اخبار ارز دیجیتال

سافت‌بانک ۷۵ میلیون دلار در صرافی تازه تاسیس بولیش گلوبال سرمایه‌گذاری می‌کند

به گزارش شبکه تلویزیونی بلومبرگ (Bloomberg)، شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری سافت‌بانک (SoftBank) قصد دارد ۷۵ میلیون دلار برای پشتیبانی از صرافی تازه تاسیس بولیش گلوبال (Bullish Global) که تحت حمایت میلیاردر معروف، پیتر تیل (Peter Thiel) است سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه‌گذاری قرار است توسط اس‌بی نورث‌استار (SB Northstar) انجام شود. اس‌بی نورث‌استار یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سافت‌بانک است.

این شرکت با انجام این معامله، ۷.۵ میلیون سهم را از آن خود خواهد کرد. این اولین بار نیست که سافت‌بانک اقدام به اجرای این حجم از سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز می‌کند. در اوایل ماه ژوئن نیز این شرکت خدمات مالی، ۲۰۰ میلیون دلار به مرکادو بیت‌کوین (Mercado Bitcoin)، بزرگترین صرافی رمز‌ارز در برزیل، اختصاص داد.

یامادا توشیکاتسو (Yamada Toshikatsu)، مدیر بخش سرمایه‌گذاری سافت‌بانک، پیش‌تر اعلام کرده بود این بانک نیز مانند بانک‌های مطرحی چون مورگان استنلی (Morgan Stanley) و گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، قصد دارد در دنیای ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کند.

تاریخچه سافت‌بانک

ماسایوشی سان (Masayoshi Son)، سرمایه‌گذار و بنیانگذار ژاپنی سافت‌بانک، از قدرتمندترین افراد در منطقه سیلیکون‌ولی (Silicon Valley) آمریکا محسوب می‌شود. او در سال ۱۹۸۱ سافت‌بانک را به‌عنوان توزیع‌کننده نرم‌افزار در توکیو تأسیس کرد. این شرکت با مدیریت سان، فعالیت‌های خود را در بسیاری از زمینه‌های دیگر نیز توسعه داد و در حال حاضر به‌عنوان یک هلدینگ باارزش در دنیا شناخته می‌شود. سافت‌بانک از سال ۱۹۹۶ سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های مختلفی را آغاز کرد که گاهی این سرمایه‌گذاری‌ها سودآور بود و گاهی به ضرر این شرکت تمام می‌شد.

روز جمعه هفته گذشته، بولیش گلوبال طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد قصد ادغام و عرضه عمومی سهام خود به روش تملک با هدف خاص (SPAC) را دارد. شرکت بولیش در ماه مه توسط شرکت نرم‌افزاری بلاک‌وان (Block One) — سازنده بلاک‌چین ایاس (EOS)– به مدیریت پیتر تیل و مدیران صندوق‌های پوشش ریسک آلن هوارد (Alan Howard) و لوئیس بیکن (Louis Bacon) با سرمایه‌ای برابر ۱۰ میلیارد دلار راه‌اندازی شد. بولیش خود را یک شرکت “متمرکز بر توسعه خدمات مالی برای بخش دارایی‌های دیجیتال” توصیف می‌کند.

صرافی بولیش گلوبال قصد دارد با کمپانی فار پیک اکویی‌زیشن (Far Peak Acquisition) به مدیریت تام فارلی (Tom Farley)، رئیس سابق بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE)، ادغام شود. این خبر خود باعث شد که سهام فار پیک اکویی‌زیشن در معاملات روز چهارشنبه تا ۵.۵٪ افزایش یابد. به این ترتیب و با ادغام این دو شرکت، فارلی به عنوان مدیر عامل جدید بولیش معرفی شده و برندان بلومر (Brendan Blumer)، مدیر عامل بلاک‌وان، ریاست هیئت مدیره این صرافی را بر عهده خواهد گرفت.

نکته جالب توجه اینکه این صرافی موفق شده در کمتر از دو ماه بعد از انتشار اطلاعیه خود مبنی بر پذیرش سرمایه‌گذاری سایر شرکتها، سرمایه‌ای در حدود ۱۰ میلیارد دلار جمع‌آوری کند و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ادغام بولیش گلوبال با فار پیک سبب افزایش سرمایه اولیه این صرافی تا ۱۲ میلیارد دلار شود. هنوز مشخص نیست که بولیش به غیر از در اختیار داشتن میلیاردها دلار نقدینگی، پیش از عرضه عمومی از نظر محصولات یا خدمات دقیقاً چه چیزی برای ارائه‌کردن در نظر گرفته است.

به گفته مایک نووگراتز (Mike Novogratz)، مدیر عامل شرکت گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital) که خود یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذار در بولیش بوده، اندازه و بزرگی بولیش گلوبال همراه با تجربه بلاک‌وان در مهندسی بلاک‌چین با عملکرد عالی، بولیش را از ابتدای کار به یک بازیگر برجسته این حوزه تبدیل خواهد کرد. این شرکت تازه تاسیس قرار است از ابزارهای موجود در شبکه ایاس و پلتفرم ای‌او‌اس‌آی‌او (EOSIO) که توسط بلاک‌وان اجرا می‌شود، استفاده کند.

از برنامه‌های مهم و اصلی این صرافی این است تا به ایاس اجازه دهد سهمی در رونق بازار خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) داشته باشد. به این صورت که از ابزارهای وام‌‌دهی و بازارساز خودکار استفاده کند که به الگوریتم‌ها امکان تعیین قیمت دارایی‌ها را می‌دهد تا برای این کار دیگر نیازی به خریدار و فروشنده نباشد. به بیان ساده‌تر، در این بازار افراد می‌توانند بدون واسطه‌های شخص ثالث، سود و وام دریافت کنند. همچنین، مشتقات و دارایی‌های دیجیتال را مبادله نمایند.

افزایش استقبال بانک‌های آمریکایی از حوزه ارز دیجیتال

به‌دنبال تعطیلی‌های پیاپی مزارع ماینینگ و صرافی‌های ارز دیجیتال در کشور چین، ایالات متحده از مهاجرت ماینرهای چینی به این کشور استقبال کرده است. در این میان، بانک‌های آمریکایی زیادی هستند که نسبت به همکاری در این حوزه موافقت کرده‌اند و فصل جدیدی از فعالیت و سرمایه‌گذاری در این حوزه را گشوده‌اند.
مایک نووگراتز، معتقد است برخورد دولت چین با ماینرهای بیت‌کوین به جامعه فعالان رمز ارز در آمریکا کمک کرده است. او هفته گذشته در ۱۰ جولای در گفتگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی (CNBC)، تاکید کرد روند خرسی در آسیا موجب پیشتازی بیشتر آمریکایی‌ها شده است.

هفته گذشته بانک آمریکا (Bank of America Corp) تیم جدیدی را مسئول پژوهش در حوزه رمز‌ارزها کرد. این حرکت را می‌توان یکی از تازه‌ترین تلاش‌های وال استریت برای بهر‌ه‌گیری از اشتیاق سرمایه‌گذاران به دارایی‌های دیجیتال برشمرد. طبق گزارشات منتشر شده، الکش شاه (Alkesh Shah) مدیر این پروژه خواهد بود و گزارش‌ها را به مایکل ماراس (Michael Maras) ارائه خواهد داد.

در گزارشی دیگر که در تاریخ ۱۷ جولای منتشر شد، بانک آمریکا به‌عنوان دومین بانک بزرگ در ایالات متحده، به مشتریان خود اجازه سرمایه‌گذاری در بازار آتی (Futures) ‌را می‌دهد. با انتشار این خبر بسیاری از سرمایه‌گذاران در حال آماده‌سازی حساب‌های معاملات فیوچرز خود هستند. این بانک آمریکایی در اوایل سال ۲۰۱۸، مشتریان و مشاوران مالی خود را از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال منع کرده بود.

در نظرسنجی دیگری که در ماه مه و از داده‌های به‌دست آمده بانک آمریکا منتشر شد، خرید آتی (long bitcoin) بیت‌کوین، پرازدحام‌ترین نوع معامله در بازار ماه مه در ایالات متحده است. این نوع معاملات، ۴۳ درصد حجم ترید بازار را در آن زمان تشکیل می‌دادند. در عین حال، بیش از ۷۵ درصد صندوق‌های مدیریت مالی معتقد بودند بیت‌کوین در محدوده قیمت حبابی قرار دارد. در این نظرسنجی ۲۱۶ صندوق با مجموع سرمایه تحت مدیریت ۶۲۵ میلیارد دلار مورد نظرخواهی قرار گرفته بودند.

نیکولاس پانیگیرتزاوغلو (Nikolaos Panigirtzoglou)، استراتژیست بانک جی‌پی‌مورگان (JPMorgan) در تاریخ ۳۰ ژوئن پیش‌بینی کرده بود علاقه موسسات مالی به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین افزایش خواهد یافت. او معتقد است سلطه بازار بیت کوین اندیکاتور خوبی برای تشخیص پایان فاز خرسی در بازار رمز ارز است. او در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) افزایش سلطه بیت کوین را یک نماد خوب برای رشد بازار دانست.

در ۲۹ ژوئن، مورگان استنلی (Morgan Stanley) بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی، سهام قابل توجهی از بیت‌کوین صندوق تراست گری‌اسکیل (GBTC) را خریداری کرد. بنابر اظهارنامه تسلیم شده به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، صندوق فرصت‌ اروپا (Europe Opportunity Fund)، که بازوی سرمایه‌گذاری مورگان استنلی در شرکت‌ها و فرصت‌های در حال ظهور در سراسر اروپا است، از ۳۰ آوریل به تعداد ۲۸ هزار و ۲۹۸ سهم از سهام جی‌بی‌تی‌سی (GBTC) را تهیه کرده است. همچنین چهارمین صندوق بیت‌کوین متصل به بانک مورگان استنلی، در حال انجام کارهای اداری با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای اخذ مجوز صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین است. به این ترتیب، مشتریان این بانک گزینه‌های بیشتری برای ورود به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین خواهند داشت.

گلد‌من ساکس (Goldman Sachs)، بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌گذاری در آمریکا نیز در ۱۶ ژوئن اعلام کرد قصد دارد در ماه‌های آینده، خدمات معاملات آتی (futures) و آپشن (options) اتریوم را ارائه دهد. این تصمیم در حالی اعلام شد که این غول بزرگ وال استریت خدمات معاملات آتی خود را برای بیت‌کوین ۴ ماه پیش از این بازگشایی کرده بود.

همزمان با تصمیم دولت چین در ایجاد ارز دیجیتال این کشور یعنی یوان چین، بانک مرکزی ایالات‌متحده آمریکا (فدرال رزرو) ماه پیش اعلام کرد در تلاش برای توسعه ارز دیجیتال خود است. جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو آمریکا پاول در همین زمینه گفت: «اگرچه ایالات متحده هنوز درباره دلار دیجیتال به جمع‌بندی نرسیده، ولی انتظار دارد که کشور آن‌ها در توسعه استانداردهای بین‌المللی در حوزه CBDC نقش مهمی ایفا کند.» او تاکید دارد که این فرآیند زمان خواهد برد، ولی تصمیم‌گیری باید با دقت و نظرخواهی از مقامات مسئول، کارشناسان و مردم انجام شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا