سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
هش ریت چیست؟

هش ریت چیست؟ نرخ هش شبکه ارز دیجیتال و تاثیر آن

هش ریت، تراهش یا نرخ هش، معیار اصلی برای اندازه‌گیری عملکرد یک دستگاه ماینر است. هش ریت برای تعیین قدرت، سلامت، امنیت و سختی استخراج یک شبکه بلاک چین نیز استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم ساده‌تر این مفهوم را توضیح بدهیم، می‌توانیم بگوییم که تراهش درواقع نشان‌دهنده سرعت پردازش دستگاه‌های ماینر برای حل کردن مسائل مربوط به استخراج کوین است. مفهوم تراهش در شبکه‌های بلاک چینی که از مکانیسم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند به کار برده می‌شود.

در ادامه این مطلب بیش‌تر درمورد HashRate، نحوه محاسبه و دلیل اهمیت آن می‌خوانید.

هش ریت چیست؟

نرخ هش با تعداد مسائلی که یک کامپیوتر در هر ثانیه، در شبکه بلاک چین حل می‌کند اندازه‌گیری می‌شود. نرخ هش بخش مهمی از فرآیند استخراج ارز دیجیتال در شبکه اثبات کار (PoW) است.

هر شبکه بلاک چین از یک الگوریتم هش استفاده می‌کند که این الگوریتم به‌صورت تصادفی «کد هش» تولید می‌کند؛ ماینرها همواره برای حدس مقدار هش، درحال رقابت با یک‌دیگر هستند. 

دستگاه‌های ماینر برای حل جواب صحیح بلاک و حدس درست میزان هش، باید در یک ثانیه میلیون‌ها حدس متفاوت بزنند. به بیان ساده، برای استخراج یک بلاک به‌صورت کامل، ماینر باید به‌صورتی بلاک را هش کند که نتیجه برابر یا کم‌تر از هش هدف شود (Target Hash).

ماینر برنده مجاز می‌شود که بلوک بعدی را به بلاک چین اضافه کند و پاداش خود را دریافت کند. هرچه تعداد ماینرهایی که به یک شبکه بلاک چین می‌پیوندند بیش‌تر شود، هش ریت یا نرخ هش نیز بالاتر می‌رود.

هش ریت یا نرخ هش چیست؟

نحوه اندازه‌گیری هش ریت

هش ریت اندازه‌گیری تعداد محاسبه و حل مسئله در هر ثانیه است و می‌توان این مفهوم را در مقیاس میلیارد، تریلیون و کوادریلیون اندازه‌گیری کرد. برای مثال 1TH/s به معنای یک تریلیون محاسبه در ثانیه است.

محاسبات گفته‌شده مربوط به استخراج یک ارز دیجیتال است. ماینرها معمولا از نرم‌افزار و سخت‌افزارهایی استفاده می‌کنند که می‌توانند تریلیون‌ها تراکنش را در ثانیه انجام دهند. واحد اندازه‌گیری تراهش، هش در ثانیه است که با علامت H/s نشان داده می‌شود. هش ریت ماینرهای متفاوت با یک‌دیگر برابر نیست.

واحدهای مختلف اندازه‌گیری هش ریت:

واحد هشتعدادواحد اندازه‌گیری
هشیکH/s
کیلوهشهزارKH/s
مگاهشیک میلیونMH/s
گیگاهشیک میلیاردGH/s
تراهشیک تریلیونTH/s
پتاهشیک کوادریلیونPH/s
اگزاهشیک کوینتیلیونEH/s

برای این‌که بتوانید محاسبه کنید که برای استخراج بیت کوین به چه قدرتی نیاز دارید، لازم است که از ماشین‌حساب نرخ هش استفاده کنید. برای استفاده از این ماشین‌حساب به اطلاعات زیر نیاز دارید:

  • قدرت هش
  • میزان برق مصرفی
  • کارمزد استخر دارایی
  • هزینه به‌ازای هر کیلووات ساعت

اگر تمام این موارد را به‌صورت دقیق درنظر بگیرید، مشخص ‌می‌شود که درآمد روزانه شما از ماین بیت کوین چگونه خواهد بود. هرچه میزان هش ریت شما بالاتر باشد، درآمد بیش‌تری از دستگاه ماینر خود کسب می‌کنید.

