ارز دیجیتال کاردانو ADA چیست و آینده آن چگونه است ؟

در دنیای رمزارز­های امروز که تعداد آنها شاید به بیش هزاران رمزارز برسد یک نام جذاب وجود دارد به نام کاردانو  Cardano که یکی از رمزارز­های معروف در بازار ارز دیجیتال است، این رمزارز با نام اختصاری آدا ADA در معامله‌­های صرافی‌ها دیده می‌­شود. از آدا به عنوان نسل سوم ارز­های دیجیتال یاد می‌شود که یکی از اهداف ایجاد آن، پوشش ضعف­‌های دو نسل گذشته است.

در این مقاله با رمزارزی طرف هستیم که ادعاهای بزرگی مانند برتری نسبت به بیت‌‌کوین و اتریوم دارد و همچنین از زمان عرضه رسمی تا تاریخ گردآوری این مقاله با رشدی بیش از ۳۰۰۰ درصد همراه بوده است.

در ادامه به این مساله خواهیم پرداخت که پلتفرم کاردانو چیست؟ چرا این رمزارز جذاب است؟ و کلی سوال‌­های دیگر که با یکدیگر آن‌ها را مطرح کرده و بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

پلتفرم کاردانو چیست؟

پلتفرم کاردانو در واقع نوعی از بلاک ­چین‌های نسل سوم است که هدف آن این است، پایدار‌ترین پلتفرم بلاک­ چین را از نظر زیست محیطی ارائه بدهد چرا که برخلاف بیت‌­کوین و اتریوم که از سیستم اثبات کار Pow استفاده می‌­کنند، کاردانو به دنبال استفاده از سیستم اثبات سهم pos است چرا که سیستم اثبات سهم کارا تر از سیستم اثبات کار تعریف شده است. هدف کاردانو این است که به سه سوال اساسی که در زمان انجام تراکنش‌­ها به وجود می‌­آید پاسخی روشن بدهد.

این سه سوال عبارت­‌اند از:
۱. هدف از انجام تراکنش چیست؟

۲. چه کسی در حال انجام تراکنش است؟

۳. تراکنش انجام شده به حساب چه کسی وارد می‌­شود؟
با جواب سه سوال فوق پلتفرم کاردانو می­تواند دست دوستی به دولت­‌ها و بانک­‌ها دراز کند و اعتماد نهاد­های مالی و امنیتی جهانی را جلب کند. شناخت پلتفرم کاردانو می‌­تواند به ما کمک کند که روند پیشرفت این پروژه را با دقت بالاتری رصد کنیم، و هرچه پروژه کاردانو موفق‌تر باشد رمزارز آدا رشد بیشتری خواهد داشت.

کاردانو چیست ؟

آدا برگرفته از نام یکی از ریاضیدان قرن 19ام است. از این ریاضیدان خانم آدا لاولیس Ada Lovelace می­توان به عنوان اولین برنامه‌­نویس کامپیوتر یاد کرد.

ارز دیجیتال کاردانو

آدا یک رمزارز است که هر کاربری که در هر نقطه‌­ای از جهان واقع شده باشد، می‌­تواند از آدا به عنوان یک مبادله ایمن دارایی استفاده کند، بدون نیاز به شخص ثالث برای میانجی‌گری در مبادله. هر تراکنش به طور دائم، ایمن و شفاف در بلاک ­چین کاردانو ثبت می‌­شود.

رمزارزهای آدا از پلتفرم کاردانو حمایت می‌­کنند مانند رمزارز ETH که حامی پلتفرم اتریوم هستند. آن‌ها برای پرداخت هزینه‌­های تراکنش استفاده می شوند و توسط اعتبار سنجی­‌ها (نمایندگان) که می­‌خواهند در ازای کسب پاداش به حفظ امنیت و ثبات شبکه کمک کنند، مورد استفاده قرار می­‌گیرند. هدف بعدی کاردانو این است که از آدا به عنوان یک رمزارز حاکمیتی یاد شود که با آن دارندگان این رمزارز بتوانند در رای‌گیری­‌ها برای تغییرات، ارتقا و آینده پلتفرم کاردانو تصمیم‌گیری کنند.

