و اگه اینطور نبود اصلا دلیلی نداشت که پروژه‌های جدید با ادعای بهتر بودن راه بیوفتن.

ولی در عین اینکه همه این پروژه‌ها برای تکمیل نواقص اومدن و امروز هزاران پروژه کریپتویی داریم، بیت‌کوین که اولین رمز ارز و بلاک‌چین جهان هست با داشتن شبکه‌ایی که نرخ tps شش هستش، همچنان گرونترین کوین دنیای کریپتو هه و هیچ رمزارزی نتونسته به مارکت کپ و دامیننس اون برسه.

همراهان همیشگی رادیو اکسکوینو خیلی ممنونم که تا پایان این این اپیزود همراه ما بودید. لطفا نظراتتون رو زیر همین پست برای ما کامنت بذارید . با رادیو اکسکوینو همراه باشید

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

2 نظرات

  1. حسین ملکی

    با تشکر فراوان از اطلاعات خوبی که در اختیار میذارید .ممتون

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.