دلیل اهمیت هش ریت

نرخ هش به‌عنوان شاخصی از امنیت کلی یک شبکه بلاک چین و دشواری استخراج ماینرها، برای کسب پاداش هر بلوک اهمیت ویژه‌ای دارد. هرچه تعداد ماینرهای یک شبکه بیش‌تر باشد، احتمال وقوع حمله‌ها به آن شبکه نیز کم‌تر می‌شود. 

پس می‌توانیم بگوییم که هش ریت، معیار مهمی برای ارزیابی امنیت یک شبکه بلاک چینی است. 

هش ریت ماینر

دلیل تغییرات نرخ هش

عوامل زیادی می‌تواند روی نرخ هش تاثیر بگذارد. هر ماینر می‌تواند انتخاب کند که چه رمزارزی استخراج کند و از آن‌جایی که ماین کردن یک پروسه پرهزینه و زمان‌بر است، ماینرها برای استخراج پربازده‌ترین ارزهای دیجیتال تشویق می‌شوند.

هش ریت بالا همیشه نشان‌دهنده میزان رقابت بیش‌تر بین ماینرها است، اما در بسیاری از موارد میزان پاداش هم‌چنان ارزش این را دارد که به‌عنوان یک ماینر وارد شبکه شوید. 

یکی از بارزترین مثال‌ها برای این مورد، بیت‌کوین است. شبکه بیت کوین هرچندوقت یک‌بار، به‌طور خودکار میزان سختی استخراج را براساس هش ریت فعلی تنظیم می‌کند. وقتی هش ریت بالاتر می‌رود استخراج دشوار می‌شود و بالعکس. بسته به این میزان سختی، هر ماینر می‌تواند محاسبه کند که میزان پاداش دریافتی، ارزش تلاش دارد یا نه.

با کاهش نرخ هش چه اتفاقی می‌افتد؟

نرخ هش کم‌تر به این معناست که شبکه برای تایید و افزودن تراکنش‌ها به یک بلوک، به قدرت محاسباتی کم‌تری نیاز دارد؛ پس در نتیجه ماینرهای کم‌تری می‌توانند به شبکه تسلط داشته باشند و این اتفاق باعث می‌شود از میزان غیرمتمرکز بودن شبکه مدنظر کاسته شود.

اگر نرخ هش یک شبکه ارز دیجیتال به‌طور پیوسته درحال کاهش باشد، ممکن است پلتفرم‌های کریپتوکارنسی برای محافظت از مشتریان خود، آن ارز دیجیتال را در معاملات پلتفرم خود محدود یا حذف کنند.

با افزایش نرخ هش چه اتفاقی می‌افتد؟

همان‌طور که قبل از این هم گفتیم، هش ریت بالاتر به‌معنای قدرت محاسباتی بیش‌تر برای تایید تراکنش‌ها در یک شبکه ارز دیجیتال است. پس هرچه نرخ هش افزایش پیدا کند، ارز دیجیتال مدنظر امن‌تر می‌شود و احتمال حمله به شبکه به مراتب پایین‌تر می‌آید.

هش ریت بیت کوین چیست؟

هش ریت بیت کوین، مقدار کلی قدرت پردازش شبکه بیت‌کوین برحسب تراهش است که همواره تغییر می‌کند. یکی از بالاترین هش ریت‌ها درحال‌حاضر به شبکه ارز دیجیتال بیت کوین اختصاص دارد و همین امر باعث می‌شود با وجود تعداد زیاد ماینرهای روی شبکه BTC، امنیت آن بالاتر برود و حمله به این شبکه تقریبا ناممکن شود.

هش ریت بیت کوین چیست؟

جمع‌بندی

هش ریت (HashRate) یا همان نرخ هش، معیاری برای اندازه‌گیری سرعت و قدرت عملکرد یک دستگاه ماینر است. این مفهوم در شبکه‌هایی که از مکانیسم PoW استفاده می‌کنند کاربرد دارد. 

هرچه نرخ هش یک شبکه بالاتر باشد، آن شبکه امن‌تر است و دربرابر حمله‌ها مقاوم‌تر است، چرا که ماینرهای بیش‌تری درحال پردازش روی شبکه هستند و تعداد بیش‌تر ماینرها، به غیرمتمرکزتر شدن شبکه یک ارز دیجیتال کمک بزرگی می‌کند.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.