تاریخچه و تیم تشکیل دهنده

کاردانو یک بلاک­ چین منبع باز است که از تحقیقات آکادمیک بررسی شده نشات گرفته است. کاردانو فقط از یک وایت‌پیپر  نیست بلکه از مجموعه مقالات دانشگاهی تهیه شده است. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، کاردانو خود را به عنوان یک پروتکل «نسل سوم» می­‌بیند که به ترتیب در بیت‌کوین و اتریوم به عنوان نسل اول و دوم بهبود می‌­یابد. اسم کاردانو برگرفته از یک ریاضیدان ایتالیایی دوره رنسانس، جرولامو کاردانو، و واحد پول بومی آن آدا به نام آدا لاولیس، ریاضیدان قرن نوزدهمی که گاهی اوقات به عنوان اولین برنامه‌نویس کامپیوتر از او یاد می‌­شود، نامگذاری شده است.

کاردانو توسط سه نهاد حمایت می‌­شود:

  • بنیاد کاردانو The Cardano Foundation
  • امورگو Emurgo
  • ای­او­اچ­کی IOHK

بنیادکاردانو: بنیاد کاردانو یک سازمان غیرانتفاعی مستقل است که در سوئیس قراردارد. وظیفه این نهاد نظارت بر پروژه کاردانو است تا از کاردانو به عنوان یک پاسخ‌دهنده به مشکلات جهانی به درستی استفاده شود.

امورگو: امورگو یکی دیگر از نهاد­ها­یی است که از پروژه کاردانو در زمینه جذب شرکاء و شناخت فرصت­های جهانی برای همکاری کاردانو با آن‌ها وجود دارد.

IOHK: ای­او­اچ­کی یک شرکت فناوری است که در زمینه رشد و توسعه بلاک­ چین فعالیت می­کند. وظیفه این شرکت پویا نگه داشتن پروژه کاردانو و پشتیبانی فنی از آن است.

تاریخچه و تیم تشکیل‌دهنده

چارلز هاسکینسون، از ایشان می­توان به عنوان بنیانگذار اتریوم نام برد که در سال ۲۰۱۵ اقدام به مطالعه و راه اندازی پلتفرمی نمود که بتواند ضعف­های نسل اول و دوم یعنی بیت­کوین و اتریوم را پوشش دهد. کاردانو حاصل تحقیق دانشمندان زیادی از دانشگاه­های مختلف جهان بوده که در سال ۲۰۱۷ به طور رسمی در سوئیس از آن رونمایی شد. کاردانو به عنوان بازیگری آفریده شده است تا بتواند نقش نهاد مالی امن مانند بانک را برای پروژه های مختلف در بستر بلاک­چین ایفا نماید.

عملکرد کاردانو چگونه است؟

بلاک­چین کاردانو از دو جز اصلی تشکیل شده که اولین جز لایه تسویه کاردانو CSL که به عنوان یک واحد حساب عمل می­کند و دارندگان رمزارزهای آدا در لحظه می­توانند ارزهای خود را با کمترین هزینه تراکنش ارسال و دریافت کنند.

جز دوم دیگر این بلاک­چین لایه محاسباتی کاردانو CCL مجموعه‌ای از پروتکل‌ها است که ستون فقرات بلاک­چین است و به اجرای قراردادهای هوشمند، اطمینان از امنیت و انطباق، و امکان سایر عملکردهای پیشرفته مانند لیست سیاه و شناسایی هویت کمک می‌­کند. کد منبع باز کاردانو با استفاده از هسکل Haskell، یک زبان برنامه نویسی ایمن و شناخته شده جهانی نوشته شده است.

