تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
آموزش ارز دیجیتال

NFT؛ هوسی زودگذر یا آینده ای درخشان؟ – پادکست

در ماه‌های اخیر که اسم NFT همه جا به گوش می‌رسه؛ برای اولین بار در تاریخ بشریت شاهد اتفاقات نادری بودیم. برای مثال، پرداخت ۶۹.۳ میلیون دلار در ازای یک اثر هنری دیجیتال، اتفاق بدیعی بود که توجه همه کلکسیون‌دارها و حتی افراد عادی رو به خودش جلب کرد.

در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، ماهیت و آینده توکن‌های غیرمثلی رو بررسی کردیم.

پادکست امروز رو بشنوید:

باورتون میشه یه اثر کلاژ از یه هنرمند دیجیتال اسم بیپل (Beeple) در حراج کریستی (Christie’s) به ارزش ۶۹ میلیون دلار فروخته شد؟ میدونستید جک دورسی (Jack Dorsey)، هم‌بنیانگذار توئیتر (Twitter) اولین توئیت زده شده رو به عنوان یه ان‌اف‌تی به ارزش ۲.۵ میلیون دلار به فروش گذاشت؟ واقعا ان‌اف‌تی و قضیه این قیمت‌های نجومی آثار ان‌اف‌تی چیه؟ برای دونستنش با این اپیزود ما همراه باشید.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر شنبه 25 دی ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 165 از رادیو اکسکوینو

مقدمه

هر کاربری که یه مدت نه چندان زیاد، اخبار دنیای کریپتو رو دنبال کرده باشه حتما کلمه ان‌اف‌تی به گوشش خورده. کلمه ان اف‌تی مخفف نان‌ فانجیبل‌ توکن که در فارسی بهش میگیم توکن‌های غیرمثلی. اما توکن‌های غیر مثلی چی هستن و چه مزیتی دارن؟

اجازه بدین قبل از این که بیشتر پیش برم، یادآوری ‌کنم که این پادکست تنها برای آموزش و افزایش دانش کاربرای کریپتو طراحی شده و هیچ منفعت مالی برای مجموعه اکسکوینو نداره. پس حواستون باشه که برای اتخاذ تصمیمات مالی باید خودتون مطالعه کنید و بر مبنای شرایط همون لحظه تصمیم بگیرید. این پادکست توصیه مالی نیست. 

توکن‌های غیر مثلی چی هستن؟

در دنیای غیر دیجیتال ما، سالهاست که بعضی افراد برای خودشون کلکسیونی از اشیاء باارزش رو جمع میکنن و به این آدم‌ها اصلاحا کلکسیونر گفته میشه. حالا که همه چی داره دیجیتال میشه، مفهوم کلکسیون هم داره یه مابه‌ازای دیجیتال پیدا میکنه. یعنی همونطور که بعضی اشیاء به علت تعداد محدودشون ارزش کلکسیونی دارن، حالا توکن‌هایی هستن که تکرار نمیشن و به همین علت ارزش دارن. چون فقط یه نسخه از اونا موجوده.

بذارید یه جور دیگه توضیح بدم: تو دنیای کریپتو دو جور توکن داریم. توکن‌های مثلی  و توکن‌های غیر مثلی. توکن های مثلی مثل ارزهان. یه دلار همیشه یه دلاره و شماره سریال روی یه اسکناس خاص هیچ تاثیری رو ارزشش نداره. شما می‌تونی یه اسکناس یه دلاری را با هر اسکناس یه دلاری دیگه عوض کنی بدون اینکه اتفاق خاصی بیوفته یا تغییری در ارزششون به وجود بیاد

ولی، توکن‌های غیر مثلی که به اختصار بهشون ان‌اف‌تی (NFT) میگیم خاص و بی‌همتان. یعنی یه توکن غیر مثلی را نمیشه با یه توکن غیرمثلی دیگه عوض کرد چون که هر کدوم ارزش خاص خودش را داره و برابر نیستن.

یه خونه یا یه نقاشی هم غیر مثلی هستن. مثلا نقاشی مونا لیزا (Mona Lisa) را در نظر بگیرین. شما می‌تونین از مونا لیزا عکس بگیرین و یا حتی یه نسخه چاپی ازش بخرید اما تنها یه نسخه اوریجینال ازش وجود داره.

ارزش یه توکن غیر مثلی متاثر از چهار چیزه: کاربرد و استفاده ، تاریخچه یا سابقه مالکیت، ارزش آتی و ریسک نقدشوندگی.

این چهار فاکتور رو به طور خیلی تشریحی در وبلاگمون توضیح دادیم که میتونید با مراجعه به مقاله ان‌اف‌تی چیست بیشتر باهاشون آشنا بشید.

آینده ان‌اف‌تی‌ها

اقتصاد توکن‌های غیر مثلی از سال ۲۰۱۷ که ان‌اف‌تی توسط شرکت دپر لبز استاندارسازی شد مدام در حال رشده اما رشد ان‌اف‌تی خیلی کمتر از حوزه دیفای بوده. با این اوصاف باید منتظر بود و دید آیا ان‌اف‌تی میتونه به طور مستمر رشد خودشو در سالای آینده ادامه بده، یا دچار روند نزولی میشه.

 اگه روند فعلی ادامه داشته باشه معنیش اینه که ان‌اف‌تی به عنوان بخشی از اقتصاد کریپتو با سرعت معقول به رشد خودش ادامه خواهد داد.

قبل از شروع یه چیزی رو مثل همیشه یادآوری کنم: اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و دنبال کنید

دکمه بازگشت به بالا