آموزش ارز دیجیتال

آیا نسبت NVT می‌تواند زمان خرید و فروش بیت کوین را تعیین کند؟

معامله‌گران و تحلیل‌گران برای تعیین ارزش سهام، دارایی و کالاهای خود از شاخص‌ها و نسبت‌های مختلف استفاده می‌کنند. ولی شرایط برای ارز دیجیتال بیت کوین کمی متفاوت است.

به سبب ماهیت ارز دیجیتال بیت کوین و با علم به اینکه این ارز دیجیتال، اولین واحد پولی دیجیتال در جهان است، تفاوت‌هایی با سایر ارزها یا سهم‌ها دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال، هنگامی که افراد سهمی را معامله می‌کنند از مزایای شاخص P/E ( نسبت قیمت بر درآمد ) که یکی از ابزارهای مهم برای ارزش گذاری هر سهم به شمار می‌رود، بهره می‌برند. از آنجایی که ارز دیجیتال بیت کوین جزو سهام ها نیست پس این شاخص کارایی چندانی ندارد. در مورد این ارز می‌تولنیم از مزایای یک نسبت مشابه دیگر به نام  NVT( نسبت ارزش شبکه بر تراکنش‌ها ) بهره ببریم.

نسبت NVT بیت کوین چیست؟

نسبت NVT یا همان نسبت ارزش شبکه بیت کوین بر تراکنش‌های انجام شده، تعیین می‌کند که آیا بیت کوین بیش از اندازه ارزش گذاری شده یا اینکه ارزش واقعی خود را از دست داده است. این نسبت، ارزش شبکه ارزهای دیجیتال ( که مقدار سرمایه گذاری حال حاضر کل بازار است ) و حجم معاملات انجام شده روی بلاک چین بیت کوین در 24 ساعت را مشخص می‌کند. شاید به همین دلیل، برخی افراد نسبت NVT  را معادل شاخص P/E برا ارز دیجیتال بیت کوین می‌دانند. این نسبت همچنین از ارزش جریان یافته در شبکه به عنوان یک نماینده برای درآمد شرکت استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال بیت کوین

نمودار فوق قیمت فعلی بیت کوین و نسبت NVT را مشخص می‌کند.

نسبت NVT چگونه محاسبه می‌شود؟

در واقع محساسبه نسبت NVT ارز دیجیتال بیت کوین بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید تقسیم مقدار کل سرمایه گذاری فعلی بر حجم تتر معاملات انجام شده بر بستر بلاک چین در 24 ساعت گذشته است. به دست اوردن دیتای این معادله هم کار سختی نیست. شما می‌توانید مقدار کل سرمایه گذاری در بازار را از وب سایت‌هایی مثل CoinGecko  به دست آورید و دیتای مربوط به حجم معاملات انجام شده را هم در وب سایت‌هایی مثل blockchain.com به دست آورید.

این نکته را در نظر داشته باشید که به دلیل تفاوت دیتاهای مختلف، وب سایت‌های گوناگون می‌توانند مقادیر مختلفی برای نسبت NVT در اختیار شما قرار دهند . یکی از محققان و تحلیل گران نسبت NVT ، ویلی وو ( Willy Woo ) محبوب است.

ارز دیجیتال بیت کوین

به هر حال ممکن است مقدار سرمایه گذاری کل بازار با توجه به نوسانات بیت کوین تغییرکند. حجم معاملات انجام شده نیز مقدار متغیری دارد پس این موضوع که نسبت دیگری برای ارز دیجیتال بیت کوین به نام BitcoinNVTS در نظر بگیریم منطقی به نظر می‌رسد.

BitcoinNVTS چیست؟

نسبت  Bitcoin NVTS در واقع شباهت بسیار زیادی به همان NVT دارد، ولی درست‌تر و قابل اعتمادتر به نظر می‌رسد. تنها کاری که باید انجام دهید، تقسیم مقدار کل سرمایه گذاری در بازار بر حجم معاملات انجام شده روزانه بیت کوین است.

چگونه از نسبت NVT استفاده کنیم؟

مانند هر شاخص دیگری، نسبت NVT می‌تواند اطلاعات ارزشمندی فراهم کند که در فرایند تصمیم گیری شما اثر گذار باشد

همانطور که قبلا هم گفته شد در واقع وظیفه این نسبت تعیین ارزش ارز دیجیتال بیت کوین است. این شاخص پتانسیل این مورد را دارد که تعیین کند چه زمانی ارزش بیت کوین بیشتر از مقدار حقیقی است و زمان مناسبی برای فروش محسوب می‌شود یا اینکه قیمت بیت کوین به ارزش واقعی خود نرسیده و از آن کمتر است و موقعیت خرید شکل گرفته است..

شاخص‌های بسیاری برای تعیین زمان مناسب خرید ارزهای دیجیتال وجود دارد ولی در نهایت تصمیم گیری با شماست.

برخی از تحلیل گران بر این باورند زمانی که نسبت NVT بالای محدوده 95 قرار دارد، ارز دیجیتال بیت کوین در حوزه حباب قرار گرفته است. همچنین توجه داشته باشید برای اینکه این نسبت بالا باشد، باید مقدار سرمایه گذاری در بازار از حجم تراکنش‌های انجام شده در بازار بیشتر باشد و بلعکس.

منبع: cryptopotato

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا