چهارشنبه 29 فروردین 1403
سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال بیت کوین

سرمایه گذاری بیت کوین ؛ ثروت نهفته یا محکوم به شکست؟

سرمایه گذاری بیت کوین ؛ ثروت نهفته یا محکوم به شکست؟

بسیاری از سرمایه گذاران و تازه واردان بازار  ارزهای دیجیتال همواره با خود این سؤال را تکرار می‌کنند که آیا سرمایه گذاری بیت کوین روش مناسبی برای سرمایه گذاری است؟ آیا روند کنونی بیتکوین بی سابقه است؟ در این پست به پاسخ این سؤالات خواهیم پرداخت.

بیت کوین و روزهای پر فراز و نشیب

تعدادی از سرمایه گذاران بیتکوین بر این باور هستند که رمز ارزها بسیار قابل اطمینان و اتکاء هستند و تنها نیاز اندکی به گذشت زمان دارد. اما در آن روی سکه افراد بسیاری باور دارند که ارزهای دیجیتال و قیمت­‌ها حبابی بیش نیستند و پس از مدتی روی به انحطاط و نابودی خواهند گذاشت.

اما نتایج و آمار سخن دیگری دارد؛ قدیمی‌­تر ها بیت کوین را از زمانی که کمتر از 1 دلار بود به یاد دارند. افراد بسیاری طی چندین سال میلیونر شدن خود را به چشم دیدند و از این بین نیز برخی ارزهای‌ دیجیتال خود را حفظ نموده یا به فروش رساندند. اما اگر به اخبار، هنگامی که بلاک چین تازه توسعه داده شده بود، نگاهی بیندازیم برخی خبرگزاری‌­های جهانی حتی صدا و سیمای خودمان هم اعلام نمودند این ارز­ها کلاه‌برداری بوده و تنها قصد سرقت اموال دارند اما اکنون جامعه جهانی و حتی کشورمان نیز به فکر تصویب قوانین برای رمز ارز­ها هستند!

سرگذشت بیت کوین ؛ اولین ارز نوین مبادله ای

بیش از 10 سال است که بیت کوین و ارز­های دیجیتال به نوعی نوین از ارزهای مبادله ای تبدیل شده اند. در روز های اول قیمت بیت کوین بر اساس میزان عرضه و تقاضا در سایت SilkRoad (سایتی متعلق به تشکیلات دارک وب) تعیین می‌­شد. سیلکرود نقش مهمی در به چشم آمدن این ارز دیجیتال ایفا کرد زیرا تنها سایتی بود که به آن به دیده یک ارز قابل مبادله ، بدون دانستن نام خریدار و فروشنده نگاه کرد. طی یک سال قیمت آن از 0.001$ به بیش از 31.50$ تغییر کرد و در اولین موج افت شدید قیمت، بیت کوین به زیر 11.00$ تقلیل پیدا کرد. به همین دلیل مجدداً بیت کوین از مسیر اصلی برخی علاقه‌مندان خارج شده و تنها در دارک وب ادامه پیدا کرد. سپس چند ماه بعد بیت کوین به 7.80$ و سپس 4.77$ رسید.

گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

سؤالی که همچنان پابرجاست اینست که آیا با افت شدید قیمت، بیت کوین همچنان یک سرمایه گذاری مناسب محسوب می­‌شود؟

اگر در سال 2009 یک دلار بیت کوین (معادل کمتر از 2 هزار تومان) خریداری کرده بودید، اکنون با توجه به قیمت بسیار پایین بیت کوین (3500 دلار)  در حدود 3.500.000$ سرمایه داشتید! احتساب ارزش ریالی را به شما واگذار خواهیم نمود.

بنابراین باید توجه داشت مشاوران اقتصادی که سرمایه گذاری بیت کوین را مناسب نمی‌دانند از بیان این واقعیت اجتناب می­‌کنند.

باید دانست که هیچ یک از سهام شرکت های بزرگ نظیر اپل یا آمازون پس از گذشت 20 الی 38 سال نیز نتوانسته اند چنین رشدی را تجربه کنند.

پیتزایی به ارزش 10.000 بیت کوین!

یک پیتزا فروشی به نام Papa John’s Pizza دو پیتزا را به درب خانه‌ای برد که صاحب خانه تقاضا کرد که با بیتکوین مبلغ را پرداخت کند. او در ازای دو پیتزا به ارزش 50 دلار 10.000 بیتکوین پرداخت کرد که اکنون 40 میلیون$ ارزش دارد که در زمان اوج قیمت بیت کوین (20.000 دلار) 190 میلیون$ ارزش داشت.

سرمایه گذاری بیت کوین ؛ مارکتی با پتانسیل کشف نشده

حقیقت این است که حتی مارکت های معتبر سهام هم، همواره فراز و نشیب هایی را تجربه می‌کنند. هیچ بازار سهام بدون نوسانی وجود ندارد ، اما در بیت کوین قیمت همواره به خرید و فروش خود افراد و البته میزان ماین کردن آن نیز وابسته است.

بسیاری از افراد سرمایه دار، سیاست مداران (داخلی و خارجی) و بانک ها سخن از بی اعتمادی به بیتکوین و قاطعیت در نپذیرفتن آن به عنوان یک ارز رسمی به میان می­‌آورند. اما با توجه به اخبار پشت پرده، می‌توان دریافت که بسیاری از همین افراد و بانک ها اقدام به جمع آوری و نگه‌داری بیتکوین نموده اند!

زمان با دیده دل نگریستن فرا رسیده است. اطلاعات به آسانی تنها با یک کلیک قابل دسترسی هستند و باید پذیرفت که دولت ها به فکر حفظ ارز های رسمی به همراه ارز های دیجیتال هستند.

جهان به تدریج به نیازش به ارز های دیجیتال و بیت کوین پی‌­خواهد برد. هم‌اکنون از ارز های دیجیتال به عنوان «سرمایه اندوخته شده» نام برده می­‌شود.

تنها کافیست به اعتراضات اخیر فرانسه، رکود اقتصادی سال 2008 که منتهی به تولد بلاک چین شد و کشور هایی دارای ابرتورم توجه کرد و از یک ارز مرجع کامل نام برد که می‌تواند پایانی برای تمامی نابرابری‌ها باشد؛ به نوعی که دولت ها و کشور ها با سیاست‌های جهت گیرانه نتوانند در برهم ریختگی آن نقشی داشته باشند.

10سال پشت سر ، 10سال پیش رو ؛ بیت کوین چه خواهد کرد؟

گفته می‌شود بیت کوین با توجه به محدودیت تعداد در ماین شدن و سرمایه رو به رشد تا چند سال آینده به بیش از 100.000 دلار خواهد رسید. زیرا که با توجه به چارت بیتکوین در 10 سال اخیر و با وجود فراز و نشیب های گوناگون، بیتکوین همواره روندی روی به جلو را همراه داشته است.

به نظر شما همراهان اکسکوینو، آیا سرمایه گذاری بیت کوین ، سرمایه گذاری سود آور و  قابل اطمینانی است؟

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.