اوروبورس

کاردانو روی پروتکل بلاک­چین اثبات سهام طراحی شده برای اجماع به نام اوروبورس Ouroboros کار می­کند. این مکانیسم اجماع به آدا اجازه می­دهد تا همیشه و به راحتی و ایمن ارسال و دریافت شود، در حالی که ایمنی قراردادهای هوشمند را در بلاک­چین کاردانو نیز تضمین می­کند. در عین حال، به عنوان یک مکانیسم اجماع اثبات سهام برای دارندگان رمزارز که آدا خود را در شبکه به اشتراک می­گذارند و به اطمینان از اجماع شبکه کمک می­کند، جوایزی ارائه می­دهد.

عملکرد کاردانو

فرایند اوروبورس به صورت زیر است:

  1. شبکه به طور تصادفی چند نود را انتخاب می­کند تا فرصت استخراج بلوک­های جدید را داشته باشد. این نودها به عنوان رهبران اسلات شناخته می­شوند.
فرایند اوروبورس
  • بلاک­ چین به اسلات­‌هایی تقسیم می‌شود که به هر کدام یک دوره می‌گویند.
دوره

رهبران اسلات این توانایی را دارند که دوره خاص خود یا تقسیم بندی یک دوره را استخراج کنند. هر شرکت‌کننده‌ای که به استخراج یک دوره یا بخشی از یک دوره کمک کند، برای خدمات خود پاداشی دریافت می­کند.

تقسیم بندی یک دوره
  • یک دوره را می­توان تا بی­نهایت تقسیم کرد. این بدان معناست که بلاک چین کاردانو، از نظر تئوری، بی­نهایت مقیاس پذیر است و امکان اجرای هر تعداد تراکنش مورد نیاز را بدون برخورد با گلوگاه ممکن می­سازد.

بزرگترین مزیت اوربورس امنیت ریاضی آن در انتخاب اعتبار سنجی بلاک­چین است. سایر بلاک­چین­ها ادعا می­کنند که اعتبار سنجی بلوک را به صورت تصادفی انتخاب می­کنند، اما این ادعاها قابل تأیید نیستند.

از سوی دیگر، اوربورس یک راه قابل اثبات برای انتخاب تصادفی اعتباردهنده ارائه می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که همه دارندگان رمزارز که آدا را در بلاک­چین کاردانو به اشتراک می‌گذارند، شانس مناسبی برای استخراج یک بلوک و دریافت پاداش مربوطه دارند. این امر نیاز به توان محاسباتی بیش از حد رایج در شبکه­های بلاک­چین اثبات کار را از بین می‌برد و یک مدل سهامداری منصفانه را تضمین می‌کند که در هیچ پروتکل بلاک­چین دیگری یافت نمی‌شود.

قرارداد­های هوشمند در کاردانو

برنامه نویسان برای قراردادهای هوشمند کاردانو از یکی از سه زبان استفاده می­کنند: پلاتوس Plutus، مارلو Marlowe و گلو Glow.

همانطور که توسط ای­او­اچ­کی توضیح داده شده است، پلاتوس یک پلتفرم توسعه و اجرای قرارداد هوشمند هدف‌مند است که هم در زنجیره و هم خارج از زنجیره اجرا می‌­شود.

مارلو زبان مخصوص دامنه کاردانو DSL است که بیشتر برای قراردادهای مالی استفاده می­شود، در حالی که گلو یک DSL است که برای نوشتن برنامه­ های غیر متمرکزdAPP  استفاده می‌­شود.

همکاری کاردانو با پروژه های دیگر

بعد از به ­روز رسانی آلنزو Alonzo در شبکه کاردانو درهای همکاری زیادی به روی این بلاک­چین با دیگر پروژه­ها گشوده شد. این به ­روز رسانی به توسعه دهندگان این قابلیت را می­دهد که با استفاده از DSL و dAPP قرارداد­های هوشمند را بر روی بلاکچین کاردانو بسازند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می­شود.

آردانا ARDANA

وقتی صحبت از بلاک­چین کاردانو به میان می­آید، آردانا بدون شک بهترین پروژه مبتنی بر رمزنگاری است. رمزارز همه کاره در آوریل ۲۰۲۱ مورد توجه قرار گرفت و همچنان از توسعه فعال بهره می­برد. شما می­توانید از آردانا برای اهداف تجاری، استکینگ و ضرب کردن استفاده کنید.

با آردانا، می‌توانید حتی پروژه‌های استیبل‌کوین آینده را از طریق سهامداری آدا بسازید. از آنجایی که بیشتر عرضه کاردانو در معرض خطر است، آردانا رشد سریعی داشته است. علاوه بر این، در تلاش برای جامعه محور کردن آردانا، دارندگان حق رای دادن در مورد به روز رسانی­ها و تغییرات آتی دارند. در واقع، با هر تراکنش، دارندگان با یک پروتکل اختصاصی در آردانا پاداش دریافت می­کنند.

امپوا Empowa

برخلاف اکثر پروژه‌­های کاردانو، امپوا موفق شده بود بیشترین انتظار و هیجان را برای انتشار خود ایجاد کند. امپوا با سایر پروژه­‌های کاردانو متفاوت است و اهداف بلندمدتی را دنبال می­کند. این پروژه می­خواهد از منابع مالی غیرمتمرکز دفی DeFi برای دسترسی به مسکن مقرون به صرفه در آفریقا استفاده کند.

امپوا این پتانسیل را دارد که به نجات ۵۰ میلیون بی­خانمان در آفریقا تبدیل شود. امپوا از زمان انتشار در آوریل ۲۰۲۱ به یک پروژه رادیکال تبدیل شده است. جای تعجب نیست که این پروژه ماه­ها قبل از عرضه نهایی خود بودجه دریافت کرده است.  با ارز دیجیتال امپوا ، کاردانو به اولین اکوسیستم ریل-فی Real-Fi در مقیاس جهانی تبدیل شده است.

هدف اصلی پروژه امپوا ارائه گزینه های مسکن مقرون به صرفه در مناطق مختلف آفریقا است. مشارکت کنندگان این پروژه بخشی از درآمد اجاره املاک مختلف را با استفاده از ارز دیجیتال امپوا تضمین می­‌کنند.  رمزارز امپوا در حقیقت یک رمزارز ابزاری است که به عنوان یک علامت EMP نیز کار می‌­کند. در واقع، امپوا می­خواهد از قدرت رمزارز­ها استفاده کند. امپوا قصد دارد از طریق تمرکز زدایی از توسعه‌دهندگان املاک، بهترین برنامه­‌های مسکن و توسعه را برای کشورهای جهان سوم آغاز کند.

ساندی­سواپ SundaeSwap

تا آنجا که محبوبیت پیش می­رود، شکست دادن پروژه ساندی­سواپ در پلتفرم کاردانو دشوار است. در واقع، مدت­ها قبل از انتشار، ساندی­سواپ حضوری نوآورانه و فعال در رسانه­های اجتماعی داشت. مانند یونی­سواپ Uniswap، ساندی­سواپ نیز بر روی مکانیزم AAM یا بازارساز خودکار Automated Market Maker اجرا می­‌شود.

هدف ساندی­سواپ تبدیل شدن به یکی از بهترین صرافی­های غیرمتمرکز در کاردانو است. می­توانید ساندی­سواپ و کاردانو را از طریق لنز ساندی­سواپ و اتریوم مشاهده کنید. اما برخلاف ساندی­سواپ ، ساندی­سواپ راه حل میزبانی جلویی قوی تری نسبت به سایر DEX‌ها ارائه می­‌دهد.

از نظر فنی، میزبانی ساندی­سواپ بر اساس IPFS یا یک سیستم فایل بین سیاره ای است که آن را کاملاً غیرمتمرکز می­کند. Sundae نماد اصلی ساندی­سواپ است و پیشنهاد اولیه سهام خود را داشته است. کاربران اکنون می‌توانند رمزارز ساندی را با سرمایه گذاری بر روی آدا از طریق استخر سهام دریافت کنند.  توزیع رمزارز ساندی­سواپ شفاف و امن است. در واقع ۵۵ درصد از عرضه به مردم و مابقی برای سرمایه‌گذاران اولیه، تیم، مشاوران و استخدام‌های آینده می‌رسد.

