نمودار افزایش قابل توجه نرخ کارمزد شبکه، چالشی برای معامله‌گران اتریوم

افزایش قابل توجه نرخ کارمزد شبکه، چالشی برای معامله‌گران اتریوم

اتفاقات غیر منتظره هفته گذشته در بازار ارزهای دیجیتال بسیاری از سرمایه‌گذاران را شگفت زده کرد. در حالی که بیت کوین تمام تلاش خود را برای رسیدن به سطح 10,000 دلار به کار بسته است، آلت کوین‌ ها راه خود را از پادشاه ارزهای دیجیتال جدا کرده و به صورت مستقل به مسیر افزایش قیمت خود ادامه دادند. ارز دیجیتال اتریوم نیز به عنوان بزرگ‌ترین آلت کوین دنیا با افزایش تعداد آدرس‌های فعال خود موفق شد رشد قیمت قابل توجهی را تجربه کند. اما با وجود وقوع این اتفاقات مثبت در آستانه راه‌اندازی اتریوم 2.0 به نظر می‌رسد شبکه اتریوم با چالش‌هایی روبه‌رو است.

هزینه‌های غیر معقول برای کارمزد شبکه اتریوم

گزارش اخیر LongHash نیز حاکی از آن است که با وجود افزایش تعداد آدرس‌های فعال و فعالیت‌های شبکه اتریوم، در حال حاضر کاربران این ارز دیجیتال با هزینه‌های کارمزد شبکه بسیار بالا و نامعقول مواجه هستند و راه حل‌های اجرا شده برای کوتاه مدت نیز نتوانستند به بهبود اوضاع کمک کنند. در این گزارش اشاره شده است که استخراج کنندگان ارز دیجیتال اتریوم طی ماه گذشته روزانه چیزی حدود 2,500 اتریوم از کارمزد مربوط به انجام معاملات این ارز دیجیتال به دست آورده‌اند. با اینکه کسب 2,500 واحد اتریوم از تراکنش‌های انجام شده رکورد جدیدی برای ماینرها محسوب نمی‌شود، ولی مدت زمانی که سبب افزایش کارمزد شبکه اتریوم شده کاربران این رمز ارز را نگران کرده است.

در این گزارش می‌خوانیم که راه‌ حل‌های کوتاه مدت به کار گرفته نیز نتوانستند تاثیری در روند افزایشی کارمزد انجام معاملات اتریوم داشته باشند.

افزایش کارمزد شبکه اتریوم به رغم توافق استخراج کنندگان این ارز رمز نگاری شده برای افزایش حد مجاز گس هر بلاک شکل گرفت. ماینرهای اتریوم چند هفته پیش به افزایش سقف گس شبکه از ۱۰ به ۱۲.۵ میلیون در هر بلاک رای مثبت دادند که انتظار می‌رفت این اقدام آن‌ها سبب کاهش کارمزد تراکنش‌های شبکه شود.

گس اتریوم ، کارمزد داخلی اتریوم برای انجام تراکنش‌ها یا عقد قرارداد و چیزی شبیه به هزینه تراکنش در بیت کوین است.

نمودار افزایش قابل توجه نرخ کارمزد شبکه، چالشی برای معامله‌گران اتریوم
قیمت میانگین گس اتریوم

طبق داده‌های به دست آمده از اتر اسکن (Etherscan) میانگین قیمت گس در ژانویه 2020 با افزایش 309.4  درصدی خود از 11.6  به 47.5 Gwei رسید.

توسعه دهندگان در صدد رفع مشکل شبکه اتریوم

با این حال به نظر می‌رسد گزینه‌های مناسب و قابل قبولی مثل راه‌اندازی اتریوم2.0  و به روزرسانی پروپوزال بهبود اتریوم (EIP 1559) می‌توانند کمک شایانی به توسعه دهندگان برای حل مشکل به وجود آمده کنند. البته ناگفته نماند که این موارد در طولانی مدت سبب بهبود شرایط شده و در کوتاه مدت تاثیر شگفت‌انگیزی نخواهند داشت.

در حالی که برنامه‌های توسعه بیت کوین مانند شبکه لایتنینگ (Lightning) به عنوان راه حل مقیاس‌پذیری لایه‌ی دو، به رشد شبکه‌ی این ارز دیجیتال کمک کرده و تاثیر مثبتی داشته است، ممکن است این قبیل راه‌ حل‌ها مشکل کاربران تحت فشار اتریوم را نیز حل کنند.

توسعه‌دهندگان اتریوم در تلاشند از یک شبکه ایمن ثانویه برای کاهش نرخ کارمزد معاملات این رمز ارز استفاده کنند. چنین سیستم هایی امکان انجام معاملات سریع‌تر ، کاهش کارمزد انجام معاملات، امنیت و حفظ حریم خصوصی بالقوه را فراهم می‌کنند.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.