پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
هاوینگ بیت‌کوین

ویدیو/ هاوینگ بیت‌کوین چیست؟

استخراج بیت‌کوین قراره تا سال ۲۱۴۰ ادامه داشته باشه اما الان نزدیک ۹۰ درصد از کل کوین‌های اون استخراج شدن خب با این سرعت چجوری عمل استخراج تا حدود ۱۲۰ سال دیگه ادامه پیدا میکنه؟

هاوینگ این مشکل رو برای ما حل میکنه ! برای آشنایی بیشتر با هاوینگ با این قسمت از رادیواکسکوینو همراه باشید…

نصف شدن پاداش استخراج پادشاه رمزارزها

هممون میدونیم که استخراج بیت‌کوین قراره تا سال ۲۱۴۰ ادامه داشته باشه و الان نزدیک ۹۰ درصد از کل کوین‌های اون استخراج شدن. خب با این سرعت چجوری عمل استخراج تا حدود ۱۲۰ سال دیگه ادامه پیدا میکنه؟ اینجاس که به هاوینگ بیت‌کوین میرسیم!

اکسکوینویی‌ها سلام ، عصر بهاریتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با یکی ازکلیدهای طلایی نبض نوسانات بیت کوین اشناتون کنم . همون فکر بکری که ساتوشی در نظر گرفت باعث شد بیت کوین تو ذهن همه کمیاب باقی بمونه ! برای اشنایی با این هاوینگ با ادامه این ویدیو همراه باشید.


خب همونطور که میدونیم تولید هر بلاک از بیت‌کوین ده دقیقه طول میکشه …. این زمان ثابت و بدون تغییره. در کنار این تولید ، ماینرها با ایجاد هر بلاک جدید از شبکه ، مقداری بیت‌کوین پاداش می‌گیرن تا برای ادامه کار و طبیعتا تامین امنیت شبکه، انگیزه داشته باشن. خب اگه قرار باشه همه این ۲۱ میلیون بیت‌کوین به همین سرعت بین ماینرها پخش بشه ، خیلی سریع تمام ۲ میلیون بیت‌کوین باقیمونده تموم میشه.

اینجاست ساتوشی ناکاموتو با ذهن درخشانش یه نوآوری بسیار جذاب توی کد بیت‌کوین داشته که همون هاوینگه!

هاوینگ چیست؟

هاوینگ در اصل عمل نصف شدن پاداش ماینرها در هر ۴ ساله. توی کد بیت‌کوین یه الگوریتمی پیاده شده که بعد از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک، نصف میشه. یعنی در حال حاضر اگه پاداش تایید و تولید هر بلاک جدید برابر با ایکس واحد بیت‌کوین باشه بعد از تولید ۲۱۰ هزار واحد بلاک بعد از آخرین هاوینگ پاداش استخراج به نصف ایکس میرسه.

اولین هاوینگ


اولین هاوینگ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ زمانی که نصف بیت‌کوین‌های موجود یعنی ۱۰.۵ میلیون بیت‌کوین استخراج شده بود اتفاق افتاد. در آن زمان برای هر بلاک ۵۰ بیت‌کوین به ماینرها پاداش داده می‌شد و بعد از هاوینگ این پاداش به ۲۵ واحد بیت‌کوین رسید.
در واقع هاوینگ یه سازوکار برای مبارزه با تورم بیت‌کوینه. چیزی که به واسطه عرضه بیش از حد موجب از دست رفتن ارزش و کاهش قدرت خرید میشه. اما خب بیت‌کوین نسبت به ارزهای فیات دو پارامتر مهم ضدتورمی داره. /

اول اینکه تعداد کل بیت‌کوین‌هایی که منتشر میشن محدوده و دومم اینکه نرخ عرضه به واسطه هاوینگ به طور مداوم آهسته‌تر میشه. این عرضه کمتر و آهسته‌تر به افزایش تقاضا و افزایش ارزش بیت‌کوین کمک می‌کنه و طبیعتا انگیزه ماینرها برای استخراج بلاک‌های جدید رو هم حفظ میشه.

طبق محاسبات، انتظار میره هاوینگ های بعدی در سالهای ۲۰۲۴، ۲۰۲۸ و ۲۰۳۲ اتفاق بیوفتن و این روند تا زمان پایان عرضه بیت‌کوین ادامه خواهد داشت.


طبق کد هاوینگی که در پروتکل بیت‌کوین وجود داره انتظار میره بعد از ۶۴امین هاوینگ دیگه هیچ بیت‌کوینی در بلاکچین اون وحود نداشته باشه و همه ۲۱ میلیون واحد عرضه شده باشن. این یعنی ادامه کمیاب بودن بیت‌کوین و حفظ و افزایش ارزش اون.

این همون چیزیه که ناکاموتو با قوانینی که تعبیه کرد برای بیت‌کوین میخواست…همین که بیت کوین کمیاب و دوست داشتنی باقی بمونه !

حالا یه سوال ! آیا این رویداد به ضرر ماینرها تموم میشه ؟ برامون کامنت بذارید .


اگر در مورد هاوینگ سوالی دارید کامنت بذارید برامون. و مثل همیشه هم یاداوری میکنم که با مجموعه ویدیوکست های رادیو اکسکوینو همراه باشید .

همچنین ببینید

اکس باکس اکسکوینو

اکس باکس اکسکوینو: یک جعبه پر از پاداش و جایزه

اکس باکس اکسکوینو،‌طرح جدیدی است که کاربران می‌توانند در آن، با استیکینگ مبلغ مشخص، روزانه …

بیمه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین چیست؟

ضرب‌المثل معروف گذر پوست به دباغ‌خانه می‌افتد به‌خوبی در مورد شرکت‌های بیمه صدق می‌کند. چه …

امنیت بیت کوین

آیا بیت کوین امن است؟ امنیت بیت کوین چگونه تامین می‌شود؟

رمزارز بیت کوین در چند ماه گذشته، فراز و فرود شدید و بی‌سابقه‌ای را تجربه …

همه‌چیز در مورد نوآوری‌های ارز دیجیتال کسپا (KASPA)

این روزها کمتر کسی است که به بازار رمزارزها علاقه داشته باشد و حداقل یک‌بار …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.