ری­سواپ RaySwap

یک اکوسیستم مبتنی بر کاردانو است که طیف گسترده ای از راه حل­‌های بلاک ­چین را ارائه می‌­دهد. ری­سواپ RaySwap درتامین API باشد، در کیف پول‌­های سبک کریپتو، در صرافی دفی‌، ری­سواپ به یک پروژه همه کاره در پلتفرم کاردانو تبدیل شده است. ری چیزی بیش از یک صرافی است. این یک شبکه اختصاصی است که روی بلاک ­چین کاردانو  کار می‌کند. ری­سواپ رمزارز و کیف پول مخصوص به خود را دارد. سرمایه گذاری در ری­سواپ از طریق آدا به کاربران امکان می‌­دهد ۵٪ از سود سالیانه را کسب کنند. با ری­سواپ کاربران این آزادی را دارند که تعداد زیادی رمزارز را مبادله کنند.  ری­سواپ مانند پروژه­های دیگر کاردانو یک بلند پروازی است. در واقع ری­سواپ یک شبکه عظیم است که فضای NFT را نیز پوشش می‌­دهد. کارشناسان پیشنهاد می­‌کنند که ری­سواپ یکی از موثرترین، کاربردی‌ترین و بلند پروازانه‌ترین پروژه‌های کاردانو است.

ورلدموبایل توکن World Mobile Token

در ظاهر، پروژه ورلدموبایل World Mobile شبیه به امپوا است. با این حال، تمرکز این پروژه بر روی اتصال قوی تلفن همراه است. پروژه دنیای موبایل می­خواهد کل دنیا را از طریق بلاک­چین کاردانو به هم متصل کند. پروژه ورلدموبایل قصد دارد 4 میلیارد نفر را که بخشی از فضای دیجیتال مدرن نیستند به هم متصل کند. به طور معمول، داده­های سلولی دارای برچسب قیمت گزافی هستند که آن را برای بخش­های توسعه نیافته جهان غیرقابل دسترس می­کند. و اینجاست که پروژه جهانی موبایل به تصویر کشیده می­شود.

این پروژه قصد دارد مسائل مربوط به اتصال سلولی سنتی را حل کند و اتصالات تلفن همراه مبتنی بر Wi-Fi را بسیار در دسترس قرار دهد. ورلدموبایل یک شناسه دیجیتال اختصاصی ارائه می­دهد که به کاربران امکان دسترسی آنلاین به سیستم­های بانکی را می­دهد. با ورلدموبایل ، مردم آفریقا می­توانند از مزایای اقتصادی که کشورهای غربی بدیهی میدانند، بهره­مند شوند. ورلدموبایل نیز از مراحل شبکه­های تلفن همراه معمولی پیروی نمی­کند. درعوض، به کاربران اجازه می­دهد تا به هر اندازه که می­خواهند به داده­ها دسترسی داشته باشند.

کاربران حتی می­توانند از طریق شناسه­های دیجیتال به آموزش و مراقبت­های بهداشتی دسترسی داشته باشند. WMT حداکثر عرضه 2 میلیارد با 200 میلیون توزیع در طول عرضه اولیه سکه دارد. این پروژه از طریق WMT امکان راه اندازی دهکده­های هوشمند را در مناطق مختلف آفریقا فراهم کرده است. به زبان ساده، ورلدموبایل کشورهای جهان سوم را از طریق بلاک­چین کاردانو به هم متصل می­کند.

کیف پول­‌های کاردانو

شما می‌­توانید برای نگه‌داری ایمن از آداهای خود به سراغ کیف پول اکس­کوینو بروید همچنین گزینه‌­های دیگری هم روزی میز دارید که بهترین کیف پول­‌های مجازی و فیزیکی که در آن آدا را می­‌توان به صورت امن نگه‌داری کرد:

کیف پول­‌های کاردانو

کیف پول های کاردانو

فیزیکی:

مجازی:

خرید ارز دیجیتال کاردانو

شما می‌­توانید برای خرید کاردانو به صرافی­‌های معتبری چون بایننس Binance و کوکوین KuCoin مراجعه بکنید. اما به علت تحریم‌­ها، نیاز به احراز هویت و ip ثابت خارج از ایران  برای انجام تراکنش­‌ها شما می‌­توانید از صرافی ایرانی اکس­کوینو excoino به صورت ایمن و مطمئن اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری کنید.

آینده ارز دیجیتال کاردانو

موسسین کاردانو، کاردانو را صورت فلکی جدید از دانش می‌­دانند که پیوندی از پنج اصل: افراد، هدف، فناوری، تحقیق، فرصت کاوش و یادگیری است. با توجه به اهدافی که تیم کاردانو دنبال می‌­کند و همکاری­‌هایی که با دیگر شرکت­‌های فناوری داشته است می­‌توان آن را بلاک ­چین نسل  جدید نامید که بیشتر مورد توجه شرکت‌­ها و افراد فعال در حوزه بلاک چین قرار می­‌گیرد و قطعا اخبار مثبت بیشتری در آینده از این پروژه می­‌توان شنید.

پیش‌بینی بلند‌مدت قیمتی برای کاردانو

آدا به عنوان یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برتر در وبسایت کوین مارکت­ کپ CoinMarketCap رتبه‌بندی می‌­شود. تحلیل قیمت با استناد به سایت www.coinquora.com در این بخش اورده شده است و اکسکوینو مسئولیتی در قبال آن ندارد.

کوین مارکت­ کپ

نمودار میانگین حرکت کاردانو MA در دو بازه ۵۰ و ۲۰۰ روزه در بالا نشان داده شده است. در حال حاضر آدا در وضعیت صعودی قرار دارد. قابل ذکر است، MA 50 روزه آدا کمتر از MA 200 روزه (بلند‌مدت) است، بنابراین کاملا در وضعیت صعودی قرار دارد. بنابراین، در هر زمانی احتمال بازگشت روند بالا وجود دارد. همچنین با توجه به آخرین به روز رسانی‌ها، پیشرفت­‌ها، پیش‌بینی قیمت کاردانو و پیش بینی پروژه­های جدید پلتفرم، سرمایه‌گذاران کاردانو ممکن است انتظار مشارکت و ادغام بسیاری در سال ۲۰۳۰ را داشته باشند. پس می­‌توان انتظار قیمت ۷۰۰ دلاری را برای هر واحد از آدا در انتظار داشت.

سخن پایانی

با توجه به مطالب بررسی شده از کاردانو می­توان نتیجه گرفت این پروژه با برنامه ریزی کامل و پشتیبانی نهادهای علمی و دانشگاهی به عرصه کریپتو قدم گذاشته است و خود را منجی این دنیای شگفت‌انگیز می­داند. با توجه به علاقه و هدف کاردانو به مصرف کمتر انرژی برای انجام تراکنش­‌ها و یا استخراج ارزهای آدا و از طرفی دیگر انتظار موسسین کاردانو برای تبدیل‌شدن آن به بستری برای حل مشکلات جهانی می­‌توان روزهای روشنی را برای آن تصور کرد.

اما نباید فراموش کرد سرمایه گذاری در پروژه‌­ها منوط به مطالعه شعارها یا نقشه راه آن‌ها نیست بلکه نیاز است هر سرمایه‌گذاری با دقت فراوان عملکرد آن پروژه را در طول زمان­‌های مختلف بسنجد و سرمایه‌گذاران باید خود تصمیم بگیرند که آیا کاردانو یک پروژه مناسب برای سرمایه گذاری است یا نه.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.